Vilka bildelar påverkar bensinförbrukningen?

Michaeldahlkvist Klåpare
11 juni 2011 · 36 Inlägg

Hej

Jag har hört att om man byter ett gammalt luftfilter på en bil till ett nytt kan man spara runt 0,1dl milen.
Stämmer detta?

Vilka delar påverkar i övrigt?
Hur är påverkar det bensin/diesel samt motorstorlekar?

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn
Volkswagen Beetle TDI "Skrollan" (1999)
Anuslainen
11 juni 2011 · 59 Inlägg

Michaeldahlkvist skrev:
Hej

Jag har hört att om man byter ett gammalt luftfilter på en bil till ett nytt kan man spara runt 0,1dl milen.
Stämmer detta?

Vilka delar påverkar i övrigt?
Hur är påverkar det bensin/diesel samt motorstorlekar?

Alla delar påverkar väl förbrukningen, lättar du bilen måste inte motorn arbeta lika mycket. Sen kan man säkert ta bort lite luftmotstånd genom att ta bort onödiga saker och hål.
Det där med luftfiltret vet jag inte men en effektiv motor drar väl mindre bensin, så det lönar nog sig att hålla motorn i bra skick.

Senast redigerat av Anuslainen (11 juni 2011)

Bojjann
11 juni 2011 · 474 Inlägg

Jag bytte luftfilter och den drog mindre sen.. Sen om man har fräch olja och sånt så ska de ju påvärka utsläppen.

BMW E34 540 (1994)
schnauz
11 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Egentligen kan man ju säga att alla delar påverkar förbrukningen, eftersom högre vikt gör att det krävs mer effekt för att accelerera och hålla bilen i rörelse.
För att motorn ska kunna arbeta så effektivt som möjligt är det viktigt att den fungerar som konstruktörerna tänkt sig. Gammal olja, dåliga tändstift och tändkablar, smutsigt luftfilter etc. påverkar motorns effektivitet negativt, vilket ger högre förbrukning.
Tunga fälgar och breda däck ger högre rull- och luftmotstånd och bromsar som ligger emot är förstås ingen hit.

Detta är i regel de komponenter som påverkar bensinförbrukningen mest - motorns skick samt hjul och bromsar.

Danne_1977
11 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Sen kan man ju säga att har man en liten anliggning på bromsen på ett eller flera hjul så påverkar detta förbrukningen grymt mycket.. beroende på hur stor anliggningen är, samt dåliga hjullager, även dåliga däck kan påverka förbrukningen..   och allt som alla ovan mig har sagt.. många faktorer som spelar roll..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Glesmark
11 juni 2011 · 1 938 Inlägg

Vet inte om någon skrivit hjulinställningen än, men en felaktig sådan och du ökar rullmotståndet väsentligt.

Danne_1977
11 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Glesmark skrev:
Vet inte om någon skrivit hjulinställningen än, men en felaktig sådan och du ökar rullmotståndet väsentligt.

Jag håller med dig.. helt sant.. åxå en viktig faktor som många inte tänker på.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
schnauz
11 juni 2011 · 1 758 Inlägg

Takräcken har jag för mig kan påverka så mycket som 5-10%. Så det är dumt att åka runt med i onödan!

Bensinskallen P o r s c h e
12 juni 2011 · 1 700 Inlägg

Sen kan man fråga sig vart gränsen går för kostnadseffektivitet ( eller vad man ska kalla det ).

Man kan ju bygga ett täckskal under bilen för att minska luftmotståndet där, det gör skillnad men det är ju dyrt wink Man kan väl dela in "knepen" i lite olika kategorier:

Småfix ( sånt som inte kostar ):
-Köra rätt förstås
-Rätt lufttryck i däcken
-Spara ström i bilen, ac etc
-Montera bort saker som påverkar aerodynamiken negativt
-Minimera onödig last

Service ( nu börjar vi kosta på lite men det är nödvändigt OCH inom rimliga gränser ):
-Luftfilter
-Olja ( motor, växellåda, ex extra växlar mm )
-Bränslerengöring ( tillsats som rensar bränslesystemet )
-RÄTT däck. Gäller att välja ett så billigt och bränslesnålt som möjligt, inte bara titta på bränslesnålast.
-Hjulinställning, hjullager etc
-Lågluftmotståndstorkarblad wink

Uppgraderingar ( nu blir det dyrt och frågan är om det är värt...? )
-Däck ( Som man är dum och köper innan man gjort slut sina gamla, de förlorar man pengar på )
-Luftmotståndet ( Fälgar, spoiler, lufttunnel under bilen osv )
-Mappning ( om man har en lite modernare bil går det väldigt ofta att effektivisera programvaran, brukar vara relativt billigt faktiskt )
-Lätta bilen ( kevlardörrar, plastrutor, plastskärmar, plasthuv, sportstolar mm )
-Segel

Kommer inte på så mycket mer just nu men de var lite exempel. Man kan gå ganska långt men efter ett tag springer kostnaderna ikapp den summa man sparar in

Senast redigerat av Bensinskallen (12 juni 2011)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Danne_1977
12 juni 2011 · 3 292 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Sen kan man fråga sig vart gränsen går för kostnadseffektivitet ( eller vad man ska kalla det ).

Man kan ju bygga ett täckskal under bilen för att minska luftmotståndet där, det gör skillnad men det är ju dyrt wink Man kan väl dela in "knepen" i lite olika kategorier:

Småfix ( sånt som inte kostar ):
-Köra rätt förstås
-Rätt lufttryck i däcken
-Spara ström i bilen, ac etc
-Montera bort saker som påverkar aerodynamiken negativt
-Minimera onödig last

Service ( nu börjar vi kosta på lite men det är nödvändigt OCH inom rimliga gränser ):
-Luftfilter
-Olja ( motor, växellåda, ex extra växlar mm )
-Bränslerengöring ( tillsats som rensar bränslesystemet )
-RÄTT däck. Gäller att välja ett så billigt och bränslesnålt som möjligt, inte bara titta på bränslesnålast.
-Hjulinställning, hjullager etc
-Lågluftmotståndstorkarblad wink

Uppgraderingar ( nu blir det dyrt och frågan är om det är värt...? )
-Däck ( Som man är dum och köper innan man gjort slut sina gamla, de förlorar man pengar på )
-Luftmotståndet ( Fälgar, spoiler, lufttunnel under bilen osv )
-Mappning ( om man har en lite modernare bil går det väldigt ofta att effektivisera programvaran, brukar vara relativt billigt faktiskt )
-Lätta bilen ( kevlardörrar, plastrutor, plastskärmar, plasthuv, sportstolar mm )
-Segel

Kommer inte på så mycket mer just nu men de var lite exempel. Man kan gå ganska långt men efter ett tag springer kostnaderna ikapp den summa man sparar in

Ja i mina öron låter detta faktiskt jävligt bra.. du har delat upp det helt rätt tycker jag.. och jag skulle inte kunna säga det bättre själv...

Mycket bra skrivet.. big_smile lol

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
T5-Bohlin Optimist
13 juni 2011 · 145 Inlägg

Segel...hm...går gör det nog men...

Här kan man skriva något vettigt
Volvo 855 T5 "Turbon" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang