Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

xXSammy
17 juni 2014 · 6 576 Inlägg

Bara sätta avgaskrav på de gamla amerikanarna, besiktning på epa-traktorerna och skatta alla bilar efter motorvolym eller utsläpp.. Oavsett årsmodell big_smile

Senast redigerat av Malheus (17 juni 2014)

De/Dem
-matte En Medlem
17 juni 2014 · 405 Inlägg

Evildan skrev:

-matte skrev:

Evildan skrev:
Om prishöjningen om 2 kronor inträffar enligt 'värsta tänkbara scenario' gör det hela 120kr på en snustorr 60 liters tank.
Höjs priset 30 öre blir skillnaden i samma tank 18 kronor.

Att åka och i hysteri tanka fullt för att spara pengar på så vis som Nordeas oljeanalytiker tipsar om gör mig snarare glad att jag använder en annan bank.

Mja visserligen men kör du 1000mil per år med en förbrukning på 0.8l/mil så gör du av med 800liter bensin. Det motsvarar ca 13 tankningar.

Kostar bensinen 14kr/liter så kostar detta 11200 kr vilket redan nu är dyrt. Höjs priset med endast 2 så blir kostnaden istället 12800 kr, dvs en ökning på ungefär 14.3% vilket är ungefär lika mycket som fordonsskatten. (1600kr). Sedan så kommer en höjning även få konsekvenser för priserna på vardagliga varor då alla transporter blir dyrare.

Meanwhile så är våra utsläpp av koldioxid från drivmedel på samma nivåer som de var 1956... roll

http://spbi.se/blog/2014/03/20/koldioxi … joner-ton/

Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.

Givetvis märks det högre priset vid återkommande tankningar.

Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.

Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.

Senast redigerat av -matte (17 juni 2014)

Madhouse
21 juni 2014 · 1 079 Inlägg

-matte skrev:

Evildan skrev:

-matte skrev:
Mja visserligen men kör du 1000mil per år med en förbrukning på 0.8l/mil så gör du av med 800liter bensin. Det motsvarar ca 13 tankningar.

Kostar bensinen 14kr/liter så kostar detta 11200 kr vilket redan nu är dyrt. Höjs priset med endast 2 så blir kostnaden istället 12800 kr, dvs en ökning på ungefär 14.3% vilket är ungefär lika mycket som fordonsskatten. (1600kr). Sedan så kommer en höjning även få konsekvenser för priserna på vardagliga varor då alla transporter blir dyrare.

Meanwhile så är våra utsläpp av koldioxid från drivmedel på samma nivåer som de var 1956... roll

http://spbi.se/blog/2014/03/20/koldioxi … joner-ton/

Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.

Givetvis märks det högre priset vid återkommande tankningar.

Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.

Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.

Tja totalkostnaden med en gammal bil jämfört med att serva en nyare är bra mkt dyrare oavsett om du åker i en ny bil som drar hälften så mkt. Bensinförbrukningen är småpotatis i sammanhanget ett par tre deciliter hit eller dit, servicekostnader värdeminskning gör det väldigt mkt dyrare med en ny bil. Rent miljömässigt så har en gammal bil blivit miljömässigt "avskriven", men att tillverka en ny jämfört med att köra med en gammal är nog bra många mil/år om det ens kan gå brake even. Skulle vara intressant att se en oberoende uträkning av det hela men är rätt övertygad om att det är bättre att hålla liv i en gammal bil med katalysator även om den drar en liter per mil.

Sen är jag rätt säker på att utsläppen skulle ha en större effekt om resurser sattes in i fattigare länder, att småfisa här med små procentuella minskningar är inte lönt, bättre att lägga krutet i de länder där det skulle få flera % skillnad per investerad krona, utsläpp är en global fråga inget för lilla bror duktig Sverige att lösa genom att skatta Svenska folket sönder och samman.

Senast redigerat av Madhouse (21 juni 2014)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Evildan
21 juni 2014 ·

Madhouse skrev:

-matte skrev:

Evildan skrev:
Jag menar som så att i panik och hysteri åka och tanka 60 liter före en eventuell höjning av priset gör ingen skillnad i plånboken, inte mer än 18kr åtminstone.
Ska det vara lönsamt att tanka innan den ponerade höjningen bör det bunkras större mängder.

Givetvis märks det högre priset vid återkommande tankningar.

Dyrt pris på bränslet?
Titta ut på parkeringen vid din stormarknad eller på arbetet och se vad för bilar det körs, många törstiga stora motorstarka bilar trots att behovet av dessa inte finns hos ägaren.
Hade priset för bränsle varit för dyrt hade bilparken sett annorlunda ut med mer bränslesnåla fordonsval, det är iaf jag övertygad om.

Sant så sant. Håller med om att det är märkligt hur folk beklagar sig över hur dyrt det är med bensin medans de samtidigt åker runt i en 740, 520 eller liknande bränsletörstiga bilar. Egentligen är det ganska synd då det är betydligt mer samhällsnyttigt om pengarna istället skulle spenderas hos handlare eller på resor istället för att tankas upp. Kapitalförstöring är det.

Tja totalkostnaden med en gammal bil jämfört med att serva en nyare är bra mkt dyrare oavsett om du åker i en ny bil som drar hälften så mkt. Bensinförbrukningen är småpotatis i sammanhanget ett par tre deciliter hit eller dit, servicekostnader värdeminskning gör det väldigt mkt dyrare med en ny bil. Rent miljömässigt så har en gammal bil blivit miljömässigt "avskriven", men att tillverka en ny jämfört med att köra med en gammal är nog bra många mil/år om det ens kan gå brake even. Skulle vara intressant att se en oberoende uträkning av det hela men är rätt övertygad om att det är bättre att hålla liv i en gammal bil med katalysator även om den drar en liter per mil.

Sen är jag rätt säker på att utsläppen skulle ha en större effekt om resurser sattes in i fattigare länder, att småfisa här med små procentuella minskningar är inte lönt, bättre att lägga krutet i de länder där det skulle få flera % skillnad per investerad krona, utsläpp är en global fråga inget för lilla bror duktig Sverige att lösa genom att skatta Svenska folket sönder och samman.

Läs då den här uträkningen.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=127666


Det där ständigt återkommande ältandet, med att en gammal bil skulle vara mer miljövänlig än en ny som dessutom är mer miljövänligt tillverkad, är en gammal myt förmodligen skapad av de som vurmar för sina gamla smutsiga bilar.

1:23 in i filmen om du inte ids se hela de opartiska testet.
https://www.youtube.com/watch?v=ml2sPeCQIJw

Senast redigerat av Evildan (21 juni 2014)

Ludwigk
21 juni 2014 · 200 Inlägg

Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Senast redigerat av Ludwigk (21 juni 2014)

skanepiraten
21 juni 2014 · 466 Inlägg

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
-matte En Medlem
21 juni 2014 · 405 Inlägg

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Men sedan så är det ju så att köper du en ny Prius så har du garanti på 10 år eller 20k mil då det är en hybrid. Jag saxar lite från sidan "mintoyota":

FAKTA/Detta ingår i Toyota Bilförsäkring:
10 års/15 000 mils maskin- och elektronikskadeförsäkring. För hybridkomponenterna i våra hybrider är garantin utökad till 20.000 mil eller 10 år.

Hyrbil i upp till 45 dagar.
Ingen grundsjälvrisk vid stöld av larmad bil.
Ingen självrisk vid djurkollision.
Lägre självrisk vid skadegörelse.
Om du har minst 15 skadefria år, blir det ingen bonusförlust vid skada.
Förtur till skadebesiktningen i händelse av skada.
Autogiro utan extra kostnad.
Dygnet runt-service med Folksam Jour.

Du måste förstå att det är väldigt få personer som både kan och vill serva bilen själv, alla som inte är intresserade av bilar vill bara ta sig från A till B och då vill man ha ett problemfritt ägande. Visserligen kan man ha lite tur med en gammal bil som inte råkar gå sönder just det halvåret men alla gamla bilar har alltid massa irriterande småfel såsom lite knak här och där, gummilisterna är dåliga, plasten är solblekt, kanske bromsarna gnisslar, sätena är slitna, huven är stenblästrad, rutan är dålig osv osv... Saker som tar för lång tid och är för dyrt och besvärligt att ordna.

Evildan
21 juni 2014 ·

skanepiraten skrev:

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

Vad betalar du för bränslet med den totalkostnaden?
Kostar bensinen som i dag 14.83 hos INGO måste din Volvo 740 turbo förbruka under 8.0l/100km då
0,8*14,83=11.864kr/mil.
Volvo påstår att en 740 Turbo från dom årgångarna förbrukar 10.0l/100km så jag gratulerar dig till en ovanligt lyckad inställning av motorn, med råge bättre än Volvos egna tekniker klarade av trots sina fina motorlaboratorium.

Evildan
21 juni 2014 ·

-matte skrev:

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Men sedan så är det ju så att köper du en ny Prius så har du garanti på 10 år eller 20k mil då det är en hybrid. Jag saxar lite från sidan "mintoyota":

FAKTA/Detta ingår i Toyota Bilförsäkring:
10 års/15 000 mils maskin- och elektronikskadeförsäkring. För hybridkomponenterna i våra hybrider är garantin utökad till 20.000 mil eller 10 år.

Hyrbil i upp till 45 dagar.
Ingen grundsjälvrisk vid stöld av larmad bil.
Ingen självrisk vid djurkollision.
Lägre självrisk vid skadegörelse.
Om du har minst 15 skadefria år, blir det ingen bonusförlust vid skada.
Förtur till skadebesiktningen i händelse av skada.
Autogiro utan extra kostnad.
Dygnet runt-service med Folksam Jour.

Du måste förstå att det är väldigt få personer som både kan och vill serva bilen själv, alla som inte är intresserade av bilar vill bara ta sig från A till B och då vill man ha ett problemfritt ägande. Visserligen kan man ha lite tur med en gammal bil som inte råkar gå sönder just det halvåret men alla gamla bilar har alltid massa irriterande småfel såsom lite knak här och där, gummilisterna är dåliga, plasten är solblekt, kanske bromsarna gnisslar, sätena är slitna, huven är stenblästrad, rutan är dålig osv osv... Saker som tar för lång tid och är för dyrt och besvärligt att ordna.

Absolut, det är mycket bra villkor i försäkringen/garantierna.
Dessutom för den här milkostnaden ingår en modern krocksäker bil med allehanda bekvämligheter såsom automatlåda, klimatanläggning, ABS, Antisladd, mm mm.
Mitt val var inte svårt vilket jag valde av de tu.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2014 · 13 744 Inlägg

skanepiraten skrev:

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

hamnar straxt under 10kr milen inkl skatt och försäkring bränsle service däck och allt som kostat när jag slår ut det på tantens pendlar bil.
en seat arosa.

en ny bil blir alltid dyrare eftersom man måste räkna med värdeminskningen.  en beg bil för under 10K får man istort sätt alltid tillbaka pengarna på.
medans en ny bil tappar rejält första året

har nu köpt mig en nyare bil en 06:ans skoda fabia..ska sätta mig och räkna lite på det.
men bör kunna köra 4-5år innan det börjar närma sig +-0 i värdet
innan det kommer jag tjäna pengar på den eftersom inköpet var 20K under värdet

många som faktist missar hur dyrt det blir med en helt ny bil.
skiten måste servas på verkstad. stor värdeminskning osv.
detta måste tas i beräkningen på milkostnaden

att köpa en ny hybrid som inte går speciellt snålt sätt till vad man kan köpa för växelpengar i jämförelse

så länge ingen bil slår Lupo 3l i förbrukning är det tvärkört att köpa en ny bil.

en 3l får du för 20K i sverige den drar 0.29l milen
det är jävligt svårslaget sätt till alla kostnader.

hurvida en bil är säker och bekväm kvittar. det är hålet i plånboken som räknas.

när man väl krockar så är det bättre att dö direkt än att sitta och bli sondmatad resten av livet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Ludwigk
21 juni 2014 · 200 Inlägg

Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Senast redigerat av Ludwigk (21 juni 2014)

xXSammy
21 juni 2014 · 6 576 Inlägg

Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2014 · 7 232 Inlägg

Malheus skrev:

Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

nja ... sanning med modifikation

värdeminskningen avtar tillslut

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
xXSammy
21 juni 2014 · 6 576 Inlägg

CHEEVA skrev:

Malheus skrev:

Ludwigk skrev:
Ja det du säger har du givetvis rätt i. Så gäller även hus, båtar ja allt vi köper. Kan man fixa och laga själv så tjänar man på det, annars blir det dyrt. MEN varför jag väljer en gammal bil är att den aldrig sjunker i värde. Det gör däremot en ny. Allt handlar om vilken ekonomisk situation man befinner sig i.

Edit: Lyx kostar, men är det värt det ? Ja för de som har råd. Enkelt och rakt svar.

Alla, bilar tappar värde efter hur mycket man kör med dem.

nja ... sanning med modifikation

värdeminskningen avtar tillslut

Tja, i snitt slutar alla -vanliga- bilar i 5-10.000 kronors klassen. tongue

De/Dem
Evildan
21 juni 2014 ·

Growe skrev:

skanepiraten skrev:

Ludwigk skrev:
Mycket bra beräknat. Men tänk på om något går sönder på en sådan bil. Fy vad dyrt. Service gör du själv så den tjänar du in på en gammal bil då garantier inte finns längre, om så ens behövs på vissa gamla volvos som går fint än idag.En annan sak ang. volvo 740. Har en 745 där jag precis gjorde den stora servicen. Tändstift, olja o filter, kammrem och lite nya packningar. Kör 4 mil landsväg varje dag. Enligt min körstil har jag beräknat mellan varje fulltankning med hjälp av trippmätarn att min volvo drar 7,3L/10mil. =0,73L i genomsnitt. Sen får man ha i åtanke att bilen gått 31 tusen mil. Så körstilen spelar stor roll.

