Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.
  • 247 Följare
  • 318 369 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 september 2019
T0bbster
4 juni 2011 · 280 Inlägg

fish skrev:
Vad säger AB svensk bilprovning om din operation? Eller ska du bara låtsas som ingenting? V6,a som V6,a väl smile

Ska inte vara några problem att få den godkänd via SFRO som jag har räknat ut det. Jag har ju bytt ut det man behöver, det är några frågetecken kvar, men jag jobbar på det.

Jag tar det när jag kommer dit tänkte jag. smile


Mvh.

Marticus Meldem
4 juni 2011 · 917 Inlägg

snyggt smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Thullen
4 juni 2011 · 1 653 Inlägg

grymt häftigt projekt, gillas big_smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
golf666
5 juni 2011 · 275 Inlägg

Kul att se att arbetet fortskrider, kämpa på big_smile
Den kommer bli grym när den blir klar...

Blasse skrev:
Kul med en till Bora R32 i sverige.

T0bbster skrev:
Aha, finns det en till? Är den fullt konverterad? Det är inte den som det finns en länk till i tråden?

Mvh

Ja polaren konverterade sin Bora V6 4-motion för några år sedan, dock är det bara motor&drivlina från r32an.. ej inredning, front osv som du gör det!!!

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)
Zzoink
6 juni 2011 · 1 229 Inlägg

det här kommer verkligen följas! big_smile

T0bbster
6 juni 2011 · 280 Inlägg

golf666 skrev:
Kul att se att arbetet fortskrider, kämpa på big_smile
Den kommer bli grym när den blir klar...

Blasse skrev:
Kul med en till Bora R32 i sverige.

T0bbster skrev:
Aha, finns det en till? Är den fullt konverterad? Det är inte den som det finns en länk till i tråden?

Mvh

Ja polaren konverterade sin Bora V6 4-motion för några år sedan, dock är det bara motor&drivlina från r32an.. ej inredning, front osv som du gör det!!!

Tackar. smile

Misstänkte att det var den bilen. Följde den tråden när det begav sig, var dock lite besviken över att han behöll den som Bora. Jag tycker Bora fronten är under all kritik, men det är ju vad jag tycker.

Har letat, men inte hittat någon än som är fullt konverterad. Borde ju finnas någon tycker man. Har ju svårt att tänka mig att denna skulle bli den enda fullkonverterade i världen, men det vore ju fränt om det  var så. He he.

---

Nu sitter motorn i bilen iaf. Fick ett samtal från Fredrik igår när jag satt och var bakis, han frågade om det var ok om han stoppade i motorn i bilen. Han hade inget att göra så han tyckte att det var en bra sysselsättning en söndag. Självklart fick han det! smile Vad ska man säga? Vad skulle jag göra utan Fredrik?

Kanon jobb!

Han passade även på att putsa av all skit i motor utrymmet innan knotan hamnade på plats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0ad5d4ac7015625468cb106702c5e998_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-485a965d17849482f6194d7f95b74ad3_large.jpg

Det ett rejs till idag, få se hur långt vi kommer. Ska försöka få dit resten av chassiet och avgassystemet. Trist att jag bara har en dag på mig den här veckan pga att jag har min dotter, annars hade den nog hunnit bli klar till BugRun. Det hade varit najs att åka ner dit med den. Barnvakt någon? Kvällstid?? wink

Men men, det ser mörkt ut, jag hoppas dock på att vara klar till Gatebil helgen efter.

Mvh

T0bbster
6 juni 2011 · 280 Inlägg

Visst ja...

När jag hämtade mina dörrsidor hos skräddaren, passade jag på att få honom att fixa det nötta på den före detta förarstolen. Blev riktigt bra. Säker kille det där.

Till vänster står den gamla förarstolen och man kan se på sidan av ryggstödet att det är nött där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0b2e067e8a45f795521c774ee3b390a5_large.jpg

Samma stol igen efter skräddaren fixade det med lite svart skinnfärg. Kanon!

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-1f6704bbb00c1c97613f5672b62a1c8d_large.jpg

Nu väntar stolarna på att få bli monterade. Så snart nya bakvagnen sitter på plats kommer de att få flytta in.


Mvh

CarpeDiem German Engineering
6 juni 2011 · 9 081 Inlägg

Grymt big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Normark
6 juni 2011 · 558 Inlägg

blir awesome ! smile

Marticus Meldem
6 juni 2011 · 917 Inlägg

wooooh nice!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
T0bbster
6 juni 2011 · 280 Inlägg

Ännu en dag i garaget avslutat.

Fredrik har gjort ett toppenjobb med att stoppa i rovan i Boran. Nu sitter den som sagt på plats, men inte utan att det var lite småsaker som strulade.

Det visade sig att det fanns en kontakt till motorkablaget som saknades på Boran. Efter lite detektivarbete kom vi fram till att det var till var styrningen till luftklockan på avgasröret. Så det blev till att gå ut till Golfen och kolla på den hur det var draget och hur man skulle göra. Hittade kablarna och de gick till ECUn så det blev till att plocka ur dem och sedan koppla in det i kabelhärvan till ECUn på Boran. Det tog en stund att göra det, men det gick bra.
Det tråkiga var att det slutade inte där, det finns även en del bak som i sin tur styr luftklockan. Det var inte bara luftslangar som jag tidigare trott, utan det var även draget el dit bak. Fredrik jobbade hårt med detta hela dagen för att reda ut var alla kablarna går och vad de gör, dock ganska svårt utan kopplings schema. Tror att han löste det, men för att vara på säkra sidan ska vi skaffa ett schema och dubbelkolla att allt stämmer.

Jag vill ju inte ha en permanent felkod bara för att luftklockan inte är inkopplad...

Hela motorn är inkopplad och redo att startas upp. Lite vätskor och en Immobolizer så kommer den att spinna som en katt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-37986fc4c740ea41ce17023ae3f440e9_large.jpg


Samtidigt gjorde jag mitt bästa att passa in bakstötfångaren. Det började väldigt dåligt och det såg ut som att det inte skulle gå att använda glasfiberfångaren alls. Lite som jag trodde faktiskt, ingen överraskning direkt.
Övervägde ett tag att försöka mig på att passa ihop Golfens original fångare och Borans, men jag såg snart att det skulle bli en väldans massa jobb och ett mycket mediokert resultat. Efter det funderade jag på att ta original överdel från Boran och underdelen från glasfiberfångaren, men samma sak där. Mediokert resultat. Det blev till att försöka få glasfiberjävleln att passa...

Efter en hel del övertalande med våld och en del slipande, bara på insidan, lyckades jag otroligt nog få den att passa. Över förväntan bra faktiskt.
Det är en del finjusteringar som skall göras innan den sitter på rätt plats.


Man kan se att den inte sitter riktigt som den ska, men det beror mest på att de undre fästena inte är monterade än.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-ebd96d293f2f56f13b63acc661498863_large.jpg

Hyggligt bra passform till slut på den här sidan. Inte perfekt, men vad kan man förvänta sig av glasfiber...

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-ab0e7fa2617c7786cbf6cb821d4fee9a_large.jpg

Vänster sida är inte riktigt lika bra. Blir att slipa lite mer på insidan för att få in skarven mot skärmen. Här var den ganska motsträvig och det krävdes en hel del milt våld för att skiten skulle hamna på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-3e64d8e6cc05229fe2d3128e7a536de5_large.jpg

Tråkigt nog tog detta upp största delen av min dag, därför hann jag inte få ner bakvagnen som det var tänkt.
Det får bli nästa gång.



Mvh

Senast redigerat av T0bbster (7 juni 2011)

stoltosmart
6 juni 2011 · 884 Inlägg

fy fan vad nice detta blir

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.
Saab 9-3 tx "Ttid" (2011)
OPC_Patrik
6 juni 2011 · 2 Inlägg

Du är ju galen på riktigt:) Detta skall följas, tummen upp!

evilaudio
6 juni 2011 · 16 195 Inlägg

blir de nå stereo å åket då?? wink

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
raseri JDM Tyte yO
6 juni 2011 · 134 Inlägg

Sjukt imponerande och roligt projekt!

Lycka till med allt!

There is no replacement for cubic displacement!
Honda Integra Type R "Clubsport" (1999)
Honda S2000 (2000)
T0bbster
6 juni 2011 · 280 Inlägg

OPC_Patrik skrev:
Du är ju galen på riktigt:) Detta skall följas, tummen upp!

Börjar tro att jag nog är det... På riktigt.
Första inlägget på Garaget, i min tråd? smile

evilaudio skrev:
blir de nå stereo å åket då??

Det blir ingen extravagant direkt. Det blir original högtalare och en Pioneer enkel DIN bara, inget fancy.
Antar att du blir föga impad av det. Hä hä. Men har du några balla små högtalare som passar i original hålen i dörrarna så kan det vara intressant. tongue

raseri skrev:
Sjukt imponerande och roligt projekt!

Lycka till med allt!

Tackar!

Senast redigerat av T0bbster (7 juni 2011)

JimProfit
6 juni 2011 · 91 Inlägg

Bästa projekttråden just nu !!
Härligt att du jobbar på så fort, följer detta med stor spänning. :-)

//Jim Profit
ts85
6 juni 2011 · 729 Inlägg

GRYMT!

Otroligt synd att du inte hinner till Bug Run! hmm Hade väldigt gärna sett den i verkligheten...

Blomman
6 juni 2011 · 4 Inlägg

Hpa motorsport i USA har nog byggt nån liknande har jag för mej? Inte säker dock.

//blomman
BMW M3 e30 "Bitburger M3" (1989)
Timmyboy hellaflush!
6 juni 2011 · 1 266 Inlägg

fett bygge, gillas som fan! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang