3803
Sök

Volkswagen Golf 1.6 2007 - Sjukt läskig spricka under bilen

5 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Tjabba!

Nu har jag till slut drabbats av ett problem med bilen! Ett, för mig som är väldigt oerfaren och icke bilintresserad, läskigt problem.

Såg ikväll när jag klev ut från Statoil och var på väg mot bilen att någonting hängde ner under bilen. Något som jag aldrig tycks ha reagerat på förut, om jag ens sett det. Bad en polare filma och fick väl inte den gladaste och trevligaste överraskningen!

Det är alltså en stor spricka i underredet (om det finns ett sådant ord?). Det förklarar kanske några symptom jag träffat på tidigare:

- Otrevligt ljud som uppstod under färd (vibrerande, skramlande), försvann plötsligt.
- Bensinluktande svart fläck på asfalten efter jag stannat bilen i max 5 min (dock väldigt liten fläck men ändå tecken på läckage)
- Minimala vibrerande ljud under låga varvtal (garanterat samband med punkt 1), dock väldigt tysta ljud

Antingen är det paranoia men känns som ljudet uppstår oftare med lite bensin i tanken. Ett orelevant problem med bilen är väl att spolarvätskan tycks läcka också, men det uppstod när kylan kom så kan ha fryst sönder.

--
Bilen är en Volkswagen Golf 1.6 2007a. Ej modifierad på något sätt. Gått runt 10.000 mil. Besiktigades i januari/februari felfritt.
--

För mig som är oerfaren är väl lite mer information intressant om vad fasen det är, och hur det kan ha uppstått. Vad det kan tänkas kosta på bilverkstaden är också intressant (Puh, får kalla kårar).

Bifogar en video på när polarn filmade under bilen, ser förjävligt ut. Hans position är vid höger bakdäck, så är väl ungefär garanterat någonstans i mitten av bilen sprickan är.

Tack!

663 Inlägg
30 mars 2011
är det metall?

5 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Freddeponken skrev:
är det metall?

Yes...

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
30 mars 2011
Det där är ett skydd för bränsleledningar. Inget bärande alltså mer än sin egen vikt. Ta ner hela den skivan och fäst ihop den eller köp en ny.

5 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
g-man skrev:
Det där är ett skydd för bränsleledningar. Inget bärande alltså mer än sin egen vikt. Ta ner hela den skivan och fäst ihop den eller köp en ny.

Tack för svaret! Känns lite lugnande. Nyfiken som jag är, av vilka anledningar kan det där uppstå? Är det farligt att köra korta sträckor med bilen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2011
Du har nog kört så det tagit i där när du kört över fartgupp, trottoarkant, isklimp eller vad som helst. Just pga det där är det inte farligt att köra, annat än om du råkar köra över någon så lär det skada mer än annars.

MEN, om du säger att de även läcker bensin så bör du kolla upp det innan du kör vidare! Är det i ungefär samma område som plåtskadan så är risken stor att det blivit en skada även på bränsleledningen i samma veva.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

5 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Du har nog kört så det tagit i där när du kört över fartgupp, trottoarkant, isklimp eller vad som helst. Just pga det där är det inte farligt att köra, annat än om du råkar köra över någon så lär det skada mer än annars.

MEN, om du säger att de även läcker bensin så bör du kolla upp det innan du kör vidare! Är det i ungefär samma område som plåtskadan så är risken stor att det blivit en skada även på bränsleledningen i samma veva.

Mvh Tommy

Tack för ditt svar. Kan mycket väl vara så som du säger.

Har du någon uppfattning om eventuella kostnader för detta? Ny skiva eller bara reparationen av den gamla?

Mvh

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
Skivan ser ju ut att vara fullt svetsbar, det borde någon snäll kompis med svets kunna fixa. Ser ut som ett jobb för "Sunes ved & Svartmeck" tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Skivan ser ju ut att vara fullt svetsbar, det borde någon snäll kompis med svets kunna fixa. Ser ut som ett jobb för "Sunes ved & Svartmeck" tongue

Tycker det med. Känner ingen med kompetens till att svetsa (än smile) så får väl överlåta jobbet till herr verkstad! Tack för ditt svar.

Helt vilse
103 Inlägg
30 mars 2011
Istället för att låta verkstaden blåsa dig på dina välförtjänta pengar så kanske du kan ta kontakt med någon här ifrån garaget som håller till i näreheten av där du bor som kanske har ju den kompetens du söker smile

MVH!

octavia RS -03 prylar köpes
Golf 4 rs/r32 "look" frontspoiler tillsalu.

Sök