3750
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

German Engineering
9 083 Inlägg
1 maj 2011
Bergkuist: Du har PM.

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 079 Inlägg
1 maj 2011
Kamulen skrev:
Audi_powah skrev:
E85 Konverterade bilar drar väl lite mer än vanliga bensinare?? Då lönar det sig inte alls att konvertera, man tjänar inte alls mycket på det..

Har du en bil som drar 0.7 på bensin och bensinen kostar 14.78kr/litern
Tar du samma bil och konverterar den så drar den kanske 0.9 med likadan körning fast då kostar det 9.90/litern

räkna ut vad det blir per mil:

14.78x0.7=10.34
Bensin 10.34kr/milen

9.90x0.9=8.91
E85 8.91kr/milen

Vi säger att tanken rymmer 65liter då blir det 960.70 kr för en hel tank bensin och 643.50 kr för en hel tank E85 och det var 1.43kr billigare milen att köra på E85.
och kör du mycket med bilen så blir det en rejäl slant!

Du tjänar på att köra E85 i dagsläget, dessutom så behöver inte bilen dra mer för att du kör på E85

Såg nu att etanolen kostar 9,29 och bensinen 14.79 här i hudiksvall så det blir änu billigare med e85!

För det första så kommer nog priset på E85 gå upp när efterfrågan ökar, mer odlingsbar mark behövs till att få fram mer soppa varför ska man göra det när fler och fler svälter när det finns olja, mer "slavar" som får slita, en dag kanske de vill ha en skälig lön och då drar priset, stora utsläpp vid tillverkningen ger inga miljövinster och då har jag inte räknat med att det måste kanske tas ner skog/mark som normalt sett absorberar lite av utsläppen.

Rent privat/kortsiktigt kanske det också påverkar bilens livslängd, lägg sedan till fler oljebyten, kanske en kostnad för konvertering av bilen sedan mer kostnader i form av grejer som inte står pall av en större koncentration av etanol i bensinen. Sedan har jag hört brandmän prata om E85 som ett farligare bränsle än bensin. Jag är helt övertygad om att E85 inte är vägen att gå kanske en del av lösningen till en viss gräns. Jag tror på oljan/bensinen fortfarande då det finns mkt att göra för att förbättra, dessutom är den inte slut, det blir ju ny olja hela tiden, kretsloppet är ju en process som fortfarande pågår.

Ang priset i övrigt
Spelar ingen roll om bensinen kostar 20kr/liter vad ska man göra? alla kan inte jobba hemifrån eller centralt på ett kontor man måste använda bilen och det kommer inte sänka några utsläpp inte ens om det kostar 50kr/liter för då måste lönerna anpassas och därmed även priserna på varor/tjänster och då kommer Sverige få känna på konkurrens från andra länder som har lägre skattettryck. Hur många är det inte redan nu som käkar kött från Urugay, polen, tyskland, osv osv?
Senast redigerat av Madhouse (1 maj 2011)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

396 Inlägg
1 maj 2011
gps18 skrev:
Fellow skrev:
Tommy_P skrev:

maxpris är ju knappast aktuellt? jag ser inte några överraskningar med att bensinen är dyr, då det beror på att det är oroligt runtomkring i världen av flertalet anledningar, konsumtionen av olja ökar globalt (pga att utvecklingsländer just utvecklas, knappast en överraskning?) och att peak oil ligger som prognos i detta årtionde.
vem skulle betala maxpriset?

Så återkommer vi till att problemet med priset är den höga skatten och inte bensinens pris. Av de 14.50 betalar vi drygt 8.50 i skatt och skulle vi bara momsa på bensinen och inte skatten skulle den kosta 13 kr litern.

Bravo fellow!du svarar konkret!

haha sen när har skatten varit ett probem? du har ju tur som tankar så pass billigt som du faktiskt gör, prognoserna för många år sen var att det skulle kostat nästan 20kr/litern för bensin nu.

man kan ju gnälla i år och dar om att skatten på soppan är för hög, men jag ger ju hellre mina pengar till skatteverket än nåt oljebolag som inte ger mej en krona i retur (för det är ju faktiskt det skattemedel går till, samhället)

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 maj 2011
Mortalis skrev:
AcesHigh666 skrev:
Fellow skrev:
Det bästa är att man kan välja att inte bo i Stockholm. Ser inga fördelar med det och jag ser inget problem att skaffa jobb utanför heller. Bensinen borde vara dyrare i städerna men så är inte heller fallet konstigt nog.

I storstäderna borde den kosta MYCKET mer, eftersom att det är lättare o ta sig fram utan bil där.

Varit i GBG 3 ggr och i stockholm 1 gång. Blir alltid imponerad och slagen av hur ofta lokaltrafiken går där, och framförallt hur svinbilligt det är att åka runt.. 90 minuters fri åkning för 10 spänn(gbg), får byta hur många gånger jag vill.

Här kostar det 20 spänn att åka en sträcka som tar 10 min med bil, man måste pröjsa igen om man byter buss. Resan tar 35min med buss, 10 med bil och ca 20-25 med cykel.

Kostar 25kr att åka i GBG, inga 10kr, de var många år sen.
Västtrafik höjer priserna snabbare än bensinbolagen numera.
Sedan, eftersom du inte har så bra uppfattning av GBG:s kollektivtrafik, så ska jag sammanfatta den kort:

Förseningar är vardagsmat, framförallt på spårvagnar, det finns inte en utan flera knutpunkter där en spårvagn som får problem kan försena tiotals andra på bara ett par minuter. Minsta väderomslag skapar problem, SJ är ingenting i jämförelse.

Den går inte i närheten av överallt på ett smidigt sätt. Vad detta innebär är att du får vänta på din försenade anslutning, hoppas att du hinner i tid till bytet på nästa plats och eventuellt något/några byten till. Inga saker klaffar. Bor du utanför gbg, t.ex. Stenungsund och vill åka till Mölndal, så åker du först in till GBG City och byter för att få åka vidare söderut, istället för linjer som går omedelbart söderut utan att man måste byta.

Stölder och fyllon är inte ovanliga. Tyvärr kan du råka sätta dig på ett urinindränkt säte på vagnen, eller bredvid en sådan herre. Vilket känns underbart då du lagt ett par hundra i månaden på din resa och han inte ett jota. Sedan dyker kontrollanten upp som fått samma häfte som Gestapo fick, med Västtrafik skrivet istället för Gestapo där de mobbar resenärerna...riktigt otrevliga.
Minns ett par gånger jag åkte till skolan, på den tiden jag inte hade bil, där pundare som var nypåtända sprang runt och drog i alla snören, tryckte på alla knappar och trodde de var förföljda, jätteskoj.
Stölder är inte ovanliga, vissa får sin datorväska tagen och springer av vagnen, ficktjuvarnas paradis vid rusningstid.

Musiker har börjat infilitrera, de kallar sig det iaf, fast det är förklädda tiggare. Jätteroligt att bli störd av dragspelare och flöjtar rakt i örat kl 07.30, förutom de andra elementen.

Att hoppa på med utrustning värd över 30 000kr och där vi måste kunna flytta oss mellan siter snabbt i vissa fall, känns då inte så lockande.

Blir rätt förbannad på sådana som dig som bevisar min poäng perfekt, att vi i storstan ska betala allt och de på landet ska ha allting serverat, för det är så synd om att de lagt 2-3 miljoner mindre på sitt boende...buhu

BUHU wink och GBG är dem ända ställena med alkisar och pundare?? samt nerpissade säten och ficktjuvar??? skulle inte tro det tongue

Vill du att jag ska tycka synd om dig och din 30kkr utrustning???
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 maj 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

huh?
10 427 Inlägg
1 maj 2011
Bergkuist skrev:
steifan skrev:
Bergkuist skrev:
Nej... fortfarande inte moderaterna som höjde skatten.....
Det var ett samlat beslut som togs av riksdagen och alla partier röstade för.... for your information

Lite gamla nyheter:

-> http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reger … 379978.svd
-> http://www.bike.se/nyheter/regeringen-h … atten-2534
-> http://www.expressen.se/nyheter/1.11731 … ensinskatt

"- Bensinskatten höjdes med 17 öre i förra budgeten. Orsaken är att klimatfrågan hamnat i fokus på ett helt annat sätt än läget i valrörelsen. Vi i Alliansen är helt överens om att priset på fossila bränslen måste öka för att minska onödigt bilåkande."