Kan inte säga att prius är en dålig bil men jag kan å andra sidan säga att jag tjänar att ha min gamla bil. + så blir den skattefri om några år cool Vill gärna höra kommentarer på detta. / Ludde

Har en 740 som blev skattefri förra året (turbo bil) och har slagit ett hel års kostnader och ligger på 11.57 kr per mil, med alla kostnader.  Så allt handlar om ägare som ovan säger, men också dina kostnader runt om bilen ^^
Gamla bilar som man sköter om står sig billigt i kostnad per mil cool

hamnar straxt under 10kr milen inkl skatt och försäkring bränsle service däck och allt som kostat när jag slår ut det på tantens pendlar bil.
en seat arosa.

en ny bil blir alltid dyrare eftersom man måste räkna med värdeminskningen.  en beg bil för under 10K får man istort sätt alltid tillbaka pengarna på.
medans en ny bil tappar rejält första året

har nu köpt mig en nyare bil en 06:ans skoda fabia..ska sätta mig och räkna lite på det.
men bör kunna köra 4-5år innan det börjar närma sig +-0 i värdet
innan det kommer jag tjäna pengar på den eftersom inköpet var 20K under värdet

många som faktist missar hur dyrt det blir med en helt ny bil.
skiten måste servas på verkstad. stor värdeminskning osv.
detta måste tas i beräkningen på milkostnaden

att köpa en ny hybrid som inte går speciellt snålt sätt till vad man kan köpa för växelpengar i jämförelse

så länge ingen bil slår Lupo 3l i förbrukning är det tvärkört att köpa en ny bil.

en 3l får du för 20K i sverige den drar 0.29l milen
det är jävligt svårslaget sätt till alla kostnader.

hurvida en bil är säker och bekväm kvittar. det är hålet i plånboken som räknas.

när man väl krockar så är det bättre att dö direkt än att sitta och bli sondmatad resten av livet smile

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

Lupo 3l, 3.71l/100 km enligt ägarna som brukar spritmonitor.
Dessa 2,99l/100km du ständigt återkommer till existerar alltså inte i verkligheten förutom under särskilda förhållanden.
Lupo 3l förbrukar enligt körcykeln 2,99*1,24=3,7076l/100km vilket gör att den förbrukar endast 24% mer än angiven förbrukning i verkligheten.

Huruvida någon är smart nog eller inte att värdesätta sin egen eller sina passagerares säkerhet är en annan diskussion som inte faller under bränsleförbrukning utan under självbevarelsedrift.
Jag värderar åtminstone min och mina passagerares säkerhet högre än att spara några futtiga kronor och behöva krypa under någon gammal folkvagn för ändamålet när det finns vettigare alternativ enligt min mening.

Nu är jag inte ett sådant svin (vilket vissa vid något tillfälle ponerat att jag skulle göra ) att jag önskar någon att leka krockdocka i sin Arosa/Lupo eller någon annan liten bil utan vettiga deformationszoner/gardiner/kuddar/inbyggda whiplashskydd mm mm.
Det skulle däremot vara väldigt intressant att se skillnaden emellan en sådan skokartong och den återkommande jämförda Priusen i ett krocktest vid förslagsvis 50km/h rakt in ett lastbilssläp bakifrån eller tvärtom en påkörning i samma hastighet bakifrån av en lastbil.

Det krävs ingen hjärnkirurg för att förstå vem som klarar sig utan större livshotande skador och vem som ser ut som denne setat i en uppblött papperskartong släppt från ett 10 våningshus.

Alla värderar vi saker olika i livet, det är upp till var och en, årets Darwin Award är inte utdelad ännu. wink

NoFantasy Garaget Anhängare!
23 juni 2014 · 2 068 Inlägg

soppan är uppe i 15:08 i djurås dalarna.. hmm

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
baltis
23 juni 2014 · 1 948 Inlägg

Sluta klaga, ställ era bilar och börja cykla om det nu är så hemskt.

Vi har valt en marknadsekonomi i sverige, komemr oftast med demokratin...

Eller ni kanske förespråkar kommunism?

Eller varför köper ni inte er ett gengas-aggregat? Räknade på det här om veckan, kostar ca 1kr milen om man köper veden kapad och kluven.

eferm
23 juni 2014 · 245 Inlägg

bara att betala å se glad ut, det kommer bli dyrare!

Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Volvo 744 "Yngve" (1989)
engolf
23 juni 2014 · 3 235 Inlägg

Det är svårt att svälja faktumet att av pumppriset på ca 16 kr liter går ca 10 kr till staten i diverse avgifter och skatter...

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2014 · 26 150 Inlägg

engolf skrev:
Det är svårt att svälja faktumet att av pumppriset på ca 16 kr liter går ca 10 kr till staten i diverse avgifter och skatter...

14:93 litern på pumpen här närmast när jag gled förbi tidigare idag..men förstår vad du menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang