Stödämpare från ge motorsports fråga

tandersson
2 juni 2011 · 2 Inlägg

Tja har nyligen införskaffat mig ett par nya stötdämpare fram och bak till en volvo 945:a från ge motorsports och har lite frågor kring ifall man kan använda original tallrikarna samt allt annat original delar på dem dämparna.
Så om det är nån som har lite koll så skulle det uppskattas med lite hjälp då jag inte har lust att plocka isär allt om jag inte har alla delar som behövs.

Dämparna länkas det till nedanför.

http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -960-.html
http://www.vparts.se/sv/artiklar/gm-spo … 0-960.html

MVH tandersson

Sers
2 juni 2011 · 251 Inlägg

köpte till min s40 och de va bara att flytta över allt...

Mazda Miata MX5 "Daily" (1991)
angr1ff SlaktareN
2 juni 2011 · 51 Inlägg

Ja det kan du använda om du vill inga problem med det. Jag bytte själv för en drygt en månad sen, det var en del jobb fram man måste nämligen ta ner hela fjäderbenet. Sen sitter det en stor mutter på dämparna fram som håller dämparen inne i fjäderbenet, den kan sitta jevligt hårt så ett gasverk är väldigt bra att ha. Jag fick värma på mina för att de skulle lossa men sen gick det bra att byte dem. Men jag hade lite problem med mina fjädrar bak för bakvagnen hängde väldigt mycket, så jag reklamerade mina fjädrar och fick nya som jag satte dit men problemet kvar stod. Jag köpte "gummimellanlägg" på biltema och monterade på bakfjädrarna, och när det var gjort så blev det bra. Hoppas att du slipper häng på bakvagnen och att det går bra med bytet. Lycka till!

angr1ff SlaktareN
2 juni 2011 · 51 Inlägg

Men jag rekommenderar att du byter tallrikarna fram och fjäderbenslagringarna fram också, man har ju det ändå nere. Sen får du nya muttar till stötdämparna fram i paketet du har köpt.

Senast redigerat av angr1ff (2 juni 2011)

tandersson
9 juni 2011 · 2 Inlägg

tack för ett snabbt svar och infon men  sorry för ett jätte sent svar.
Min största fundering är mest över nedre tallriken i framvagnen om den också bara är att flytta över eftersom jag inte fått med några. Inte haft tid att börja skruva än förns nu i helgen så vet inte exakt hur det ser ut än

Mvh tandersson

angr1ff SlaktareN
10 juni 2011 · 51 Inlägg

tandersson skrev:
tack för ett snabbt svar och infon men  sorry för ett jätte sent svar.
Min största fundering är mest över nedre tallriken i framvagnen om den också bara är att flytta över eftersom jag inte fått med några. Inte haft tid att börja skruva än förns nu i helgen så vet inte exakt hur det ser ut än

Mvh tandersson

Ok inge fara. Jepp de sitter fast svetsade i fjäderbenet eller gjuten ihop med fjäderbenet, de går inte att byta, då får du köpa ett helt nytt fjäderben om du vill byta. De tallrikarna jag menar är de som sitter uppe i fjäderbens tornet ihop med fjäderbenslagringen/lagret. Stötdämparna fram sitter inne i fjäderbenet, det är en stor mutter som håller själva dämparen inne i fjäderbenet. Jag fick värma med ett gasverk för att lossa dem. Du måste plocka väck hela fjäderbenet från bilen för att kunna byta både fjäder och dämpare på bilen fram. Bakvagnen är rena branleken att byta på, jämnfört med där fram. Men fjäderbenet brukar se rätt så fräscht ut, så passa på att måla eller täcktyla det när du ändå har det på bänk, ett tips bara. tar en dag knappt att byta på hela bilen om man inte har gjort det innan ungefär.

/ Olsson

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang