1974
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

677 Inlägg
27 februari 2012
NiKeMaN skrev:
Men köp för i helvete en bil som inte tar 1-1.5 liter per mil så är det ju fixat????!! Ska ni pendlat 14 mil per dag som i ovanstående exempel så kan man ju åka med en snål dieselbil á 0.45-0.5 liter per mil.

Kommentarer som denna får mig att se svart, visst jag kan hålla med om att det är "onödigt" att köra bilar som drar så mycket bränsle men se helheten i högt drivmedelspris. Visst tolererar svenska folket att bli överkörda av hög skatt och måste köpa "småbilar" och bli av med en levnadsstandard som vi annars har i dag? Har du varit utanför sverige och sett hur andra länder har? hela asien växer som fan. Det säljes en bil 2.5 sekund i Kina där ligger bensinpriset enligt cnn på 1.5 dollar/gallon och folk åker omkring i extremt stora bilar. De nöjer sig inte med audi A8 utan har Audi A8 L som är mycket större.
Vi lever i ett avlångt land, bilismen har motarbetats av staten genom misslyckanden av sk.  Momsrabbat på miljöbilar osv. Vi har vägar som anses vara livsfarliga enligt EU, vi har europas äldsta vagnpark och vad gör staten åt det? jo de gör bilägandet dyrare och begränsar vår frihet. Politiker och dessa bohemiska människor skriker och säger att vi ska åka buss, tåg, cykla osv. Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.

Jag ogillar detta sett att minska bilåkandet, det kan vara min ekonom inom mig som ogillar hur det dyra drivmedlet påverkar samhället. I stället för att ta familjen på bio så måste man spendera pengarna på att tanka eller betala av lånet på den nya "miljöbilen" i stället för att stödja den lokala  kötthandlarn åker man till stormarknaden för att köpa kött.  Vad leder detta till? jo enligt olika ekonomiska principer samt SCM måste den lokala kötthandlaren och biografen anpassa sig efter behovet och se till att så lite MUDA görs funkar inte detta? nej då slår vi igen butiken och personalen lever på bidrag.  Jag är emot skatt, skatt är misslyckande från samhället men tyvärr så krävs det. Att drivmedels skattas dubbelt gör mig illamående hur fan kan vi vara så jävla dumma i huvudet att vi tillåter ett sådant inhumant sätt beskattas på? Hade vi inte haft denna sk. dubbel beskattning och fortfarande högt drivmedelspris då hade jag argumenterat för att det är så marknaden funkar men denna beskattning orsakar en massa käppar i hjulet.

Nu om jag inte missminner mig jobbade du som taxichafför? eller har gjort det? om inte så ber jag om ursäkt. Men ökar kostnaden för bränslet så kommer allt bli dyrare! Taxiresor blir dyrare vilket betyder att folk inte kommer ha råd att åka lika mycket taxi= mindre jobb för dig

Jag måste dock säga att jag verkligen gillar hybrider och ser fram emot teknikutvecklingen inom fordonsindustrin, en av mina drömbilar är Lexus 450h smile
Senast redigerat av Bergkuist (27 februari 2012)

2 415 Inlägg
27 februari 2012
Bergkuist skrev:
NiKeMaN skrev:
Men köp för i helvete en bil som inte tar 1-1.5 liter per mil så är det ju fixat????!! Ska ni pendlat 14 mil per dag som i ovanstående exempel så kan man ju åka med en snål dieselbil á 0.45-0.5 liter per mil.

Kommentarer som denna får mig att se svart, visst jag kan hålla med om att det är "onödigt" att köra bilar som drar så mycket bränsle men se helheten i högt drivmedelspris. Visst tolererar svenska folket att bli överkörda av hög skatt och måste köpa "småbilar" och bli av med en levnadsstandard som vi annars har i dag? Har du varit utanför sverige och sett hur andra länder har? hela asien växer som fan. Det säljes en bil 2.5 sekund i Kina där ligger bensinpriset enligt cnn på 1.5 dollar/gallon och folk åker omkring i extremt stora bilar. De nöjer sig inte med audi A8 utan har Audi A8 L som är mycket större.
Vi lever i ett avlångt land, bilismen har motarbetats av staten genom misslyckanden av sk.  Momsrabbat på miljöbilar osv. Vi har vägar som anses vara livsfarliga enligt EU, vi har europas äldsta vagnpark och vad gör staten åt det? jo de gör bilägandet dyrare och begränsar vår frihet. Politiker och dessa bohemiska människor skriker och säger att vi ska åka buss, tåg, cykla osv. Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.

Jag ogillar detta sett att minska bilåkandet, det kan vara min ekonom inom mig som ogillar hur det dyra drivmedlet påverkar samhället. I stället för att ta familjen på bio så måste man spendera pengarna på att tanka eller betala av lånet på den nya "miljöbilen" i stället för att stödja den lokala  kötthandlarn åker man till stormarknaden för att köpa kött.  Vad leder detta till? jo enligt olika ekonomiska principer samt SCM måste den lokala kötthandlaren och biografen anpassa sig efter behovet och se till att så lite MUDA görs funkar inte detta? nej då slår vi igen butiken och personalen lever på bidrag.  Jag är emot skatt, skatt är misslyckande från samhället men tyvärr så krävs det. Att drivmedels skattas dubbelt gör mig illamående hur fan kan vi vara så jävla dumma i huvudet att vi tillåter ett sådant inhumant sätt beskattas på? Hade vi inte haft denna sk. dubbel beskattning och fortfarande högt drivmedelspris då hade jag argumenterat för att det är så marknaden funkar men denna beskattning orsakar en massa käppar i hjulet.

Nu om jag inte missminner mig jobbade du som taxichafför? eller har gjort det? om inte så ber jag om ursäkt. Men ökar kostnaden för bränslet så kommer allt bli dyrare! Taxiresor blir dyrare vilket betyder att folk inte kommer ha råd att åka lika mycket taxi= mindre jobb för dig

Jag måste dock säga att jag verkligen gillar hybrider och ser fram emot teknikutvecklingen inom fordonsindustrin, en av mina drömbilar är Lexus 450h smile

TACK äntligen någon med mer vett bakom pannan  smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
p12 skrev:
Mack skrev:

Ursäkta mig men..vilken jävla planet lever du på?

Vadå? är 50 kronor av din dagslön mycket?(förutsatt att man har ca en mil till jobbet och bilden drar 1 liter milen) snittlönen i sverige ligger på 28k som redan bevisats. vilket är en lön per dag på långt över 1000kr. (brutto) även om du skulle tjäna hälften så mycket skulle man ju inte klaga.

skulle bensinen gå upp till 25kr/L idag, skulle jag bli tvungen att gå till jobbet. drygt 2 mil som ja har idag. för 1 årsen körde jag 70 MIL i veckan. drygt 5000 i månaden i bensin. jag fick in 22tusen månaden.
skall vi se hur mycket det är kvar om bensinen skulle kosta 25kr / l??
skulle bensinen kosta 25Kr/L o man fick in 22tusen/månaden.
som de ser ut hos mig om ja skulle pendla till stan som många gör!
(baserat på mitt förra jobb)

22,000månden nattjobb, Söndag kväll till torsdag kväll. 18,00-03,00
bensin 25kr/L * 14 mil= 350 * 5dagar= 1750 * 5veckor = 8750
=13250 kvar från lön
Hyra 7500
5750 kvar från lön
mat i månaden= 2000
kvar:3250
alltså du har kvar 3250kr i månden. och då är inte övriga saker med räknade. enkel mattematik.
alltså bensin/diesel på 25kr/L fungerar inte!
räkna själv.. idag har jag en månads lön på 8-9 tusen. dock ej heltid. utan bara extra..

hur skulle detta funka för folk?

Med en hyra på 7500:- och ett tillägg på 8750 så har du råd med en lägenhet i centrala stockholm, så kom inte och gnäll om att det är för dyrt, lägg ner.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

2 415 Inlägg
27 februari 2012
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
p12 skrev:
Vadå? är 50 kronor av din dagslön mycket?(förutsatt att man har ca en mil till jobbet och bilden drar 1 liter milen) snittlönen i sverige ligger på 28k som redan bevisats. vilket är en lön per dag på långt över 1000kr. (brutto) även om du skulle tjäna hälften så mycket skulle man ju inte klaga.

skulle bensinen gå upp till 25kr/L idag, skulle jag bli tvungen att gå till jobbet. drygt 2 mil som ja har idag. för 1 årsen körde jag 70 MIL i veckan. drygt 5000 i månaden i bensin. jag fick in 22tusen månaden.

=13250 kvar från lön
Hyra 7500
5750 kvar från lön
mat i månaden= 2000
alltså du har kvar 3250kr i månden. och då är inte övriga saker med räknade. enkel mattematik.
räkna själv.. idag har jag en månads lön på 8-9 tusen. dock ej heltid. utan bara extra..

Med en hyra på 7500:- och ett tillägg på 8750 så har du råd med en lägenhet i centrala stockholm, så kom inte och gnäll om att det är för dyrt, lägg ner.

du.. får jag tag i ett hus så flyttar jag direkt.. aldrig i livet att jag sätter mig i en lägenhet i stockholm. skulle jag aldrig göra!

en sak undrar jag.. om folk INTE tycker bensinen är dyr.. varför sitter ni och gnäller här då??
Senast redigerat av Tryck_o_pys (27 februari 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

=13250 kvar från lön
Hyra 7500
5750 kvar från lön
mat i månaden= 2000

du.. får jag tag i ett hus så flyttar jag direkt.. aldrig i livet att jag sätter mig i en lägenhet i stockholm. skulle jag aldrig göra!

en sak undrar jag.. om folk INTE tycker bensinen är dyr.. varför sitter ni och gnäller här då??

Nu säger jag inte att du måste bo just i stockholm, men att bo på landet och gnälla över att det är dyrt med sås, kom igen, du kan bättre än så...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

420 Inlägg
27 februari 2012
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:
discokapten skrev:

Nu säger jag inte att du måste bo just i stockholm, men att bo på landet och gnälla över att det är dyrt med sås, kom igen, du kan bättre än så...

Skulle inte kalla Tjörn för landet direkt... Sen undrar jag varför du snackar om "Med en hyra på 7500:- och ett tillägg på 8750 så har du råd med en lägenhet i centrala stockholm, så kom inte och gnäll om att det är för dyrt, lägg ner." Han gav just en uträkning på hur lite pengar han har att röra sig med om bensinen skulle öka till 25 kr/L. Utmärkt exemplar.

2 415 Inlägg
27 februari 2012
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Skulle inte kalla Tjörn för landet direkt... Sen undrar jag varför du snackar om "Med en hyra på 7500:- och ett tillägg på 8750 så har du råd med en lägenhet i centrala stockholm, så kom inte och gnäll om att det är för dyrt, lägg ner." Han gav just en uträkning på hur lite pengar han har att röra sig med om bensinen skulle öka till 25 kr/L. Utmärkt exemplar.

exakt. tack kunde inte sakt det bättre!

551 Inlägg
28 februari 2012
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Men för fiskare! Han hade ju massa pengar över, en bil med hög förbrukning, 14 mil till jobbet, dyr hyra. Så det finns ju massa saker man kan förbättra i den ekonomin kan jag tänka mig.

7500kr i hyra? bor han själv i en 5:a?

Han får ju flytta om det skulle bli så himla knapert med pengar, det är ingen rättighet i det här landet att ha någon jävla lyx.

Haters gonna hate.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 februari 2012
Bergkuist skrev:
och bli av med en levnadsstandard som vi annars har i dag? Har du varit utanför sverige och sett hur andra länder har? hela asien växer som fan. Det säljes en bil 2.5 sekund i Kina där ligger bensinpriset enligt cnn på 1.5 dollar/gallon och folk åker omkring i extremt stora bilar. De nöjer sig inte med audi A8 utan har Audi A8 L som är mycket större.

Och du menar med det att gemene man i asien ha råd med bil? Här i siam få man pröjsa nästa 4 GÅNGER mer för en A8 än i sverige...

Att det säljs mycket bilar i asien är inte konstigt, vi ha haft det bra nu vill dom också ha det bra men du måste också se helheten majoriteten i Asien är fortfarande EXTREMT fattiga inkluderat kina dom du snackar om är inte några medelklass människor man tjänar fortfarande bara mellan 3-6,000sek i månaden i snitt som medelklass...

I Laos är dom nöjda med 1000sek / mån många har inte ens det, ska du inte åka och skälla lite på dom att dom har billig bensin medans du tjänar 5 årslöner per månad för dom...

1 482 Inlägg
28 februari 2012
Fattar inte vad folk har emot stockholm. Själv är man född och uppvuxen i stockholm o jag tycker inte det är spec mycket mer annorlunda än övriga sverige.

Ontopic. Fick höra att enligt EU regler är det rentav olagligt att lägga moms på skatt. Vilket just sverige gör på drivmedel. Inte hittat det i text dock.

Tar man bort momsen från soppan så landar den på 11.25/litern. Mer överkomligt.

BLT Service
Theracords Music Label

2 415 Inlägg
28 februari 2012
p12 skrev:
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:

Men för fiskare! Han hade ju massa pengar över, en bil med hög förbrukning, 14 mil till jobbet, dyr hyra. Så det finns ju massa saker man kan förbättra i den ekonomin kan jag tänka mig.

Han får ju flytta om det skulle bli så himla knapert med pengar, det är ingen rättighet i det här landet att ha någon jävla lyx.

det var ett exempel som skrevs innan.
idag ligger hyran på 7500 med el.. och det är en 3a! hyrorna är svindyra här ute! förra lägenheten kostade 8-9 tusen idag. tror du inte mig kan du ju ta o kolla upp vad hyrorna kostar! dom höjer varje år med 2% men vill höja med 5%. förmycket.... det vi lever i här hemma är INGEN LYX det kan jag lova dig!!
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 februari 2012)

2 415 Inlägg
28 februari 2012
Noxxer skrev:
Fattar inte vad folk har emot stockholm. Själv är man född och uppvuxen i stockholm o jag tycker inte det är spec mycket mer annorlunda än övriga sverige.

Ontopic. Fick höra att enligt EU regler är det rentav olagligt att lägga moms på skatt. Vilket just sverige gör på drivmedel. Inte hittat det i text dock.

jag har INGET mot stockholm så.. men jag hade aldrig kunnat bo inne i en stad... är upp växt på landet med hus...
allt fler flyttar till stan. men jag behöver ha mitt lugn som finns här ute.. annars hade de väl inte varit några problem

* Studerande *
563 Inlägg
28 februari 2012
Noxxer skrev:

Intressant! Fann detta på "EF" (ekonomifakta)

"Skatten på bensin innefattas av energiskatt, koldioxidskatt och moms. Då moms betalas både på själva bensinen och på skatten så medför ett ökat bensinpris automatiskt högre skatteintäkter till staten. Skatten på bensin har höjts i många steg genom åren och skattens andel av priset har också ökat. Detta har genom åren motiverats med bland annat behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket samt, på senare år, av klimathotet."

Genomsnittspris på bensin och skatt, 2011

Produktkostnad och bruttomarginal: 6,05 kronor/liter
Moms på bensinen*: 1,51 kronor

Utöver detta tillkommer:

Energiskatt**: 2,91 kronor/liter
Koldioxidskatt**: 2,32 kronor/liter
Moms på skatten*: 1,31 kronor

Allt detta sammanräknat blir:

Pris vid pump: 14,09 kronor/liter
Varav skatt: 8,04 kronor/liter
Skattens andel av priset: 57,09 procent

Sv. Petroleoum

hmm

420 Inlägg
28 februari 2012
p12 skrev:
Jimmylainen skrev:
discokapten skrev:

Det är inte precis billigt att bo på Tjörn... Har aldrig varit med om en person som är så gnällig som du är, i varje tråd dessutom. Har du ett tråkigt liv eller?

2 415 Inlägg
28 februari 2012
Jimmylainen skrev:
p12 skrev:
Jimmylainen skrev:

Det är inte precis billigt att bo på Tjörn... Har aldrig varit med om en person som är så gnällig som du är, i varje tråd dessutom. Har du ett tråkigt liv eller?

jag är inte gnällig i varje tråd. nämn dom trådarna jag är gnällig!
jag säger bara vad jag tycker..
Senast redigerat av Tryck_o_pys (28 februari 2012)

Forummoderator
26 474 Inlägg
28 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
Jimmylainen skrev:
p12 skrev:

jag är inte gnällig i varje tråd. nämn dom trådarna jag är gnällig!
jag säger bara vad jag tycker..

Var väl p12 han syftade på..?

Edit; För du har i alla fall till synes vettiga åsikter.
Senast redigerat av Mack (28 februari 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

551 Inlägg
28 februari 2012
Jimmylainen skrev:
p12 skrev:
Jimmylainen skrev:

Men om det är dyrt att bo där, och han samtidigt skulle anse bensinen för dyr, då får man väll hitta ett billigare boende. Som sagt har man ingen rättighet att bo vart man vill.

Haters gonna hate.

Entreprenör
1 286 Inlägg
28 februari 2012
Har man för dyrt boende? Flytta till något billigare.
Har man för dyra pendlingskostnader? Skaffa en som drar mindre bränsle.
Tycker man bränslet är dyrt? Skaffa ett fordon som drar mindre bränsle eller börja samåk eller flytta närmre ditt jobb.

Det behöver ju inte vara så svårt eller hur?

Alla ni som tycker vi ska minska skatterna på bränslet. Hur ska det finansieras då? Ska dom redan hårt ansatta bugetarna inom vård och omsorg skäras ner? Eller skolan kanske? För att du ska få nöjesåka i törstiga bilar istället för en mer bränslesnål? Haha lägg ner för fan och inse problemet.

// Niklas Johansson

Entreprenör
1 286 Inlägg
28 februari 2012
Bergkuist skrev:
Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.

När blev frihet en RÄTTIGHET för varje människa? Vem har sagt att DU ska få njuta av din törstiga bil - när resten av folket försöker anpassa sig?

Att åka bil är ingen rättighet. Det är en förmån man gör sig förtjänt av.

Själv så värderar jag friheten jag får av att ha egen bil och eget körkort såpass högt att jag inte gnäller om bränslet kostar 12 eller 15 kronor. Har man en marknadsanpassad kärra så kan man fortsätta vara lika fri.
Istället för att ha en törstig bensin-tjuv bil som drar 1.0-1.5 liter milen så kör jag själv oftast dieselbilar som drar mindre än hälften.

// Niklas Johansson

Elektriker
718 Inlägg
28 februari 2012
Att köra bil är ingen rättighet, staten ger dig inte extra pengar om det skulle vara så att du itne har råd att köra bil.

Precis som NiKeMan (jobbig blandning där) säger så är det en förmån. En annan är t.ex. så dum att jag kör själv till jobbet, hade kunnat samåka, men då jag är lite av en enstöring och tycker det bästa på hela dagen är att åka i ett lugn helt själv och lyssna på radio på morgonen så är det något jag får ta.

Jävligt enkelt sätt för er som pendlar är att helt enkelt köra lugnare. Jag själv brukar kunna stå på rätt bra ibland, men nu när jag pendlar till jobbet så (på sommaren) så ställer jag farthållaren på lämplig fart, är det kö så ligger jag å tar det lugnt längst bak. Att köra om som en tok för å tjäna 1min känns bara jävligt ovärt när man ska hålla på och göra det varje dag.

Som att kasta vatten i sjön.

Sök