1997
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Forummoderator
26 473 Inlägg
19 februari 2012
OpelP1 skrev:
Ja det är ju tråkigt att det är så dyrt med bensin.
Men om dom tror att jag tänker dra ner på åkandet så har dom synnerligen fel! smile

Och att ha en dieselbil vägrar jag, jag åker bil för att det är kul.

Kul att nån av oss har det så bra ställt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Pim_Pim
19 februari 2012
Har man bara en bensinsnål bil så är det ju inte så farligt med bensinpriset tycker ja..Men visst, hur kul är det att åka runt i nån liten fiesta,micra mm.

1 412 Inlägg
19 februari 2012
Mack skrev:
OpelP1 skrev:
Ja det är ju tråkigt att det är så dyrt med bensin.
Men om dom tror att jag tänker dra ner på åkandet så har dom synnerligen fel! smile

Och att ha en dieselbil vägrar jag, jag åker bil för att det är kul.

Kul att nån av oss har det så bra ställt..

Nja, jag är inte så rik direkt.

Men bilar är ju mitt största intresse och i det så ingår det ju att köra dom också.
Kvittar om jag måste sluta upp med att äta mat så kommer jag att åka lika mycket. tongue

Men jag får nog försöka att byta lite tänddelar på chevan som är dåliga för den har plötsligt börjat dricka ca 2-2,5 liter per mil nu istället för rimliga 1 liter per mil.  Tankmätaren rör sig snabbare än kupefläkten typ. lol
Senast redigerat av OpelP1 (19 februari 2012)

393 Inlägg
19 februari 2012
man borde dra ihop en jävla massa folk å ställa sig utanför stället där dom bestämmer bensin priserna å bara protestera! göra så dom varken kommer ut elle in

629 Inlägg
19 februari 2012
VolvoMacce skrev:
man borde dra ihop en jävla massa folk å ställa sig utanför stället där dom bestämmer bensin priserna å bara protestera! göra så dom varken kommer ut elle in

Protestera? I sverige? jo tjena.

Mröh

918 Inlägg
19 februari 2012
Dagge88 skrev:
VolvoMacce skrev:

Yeah right.

1 265 Inlägg
19 februari 2012
Dagge88 skrev:
VolvoMacce skrev:

Räcker ju om man får ner skatten till hälften?

393 Inlägg
19 februari 2012
mesar.. får ju stå på sig lite om man vill ha ändringar.. händer ju inge om alla sitter framför datorn å bara gnäller..

711 Inlägg
19 februari 2012
Nu gäller inte min fråga om bensinpriset,men ni med jetkort när är brytdatumet denna månad?

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
cpu1337 skrev:
Caffe skrev:
cpu1337 skrev:
Är du mongo? Ja undrar bara helt ärligt

Billig olja ger billiga varor och tjänster då olja används i det mesta. Med billiga varor har folk råd med mer saker, lyx som folk vänjer sig vid som standard.
Oljan stiger i pris och folk har inte råd med lika mycket saker. Folk börjar gnälla även om de fortfarande har det bättre än innan oljan blev så billig.

Vilken del var svår för dig att förstå?

Oljan i sig kostar inte mycke de är alla skatter som gör som regeringen lägger på för att suga ur folket på pengar.
Och så finns de dom som har sitt dröm hus och måste pendla till jobbet? Ska dom sälja de och flytta så dom kan åka buss?

Ja, det är väl ingen dum idé, eller hur? Problemet för många som bor på orter där arbetstillfällen försvunnit på senare år är att de inte kan få ut vad de gav för huset, och har man då amorterat dåligt har man kanske "inte råd" att flytta. Sen kanske en flytt närmare karlns jobb innebär att frugan får pendla istället eller att båda behöver pendla, ungarna ska ryckas upp från skola och kompisar osv. Många tar nog hellre pungsparken att behöva spara in på något annat för att ha råd att fortsätta åka bil.

3 235 Inlägg
19 februari 2012
p12 skrev:
engolf skrev:
p12 skrev:

Att det är en skatt på bensin fattar väll jag med, men det är inte politekerna som ändrar priserna på bensinen, det gör vi konsumenter och ekonomin i Sverige och i Världen.

Det är exakt vad en poltiker hade sagt:) "Det är inte vi som bestämmer priserna, vi bara sitter stilla med armarna i kors och ser på att marknadspriset stiger, samtidigt som staten tjänar mer och mer pengar på det".

haha men va? så du tror på riktigt att staten till minsta decimal sitter o kontrollerar och styr priset? Nej.. det är det bolagen som säljer bensinen som gör. De i sin tur sätter priset efter vad allmänheten är villig att betala, oavsett om de har ett val eller inte. Giriga är vad de är, både staten och bolagen, men vad ska man göra? Skjuta Reinfeldt?

Skjuta Reinfeldt? Behöver inte skjuta honom, bara skada...

677 Inlägg
19 februari 2012
VolvoMacce skrev:
mesar.. får ju stå på sig lite om man vill ha ändringar.. händer ju inge om alla sitter framför datorn å bara gnäller..

Problemet ligger i att media i Sverige riktar inte sin fokus på oss "bil älskare" då vi är en minoritet. Vi svenskar har blivit så "hjärntvättade" av klimat propagandan att svenskar accepterar ett högt drivmedelspris! Det finns frågor som är viktigare för många än just drivmedelspriset.

Jag har en liten bil och drabbas inte mycket av ett högre drivmedelspris men det jag drabbas av är att allt blir dyrare.
Varor ökar % med att drivmedelspriset ökar. Ett diesel pris på 20 kr från 15 kr är en ökning med 33% detta kommer leda till att alla varor som transporteras på en sträcka måste öka totalt med 33% i kostnad.

Nu tar jag inte med effektivisering av tillverkningen av produkter eller bättre flödesekonomi i produktion utan räknar med att allt tillverkas och distributive som vanligt.  I verkligenheten kommer det inte vara sådan hög höjning utan gjordes i syftet att påvisa vad som hända skall.

engolf skrev:
p12 skrev:
engolf skrev:

Det är exakt vad en poltiker hade sagt:) "Det är inte vi som bestämmer priserna, vi bara sitter stilla med armarna i kors och ser på att marknadspriset stiger, samtidigt som staten tjänar mer och mer pengar på det".

haha men va? så du tror på riktigt att staten till minsta decimal sitter o kontrollerar och styr priset? Nej.. det är det bolagen som säljer bensinen som gör. De i sin tur sätter priset efter vad allmänheten är villig att betala, oavsett om de har ett val eller inte. Giriga är vad de är, både staten och bolagen, men vad ska man göra? Skjuta Reinfeldt?

Reinfeldt har ABSOLUT inget att göra med drivmedelspriset, den höga drivmedelskatten skapades av SOCIALDEMOKRATERNA. Sen den nya skattehöjningen är gemensamt beslut av hela riksdagen, att gå på personangrapp är bara löjligt.

Reinfeldt rättar sig efter vad partiet som helhet tycker, se bara vad som hände med Löfven i kärnkrafts frågan. Han fick inte ha åsikt om att kärnkraften får vara kvar.  Men det är som vanligt, alla skyller på de nuvarande politikerna trots att de var de tidigare som skapades problemen.

Jag såg att några nämnde tidigare att Norge,tyskland osv har högre drivmedelspriser men ta med att de har betydligt högre lön än svenskar!!

Så i framtiden kan vi räkna med
* Elpris på cirka 50-60% högre då vi kommer sakna kärnkraft
*Drivmedelspris på 25-30 kr
* en liter mjölk kommer kosta 15 kr
* Europas största importör av smutsig kolkraft från tyskland.

*Ingen industri
Senast redigerat av Bergkuist (19 februari 2012)

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
VolvoMacce skrev:

Stället heter riksdagen wink

Jag ska beskriva hur det går till när bensinpriset bestäms;

1. Vart fjärde år, nu senast 2010, har vi något som kallas för riksdagsval. Vi som har rösträtt lägger vår röst på ett politiskt parti vars sammantagna politiska inriktning vi föredrar. 349 ledamöter väljs, och enkelt beskrivet röstar dessa sedan igenom eller förkastar förslag (motioner) som inkommer.

2. För att ett förslag ska antas måste ju mer än hälften av ledamöterna rösta för förslaget. Om tillräckligt många ledamöter tycker samma sak i en fråga kommer den därför att gå igenom.

3. Att "dötsklimathotet" existerar och kräver en accelererande drivmedelsskatt i bilberoende Sverige är nästan alla riksdagsledamöter överens om. Man kan lite cyniskt anta att de också är det av olika anledningar:

* Det är vad folket vill ha, den populistiska anledningen, att plocka politiska poäng. Egentligen är det ju Aftonbladet och Expressen som styr opinionen i denna fråga, många är ju tillräckligt dumma för att tro på allt som står i Aftonbladet. Vad är källkritik liksom? Det räcker ju att läsa i Aftonbladet om något man har djupa kunskaper i för att kunna dra slutsatsen att de antagligen har lika tokfel om det mesta och dessutom är djupt politiskt färgade. Och sedan den första gången man läste rubriken "dötsklimatet" har ju "klimathotet" seglat fram enormt som en bred partipolitisk fråga istället för att bara drivas av MP som krav för att stödja S och V. Det beror ju naturligtvis på att det finns ett folkligt stöd för frågan, man har inte råd som parti att framstå som "miljöbovar".

* Det ger pengar till statskassan, bilisten som mjölkko. Man tjänar som sagt mer pengar till statskassan genom att låta folket konsumera mer av sin lön istället för att skatta bort den vid pumpen. Det vet alla västerländska ekonomer, även Anders Borg. Om Gustaf Fridolin vet ska jag låta vara osagt... tongue

* Den falska eller genuina godheten, att stilla sitt dåliga samvete. MP. Man tror att man räddar världen om bensinen kostar 15-20 kr litern i Sverige fastän vi står för 0,2% av världens utsläpp av CO2 med vår hela transportsektor, vi har världens renaste industrier etc. Och sedan har vi ju de muppar som inte behöver bil och därför automatiskt antar att ingen annan heller behöver ha bil.

Möjligheter att påverka på laglig väg

* Genom att till riksdagsvalet rösta på ett parti och på en riksdagsledamot som inte vill höja bränsleskatterna.

* Dra ihop ett demonstrationståg. Om man kan få tillstånd att dumpa några kärror gödsel framför riksdagshuset är jag tveksam till.

* Skapa opinion mot bränsleskatter.
Senast redigerat av Andromeda (19 februari 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 februari 2012
Men vad är det för fel på er? Skaffa ett jobb där ni tjänar lite jävla pengar? Jag bor relativt centralt i sthlm och jag åker bil till jobbet bara för att det är bekvämt, skiljer 10 min mellan tåget och bilen...

Står man och faller mellan 10kr litern eller 20kr litern då har man byggt hus förlångt ifrån jobbet, alternativt tjänar alldeles för lite...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

939 Inlägg
19 februari 2012
Fortfarande vinter men ändå dessa priser?

Bensin Blyfri95    15,08    14,93    +15    2012-02-17
Bensin Blyfri 98    15,58    15,43    +15    2012-02-17
Diesel    15,04    14,89    +10    2012-02-17
Fordonsgas    13,55        +4    2012-02-06
Etanol E85    10,38    10,23    +4    2012-01-02

Evildan
19 februari 2012
eftersom vi ändå är 159408 medlemmar av 9200000 invånare i landet bör väl våran åsikt betyda något då det är en rätt stor procentuell del av sveriges befolknng som är medlemmar på G.org.
det enda problemet förutom våra olika åsikter i frågan är väl att samordna oss och få till en protestlista på samma vis som en del motororganisationer och andra föreningar skapar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
OSkar000 skrev:
Var och tankade nu i veckan.. 900kr landade det på för en full tank, dvs drygt 60 liter. Kan inte påstå att det var kul att se den slutsumman, men med tanke på att det varit 70 mil ren nöjeskörning som jag betalade för så får det anses vara värt det. Hade det varit dubbla priset, då hade det svidit rejält men det hade ändå inte varit något som totalt raserat min ekonomi.

Men det är helt okej att gnälla på soppapriset, det är dyrt som det är nu och man kan inte räkna med att det blir billigare. Men gör det med bra argument och försök hitta lösningar istället för att bara gnälla!
Däremot så kan man ju fundera på vart soppan man häller i tanken tar vägen. Kör man V8 så är det inte svårt att räkna ut och sitter man och pendlar 10 mil om dagen så vet man också vart pengarna tar vägen, speciellt om man har fel bil för ändamålet. Eller om det bara är körstilen som gör att soppan går åt innan man ens hunnit få i den i bilen.

Men.. så länge man inte gör något själv åt sin egen förbrukning utan bara gnäller, då kommer man ingenstans. Man måste inte ta bilen till affären 1km bort för att köpa tidningen. Man måste inte sladda 10 varv runt korvkiosken varje kväll. Man måste inte hålla 140 på vägen till jobbet. Man måste inte köra en bil som drar runt litern milen för att frakta arslet från A till B.

Sen kan man ju fundera på vart de skattepengarna som staten får in på energiskatter skulle hämtas istället. Tog man bort skatten på bensin så är det runt 24 miljarder som försvinner ur statens inkomster. De måste in någon annan väg, höjd skatt på el kan vara en variant. Det går förstås att ta ut vägavgifter, kilometerskatt, högre skatt på bilägande eller något annat. Eller så lägger man totalt ner allt nybyggande av vägar och allt underhåll så får de som använder vägarna lappa och laga bäst de vill.

