NiKeMaN skrev:Bergkuist skrev:Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.
När blev frihet en RÄTTIGHET för varje människa? Vem har sagt att DU ska få njuta av din törstiga bil - när resten av folket försöker anpassa sig?
Att åka bil är ingen rättighet. Det är en förmån man gör sig förtjänt av.
Själv så värderar jag friheten jag får av att ha egen bil och eget körkort såpass högt att jag inte gnäller om bränslet kostar 12 eller 15 kronor. Har man en marknadsanpassad kärra så kan man fortsätta vara lika fri.
Istället för att ha en törstig bensin-tjuv bil som drar 1.0-1.5 liter milen så kör jag själv oftast dieselbilar som drar mindre än hälften.
Vart skrev jag att bilen är en rättighet? vart skrev jag att jag hade en törstig bil? jag gav ett svar på varför jag kör bil i stället för kollektivt. Bränslekostnaden för mig är skit samma, bilen jag använder drar inte mycket utan det jag ville få fram var att människor måste använda pengar som skulle gått till bättre ändamål än till staten.
Vår ekonomi är redan hårt pressad av omvärlden, högre oljepris ökar inflationen och minskar landets möjlighet att ta sig ur recession. Varför tror du oljekartellen vill ha ett oljepris på 100 dollar fatet? över 100 dollar blir världens investerare rädda och slutar investera pengar. Ländernas ekonomi blir pressade och företag sparkar anställda som måste leva på staten. Att sedan ha en hög skatt på skatt gör det hela värre, inte nog med länder ska leva med högt oljepris vi i sverige får leva med att straff beskattas.
Men du tycker det är okej då? betala mer för allt och få sämre levnadsstandard är resten av världen? och nej jag jämför inte med Iran eller afganistan utan med I länder. Kalla med ego eller idiot eller vad du vill jag är så himla trött på allt detta svammel om att vi accepterar detta. Varför ska svenskar som enda landet i världen anpassa sig hela tiden efter vad andra tycker? Varför inte sätta ned foten och kräva att vi vill beskattas som alla andra i världen, vi har en massa "skyldigheter" till en massa andra länder men vart är våra rättigheter?
Nej då Nikeman jag ska låta dig sitta hemma och vara glad för du har gjort staten glad i dag genom att tanka, kom inte o gnäll sen när Mjölken kostar 15 kr/L, Thailand resorna ökat med 50% i pris eller när dieseln kostar 25 kr/L det handlar tydligen endast om att "anpassa" dig. Jag däremot vill ha fin villa, stor platt tv, äta bra mat och kunna göra roliga saker med familjen utan att bli utblottad, är jag egoistisk? är jag en "brat"? är jag dum i huvudet för att jag strävar efter det bättre?
Så återigen, det handlar inte om hur mycket du betalar vid varje tankning, det handlar om hur systemet fungerar och hur ogynnsamt det är för Sveriges ekonomi.
Sverige har redan världens dyraste vård, är vi världsbäst? absolut inte. Jag ser hellre ett system där vi betalar lägre skatt och kör privat hälso o sjukvård.
Jag blir inte förvånad när jag läser att allt fler utbildade svenskar lämnar landet, 2011 lämnade 67000 varv
arv majoriteten till USA.
0
0
0
0