Hjälp! Tändning mapp volvo vit 5 Nira i3+

hanomag
4 april 2011 · 410 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42215/42215-1defd21f0dee8b9fdd6508445dfec5a6.jpg
tändningen


Hallå!

Behöver lite hjälp med att ställa in tändningen på min 740 med b5204t4 motor är helt orginal, det enda som är gjort är att bränsle trycket är ställt på 4 bar.

är jag helt på villovägar med tändningen? har hitils bara ställt in i det lägre varv/tryckområdet under 4k varv och absoluttryck eftersom jag ej kopplat in alla tryckrör än, har ingen knacksensor inkopplad och vet ej hur jag ska koppla in den till mitt nira men det vore nog hjälpligt att ha dem inkopplade. har ej hört några spikningar än ej heller kännt några ryckningar.

kommer enbart att ladda ungefär 0,5 bar till att börja med

så all hjälp jag kan få är jag tacksam för !

Mvh: Erik

Copyright @ Rybbs Production
torpis Forummoderator
4 april 2011 · 10 572 Inlägg

Tändningen mappar du mot spikning på 95oktan exempelvis. Hur mappen ser ut är väldigt individuellt. Knacksensor kopplar du inte  till sprutet, enklast är en mikrofon vid toppen som via en förstärkare går till ett par bra hörlurar. Då hör du precis vad som är på G :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
hanomag
4 april 2011 · 410 Inlägg

Tack för svaret ! ska försöka låna ett par hörlurar med mikrofon till smile

Sen måste jag ha hjälp med att reda ut ett begrepp som jag är lite förvirrad över, höjd tändning = lägre antal grader före TDC, Lägre tändning = högre antal grader före TDC ? 

när jag får laddtryck ska tändningen höjas eller sänkas ?

Copyright @ Rybbs Production
torpis Forummoderator
4 april 2011 · 10 572 Inlägg

höjd tändning innebär att man tänder tidigare alltså fler grader innan TDC.  när laddtrycket kommer sänker man generellt tändningen, alltså minskar graderna förtändning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
hanomag
5 april 2011 · 410 Inlägg

Tusen tack för hjälpen ! big_smile ska bli sköjj att labba lite me mappen till helgen big_smile

Copyright @ Rybbs Production
eferm
7 april 2011 · 245 Inlägg

hmm, va ska man välja till en 760 t5, VEMS eller Nira?

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
hanomag
8 april 2011 · 410 Inlägg

Jag valde iaf Nira i3+, är dessutom billigare nu! Svenska manualer, riktigt fin mjukvara att jobba med och allting känns gediget ! smile

Copyright @ Rybbs Production
eferm
8 april 2011 · 245 Inlägg

hanomag skrev:
Jag valde iaf Nira i3+, är dessutom billigare nu! Svenska manualer, riktigt fin mjukvara att jobba med och allting känns gediget ! smile

var handlade du?

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
torpis Forummoderator
8 april 2011 · 10 572 Inlägg

eferm skrev:

hanomag skrev:
Jag valde iaf Nira i3+, är dessutom billigare nu! Svenska manualer, riktigt fin mjukvara att jobba med och allting känns gediget ! smile

var handlade du?

Handla hos din lokala trimfirma, gärna så nära som möjligt. Det är absolut mer värt med den supporten du får än att krama ur de sista kronorna på priset.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
hanomag
8 april 2011 · 410 Inlägg

Handlade som torpis skrev av min lokala trimmfirma, kände att jag väldigt gärna ville gynna honom + som torpis nämde att man säkert kan få bra support smile

Copyright @ Rybbs Production
JonasHalt
8 april 2011 · 699 Inlägg

Du får gärna dela med dig av mappen när du är klar.. //Jonas

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
hanomag
9 april 2011 · 410 Inlägg

Det kan jag absolut göra !

Börjar få ordning på VE tabellen nu och fått på lite lätt överladdning cool så nu börjar det bli riktigt roligt!

Copyright @ Rybbs Production
janni_ruda BMR
10 april 2011 · 102 Inlägg

torpis vet du vart man skulle kunna få tag i en sån förstärkare?

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
JonasHalt
10 april 2011 · 699 Inlägg

hanomag skrev:
Det kan jag absolut göra !

Börjar få ordning på VE tabellen nu och fått på lite lätt överladdning cool så nu börjar det bli riktigt roligt!

Låter ju kanon! smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
hanomag
10 april 2011 · 410 Inlägg

0,25 bar i laddtryck å de spinner vilt på 2an redan tongue kopplingen har det jävligt jobbigt nu, kör med orginal lamell från 740in te m47a och tryckplattan från b5204t4 an som sitter i bil. måste få tag i en bättre lamell framöver.

någon som har en lämpligt tips på lamell ? vill ha något som passar på m47an och med bra bett!
skulle va kul å knäcka m47an smile

Senast redigerat av hanomag (10 april 2011)

Copyright @ Rybbs Production
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
14 april 2011 · 1 163 Inlägg

m47or är ju inte så svårt att döda om man säger så big_smile

~Andy~
schnauz
15 april 2011 · 1 758 Inlägg

hanomag skrev:
skulle va kul å knäcka m47an smile

Räcker att stirra argt på den!

hanomag
15 april 2011 · 410 Inlägg

håller än iaf big_smile
drar loss rätt så lätt haha tongue

Copyright @ Rybbs Production
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang