Mortalis skrev:
AcesHigh666 skrev:
Fellow skrev:
Det bästa är att man kan välja att inte bo i Stockholm. Ser inga fördelar med det och jag ser inget problem att skaffa jobb utanför heller. Bensinen borde vara dyrare i städerna men så är inte heller fallet konstigt nog.
I storstäderna borde den kosta MYCKET mer, eftersom att det är lättare o ta sig fram utan bil där.
Varit i GBG 3 ggr och i stockholm 1 gång. Blir alltid imponerad och slagen av hur ofta lokaltrafiken går där, och framförallt hur svinbilligt det är att åka runt.. 90 minuters fri åkning för 10 spänn(gbg), får byta hur många gånger jag vill.
Här kostar det 20 spänn att åka en sträcka som tar 10 min med bil, man måste pröjsa igen om man byter buss. Resan tar 35min med buss, 10 med bil och ca 20-25 med cykel.
Kostar 25kr att åka i GBG, inga 10kr, de var många år sen.
Västtrafik höjer priserna snabbare än bensinbolagen numera.
Sedan, eftersom du inte har så bra uppfattning av GBG:s kollektivtrafik, så ska jag sammanfatta den kort:
Förseningar är vardagsmat, framförallt på spårvagnar, det finns inte en utan flera knutpunkter där en spårvagn som får problem kan försena tiotals andra på bara ett par minuter. Minsta väderomslag skapar problem, SJ är ingenting i jämförelse.
Den går inte i närheten av överallt på ett smidigt sätt. Vad detta innebär är att du får vänta på din försenade anslutning, hoppas att du hinner i tid till bytet på nästa plats och eventuellt något/några byten till. Inga saker klaffar. Bor du utanför gbg, t.ex. Stenungsund och vill åka till Mölndal, så åker du först in till GBG City och byter för att få åka vidare söderut, istället för linjer som går omedelbart söderut utan att man måste byta.
Stölder och fyllon är inte ovanliga. Tyvärr kan du råka sätta dig på ett urinindränkt säte på vagnen, eller bredvid en sådan herre. Vilket känns underbart då du lagt ett par hundra i månaden på din resa och han inte ett jota. Sedan dyker kontrollanten upp som fått samma häfte som Gestapo fick, med Västtrafik skrivet istället för Gestapo där de mobbar resenärerna...riktigt otrevliga.
Minns ett par gånger jag åkte till skolan, på den tiden jag inte hade bil, där pundare som var nypåtända sprang runt och drog i alla snören, tryckte på alla knappar och trodde de var förföljda, jätteskoj.
Stölder är inte ovanliga, vissa får sin datorväska tagen och springer av vagnen, ficktjuvarnas paradis vid rusningstid.
Musiker har börjat infilitrera, de kallar sig det iaf, fast det är förklädda tiggare. Jätteroligt att bli störd av dragspelare och flöjtar rakt i örat kl 07.30, förutom de andra elementen.
Att hoppa på med utrustning värd över 30 000kr och där vi måste kunna flytta oss mellan siter snabbt i vissa fall, känns då inte så lockande.
Blir rätt förbannad på sådana som dig som bevisar min poäng perfekt, att vi i storstan ska betala allt och de på landet ska ha allting serverat, för det är så synd om att de lagt 2-3 miljoner mindre på sitt boende...buhu