Är det inte bättre att de som tycker att bränslepriserna är för höga ger sig ut och cyklar så kan vi andra som är nöjda fortsättningsvis ta bilen?
Ska du också börja?
Mkt svårt att låta bli att kommentera när han skrev cykla
Jag anser fortfarande att bränslepriserna är för låga då vi, folk i allmänhet kan sitta och okynnesåka runt korvkiosken hur som helst, jag tog bilen till affären 3km senast i dag bara för att jag är lat, hade det kostat mig en mera betydande summa hade jag cyklat eller promenerat, på hemvägen åkte jag en omväg på ca 2.5km bara för att spola av den vårdammet, detta hade jag kunnat göra i morgon istället på väg hem från jobbet med en omväg om 150meter, men nu kostade det inte så mkt att åka omvägen och då gjorde jag det. Det är detta enormt vanliga beteende som jag själv ägnade mig åt senast idag som påvisar att det är för billigt att tanka bilen.
Däremot anser jag fortfarande att de som måste ta bilen till och från jobbet ska ha ett rejält skatteavdrag så att det inte behöver svida så förbannat i lädret när man väljer att förvärvsarbeta istället för att sitta med armarna i kors och vänta på nästa utbetalning från det lokala socialkontoret.
Men du fattar ju inte, ska man behöva skriva det igen? De som okynneskör varv efter varv runt korvmojjen är i regel personer som har ett jobb och bara sig själva att betala för. Bensinen kan kosta 100 kr/litern eller mer innan den siste Volvoraggaren parkerar 740'n i garaget och gör något vettigt på kvällarna istället.
Nej, jag har också hört att det är svårt att få CE-kort av arbetsförmedlingen. En kollegas syster lyckades få det, men dock bara C-kort vilket tyvärr innebär att snart sagt inget åkeri vill anställa henne trots att t ex brödbilar till affärerna ofta saknar släp. Det kan ju behöva köras tungt släp i åkeriet, och varför då välja någon utan den behörigheten?
Här i Dalarna verkar det i alla fall inte vara något större behov av "truckers" enligt vad de chaufförer som kör till min arbetsplats säger. Dessutom, om arbetsförmedlingen skulle låta alla ungdomar mellan 20-25 år som saknar arbete ta CE-kort, vad skulle då hända med arbetsmarknaden för lastbilschaufförer?
Jag hade alltid jobb när jag bodde i dalarna, sen är det ingen jävla brödnasare som kräver CE, det kan vara en merit eftersom man faktiskt gjort två uppkörningar, men vilket brödåkeri äger ens ett släp?
Och du bor i Dalarna nu, och vet bättre än de som faktiskt jobbar med att köra lastbil i Dalarna?
Det är skillnad på att föra en diskussion, och påhopp på de som för en diskussion. Just nu tillhör du tyvärr den andra sorten. Låt de som vill diskutera ämnet, diskutera ämnet. Många har väldigt vettiga åsikter, det tycker i alla fall jag.
haha jaja tycker detta spårar ur ibland denna tråden. då får du nästan säga detta till alla då som gnäller som jag. om du nu inte har annat för dig, jisses
Det är nödvändigtvis inte bara riktat mot dig, så nu är det sagt i alla fall.
Ska för övrigt iväg och tanka strax..ser inte fram emot det.
Det finns en del saker i samhället som inte är för alla, drivmedel skall icke bli en av dessa ting!
Det har det väl aldrig varit..?
Menar på att det finns bilar i drift värda 239 000 kronor och bilar i drift värda 9 000 kr. Att äga bil är inte unikt och man ska inte höja drivmedelskostnaderna så pass mycket att en stor grupp bilister lämnas utanför p.g.a. löjliga priser. Om jag t.ex. var tvungen att ta bilen till skolan hade det varit kostnadsmässigt katastrofalt, 1050 kr i CSN är patetiskt för en bilägare. Vid högre institut så höjs visserligen den summan men grundprincipen är ju att man oftast flyttar närmare lärosätet. Så på ett visst plan är det redan uteslutet med bil för många.
Alla måste ju kunna ta sig till plikten så att säga...
haha jaja tycker detta spårar ur ibland denna tråden. då får du nästan säga detta till alla då som gnäller som jag. om du nu inte har annat för dig, jisses
15:28 kostade 95 oktan på Qstar nu
Är det fortfarande ok att soppan kostar 15:28 kr litern, jag tycker inte det. Alltså bensinen kostar inte ens i närheten av det att producera för dom!!!
Vi betalar och är glada konstigt nog... önskar att nån skulle kunna sätta igång någon demonstration av något slag för jag börjar ledsna på att inget händer...
Och det här med att folk som inte tycker om att betala för dom här priserna ska börja cykla du resonerar ju typ som politikerna gör... ingen lyssnar på oss om vi inte går ut i en enda stor massa och visar vad svenska folket tycker!!!
Det är ju inte många i min närhet som lyssnar på Reinfeldt heller men det spelar ju ingen roll han gör ju som han vill och inte vad vi vill...
15:28 kostade 95 oktan på Qstar nu
Är det fortfarande ok att soppan kostar 15:28 kr litern, jag tycker inte det. Alltså bensinen kostar inte ens i närheten av det att producera för dom!!!
Vi betalar och är glada konstigt nog... önskar att nån skulle kunna sätta igång någon demonstration av något slag för jag börjar ledsna på att inget händer...
Och det här med att folk som inte tycker om att betala för dom här priserna ska börja cykla du resonerar ju typ som politikerna gör... ingen lyssnar på oss om vi inte går ut i en enda stor massa och visar vad svenska folket tycker!!!
Det är ju inte många i min närhet som lyssnar på Reinfeldt heller men det spelar ju ingen roll han gör ju som han vill och inte vad vi vill...
Resonerar jag som politikerna gör? Jag tycker jag varit tydlig med att framhålla min åsikt att vi knappast behöver beskattas tillbaka till stenåldern när vi står för 0,2% av världsutsläppen av CO2. Det gör ingen skillnad i alla fall. Bättre då att verka för att Kina slutar med att smälla upp 1-2 kolkraftverk i veckan (true story).
Resonerar jag som politikerna gör? Jag tycker jag varit tydlig med att framhålla min åsikt att vi knappast behöver beskattas tillbaka till stenåldern när vi står för 0,2% av världsutsläppen av CO2. Det gör ingen skillnad i alla fall. Bättre då att verka för att Kina slutar med att smälla upp 1-2 kolkraftverk i veckan (true story).
OJ NEJ NU BLEV DET FEL!!!
Det var någon annan som hade skrivit att vi som inte tycker att priserna är acceptabla nu kan ju börja cykla jag påpekade bara att 15:28kr litern är dyrt...
OJ NEJ NU BLEV DET FEL!!!
Det var någon annan som hade skrivit att vi som inte tycker att priserna är acceptabla nu kan ju börja cykla jag påpekade bara att 15:28kr litern är dyrt...
Inget var riktat emot dig alls!
Förlåt för att jag förklarade dåligt.
Det är lugnt, jag anade nästan att du tagit fel på person
Jag tycker jag varit tydlig med att framhålla min åsikt att vi knappast behöver beskattas tillbaka till stenåldern när vi står för 0,2% av världsutsläppen av CO2. Det gör ingen skillnad i alla fall. Bättre då att verka för att Kina slutar med att smälla upp 1-2 kolkraftverk i veckan (true story).
Detta tycker jag är mer intressant än lönenivåer som vissa vill ta upp. Just att Sverige i allmänhet driver en mer än okej miljöpolitik som vi istället bör pådyvla andra länder. Som det ser ut nu så försöker vi ligga i framkant när ingen bryr sig om våra satsningar överhuvudtaget. Skattehöjningarna känns ju inte motiverade för fem öre, man kliar sig i huvudet varje gång literpriset stiger då det inte finns någon direkt anledning till detta.
Det understrukna i min citering av dig visar precis på den tankegången som bör gälla när man resonerar om skattesänkningar för drivmedel, vad vi gör och inte gör kommer alltid att vara marginellt jämfört med alla jättenationer med flera miljontals primitiva bilar och andra föråldrade transportlösningar. Det är bland annat detta man ska lyfta fram om man vill få det sänkt då argumentet är såpass allmänt. Hade du förresten någon källa på det fetstilta, 0,2%..?
vad jag vet ligger skatten kvar på den vanliga nivån då Energiskatten och koldioxidskatten är en "fast skatt" om jag förståt det rätt alltså inte någon procentsats... Och det är den minskade oljetillgången som drivit upp priserna
och någon skattesänkning kan vi nog tyvärr glömma..... Att bland annat flyg och tågtrafiken slipper energiskatten däremot kan jag ju tycka är värd att ifrågasätta!
vad jag vet ligger skatten kvar på den vanliga nivån då Energiskatten och koldioxidskatten är en "fast skatt" om jag förståt det rätt alltså inte någon procentsats... Och det är den minskade oljetillgången som drivit upp priserna
och någon skattesänkning kan vi nog tyvärr glömma..... Att bland annat flyg och tågtrafiken slipper energiskatten däremot kan jag ju tycka är värd att ifrågasätta!
Går det att se inköpspriset någonstans? Eller någon typ av jämförelse med inköpspriserna för Statoil osv kontra de dåtida skattesatserna?
Det finns en del saker i samhället som inte är för alla, drivmedel skall icke bli en av dessa ting!
Det har det väl aldrig varit..?
Menar på att det finns bilar i drift värda 239 000 kronor och bilar i drift värda 9 000 kr. Att äga bil är inte unikt och man ska inte höja drivmedelskostnaderna så pass mycket att en stor grupp bilister lämnas utanför p.g.a. löjliga priser. Om jag t.ex. var tvungen att ta bilen till skolan hade det varit kostnadsmässigt katastrofalt, 1050 kr i CSN är patetiskt för en bilägare. Vid högre institut så höjs visserligen den summan men grundprincipen är ju att man oftast flyttar närmare lärosätet. Så på ett visst plan är det redan uteslutet med bil för många.
Alla måste ju kunna ta sig till plikten så att säga...
Att man inte ska ha råd med riktiga intressen (datorer och sånt skräp räknas inte;) ) pluggar själv och utan extrajobb hade man ju inte gått runt!
Åker själv buss till skolan ( som jag får pröjsa själv) enbart pga att det är betydligt billigare, men blir nog MC efter sommarn om allt går som jag vill;) slippa trängselskatten och!
Går det att se inköpspriset någonstans? Eller någon typ av jämförelse med inköpspriserna för Statoil osv kontra de dåtida skattesatserna?
Jag tycker jag varit tydlig med att framhålla min åsikt att vi knappast behöver beskattas tillbaka till stenåldern när vi står för 0,2% av världsutsläppen av CO2. Det gör ingen skillnad i alla fall. Bättre då att verka för att Kina slutar med att smälla upp 1-2 kolkraftverk i veckan (true story).
Detta tycker jag är mer intressant än lönenivåer som vissa vill ta upp. Just att Sverige i allmänhet driver en mer än okej miljöpolitik som vi istället bör pådyvla andra länder. Som det ser ut nu så försöker vi ligga i framkant när ingen bryr sig om våra satsningar överhuvudtaget. Skattehöjningarna känns ju inte motiverade för fem öre, man kliar sig i huvudet varje gång literpriset stiger då det inte finns någon direkt anledning till detta.
Det understrukna i min citering av dig visar precis på den tankegången som bör gälla när man resonerar om skattesänkningar för drivmedel, vad vi gör och inte gör kommer alltid att vara marginellt jämfört med alla jättenationer med flera miljontals primitiva bilar och andra föråldrade transportlösningar. Det är bland annat detta man ska lyfta fram om man vill få det sänkt då argumentet är såpass allmänt. Hade du förresten någon källa på det fetstilta, 0,2%..?
Jag läste det någonstans för ett par år sedan, och där fanns en källa angiven, kommer inte ihåg var tyvärr. Men det borde gå att hitta på nätet om man gör lite efterforskningar.
Råkade snubbla in på tråden jag kände att jag var tvungen att säga några valda ord pgr av ilska. Såg att någon menade att man skulle utb sig och skaffa bättre jobb för att ha råd med bensin. Den som säger så har absolut ingen verklighets uppfattning om hur ett samhälle är uppbyggd. Om alla hade bästa bästa utb och jobben.. Vem fan ska då hämta hämta dina soppar vid ditt hus? Eller vem ska då rensa avlopp, Vem ska då arbeta på industrier och så vidare.. Ganska säker på att en läkare inte vill hämta någons soppor.. Och även killen/tjejen som gör de enklare jobbet ska väl ha råd att köra bil...
Om man jämför oljans inköpspris med skatter så kan man få reda på om skattehöjningarna känns logiska eller inte, ska jämföra lite med JET:s prishistorik så får man se...
Råkade snubbla in på tråden jag kände att jag var tvungen att säga några valda ord pgr av ilska. Såg att någon menade att man skulle utb sig och skaffa bättre jobb för att ha råd med bensin. Den som säger så har absolut ingen verklighets uppfattning om hur ett samhälle är uppbyggd. Om alla hade bästa bästa utb och jobben.. Vem fan ska då hämta hämta dina soppar vid ditt hus? Eller vem ska då rensa avlopp, Vem ska då arbeta på industrier och så vidare.. Ganska säker på att en läkare inte vill hämta någons soppor.. Och även killen/tjejen som gör de enklare jobbet ska väl ha råd att köra bil...
Jo det borde alla:P Sopgubbar, knegare , lastbilschaufförer, snickare, städare osv fyller en väldigt viktig roll i sammhällen.... Det är ju de som gör " de riktiga jobben"
har du någon aning vad som hände runt 2009 i världen? tänker på grafen.....
Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.
Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.
64 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.
Edit: Förlåt, 64 milj ton ska det vara. Sveriges utsläpp har även sjunkit med 11,7% sedan 1990, kan tänka mig att Kinas ökat några hundra procent på den tiden.
Jo det borde alla:P Sopgubbar, knegare , lastbilschaufförer, snickare, städare osv fyller en väldigt viktig roll i sammhällen.... Det är ju de som gör " de riktiga jobben"
har du någon aning vad som hände runt 2009 i världen? tänker på grafen.....
Efterfrågan sjönk under finanskrisen så att OPEC var tvungna att höja produktionen så att de fick sälja råolja igen?
Här kan vi se att de globala utsläppen förra året uppgick till 49 mdr ton koldioxidekvivalenter. Man verkar vara noga med att inte sätta Sveriges utsläpp i relation till detta.
Här kan vi se att vi släppte ut 68 milj ton växthusgaser i Sverige är 2008.
68 000 000 / 49 000 000 000 = 0,0013 = 0,13 %. Då är alltså även industrins, hushållens och jordbrukens utsläpp medräknade förutom transportsektorn. Ännu värre än det jag läste sist med andra ord.
Vi i Sverige är ca 0,128% av världsbefolkningen också så vi släpper ut medelmycket skit:P
det borde varit ett överflöd av olja för att pressa ner priset så iaf!
om efterfrågan sjönk brukar man sänka produktionen för att hålla priset uppe:P