2513
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

466 Inlägg
21 juni 2014
#2741
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool


En Medlem
405 Inlägg
21 juni 2014
#2742
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Men sedan så är det ju så att köper du en ny Prius så har du garanti på 10 år eller 20k mil då det är en hybrid. Jag saxar lite från sidan "mintoyota":

FAKTA/Detta ingår i Toyota Bilförsäkring:
10 års/15 000 mils maskin- och elektronikskadeförsäkring. För hybridkomponenterna i våra hybrider är garantin utökad till 20.000 mil eller 10 år.

Hyrbil i upp till 45 dagar.
Ingen grundsjälvrisk vid stöld av larmad bil.
Ingen självrisk vid djurkollision.
Lägre självrisk vid skadegörelse.
Om du har minst 15 skadefria år, blir det ingen bonusförlust vid skada.
Förtur till skadebesiktningen i händelse av skada.
Autogiro utan extra kostnad.
Dygnet runt-service med Folksam Jour.

Du måste förstå att det är väldigt få personer som både kan och vill serva bilen själv, alla som inte är intresserade av bilar vill bara ta sig från A till B och då vill man ha ett problemfritt ägande. Visserligen kan man ha lite tur med en gammal bil som inte råkar gå sönder just det halvåret men alla gamla bilar har alltid massa irriterande småfel såsom lite knak här och där, gummilisterna är dåliga, plasten är solblekt, kanske bromsarna gnisslar, sätena är slitna, huven är stenblästrad, rutan är dålig osv osv... Saker som tar för lång tid och är för dyrt och besvärligt att ordna.

Evildan
21 juni 2014
#2743
skanepiraten skrev:
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

Vad betalar du för bränslet med den totalkostnaden?
Kostar bensinen som i dag 14.83 hos INGO måste din Volvo 740 turbo förbruka under 8.0l/100km då
0,8*14,83=11.864kr/mil.
Volvo påstår att en 740 Turbo från dom årgångarna förbrukar 10.0l/100km så jag gratulerar dig till en ovanligt lyckad inställning av motorn, med råge bättre än Volvos egna tekniker klarade av trots sina fina motorlaboratorium.

Evildan
21 juni 2014
#2744
-matte skrev:
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Men sedan så är det ju så att köper du en ny Prius så har du garanti på 10 år eller 20k mil då det är en hybrid. Jag saxar lite från sidan "mintoyota":

FAKTA/Detta ingår i Toyota Bilförsäkring:
10 års/15 000 mils maskin- och elektronikskadeförsäkring. För hybridkomponenterna i våra hybrider är garantin utökad till 20.000 mil eller 10 år.

Hyrbil i upp till 45 dagar.
Ingen grundsjälvrisk vid stöld av larmad bil.
Ingen självrisk vid djurkollision.
Lägre självrisk vid skadegörelse.
Om du har minst 15 skadefria år, blir det ingen bonusförlust vid skada.
Förtur till skadebesiktningen i händelse av skada.
Autogiro utan extra kostnad.
Dygnet runt-service med Folksam Jour.

Du måste förstå att det är väldigt få personer som både kan och vill serva bilen själv, alla som inte är intresserade av bilar vill bara ta sig från A till B och då vill man ha ett problemfritt ägande. Visserligen kan man ha lite tur med en gammal bil som inte råkar gå sönder just det halvåret men alla gamla bilar har alltid massa irriterande småfel såsom lite knak här och där, gummilisterna är dåliga, plasten är solblekt, kanske bromsarna gnisslar, sätena är slitna, huven är stenblästrad, rutan är dålig osv osv... Saker som tar för lång tid och är för dyrt och besvärligt att ordna.

Absolut, det är mycket bra villkor i försäkringen/garantierna.
Dessutom för den här milkostnaden ingår en modern krocksäker bil med allehanda bekvämligheter såsom automatlåda, klimatanläggning, ABS, Antisladd, mm mm.
Mitt val var inte svårt vilket jag valde av de tu.

Fri fart för ett fritt folk!
14 731 Inlägg
21 juni 2014
#2745
skanepiraten skrev:
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

hamnar straxt under 10kr milen inkl skatt och försäkring bränsle service däck och allt som kostat när jag slår ut det på tantens pendlar bil.
en seat arosa.

en ny bil blir alltid dyrare eftersom man måste räkna med värdeminskningen.  en beg bil för under 10K får man istort sätt alltid tillbaka pengarna på.
medans en ny bil tappar rejält första året

har nu köpt mig en nyare bil en 06:ans skoda fabia..ska sätta mig och räkna lite på det.
men bör kunna köra 4-5år innan det börjar närma sig +-0 i värdet
innan det kommer jag tjäna pengar på den eftersom inköpet var 20K under värdet

många som faktist missar hur dyrt det blir med en helt ny bil.
skiten måste servas på verkstad. stor värdeminskning osv.
detta måste tas i beräkningen på milkostnaden

att köpa en ny hybrid som inte går speciellt snålt sätt till vad man kan köpa för växelpengar i jämförelse

så länge ingen bil slår Lupo 3l i förbrukning är det tvärkört att köpa en ny bil.

en 3l får du för 20K i sverige den drar 0.29l milen
det är jävligt svårslaget sätt till alla kostnader.

hurvida en bil är säker och bekväm kvittar. det är hålet i plånboken som räknas.

när man väl krockar så är det bättre att dö direkt än att sitta och bli sondmatad resten av livet smile

Kör fort så hinner inget hända...

200 Inlägg
21 juni 2014
#2746
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.
Senast redigerat av Ludwigk (21 juni 2014)

6 691 Inlägg
21 juni 2014
#2747
Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

De/Dem

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
21 juni 2014
#2748
Malheus skrev:
Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

nja ... sanning med modifikation

värdeminskningen avtar tillslut


6 691 Inlägg
21 juni 2014
#2749
CHEEVA skrev:
Malheus skrev:
Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

nja ... sanning med modifikation

värdeminskningen avtar tillslut

Tja, i snitt slutar alla -vanliga- bilar i 5-10.000 kronors klassen. tongue

De/Dem

Evildan
21 juni 2014
#2750
Growe skrev:
skanepiraten skrev:
Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

hamnar straxt under 10kr milen inkl skatt och försäkring bränsle service däck och allt som kostat när jag slår ut det på tantens pendlar bil.
en seat arosa.

en ny bil blir alltid dyrare eftersom man måste räkna med värdeminskningen.  en beg bil för under 10K får man istort sätt alltid tillbaka pengarna på.
medans en ny bil tappar rejält första året

har nu köpt mig en nyare bil en 06:ans skoda fabia..ska sätta mig och räkna lite på det.
men bör kunna köra 4-5år innan det börjar närma sig +-0 i värdet
innan det kommer jag tjäna pengar på den eftersom inköpet var 20K under värdet

många som faktist missar hur dyrt det blir med en helt ny bil.
skiten måste servas på verkstad. stor värdeminskning osv.
detta måste tas i beräkningen på milkostnaden

att köpa en ny hybrid som inte går speciellt snålt sätt till vad man kan köpa för växelpengar i jämförelse

så länge ingen bil slår Lupo 3l i förbrukning är det tvärkört att köpa en ny bil.

en 3l får du för 20K i sverige den drar 0.29l milen
det är jävligt svårslaget sätt till alla kostnader.

hurvida en bil är säker och bekväm kvittar. det är hålet i plånboken som räknas.

när man väl krockar så är det bättre att dö direkt än att sitta och bli sondmatad resten av livet smile

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Lupo 3l, 3.71l/100 km enligt ägarna som brukar spritmonitor.
Dessa 2,99l/100km du ständigt återkommer till existerar alltså inte i verkligheten förutom under särskilda förhållanden.
Lupo 3l förbrukar enligt körcykeln 2,99*1,24=3,7076l/100km vilket gör att den förbrukar endast 24% mer än angiven förbrukning i verkligheten.

Huruvida någon är smart nog eller inte att värdesätta sin egen eller sina passagerares säkerhet är en annan diskussion som inte faller under bränsleförbrukning utan under självbevarelsedrift.
Jag värderar åtminstone min och mina passagerares säkerhet högre än att spara några futtiga kronor och behöva krypa under någon gammal folkvagn för ändamålet när det finns vettigare alternativ enligt min mening.

Nu är jag inte ett sådant svin (vilket vissa vid något tillfälle ponerat att jag skulle göra ) att jag önskar någon att leka krockdocka i sin Arosa/Lupo eller någon annan liten bil utan vettiga deformationszoner/gardiner/kuddar/inbyggda whiplashskydd mm mm.
Det skulle däremot vara väldigt intressant att se skillnaden emellan en sådan skokartong och den återkommande jämförda Priusen i ett krocktest vid förslagsvis 50km/h rakt in ett lastbilssläp bakifrån eller tvärtom en påkörning i samma hastighet bakifrån av en lastbil.

Det krävs ingen hjärnkirurg för att förstå vem som klarar sig utan större livshotande skador och vem som ser ut som denne setat i en uppblött papperskartong släppt från ett 10 våningshus.

Alla värderar vi saker olika i livet, det är upp till var och en, årets Darwin Award är inte utdelad ännu. wink

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
23 juni 2014
#2751
soppan är uppe i 15:08 i djurås dalarna.. hmm

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 948 Inlägg
23 juni 2014
#2752
Sluta klaga, ställ era bilar och börja cykla om det nu är så hemskt.

Vi har valt en marknadsekonomi i sverige, komemr oftast med demokratin...

Eller ni kanske förespråkar kommunism?

Eller varför köper ni inte er ett gengas-aggregat? Räknade på det här om veckan, kostar ca 1kr milen om man köper veden kapad och kluven.

245 Inlägg
23 juni 2014
#2753
bara att betala å se glad ut, det kommer bli dyrare!


3 235 Inlägg
23 juni 2014
#2754
Det är svårt att svälja faktumet att av pumppriset på ca 16 kr liter går ca 10 kr till staten i diverse avgifter och skatter...


Forummoderator
26 471 Inlägg
23 juni 2014
#2755
engolf skrev:
Det är svårt att svälja faktumet att av pumppriset på ca 16 kr liter går ca 10 kr till staten i diverse avgifter och skatter...

14:93 litern på pumpen här närmast när jag gled förbi tidigare idag..men förstår vad du menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

10 164 Inlägg
23 juni 2014
#2756
14.85 I dalarna Falun. känns dyrt men samtidigt börjar semester tiderna också kommer gå ner senare. I vår kanten tankade man ju för 13.25-13.50 så det rör sig ständigt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
23 juni 2014
#2757
baltis skrev:
Sluta klaga, ställ era bilar och börja cykla om det nu är så hemskt.

Vi har valt en marknadsekonomi i sverige, komemr oftast med demokratin...

Eller ni kanske förespråkar kommunism?

Eller varför köper ni inte er ett gengas-aggregat? Räknade på det här om veckan, kostar ca 1kr milen om man köper veden kapad och kluven.

Håller med ! cykla mer smile

Finns många som kör på tok för mycket i onödan


164 Inlägg
23 juni 2014
#2758
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!


Ubåtsingenjör
7 371 Inlägg
23 juni 2014
#2759
MFred skrev:
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna


908 Inlägg
24 juni 2014
#2760
CHEEVA skrev:
MFred skrev:
Har väldigt svårt att se att priserna kommer gå neråt... Betala och var glada sålänge bensinen finns!!

va inte orolig ... oljan kommer inte försvinna

+1 åtminstonde inte än på måååååånga år..



Sök