6480
Sök

Byta urtrampningslager, vad byts?

845 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
Verkstaden sa att om man ändå ska byta urtrampningslager, så är det lika bra att byta lamell och tryckplatta. Varför då?

Byter man Växellådsolja på samma gång när man byter koppling?

Min koppling är ju hydraulisk så den drivs av bromsvätskan om jag förstått det hela rätt, måste byta bromsvätskan då och typ lufta?

642 Inlägg
29 maj 2011
Jimpiz skrev:
Verkstaden sa att om man ändå ska byta urtrampningslager, så är det lika bra att byta lamell och tryckplatta. Varför då?

Min koppling är ju hydraulisk så den drivs av bromsvätskan om jag förstått det hela rätt, måste byta bromsvätskan då och typ lufta?

I det här fallet så är det själva arbetet som kostar pengar så när man ändå har lådan nere så byter man både koppling och urtrampningslager. Att byta växellådsolja och bromsvätska i samband med kopplingsbyte har jag inte varit med om att man brukar göra.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 maj 2011
DanneJ skrev:
Jimpiz skrev:

I det här fallet så är det själva arbetet som kostar pengar så när man ändå har lådan nere så byter man både koppling och urtrampningslager. Att byta växellådsolja och bromsvätska i samband med kopplingsbyte har jag inte varit med om att man brukar göra.

Precis man byter INTE bara urtrampningslagret när motor och låda ändå skall delas. Jag skulle själv beroende på servicehistoriken på bilen även byta växellådsoljan i samband med kopplingsbytet eftersom lådan ändå skall ur (det är bökigt på vissa bilar att byta växellådsolja)
Kopplingen har på många bilar ett eget hydraulsystem men oavsett så behöver man inte lufta bromsarna, för även om broms och kopplingssystemet är intregerat så är själva systemen skilda.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

12 086 Inlägg
29 maj 2011
Det man däremot kan passa på att byta är bakre vevaxeltätningen. Kostar oftast inte många kronor.

Sök