3389
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
engolf skrev:
gamlingen skrev:
Grankotten skrev:

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

Ja, men då kostade inte soppan 15.43kr litern...
Priserna kommer att stiga, och dem kommer att stiga snabbt, och protesterar man inte nu kommer ju politikerna tro att folk accepterar skithöga priser...

Folk gör ju tydligen det. För några sidor sedan började ju ett par stycken prata om att 14:70 eller något sådant de hittat var billigt, bara någon vecka efter att bensinen passerat 15 kr litern. Jag är helt övertygad om att de inte tyckte 14:70 var billigt för bara ett par månader sedan! Så fort går det tyvärr för folk att vänja sig vid en högre prisbild.

1 327 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
När dollarn stiger och kronan faller så kommer väl bränslet att bli ännu dyrare?

( Just nu ligger dollarn på bara ca 6,7 kr. 2009 kostade den drygt 8.2 kr. )

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 mars 2012
Andromeda skrev:
engolf skrev:
gamlingen skrev:

Ja det skulle ALLA för några år sen också.... blockera bensinstationer,,, men inte vet jag,, ALLA va nog inte så många....lol  Går bra å sitta på det forum å svära å ha sej.. men ingen törs göra nåt.... ( inte jag heller)

Priserna kommer att stiga, och dem kommer att stiga snabbt, och protesterar man inte nu kommer ju politikerna tro att folk accepterar skithöga priser...

Folk gör ju tydligen det. För några sidor sedan började ju ett par stycken prata om att 14:70 eller något sådant de hittat var billigt, bara någon vecka efter att bensinen passerat 15 kr litern. Jag är helt övertygad om att de inte tyckte 14:70 var billigt för bara ett par månader sedan! Så fort går det tyvärr för folk att vänja sig vid en högre prisbild.

helt sant, sjukt hur fort vi vänjer oss... om en månad tycker vi 15.00kr litern är billigt.

Nej under en 10a litern tycker jag är rimligt... tex 9.98

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 mars 2012
FjonkeeN93 skrev:
Bensin priset är ju för fan bara för högt!

Ordnar någon en demostration kommer jag delta till 110%

ordnar du en demonstration kommer jag delta till 120 %

5 198 Inlägg
12 mars 2012
engolf skrev:
gamlingen skrev:
Grankotten skrev:

Jag håller med!

Jag är också på då!!! Till 110%!!!

big_smile

Ja, men då kostade inte soppan 15.43kr litern...Priserna kommer att stiga, och dem kommer att stiga snabbt, och protesterar man inte nu kommer ju politikerna tro att folk accepterar skithöga priser...

Näe men å andra sidan va lönerna lägre...

318 Inlägg
12 mars 2012
monno skrev:
PartilleMalm skrev:
thedeamon skrev:
Råkade snubbla in på tråden jag kände att jag var tvungen att säga några valda ord pgr av ilska.
Såg att någon menade att man skulle utb sig och skaffa bättre jobb för att ha råd med bensin. Den som säger så har absolut ingen verklighets uppfattning om hur ett samhälle är uppbyggd.
Om alla hade bästa bästa utb och jobben.. Vem fan ska då hämta hämta dina soppar vid ditt hus? Eller vem ska då rensa avlopp, Vem ska då arbeta på industrier och så vidare.. Ganska säker på att en läkare inte vill hämta någons soppor.. Och även killen/tjejen som gör de enklare jobbet ska väl ha råd att köra bil...

Jo det borde alla:P
Sopgubbar, knegare , lastbilschaufförer, snickare, städare osv fyller en väldigt viktig roll i sammhällen....
Det är ju de som gör " de riktiga jobben" smile

"Problemet" är ju snarare att vissa ska ha så sjukt mkt lägre löner än dom andra. Och eftersom vi älskar procentuella lönehöjjningar i Sverige kommer skillnaderna öka mer å mer.
Städerskan kommer bara längre å längre ifrån Snickaren i lön t.ex. (för snickare tjänar inte så dåligt). Och Snickaren kommer längre å längre ifrån Läkaren i lön.

Eftersom allt räknas i % så blir det lite knepigt allting. "I år ska alla få 2% löne ökning för inflationen är si å så mkt %" Som i sånt fall kan innebära att läkaren för låt säga 2000kr mer medans sköterskan får 1000kr mer. År efter år.

Jag jobbar extra som snickare och tänkte poängtera att byggnads drivit igenom ökning i kronor detta året;)

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
engolf skrev:

helt sant, sjukt hur fort vi vänjer oss... om en månad tycker vi 15.00kr litern är billigt.

Nej under en 10a litern tycker jag är rimligt... tex 9.98

Och 2005 tyckte man 9:98 kr litern var dyrt.

629 Inlägg
12 mars 2012
Fan 14 kr / litern var rätt billigt ändå...

Mröh

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
Dagge88 skrev:
Fan 14 kr / litern var rätt billigt ändå...

Redan på läktaren och köper korv? wink

Forummoderator
26 479 Inlägg
12 mars 2012
Tankade ju igår förresten. Var dags tror jag, om man tittar på hur mycket som gick i..

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-3915197ad329f5ffa2988fc0f94edd7d.jpg
[Tagen 120311]*..billigt att tanka nu..lägg gärna märke till att jag har 70-literstank i V70:in..*

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
Dieseln på Q-star kostade 14,98kr/l.
Kostade 1408,12kr o fylla tanken idag, man blir så lycklig!

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:

jävlar va du tankar ofta ! själv har jag klarat mig på ca 25 liter nu i 2 veckor smile

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
CHEEVA skrev:
marwin_of_sweden skrev:

jävlar va du tankar ofta ! själv har jag klarat mig på ca 25 liter nu i 2 veckor smile

Haha ja ibland kan det bli ganska ofta;) har slitit upp alla gamla plintar efter uteplatsen jag rev i trädgården. Så bilen stog mer eller mindre igång i 7 timmar, + endel gasande för i dra upp plintarna. Så där gick de 45l diesel på ungefär 300meter körning sammanlagt:)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
CHEEVA skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Haha ja ibland kan det bli ganska ofta;) har slitit upp alla gamla plintar efter uteplatsen jag rev i trädgården. Så bilen stog mer eller mindre igång i 7 timmar, + endel gasande för i dra upp plintarna. Så där gick de 45l diesel på ungefär 300meter körning sammanlagt:)

Då hade det ju nästan varit billigare att investera i en vinsch istället tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
TBOC_Razor skrev:
marwin_of_sweden skrev:
CHEEVA skrev:

Då hade det ju nästan varit billigare att investera i en vinsch istället tongue

Jo för visso, men de va ganska kul o gräva ner sig lite med bilen i geggan:)
Man hade ju kunnat gräva upp plintarna också, men de hade ju bara varit svettigt o tråkigt:)

551 Inlägg
12 mars 2012
monno skrev:
p12 skrev:
[Hur tänkte du nu? Ska läkaren straffas för att han har en bättre lön? om inflationen är 3 % ska väll alla ha minst 3% ökning. Nu är ju inte löneökning och inflation helt proportionellt i förhållande till varandra.
Läkaren betalar ju kanske 40-50% av sin lön i skatt, medans städaren eller snickaren bara betalar 25% av lönen i skatt. Läkaren ska inte straffas 2 gånger.

Lägger till lite skitsnack för att slippa vidare varningar för OT osv. : Oohh bensinskatten är så hög, usch jag har inte råd...

Nä blev lite svammligt, men vad jag menade var att klyftorna kommer bli störra och större för varje löneökning, det måste väl även du se?

Jag frågar då om städerskan ska straffas för att hon har en lägre utgångslön?

Om man vid varje löneökning får lika mkt % så kommer nu skillnaden imellan nu då läkaren å städaren bli större å större för varje år, eller hur? Nu kanske läkare är ett dåligt exempel då dom faktiskt gör något vettigt. Men om vi säger en chef på det hära städ företaget t.ex.

Om städaren utgår från 20k och chefen från 40k. Vid 2% kommer städaren då få 400kr och chefen att få 800kr. Alltså dubbelt så mkt i löneökning. Och nästa år kommer skillnaden va ännu större.

Lite svammligt men du förstår hur jag menar?

För å vara on topic: Nu när bensinen så småningom passerar 16kr, borde inte skatteverket se över sin gräns på 18kr milen skattefritt? Eller menar dom att det är en förmån att jag ska kunna byta olja?

Är faktiskt inte ett dugg orättvist, då läkarens pengar blir mindre värda om han inte får samma procentuella löneökning då pengarnas värde minskar. Man kan inte jämföra individer, man få se det till inflationen.
Jag förstår precis vad du försöker säga, men det är bara det att läkaren eller chefen då straffas dubbelt, medans städaren redan belönas med mindre skatt. Svårt fråga, men tycker ändå att klyftor i samhället är till en gräns, väldigt bra. De utbildade, drivande och ofta smartaste individerna ska sitta på störst kapital för att då ska kunna investera dessa pengar i samhället, på ett sätt som främjar utveckling.

Sossar: kom fram med skitsnacket nu!

OnT: Tjohej va dyr bensinen är idag, tur att man har kollektivtrafik och cykel då!

Haters gonna hate.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 mars 2012
Tankade idag på Norra Öland, 14.73 smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
twin_cam skrev:

Kändes det billigt med tanke på smiley'n?

Smålänning
7 887 Inlägg
12 mars 2012
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:

Japp, för åkte du 7 mil söderut och sen över en bro kostade det 15.15 ca smile

Sen tycker jag inte det är FÖR dyrt än. Visst, dyrt, men inte FÖR dyrt. När man tänker efter två gånger innan man tar bilen, då är det FÖR dyrt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 mars 2012
twin_cam skrev:
Andromeda skrev:
twin_cam skrev:

Japp, för åkte du 7 mil söderut och sen över en bro kostade det 15.15 ca smile

Sen tycker jag inte det är FÖR dyrt än. Visst, dyrt, men inte FÖR dyrt. När man tänker efter två gånger innan man tar bilen, då är det FÖR dyrt smile

Men du känner dig nöjd som betalade 14:73 kr litern för 95 oktan?

Sök