-> http://sverigesradio.se/sida/artikel.as … el=1469956

"Redan nästa år kan regeringen komma att höga bensinskatten. En höjning av skatten är en av delarna i ett kommande regeringsförslag, om att minska påverkan på miljön. Det säger miljöminister Andreas Carlgren till Ekot. "

"Enligt Statens Institut för Kommunikationsanalys måste bensinpriset gå upp till över 20 kronor per liter om regeringen ska klara sitt miljömål, att minska utsläppen av koldioxid med 20 procent fram till år 2020. Det skriver Dagens Nyheter."

Läs det jag skrev tidigare så är det förtydligat. Handlar om Motioner/propositioner.
Ta det via PM om missförstånd

.. precis, som den moderatledda regeringen lagt fram.

http://data.riksdagen.se/fil/e75e1988-9 … 6f869e974d

Evildan
1 maj 2011
pontiacen skrev:
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-16t-linear-180hp-14472/specs.html
http://www.cars-data.com/en/saab-9-5-20 … specs.html

jasså, då måste du berätta det för SAAB så dom lämnar rätt uppgifter... slå gärna på transportstyrelsen oxå...

Viss effektskillnad ja, för att vi som konsumenter inte efterfrågar lägre bensinförbrukning, dom tillverkar det som säljs, eller i SAABs fall dom tillverkar iaf emellanåt.

My bad, man fick lägga på 15 lax för denna. Menmen, där you go:

http://www.saabsverige.com/se/sv/start# … escription

snålaste bensindrivna 9-5ng 0.78 blandat enl sidan du länkade till, vad det blir på "riktigt" i trafiken är säkerligen högre, men det är åt rätt håll ändå.

Elektriker
718 Inlägg
1 maj 2011
Mortalis skrev:
Kostar 25kr att åka i GBG, inga 10kr, de var många år sen.
Västtrafik höjer priserna snabbare än bensinbolagen numera.
Sedan, eftersom du inte har så bra uppfattning av GBG:s kollektivtrafik, så ska jag sammanfatta den kort:

Förseningar är vardagsmat, framförallt på spårvagnar, det finns inte en utan flera knutpunkter där en spårvagn som får problem kan försena tiotals andra på bara ett par minuter. Minsta väderomslag skapar problem, SJ är ingenting i jämförelse.

Den går inte i närheten av överallt på ett smidigt sätt. Vad detta innebär är att du får vänta på din försenade anslutning, hoppas att du hinner i tid till bytet på nästa plats och eventuellt något/några byten till. Inga saker klaffar. Bor du utanför gbg, t.ex. Stenungsund och vill åka till Mölndal, så åker du först in till GBG City och byter för att få åka vidare söderut, istället för linjer som går omedelbart söderut utan att man måste byta.

Stölder och fyllon är inte ovanliga. Tyvärr kan du råka sätta dig på ett urinindränkt säte på vagnen, eller bredvid en sådan herre. Vilket känns underbart då du lagt ett par hundra i månaden på din resa och han inte ett jota. Sedan dyker kontrollanten upp som fått samma häfte som Gestapo fick, med Västtrafik skrivet istället för Gestapo där de mobbar resenärerna...riktigt otrevliga.
Minns ett par gånger jag åkte till skolan, på den tiden jag inte hade bil, där pundare som var nypåtända sprang runt och drog i alla snören, tryckte på alla knappar och trodde de var förföljda, jätteskoj.
Stölder är inte ovanliga, vissa får sin datorväska tagen och springer av vagnen, ficktjuvarnas paradis vid rusningstid.

