C30 T5 -- Funderar på att sätta in en Forge Dumpventil

D_amby
24 maj 2011 · 54 Inlägg

Hej smile

Har en Forge Dump hemma som jag haft på min gamla Nissan S14a liggandes. Funderar på att stoppa i den.

Modell: FMDV004
http://forgemotorsport.com/images/products/FMDV004.jpg

INFO
http://forgemotorsport.com/content.asp? … ct=FMDV004

Någon som har stoppat i en dump i sin C30? Vore kul att veta om de funkar bra, hur ni gjorde osv. eller om någon har någon teori tongue

Hade lite problem med min gamla S40 när jag stoppade i en dump i den. den kunde dippa i varvtal om man varvade upp och bara lät vartalet sjunka i neutral. dog i vissa fall.

Senast redigerat av D_amby (24 maj 2011)

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
D_amby
24 maj 2011 · 54 Inlägg

Någon som vet om de är Garret Dump lock man ska fixa?

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
T5-Bohlin Optimist
25 maj 2011 · 145 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Tänkte på det som hände med din s40.
Dumplock tror jag inte spelar så stor roll vilket märke det är så länge den passar.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
D_amby
25 maj 2011 · 54 Inlägg

Bra info. Måste ju varit så de gick till, vore kul som sagt att veta om de funkar bättre med C30in dock tvivlar jag på de. Fungerar väl på liknande sätt.

Men bra info tack för tipset.

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
DalleRacing
25 maj 2011 · 1 738 Inlägg

kompisens s40 nya modellen gav felkod o ville inte ha någon extern dump på sig! så jag tror inte de funkar sad

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
T5-Bohlin Optimist
25 maj 2011 · 145 Inlägg

Antar att det är pys ljudet du är ute efter? Kan väl bara säga att du kommer nog höra det med öppet filter, jag hör min dump då iaf.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
D_amby
26 maj 2011 · 54 Inlägg

T5-Bohlin skrev:
Antar att det är pys ljudet du är ute efter? Kan väl bara säga att du kommer nog höra det med öppet filter, jag hör min dump då iaf.

Jo gillar de ljudet.
Sen känns de lite som att orginal dumpen inte släpper ut allt tryck, för om man gasar på och frikopplar så kan varvet gå upp lite, vet inte om de är därför men, lite därför jag funderat på en annan dump också.

har Polestar programvara, 3" avgassystem från turbon och sportluft filter så lite extra laddar den ju från orginal men de borde den klara orginal dumpen tycker man,

ska förmodligen på med större IC också, då kommer den ju ladda lite till.

Någon som vet vad orginal dumpen klarar?

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
T5-Bohlin Optimist
26 maj 2011 · 145 Inlägg

Att varvtalet går upp beror inte på dumpen. Om dumpen inte hade släppt ut allt hade den kvittrat. Hör du turbons vinande ljud då? Testa att gasa tills den laddar max och bara släpp gasen snabbt, utan att frikoppla.

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
Stettler
26 maj 2011 · 85 Inlägg

Om du nu känner att du behöver en dump, installera en återcirkulerande.

caromania Forummoderator
26 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Den har väl dump? Vill du höras så skaffa ett öppet filter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
T5-Bohlin Optimist
26 maj 2011 · 145 Inlägg

Han har öppet filter

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
torpis Forummoderator
27 maj 2011 · 10 572 Inlägg

http://iboostapp.com/  funkar garanterat med LMM, vilket forge inte gör.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
D_amby
27 maj 2011 · 54 Inlägg

torpis skrev:
http://iboostapp.com/  funkar garanterat med LMM, vilket forge inte gör.

Har tyvärr ingen Iphone.

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
torpis Forummoderator
27 maj 2011 · 10 572 Inlägg

Kostar väl ungeför som en Forgedump :-) (min poäng är mest att du skall undvika öppen dump, men det har du säkert redan förstått)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
D_amby
27 maj 2011 · 54 Inlägg

torpis skrev:
Kostar väl ungeför som en Forgedump :-) (min poäng är mest att du skall undvika öppen dump, men det har du säkert redan förstått)

haha jo förstod nästan de wink, men har ju faktist redan forge dumpen eftersom jag hade den i en nissan s14a innan. Den fungerade utmärkt på den bilen inga oönskade bieffekter, så de var lite därför jag var sugen, ska inte ligga och skräpa tongue

Senast redigerat av D_amby (27 maj 2011)

Ford Mustang "EcoBoost" (2017)
caromania Forummoderator
27 maj 2011 · 9 296 Inlägg

Jag läste lite slarvigt och missade att du hade öppet filter och att varvet höjs lite. Många moderna bilar utan gaswire hänger inte riktigt med. När man släpper, kopplar ur så blir det en liten fördröjning vilket är normalt. Hur din C30 är vet jag emellertid inte, men det kan ju vara värt att kolla hur andra C30 är? Dumpen påverkar inget av detta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang