2169
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
CHEEVA skrev:
p12 skrev:

Tycker för övrigt att skatt är bra, håller packet borta från trafiken och landets ekonomi stark.

vilket pack är det vi håller borta från trafiken ?!?!?

Och som sagt så är det för många inget alternativ att ställa bilen... vi är beroende utav bilen, så vad tycker du vi ska göra ? Vi är totalt maktlösa ! Får börja snatta sockorbetor och bränna sprit på de som man sedan kan köra på ... då kanske man får ner priset lite.

Men vad tror du hade hänt på kanarieöarna om priset gått upp till 15kr litern ? Tror du på fullaste alvar att folk hade ställt bilen ? Nej de hade tankat ändå, för att man MÅSTE tanka.

Nej det tror jag inte på fullaste allvar*. Men skulle det bli ännu högre, säg 300 litern skulle det inte löna sig att ta bilen. Men det här börjar gå till överdrift nu. Tycket att det är så roligt att så fort man ger en halvgiftig kommentar på G.org så får man hela forumet på sig... dagisfröknar.

Du kan tolka det som att dina tankegångar bara är halvfärdiga. Troll.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
twin_cam skrev:
De va ett evigt gnällande.

Förut så har alltid mjölk och bensin följt varann i pris, när mjölken kostade 5 kronor gjorde bensinen det också.

Då va bensinen billig.

Nu kostar en mjölk 7,70. Bensinen 15,08.
Detta är delvis för att priset på råvaran gått upp, en liter bensin utan skatt ligger på ca 6,70, på den sista kronan till mjölken skulle det inte bli mycket skatteintäkter.

Nu tycker ju jag att dom tar i väl bra med skatten också, men om ingen gör nått så får vi gilla läget. Jag tänker inte göra nått.

Jag litar på forskningen och hoppas det inte blir uppköpt och nerlagt av något oljebolag, nästa gång någon gör något banbrytande.

Vi vet ju idag allt vad bensin innehåller, varför inte bara helt enkelt fixa till alla grejer på kemisk väg? Då kanske man kan blanda till något som är inte skitar ner så mycket också, och som luktar likadant, fast utan huvudvärken.

Det är oljebolagen som är dom största nötterna, dom bromsar all utveckling, för tar någon fram ett miljövänligt bränsle som funkar lika bra som bensin i alla väder, och någon organiskt baserad motorolja och diesel, tänk vad oljebolagen skulle tappa omsättning då, därför köper dom upp allt som kan bli alternativ.

Vi vet hur vi kan framställa bensin utan olja, men det är dyrare än att ta upp oljan, betydligt dyrare. Och det påverkar ju fortfarande miljön på exakt samma sätt eftersom "konstgjord" bensin har exakt samma molekylära struktur och genomgår samma förbränningsprocess i motorn.

Meldem
117 Inlägg
19 februari 2012
Man får passa på att tanka nu medans bensinen är billig. :-)

551 Inlägg
19 februari 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
Andromeda skrev:
Det är riksdagen som beslutar om höjda drivmedelsskatter och ingen annan. Konsumenten har sedan inget annat val än att betala.

Jag ser hellre att "packet" har mer pengar över att konsumera när bensinnotan är betald för att stimulera våra företag istället för att lägga dem i statskassan. Att på så sätt stödja svenska företag kommer att ge mångfalt tillbaka i statskassan genom ökad sysselsättning och beskattning av lön, tjänster och moms i flera led. Så enkelt, men det begriper du inte.

Men vad.... det är ju inte som att man behöver lämna hus och hem för att betala bensinen? Såå dyrt är det inte.

Har du någon koll på hur folk har det i verkligheten? För många med barn och hus måste man spara in på något annat för att fortsätta ta sig till jobbet. Det som blir lidande är just varor och tjänster man kan klara sig utan men som hade genererat skatteinkomster i många led. För varje krona ensamstående Britta 38 år kan spendera på varor och tjänster får staten tillbaka mer än två kronor via moms, arbetsgivaravgifter, vinstskatt, moms i andra led osv osv. Lägger Britta kronan på bränsleskatter får statskassan just en krona. Vad tjänar vi som land på, att statskassan får en eller två kronor?
Du och jag kanske klarar oss, men många får faktiskt skära ned annan konsumtion för att få ekonomin att gå ihop och fortfarande klara att ta sig till jobbet.

Du verkar ha sorgligt liten förståelse för hur andra har det. Den perfekta politikern.

Är rätt säker på att det sitter forskarutbildade nationalekonomer med arbetsuppgift att analysera och räkna på just detta. Några kommer hamna i kläm, det händer alltid vid kompromisser. i Detta fallet var det ensamståeende Britta 38. En stor majoritet har fortfarande utan problem råd att köra bil, samtidigt som de kan kasta pengar hit och dit till företag. Det är nog inte så lätt som du försöker få det att låta.

edit:stavfel
Senast redigerat av p12 (19 februari 2012)

Haters gonna hate.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
Andromeda skrev:
p12 skrev:
Men vad.... det är ju inte som att man behöver lämna hus och hem för att betala bensinen? Såå dyrt är det inte.

Har du någon koll på hur folk har det i verkligheten? För många med barn och hus måste man spara in på något annat för att fortsätta ta sig till jobbet. Det som blir lidande är just varor och tjänster man kan klara sig utan men som hade genererat skatteinkomster i många led. För varje krona ensamstående Britta 38 år kan spendera på varor och tjänster får staten tillbaka mer än två kronor via moms, arbetsgivaravgifter, vinstskatt, moms i andra led osv osv. Lägger Britta kronan på bränsleskatter får statskassan just en krona. Vad tjänar vi som land på, att statskassan får en eller två kronor?
Du och jag kanske klarar oss, men många får faktiskt skära ned annan konsumtion för att få ekonomin att gå ihop och fortfarande klara att ta sig till jobbet.

Du verkar ha sorgligt liten förståelse för hur andra har det. Den perfekta politikern.

Är rätt säker på att det sitter forskarutbildade nationalekonomer med arbetsuppgift att analysera och räkna på just detta. Några kommer hamna i kläm, det händer alltid vid kompromisser. i Detta fallet var det ensamståeende Britta 38. En stor majoritet har fortfarande utan problem råd att köra bil, samtidigt som de kan kasta pengar hit och dit till företag. Det är nog inte så lätt som du försöker få det att låta.

Vem är det som försöker få det att låta enkelt?

Även om du har 20k över på lönen när du betalt dina räkningar för månaden är varje femhundring i bränsleskatt fortfarande en femhundring statskassan hade tjänat mer på om du lagt den på något annat inom Sveriges gränser.

Det är en skrämmande tanke, men politisk ideologi hos styrande influerar faktiskt ofta beslut till det sämre. I verkligheten.

Just det argument jag tog upp om att det är mer lönsamt för statskassan att låta en löntagare spendera sina pengar på varor och tjänster än att direkt skatta bort dom är allmänt accepterat av ekonomer världen över (möjligen inte i Nordkorea) och bland annat flera Nobelpristagare. Och du behöver inte mer än lite sunt förnuft och ett par av de fyra räknesäten för att själv förstå att det stämmer.

Jag förstår fortfarande inte vad som driver dig att debattera ett ämne du famlar blint inom. Du har ju ingen som helst grundläggande kunskap inom ekonomi.

Nu tänker jag gå och knyta mig. Godnatt!
Senast redigerat av Andromeda (19 februari 2012)

1 436 Inlägg
19 februari 2012
Martin 9-3 skrev:
Har inte så mycket att säga om priset så länge jobb-milen skulle täckas bättre av staten.

Känns inte om man har rätt att klaga med en bil och körsätt som ligger på 0.85-0.90 i förbrukning när det finns fina dieslar som drar 0.4-0.5 och billig i skatt i dagens läge.

Vore 15:- litern och en skatt på 3000:- för mycket skulle jag beställa en ny bil på måndag.
Många här skulle lätt halvera sin milkostnad med ett bilbyte inkl mig själv.

Alternativen är att säga upp sig på jobbet eller att flytta känns inte aktuellt.

Men folk är bekväma! Man vill ha sin stora familjebil, plus en till frugan med, sin thailandsresa, eluppvärmda huset, ny teknik några gånger i halvåret... Då blir det ett jävla liv när medelsvensson inser att peak-oil har varit och att den billiga olja som gjort allt de föregående bekvämligheterna möjliga är på väg att sina.

"Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde." Så länge det finns thailandsresor, motorsport, hocky, hästar och andra penningslukande hobbys har folk råd med högre soppapriser. Hur jävligt det än är att inse så var det bara några generationer sedan som man var tvungen att kämpa för sitt levebröd och idag klagar folk som fan om man inte har råd med thai-resan...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Designer.
1 260 Inlägg
19 februari 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
Andromeda skrev:

Även om du har 20k över på lönen när du betalt dina räkningar för månaden är varje femhundring i bränsleskatt fortfarande en femhundring statskassan hade tjänat mer på om du lagt den på något annat inom Sveriges gränser.

Det är en skrämmande tanke, men politisk ideologi hos styrande influerar faktiskt ofta beslut till det sämre. I verkligheten.

Just det argument jag tog upp om att det är mer lönsamt för statskassan att låta en löntagare spendera sina pengar på varor och tjänster än att direkt skatta bort dom är allmänt accepterat av ekonomer världen över (möjligen inte i Nordkorea) och bland annat flera Nobelpristagare. Och du behöver inte mer än lite sunt förnuft och ett par av de fyra räknesäten för att själv förstå att det stämmer.

Jag förstår fortfarande inte vad som driver dig att debattera ett ämne du famlar blint inom. Du har ju ingen som helst grundläggande kunskap inom ekonomi.

Fast folk ska ju åka mindre bil. Så att höja priserna är ju lämpligare än att sänka.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

quattroambassadör
69 Inlägg
19 februari 2012
japp!
Ge tusan i och nöjesköra , skaffa er en diesel och kör bara  dit ni måste...

Har själv kört diesel sen -99 på bruksbilarna och tusab vad man var udda first, nu är 60% av alla nybilsregg diesel...
Direkt var det samma peng på 2 bilar istf. 1 , för samma totalkostnad på 10´00mil inkl allt..

Jag ser ljuset jonathan, jag ser ljuset.....
Senast redigerat av 90q20v (19 februari 2012)

551 Inlägg
19 februari 2012
Andromeda skrev:
p12 skrev:
Andromeda skrev:

Tycker du får lägga in lite mer fakta med referenser för detta. Är ju extremt svårt att beräkna vad man tjänar mest på i längden. Det är ju även faktorer som miljö som spelar in och det är precis som du säger, jag är inte utbildad inom NEK, så jag har inte hundra koll på vad staten tjänar mest på. och det tror jag inte du har till hundra procent heller. Ställ upp som politiker eller jobba statligt inom ekonomi om du vet bättre än alla andra. Du verkar ju ha lösningen på finannskrisen.
Ja gå o lägg dig du.

Haters gonna hate.

766 Inlägg
19 februari 2012
Caffe skrev:
Martin 9-3 skrev:
Har inte så mycket att säga om priset så länge jobb-milen skulle täckas bättre av staten.

Känns inte om man har rätt att klaga med en bil och körsätt som ligger på 0.85-0.90 i förbrukning när det finns fina dieslar som drar 0.4-0.5 och billig i skatt i dagens läge.

Vore 15:- litern och en skatt på 3000:- för mycket skulle jag beställa en ny bil på måndag.
Många här skulle lätt halvera sin milkostnad med ett bilbyte inkl mig själv.

Alternativen är att säga upp sig på jobbet eller att flytta känns inte aktuellt.

Men folk är bekväma! Man vill ha sin stora familjebil, plus en till frugan med, sin thailandsresa, eluppvärmda huset, ny teknik några gånger i halvåret... Då blir det ett jävla liv när medelsvensson inser att peak-oil har varit och att den billiga olja som gjort allt de föregående bekvämligheterna möjliga är på väg att sina.

"Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde." Så länge det finns thailandsresor, motorsport, hocky, hästar och andra penningslukande hobbys har folk råd med högre soppapriser. Hur jävligt det än är att inse så var det bara några generationer sedan som man var tvungen att kämpa för sitt levebröd och idag klagar folk som fan om man inte har råd med thai-resan...

Är du mongo? Ja undrar bara helt ärligt

766 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
CHEEVA skrev:
Edit: berätta gärna vilket pack vi håller borta från trafiken genom skyhöga skatter

Sociala psykfall, inkompetenta invandrare (notera att jag inte menar något rasistiskt) svagbegåvade och drogmisbrukare wink

Dom snor väll våra bilar och tar springnota?

2 046 Inlägg
19 februari 2012
Jag tycker detta e kasst, ska man äga en v8a så får man bo i arab länderna, kommer fan ingenstans på 100 kr nu för tiden!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

1 436 Inlägg
19 februari 2012
cpu1337 skrev:

Billig olja ger billiga varor och tjänster då olja används i det mesta. Med billiga varor har folk råd med mer saker, lyx som folk vänjer sig vid som standard.
Oljan stiger i pris och folk har inte råd med lika mycket saker. Folk börjar gnälla även om de fortfarande har det bättre än innan oljan blev så billig.

Vilken del var svår för dig att förstå?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

766 Inlägg
19 februari 2012
kannebanne skrev:
Jag tycker detta e kasst, ska man äga en v8a så får man bo i arab länderna, kommer fan ingenstans på 100 kr nu för tiden!

Förr va 100kr en kväll på sladd me sur40in:D men inte nu:(

766 Inlägg
19 februari 2012
Caffe skrev:
cpu1337 skrev:

Billig olja ger billiga varor och tjänster då olja används i det mesta. Med billiga varor har folk råd med mer saker, lyx som folk vänjer sig vid som standard.
Oljan stiger i pris och folk har inte råd med lika mycket saker. Folk börjar gnälla även om de fortfarande har det bättre än innan oljan blev så billig.

Oljan i sig kostar inte mycke de är alla skatter som gör som regeringen lägger på för att suga ur folket på pengar.
Och så finns de dom som har sitt dröm hus och måste pendla till jobbet? Ska dom sälja de och flytta så dom kan åka buss?
Senast redigerat av cpu1337 (19 februari 2012)

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
Caffe skrev:
cpu1337 skrev:

Jag tror inte det är så enkelt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
19 februari 2012
cpu1337 skrev:
kannebanne skrev:

ja man törs ju inte ens vrida om nycklen sad slurp så va 100kr borta........

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

2 046 Inlägg
19 februari 2012
jh-hindersson skrev:
cpu1337 skrev:
kannebanne skrev:

ja man törs ju inte ens vrida om nycklen sad slurp så va 100kr borta........

Eller hur... E jäävla förbannad på dom som sätter så högt pris, vafan vill dom råna oss? Speciellt folk som gör v8, tror inte man får ner en v8a på under 1 liter milen, kanske avstängd i nerförsbacke men de e knappt, kommer typ 6-7 mil på 100 spänn, och då e man snål på gasen... Hemskt!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

198 Inlägg
19 februari 2012
Var och tankade nu i veckan.. 900kr landade det på för en full tank, dvs drygt 60 liter. Kan inte påstå att det var kul att se den slutsumman, men med tanke på att det varit 70 mil ren nöjeskörning som jag betalade för så får det anses vara värt det. Hade det varit dubbla priset, då hade det svidit rejält men det hade ändå inte varit något som totalt raserat min ekonomi.

Men det är helt okej att gnälla på soppapriset, det är dyrt som det är nu och man kan inte räkna med att det blir billigare. Men gör det med bra argument och försök hitta lösningar istället för att bara gnälla!
Däremot så kan man ju fundera på vart soppan man häller i tanken tar vägen. Kör man V8 så är det inte svårt att räkna ut och sitter man och pendlar 10 mil om dagen så vet man också vart pengarna tar vägen, speciellt om man har fel bil för ändamålet. Eller om det bara är körstilen som gör att soppan går åt innan man ens hunnit få i den i bilen.

Men.. så länge man inte gör något själv åt sin egen förbrukning utan bara gnäller, då kommer man ingenstans. Man måste inte ta bilen till affären 1km bort för att köpa tidningen. Man måste inte sladda 10 varv runt korvkiosken varje kväll. Man måste inte hålla 140 på vägen till jobbet. Man måste inte köra en bil som drar runt litern milen för att frakta arslet från A till B.

Sen kan man ju fundera på vart de skattepengarna som staten får in på energiskatter skulle hämtas istället. Tog man bort skatten på bensin så är det runt 24 miljarder som försvinner ur statens inkomster. De måste in någon annan väg, höjd skatt på el kan vara en variant. Det går förstås att ta ut vägavgifter, kilometerskatt, högre skatt på bilägande eller något annat. Eller så lägger man totalt ner allt nybyggande av vägar och allt underhåll så får de som använder vägarna lappa och laga bäst de vill.

1 412 Inlägg
19 februari 2012
Ja det är ju tråkigt att det är så dyrt med bensin.
Men om dom tror att jag tänker dra ner på åkandet så har dom synnerligen fel! smile

Och att ha en dieselbil vägrar jag, jag åker bil för att det är kul.
Senast redigerat av OpelP1 (19 februari 2012)

Sök