Staten skulle tjäna på att ta bort bränsleskatten. Helt plötsligt har svenska folket 3000 kr mer vardera per år att spendera på varor och tjänster. Det i sin tur ger moms, skatt och arbetsgivaravgifter i flera led och genererar mer skattepengar än dessa 24 miljarder.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
Evildan skrev:
eftersom vi ändå är 159408 medlemmar av 9200000 invånare i landet bör väl våran åsikt betyda något då det är en rätt stor procentuell del av sveriges befolknng som är medlemmar på G.org.
det enda problemet förutom våra olika åsikter i frågan är väl att samordna oss och få till en protestlista på samma vis som en del motororganisationer och andra föreningar skapar.

Har inte bensinskatteupproret fått ihop över en miljon underskrifter? Till vilken nytta?

Och själv har jag ännu inte hittat ett parti som vill sänka bränsleskatterna som är ett trovärdigt regeringsalternativ att rösta på.

Rumpmas
3 860 Inlägg
19 februari 2012
Bergkuist skrev:
VolvoMacce skrev:

Problemet ligger i att media i Sverige riktar inte sin fokus på oss "bil älskare" då vi är en minoritet. Vi svenskar har blivit så "hjärntvättade" av klimat propagandan att svenskar accepterar ett högt drivmedelspris! Det finns frågor som är viktigare för många än just drivmedelspriset.

Jag har en liten bil och drabbas inte mycket av ett högre drivmedelspris men det jag drabbas av är att allt blir dyrare.
Varor ökar % med att drivmedelspriset ökar. Ett diesel pris på 20 kr från 15 kr är en ökning med 33% detta kommer leda till att alla varor som transporteras på en sträcka måste öka totalt med 33% i kostnad.

Nu tar jag inte med effektivisering av tillverkningen av produkter eller bättre flödesekonomi i produktion utan räknar med att allt tillverkas och distributive som vanligt.  I verkligenheten kommer det inte vara sådan hög höjning utan gjordes i syftet att påvisa vad som hända skall.

engolf skrev:
p12 skrev:

Reinfeldt har ABSOLUT inget att göra med drivmedelspriset, den höga drivmedelskatten skapades av SOCIALDEMOKRATERNA. Sen den nya skattehöjningen är gemensamt beslut av hela riksdagen, att gå på personangrapp är bara löjligt.

Reinfeldt rättar sig efter vad partiet som helhet tycker, se bara vad som hände med Löfven i kärnkrafts frågan. Han fick inte ha åsikt om att kärnkraften får vara kvar.  Men det är som vanligt, alla skyller på de nuvarande politikerna trots att de var de tidigare som skapades problemen.

Jag såg att några nämnde tidigare att Norge,tyskland osv har högre drivmedelspriser men ta med att de har betydligt högre lön än svenskar!!

Så i framtiden kan vi räkna med
* Elpris på cirka 50-60% högre då vi kommer sakna kärnkraft
*Drivmedelspris på 25-30 kr
* en liter mjölk kommer kosta 15 kr
* Europas största importör av smutsig kolkraft från tyskland.

*Ingen industri

Jag ska väl tillägga att jag skiter personligen i huruvida vi ska ha råd att nöjesköra eller inte. För min del är det Ok med högt bensinpris så länge man också kan få avdrag för resor till arbetet som helt och hållet täcker ens bränslekostnad för att ta sig till och från detsamma. Tankar man för 30k på ett år för att ta sig till jobbet ska man också få dra av 30k på skatten. Inte som nu där du får dra av ungefär (30-9)/3 = 7k. Du får alltså lägga ut 23k för att ta dig till jobbet om du arbetspendlar 2000 mil om året med en bil som drar litern.

Nöjeskörning/ bekvämlighetskörning får man bekosta själv, men resor till arbetet är nödvändiga.

Evildan
19 februari 2012
Andromeda skrev:
Evildan skrev:

Har inte bensinskatteupproret fått ihop över en miljon underskrifter? Till vilken nytta?

Och själv har jag ännu inte hittat ett parti som vill sänka bränsleskatterna som är ett trovärdigt regeringsalternativ att rösta på.

Jag vill bara påvisa vår totala obetydelsefullhet i ältandet av frågan sittandes och grina på ett forum samt den ständigt återkommande idén att vi samlar oss, vi åker och protesterar osv osv.

Precis min åsikt, samtliga partier med ngn som helst trovärdig regeringsagenda vill höja bränsleskatterna.
Din övertydliga förklaring för de som inte förstått hur landet styrs fick mig att dra på smilbanden, snyggt komponerat.

Sök