Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.
Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år

Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde
Men sedan så är det ju så att köper du en ny Prius så har du garanti på 10 år eller 20k mil då det är en hybrid. Jag saxar lite från sidan "mintoyota":
FAKTA/Detta ingår i Toyota Bilförsäkring:
10 års/15 000 mils maskin- och elektronikskadeförsäkring. För hybridkomponenterna i våra hybrider är garantin utökad till 20.000 mil eller 10 år.
Hyrbil i upp till 45 dagar.
Ingen grundsjälvrisk vid stöld av larmad bil.
Ingen självrisk vid djurkollision.
Lägre självrisk vid skadegörelse.
Om du har minst 15 skadefria år, blir det ingen bonusförlust vid skada.
Förtur till skadebesiktningen i händelse av skada.
Autogiro utan extra kostnad.
Dygnet runt-service med Folksam Jour.
Du måste förstå att det är väldigt få personer som både kan och vill serva bilen själv, alla som inte är intresserade av bilar vill bara ta sig från A till B och då vill man ha ett problemfritt ägande. Visserligen kan man ha lite tur med en gammal bil som inte råkar gå sönder just det halvåret men alla gamla bilar har
alltid massa irriterande småfel såsom lite knak här och där, gummilisterna är dåliga, plasten är solblekt, kanske bromsarna gnisslar, sätena är slitna, huven är stenblästrad, rutan är dålig osv osv... Saker som tar för lång tid och är för dyrt och besvärligt att ordna.