NiKeMaN skrev:Men köp för i helvete en bil som inte tar 1-1.5 liter per mil så är det ju fixat????!! Ska ni pendlat 14 mil per dag som i ovanstående exempel så kan man ju åka med en snål dieselbil á 0.45-0.5 liter per mil.
Kommentarer som denna får mig att se svart, visst jag kan hålla med om att det är "onödigt" att köra bilar som drar så mycket bränsle men se helheten i högt drivmedelspris. Visst tolererar svenska folket att bli överkörda av hög skatt och måste köpa "småbilar" och bli av med en levnadsstandard som vi annars har i dag? Har du varit utanför sverige och sett hur andra länder har? hela asien växer som fan. Det säljes en bil 2.5 sekund i Kina där ligger bensinpriset enligt cnn på 1.5 dollar/gallon och folk åker omkring i extremt stora bilar. De nöjer sig inte med audi A8 utan har Audi A8 L som är mycket större.
Vi lever i ett avlångt land, bilismen har motarbetats av staten genom misslyckanden av sk. Momsrabbat på miljöbilar osv. Vi har vägar som anses vara livsfarliga enligt EU, vi har europas äldsta vagnpark och vad gör staten åt det? jo de gör bilägandet dyrare och begränsar vår frihet. Politiker och dessa bohemiska människor skriker och säger att vi ska åka buss, tåg, cykla osv. Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.
Jag ogillar detta sett att minska bilåkandet, det kan vara min ekonom inom mig som ogillar hur det dyra drivmedlet påverkar samhället. I stället för att ta familjen på bio så måste man spendera pengarna på att tanka eller betala av lånet på den nya "miljöbilen" i stället för att stödja den lokala kötthandlarn åker man till stormarknaden för att köpa kött. Vad leder detta till? jo enligt olika ekonomiska principer samt SCM måste den lokala kötthandlaren och biografen anpassa sig efter behovet och se till att så lite MUDA görs funkar inte detta? nej då slår vi igen butiken och personalen lever på bidrag. Jag är emot skatt, skatt är misslyckande från samhället men tyvärr så krävs det. Att drivmedels skattas dubbelt gör mig illamående hur fan kan vi vara så jävla dumma i huvudet att vi tillåter ett sådant inhumant sätt beskattas på? Hade vi inte haft denna sk. dubbel beskattning och fortfarande högt drivmedelspris då hade jag argumenterat för att det är så marknaden funkar men denna beskattning orsakar en massa käppar i hjulet.
Nu om jag inte missminner mig jobbade du som taxichafför? eller har gjort det? om inte så ber jag om ursäkt. Men ökar kostnaden för bränslet så kommer allt bli dyrare! Taxiresor blir dyrare vilket betyder att folk inte kommer ha råd att åka lika mycket taxi= mindre jobb för dig
Jag måste dock säga att jag verkligen gillar hybrider och ser fram emot teknikutvecklingen inom fordonsindustrin, en av mina drömbilar är Lexus 450h

Senast redigerat av Bergkuist (27 februari 2012)
0
0
0
0