2103
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

677 Inlägg
28 februari 2012
NiKeMaN skrev:
Bergkuist skrev:
Jag vill inte åka kollektivt, varför? jo för att jag anser att bilen är en frihet. Möjligheten att njuta av att själv bestämma vart och hur jag ska åka.

När blev frihet en RÄTTIGHET för varje människa? Vem har sagt att DU ska få njuta av din törstiga bil - när resten av folket försöker anpassa sig?

Att åka bil är ingen rättighet. Det är en förmån man gör sig förtjänt av.

Själv så värderar jag friheten jag får av att ha egen bil och eget körkort såpass högt att jag inte gnäller om bränslet kostar 12 eller 15 kronor. Har man en marknadsanpassad kärra så kan man fortsätta vara lika fri.
Istället för att ha en törstig bensin-tjuv bil som drar 1.0-1.5 liter milen så kör jag själv oftast dieselbilar som drar mindre än hälften.

Vart skrev jag att bilen är en rättighet? vart skrev jag att jag hade en törstig bil? jag gav ett svar på varför jag kör bil i stället för kollektivt. Bränslekostnaden för mig är skit samma, bilen jag använder drar inte mycket utan det jag ville få fram var att människor måste använda pengar som skulle gått till bättre ändamål än till staten.

Vår ekonomi är redan hårt pressad av omvärlden, högre oljepris ökar inflationen och minskar landets möjlighet att ta sig ur recession. Varför tror du oljekartellen vill ha ett oljepris på 100 dollar fatet? över 100 dollar blir världens investerare rädda och slutar investera pengar. Ländernas ekonomi blir pressade och företag sparkar anställda som måste leva på staten. Att sedan ha en hög skatt på skatt gör det hela värre, inte nog med länder ska leva med högt oljepris vi i sverige får leva med att straff beskattas.

Men du tycker det är okej då? betala mer för allt och få sämre levnadsstandard är resten av världen? och nej jag jämför inte med Iran eller afganistan utan med I länder. Kalla med ego eller idiot eller vad du vill jag är så himla trött på allt detta svammel om att vi accepterar detta. Varför ska svenskar som enda landet i världen anpassa sig  hela tiden efter vad andra tycker? Varför inte sätta ned foten och kräva att vi vill beskattas som alla andra i världen, vi har en massa "skyldigheter" till en massa andra länder men vart är våra rättigheter?

Nej då Nikeman jag ska låta dig sitta hemma och vara glad för du har gjort staten glad i dag genom att tanka, kom inte o gnäll sen när Mjölken kostar 15 kr/L, Thailand resorna ökat med 50% i pris eller när dieseln kostar 25 kr/L det handlar tydligen endast om att "anpassa" dig. Jag däremot vill ha fin villa, stor platt tv, äta bra mat och kunna göra roliga saker med familjen utan att bli utblottad, är jag egoistisk? är jag en "brat"? är jag dum i huvudet för att jag strävar efter det bättre?

Så återigen, det handlar inte om hur mycket du betalar vid varje tankning, det handlar om hur systemet fungerar och hur ogynnsamt det är för Sveriges ekonomi.

Sverige har redan världens dyraste vård, är vi världsbäst? absolut inte. Jag ser hellre ett system där vi betalar lägre skatt och kör privat hälso o sjukvård.
Jag blir inte förvånad när jag läser att allt fler utbildade svenskar lämnar landet, 2011 lämnade 67000 varv
arv majoriteten till USA.

7 100 Inlägg
28 februari 2012
ja men även om man ska apassa sej så ska man förfan inte behöva betala miljoner för att tanka bilen!!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 532 Inlägg
28 februari 2012
Jag har eget entreprenad företag och bensin o diesel priset är för hög.
Ni som säger att det är oki me typ 25kr litern kan gärna få låna en grävare inne på kyrkogården.......
Tycker ni det ska ni nog inte ha bilen som hobby.
Pajeron drar över litern o spyr ut avgaser o det skiter jag helt o hållet i.
Nee men alla kan ju ta o skaffa en Smart eller Lupo diesel.
Då kommer det bli roligt på sveriges vägar...... lite enformigt.
Nä som sagt sluta snacka skit och gör nåt åt bensinpriset.
Neråt ger dom sig ut och blockerar stora vägar i protest.
Här i sverige sitter vi och beklagar oss inne på Garaget.org istället.
Klag klag klag men så är det ju, vi älskar att klaga men skrider inte till verket och gör något åt det istället.
Jag kan inget göra själv utan alla måste hjälpas åt.
Men ingen vågar ju för svenska folket är en bunt fegisar och tackar och bockar för skiten medans politikerna är jätte stolta att ta sveriges befolkning ner i avgrunden.
Dom bestraffar oss med skatter på skatter på skatter och hittar bara på nya skatter hela tiden.
Så sluta snacka skit här.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 februari 2012
Bergkuist skrev:
Men du tycker det är okej då? betala mer för allt och få sämre levnadsstandard är resten av världen? och nej jag jämför inte med Iran eller afganistan utan med I länder.

Ge dig nu du vet ingenting om levnadsstandard, Har du bott utanför sverige nån gång? Vet du hur man mäter levnadsstandarder? Ditt  usa är sämst på sjukvård där 50miljoner är ofärsäkrade och halva befolkningen är endast försäkrade så länge dom har ett jobb, Norge har förövrigt världens bästa levnadsstandard och sverige är inte långt efter, ditt usa är inte ens med på topp 10 så flytta gärna dit 4-5år och säg mig om soppan är billig..

Flytta utomlands eller besök länder utanför så kommer du förstå att sverige är ett av väldens absolut bästa om inte bästa stället att bo på oavsett om soppan kostar 15kr/l det är inte så att svenskarna inte har råd...

2 415 Inlägg
28 februari 2012
varför fortsätta diskutera om bensinpriset här, när man har "moderatfittor" ursäkta språket, här som sitter och säger att allt är bra. men om du nu tycker att sverige är så fint,så bra, och vi skall kolla på andra länder. men hur kommer det se ut här om 10 år? kanske 20 år? svenska vården går ner i botten! våra äldre folk som sitter på hemmet får sämre mat än va dom får i skolan! skolarna saknar personal! våra vägar blir sämre! vi tar in fler folk än va vi kan skaffa jobb till! allt fler blir arbetslösa! företag  sparar in pengar och sparkar folk! allt går i botten! så sitt inte o säg att sverige är bäst/bra!

men ni skall få fortsätta diskutera detta tills tråden blir låst! jag kommer inte diskutera mer i denna tråd då det inte går att få fram något vettigt i tråden!

tack för mig!

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
men hur kommer det se ut här om 10 år? kanske 20 år? svenska vården går ner i botten! våra äldre folk som sitter på hemmet får sämre mat än va dom får i skolan! skolarna saknar personal! våra vägar blir sämre! vi tar in fler folk än va vi kan skaffa jobb till! allt fler blir arbetslösa! företag  sparar in pengar och sparkar folk! allt går i botten! så sitt inte o säg att sverige är bäst/bra!

Öh nej vården går inte ner i botten? Jag få hjälp när jag behöver det, vill jag träffa en läkare kostar det hela 125kr..
Tja i många delar av världen får dom gammla inte ens sitta på hem, och i dom flesta i-länder får man betala både för mat i skolan och skolavgifter sverige har inget av dessa såvida man inte väljer en privatskola.

Arbetslösheten i sverige är bland dom lägsta i världen och ekonomin går som tåget, varför byter jag altlid jobb över helgen när jag blir arbetslös?