Musiker har börjat infilitrera, de kallar sig det iaf, fast det är förklädda tiggare. Jätteroligt att bli störd av dragspelare och flöjtar rakt i örat kl 07.30, förutom de andra elementen.

Att hoppa på med utrustning värd över 30 000kr och där vi måste kunna flytta oss mellan siter snabbt i vissa fall, känns då inte så lockande.

Blir rätt förbannad på sådana som dig som bevisar min poäng perfekt, att vi i storstan ska betala allt och de på landet ska ha allting serverat, för det är så synd om att de lagt 2-3 miljoner mindre på sitt boende...buhu

Sanningen är ju att dom som lever mest å tjänar mest på utjämningsystemtet som finns, visar att dem som lever mest på stockholm faktiskt är skåne, tätt följd av Västra götaland wink True story, stod i en DN artikel jag läste=) Orkar inte länka just nu men.

Sen skulle jag säga att LKAB m.m. och all elproduktion i Norrland försörjer hela Norrland plus större delen av Sverige med sin skatt;)

Sorry för fel citeringen!
Senast redigerat av monno (1 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

8 894 Inlägg
1 maj 2011
Återigen ber jag er att hålla er till ämnet

och med risk för att själv gå OT så tilläger jag bara att Stockholms kommun producerar hälften av de statliga skatterna och inte Norrland
Källa :Stockholms handelskammare

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 422 Inlägg
2 maj 2011
Hamilton skrev:

och med risk för att själv gå OT så tilläger jag bara att Stockholms kommun producerar hälften av de statliga skatterna och inte Norrland

Mvh
Hamilton

Och det har ju inget att göra med att huvudkontoren ligger i sthlm där allt bokförs och betalas medans all produktion är uppe i norrland.

Aja. Vad tror ni vi kommer nå för soppa priser i sommar då? 16kr?

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 maj 2011
cheffer skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Och det har ju inget att göra med att huvudkontoren ligger i sthlm där allt bokförs och betalas medans all produktion är uppe i norrland.

Aja. Vad tror ni vi kommer nå för soppa priser i sommar då? 16kr?

Utan att bråka bedrivs det mycket forskning i Mälardalen som omsätter stora summor pengar. Alla tjänster som köps och säljs i Mälardalen omsätter också oerhörda summor.

Sverige klarar sig inte utan Norrlands industrier och Mälardalens tjänstesektor.

Men Skåne klarar vi oss utan, de pratar ju inte ens svenska wink

Edit: Ja, 16 spänn till semestrarna låter inte överdrivet. Språkrörens partimedlemmar börjar väl bli lite varma i byxorna varje gång de passerar en mackskylt nu...
Senast redigerat av Andromeda (2 maj 2011)

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
2 maj 2011
jo gör skåne självständigt med mig som diktator !!

ont : tror bensin priset kommer närmare 17kr litern nu i sommar

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
2 maj 2011
MIKK0 skrev:
gps18 skrev:
MIKK0 skrev:

Förändrar inte det faktum att du inte gjort nått än wink

Men ja ja, ska inte dryga mig mer, go get em boys.

"αρχη εστι το ημισι του παντως"sa man i antikens Grekland (=början är hälften av jobbet)...
Frågan är vad gör du?
:-)
stöd gärna istället för att kritisera!

Jag gör inget, för jag tycker inte att det är fel. smile

OM du tror att det är bra med högt pris och du har råd du kan gärna betala mina bensinkostnader!
Eller är du kanske mp-nisse?

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

902 Inlägg
2 maj 2011
Bensinpriset höjs!
Det byggs överdrivet massor med häck i stan!
Gator stängs!
Parkerings platser försvinner!
politiker bablar om s.k. miljöaspekter.....
Bilskatt blev högre..........
Bilförsäkringar blev dyrare........
Mass Media försöker att ge oss dåligt samvete för att vi kör bil
Kan inte  slutligen förbjudas för gott att köra bil så att vi vet att vi har en VERKLIG DIKTATUR?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 maj 2011
gps18 skrev:
Bensinpriset höjs!
Gator stängs!
Kan inte  slutligen förbjudas för gott att köra bil så att vi vet att vi har en VERKLIG DIKTATUR?

Du har inte funderat på att flytta? Det finns många länder där bilåkning anses vara en rättighet (USA t ex). Eller är du urtypen av en svensk? Som bara vill sitta hemma och gnälla?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

902 Inlägg
2 maj 2011
discokapten skrev:
gps18 skrev:
Bensinpriset höjs!
Gator stängs!

Du har inte funderat på att flytta? Det finns många länder där bilåkning anses vara en rättighet (USA t ex). Eller är du urtypen av en svensk? Som bara vill sitta hemma och gnälla?

Jag är en Grek som ÄLSKAR SVERIGE och därför har flyttat hit!
Och jag är/känner mer svensk än mååånga svenskar!
Det som händer är att jag mår dåligt när jag ser Sverige att gå neråt!
Senast redigerat av gps18 (2 maj 2011)

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
2 maj 2011
gps18 skrev:
discokapten skrev:
gps18 skrev:
Bensinpriset höjs!
Gator stängs!

Jag är en Grek som ÄLSKAR SVERIGE och därför har flyttat hit!
Och jag är/känner mer svensk än mååånga svenskar!
Det som händer är att jag mår dåligt när jag ser Sverige att gå neråt!

Håller med om att man mår illa utav att se sverige gå under

Forummoderator
26 471 Inlägg
2 maj 2011
discokapten skrev:
gps18 skrev:
Bensinpriset höjs!
Gator stängs!

Man flyttar inte pga en enda orsak.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
2 maj 2011
AirOne skrev:
discokapten skrev:
gps18 skrev:
1 Bensinpriset höjs!
2 Det byggs överdrivet massor med häck i stan!
3 Gator stängs!
4 Parkerings platser försvinner!
5 politiker bablar om s.k. miljöaspekter.....
6 Bilskatt blev högre..........
7 Bilförsäkringar blev dyrare........
8 Mass Media försöker att ge oss dåligt samvete för att vi kör bil

Kanske av åtta olika orsaker?
Det är vi medborgare som röstar, alltså har vi fått på det viset som majoriteten vill.
Senast redigerat av Evildan (2 maj 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 maj 2011
Evildan skrev:
AirOne skrev:
discokapten skrev:

Kanske av sju olika orsaker?
Det är vi medborgare som röstar, alltså har vi fått på det viset som majoriteten vill.

Det är väl samma sak där, man röstar väl inte på ett parti av en enda orsak om man är normalt funtad. Därav tror jag knappast att alla som röstar exempelvis S gör det för att de vill höja drivmedelsskatterna. Tvärtom kanske de vill ha lägre skatter på drivmedel, men just det partiets andra värderingar passar dem. Man kanske inte byter parti av en enda orsak.
Senast redigerat av Andromeda (2 maj 2011)

Evildan
2 maj 2011
Andromeda skrev:
Evildan skrev:
AirOne skrev:

Kanske av sju olika orsaker?

Det är väl samma sak där, man röstar väl inte på ett parti av en enda orsak om man är normalt funtad. Därav tror jag knappast att alla som röstar exempelvis S gör det för att de vill höja drivmedelsskatterna. Tvärtom kanske de vill ha lägre skatter på drivmedel, men just det partiets andra värderingar passar dem. Man kanske inte byter parti av en enda orsak.

Finns för många onormalt funtade med rösträtt.
Jag ser det som så att om man har problem med sin partipolitik ska vederbörande engagera sig istället för att sitta på ett forum och bitcha.
Nog om detta med politik, det får vi inte diskutera på detta forum, nu fortsätter vi istället gnälla om hur dyrt det blivit att tanka istället, som vi gör varje vår/sommar när bränslepriserna går upp och låter tråden dö ut i augusti för att nästa vår starta en ny likadan.

Sök