3 125 Inlägg
28 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:
varför fortsätta diskutera om bensinpriset här, när man har "moderatfittor" ursäkta språket, här som sitter och säger att allt är bra. men om du nu tycker att sverige är så fint,så bra, och vi skall kolla på andra länder. men hur kommer det se ut här om 10 år? kanske 20 år? svenska vården går ner i botten! våra äldre folk som sitter på hemmet får sämre mat än va dom får i skolan! skolarna saknar personal! våra vägar blir sämre! vi tar in fler folk än va vi kan skaffa jobb till! allt fler blir arbetslösa! företag  sparar in pengar och sparkar folk! allt går i botten! så sitt inte o säg att sverige är bäst/bra!

men ni skall få fortsätta diskutera detta tills tråden blir låst! jag kommer inte diskutera mer i denna tråd då det inte går att få fram något vettigt i tråden!

tack för mig!

Du menar att om vi sänker bensinpriset några kronor så kommer vården bli bättre, utbildningen, bättre skolmat etc etc?
Jag tycker det verkar lite långsökt. tongue

7 Inlägg
28 februari 2012
Kollektivtrafiken är ett skämt på många ställen i Sverige. I min hemort skall man vara glad om det går en buss var tredje timme, sedan kostar det mer än att köra samma sträcka med bilen.
Ifall jag hade åkt kollektivt till högskolan där jag studerar så hade det kostat mig ungefär 150:- per dag.
Jag kan köra samma sträcka för ungefär 80:-.

1 532 Inlägg
28 februari 2012
Vad jag vet handla tråden om bensin priset och inte vård o gamla? Lägg ner o håll er till tråden

420 Inlägg
28 februari 2012
MeloveGolf skrev:
Tryck_o_pys skrev:
men hur kommer det se ut här om 10 år? kanske 20 år? svenska vården går ner i botten! våra äldre folk som sitter på hemmet får sämre mat än va dom får i skolan! skolarna saknar personal! våra vägar blir sämre! vi tar in fler folk än va vi kan skaffa jobb till! allt fler blir arbetslösa! företag  sparar in pengar och sparkar folk! allt går i botten! så sitt inte o säg att sverige är bäst/bra!

Öh nej vården går inte ner i botten? Jag få hjälp när jag behöver det, vill jag träffa en läkare kostar det hela 125kr..
Tja i många delar av världen får dom gammla inte ens sitta på hem, och i dom flesta i-länder får man betala både för mat i skolan och skolavgifter sverige har inget av dessa såvida man inte väljer en privatskola.

Arbetslösheten i sverige är bland dom lägsta i världen och ekonomin går som tåget, varför byter jag altlid jobb över helgen när jag blir arbetslös?

Ta inte i för mycket nu. Beror ju helt på vad man jämför med men så stor skillnad är det inte på arbetslösheten i Europa ex... Vår arbetslöshet stiger mer och mer.

http://i44.tinypic.com/2214dd.png

Vi bör ta lärdom av Norge.
Senast redigerat av Jimmylainen (28 februari 2012)

* Studerande *
563 Inlägg
28 februari 2012
Jimmylainen skrev:
MeloveGolf skrev:
Tryck_o_pys skrev:

Ta inte i för mycket nu. Beror ju helt på vad man jämför med men så stor skillnad är det inte på arbetslösheten i Europa ex... Vår arbetslöshet stiger mer och mer.

http://i44.tinypic.com/2214dd.png

Vi bör ta lärdom av Norge.

Dags å privatisera" välfärden kanske?! tongue

3 125 Inlägg
28 februari 2012
Världens bilpark väntas växa från 1 till 4 miljarder bilar 2050. Det betyder 3 miljarder nya bilar - en tillväxt som riskerar få världen att stanna. Det säger Bill Ford, ordförande för biljätten Ford.

http://di.se/Artiklar/2012/2/27/260358/ … trafikkaos

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 februari 2012
Tryck_o_pys skrev:

tack för mig!

Jag är så röd man kan bli utan att kalla sig för kommunist, och att belasta just bensin med höga skatter har två fördelar: Det får folk att köra mindre bil (Vilket behövs, jag åker bil för att jag har tråkigt ibland och då har jag inte ett direkt välbetalt jobb eller billig hyra) OCH det drar in en jävla massa pengar till Skolan, äldreomsorg och sjukvård, vart ska de pengarna tas ifrån om man sänkte/tog bort momsen på bensin?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2012
Jag ser inget problem med höga skatter. Bara dom går till något vettigt och inte till att ge avgångna politiker full lön och pension när dom självmant avgår vid 50..

Tanka och va glad över att vi inte har europas dyraste bensin och bilägande iaf...

Man får planera helt enkelt. Finns billiga mopeder att köpa om man inte vill ta sig råd att köra bil.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 Inlägg
28 februari 2012
För ett par år sen låg bensinen på 12-13 kr/litern och dom har ökat priset med det på ungefär 3kr och om det har varit i skatt vart har dom pengarna tagit vägen någonstans för jag tycker att det har inte blivit bättre med dom äldre, fler fritidshem stänger ner m.m   så politiker skulle gärna få säga vart dom pengarna går till smile   sen ser dom ju sin chans att svensken fortfarande betala fast den kostar runt 15kr/litern. Dom tar ju ut så mkt pengar det går. börja vi samåka mer ja då minskar antalet liter bränsle vi köper då är dom tvunga att sänka det för annars blir dom inte av med det:) så börja samåk och köra moped m.m. sånt som tar mindre bränsle.

* Studerande *
563 Inlägg
28 februari 2012
Intressant att INGEN ifrågasätter Biltullarna (trängselskatten) i Stockholmslän ..... roll

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
28 februari 2012
Ljepone skrev:
Intressant att INGEN ifrågasätter Biltullarna (trängselskatten) i Stockholmslän ..... roll

åt helvete med det också...  jävla fanskap som kom på skiten...  skulle kosta mig 700kr per månad enbart i trängselskatt om jag valde ta bilen, dock kommer jag göra det när jag ställer på den snart men troligen inte varje dag, borde åtminstone vara avgiftsfritt under juni/juli/augusti och inte enbart juli.
Senast redigerat av Gilgamesh (28 februari 2012)

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2012
Gäller tullarna även MC, eller är dom avgiftsfria som i t.ex Norge?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 105 Inlägg
28 februari 2012
discokapten skrev:
Tryck_o_pys skrev:

tack för mig!

Jag är så röd man kan bli utan att kalla sig för kommunist, och att belasta just bensin med höga skatter har två fördelar: Det får folk att köra mindre bil (Vilket behövs, jag åker bil för att jag har tråkigt ibland och då har jag inte ett direkt välbetalt jobb eller billig hyra) OCH det drar in en jävla massa pengar till Skolan, äldreomsorg och sjukvård, vart ska de pengarna tas ifrån om man sänkte/tog bort momsen på bensin?

Fördelar med höjda skatter på bensinen?! big_smile Bor man i en större stad så kan man säkert ge fan i bilen och hoppa på bussen, tunnelbana, spårvagn m,m men vi som bor mitt ute i bushen då? Det är ju vi som får lida och betala dyrt för att kunna ta oss någonstans då vi står med näst intill obefintlig kollektivtrafik!

Visst att det genererar lite extra pengar till stadskassan med höjda skatter men det får ju vara nån gräns på just bränsleskatterna då vi här uppe inte kan ta en buss var 5:e minut eller hoppa på pendeln, utan måste faktiskt använda våra bilar till det dom är gjorda för.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

TI AMO INTER PER SEMPRE
224 Inlägg
28 februari 2012
twin_cam skrev:
Gäller tullarna även MC, eller är dom avgiftsfria som i t.ex Norge?

avgiftsfria

Why don't we cut you up into little pieces and feed you to your pooches? Hmm? And then we'll see how loyal a hungry dog really is

Sök