Magnetventil T7 Saab 9-3 2.0T -02

Lemon99
12 juni 2011 · 81 Inlägg

Tja!

Nu är det så att turbon på bilen hamnar på GLT (Grundladdstryck) och överstiger inte gränsen mellan vitt och gult. Fick höra att ifall jag plugga ur slangen från MV ner till WG så skulle bilen ladda som bara den vid pådrag, och ifall den skulle göra det skulle det vara MV som spökar, så jag pluggade ur slangen och gasade och den ladda över rött så släppte jag gasen direkt, så är det så att det ÄR mv som strular, är det säkert alltså?

MVH

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
Lemon99
12 juni 2011 · 81 Inlägg

Någon? =/

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
Garfield
12 juni 2011 · 1 019 Inlägg

Nej, det betyder inte att MV'n är trasig.

SimonGT
12 juni 2011 · 105 Inlägg

Som Garfield säger så e de ju inte helt säkert att de e den som e trasig. kan ju finnas andra anledningar till att styrenheten vill att motorn ska gå i GLT.
men de har ju varit ett vanligt fel på dom äldre saabarna, vet dock inte hur de e med dom nya.. har bara hört att den ska hålla bättre, men den kan ju gå sönder för de..

Mitsubishi 3000GT "Twin Turbo" (1999)
Lemon99
12 juni 2011 · 81 Inlägg

Jaha okej vad bra och veta, men vad kan det annars vara, hade de varit läckage hade de svajat i laddet eller blivit en GLT där också? Gärna tips på vad jag bör kolla skulle underlätta så mycket och tack för svar MVH

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
Lemon99
12 juni 2011 · 81 Inlägg

Juste jag bör tillägga också att när jag gav MV:en några örfilar lite lätt så fick bilen sitt vanliga ladd och la sig i GLT igen, sen smiska jag den lite till då blev de vanligt ladd och sen återigen till GLT, så de var just därför jag var så insatt på att MV ska bytas, så jag har beställt nytt, men kan de vara själva kontakten också? och om det är de, vart får jag tag på sån kabel med kontakt?

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 juni 2011 · 1 903 Inlägg

Om problemet försvinner då du klappat till mv så är det med all säkerhet den som strular. Dock är det ovanligt att just mv går sönder. Och vid strömlöst läge så är C och W-slangen sammankopplade, vilket betyder att bilen går på glt. så innan du gör något annat så tycker jag du ska kolla kontakten och spruta lite kontaktspray.

Mvh

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Lemon99
12 juni 2011 · 81 Inlägg

Jaha okej tack! skall göras

Volkswagen Golf GTD "Darky" (2014)
ML_Pontus
26 februari 2013 · 12 Inlägg

jag har också lite frågor angående MV:n var ska slangarna vara anslutna och vad händer om en skulle hänga fritt då bilen är steg 3 trimmad?

micke-opel
26 februari 2013 · 562 Inlägg

ML_Pontus skrev:
jag har också lite frågor angående MV:n var ska slangarna vara anslutna och vad händer om en skulle hänga fritt då bilen är steg 3 trimmad?

C ska gå till kompressorhuset på turbon.
W ska gå till wastegateklockan på turbon.
R ska gå till saxofonen (röret mellan turbo och luftburkens slang så att säga) på T7 bilar.

Om slangarna hänger löst så går bilen inte som den ska, då den inte kan reglera laddtrycket som den ska överhuvudtaget.

Du får ett luftläckage mellan luftmassemätare och spjäll bland annat. Troligtvis så öppnar inte wastegaten och en laddtrycksbegränsning kommer att gå in när laddtrycket blir för högt (luftmassa på T7?).

9-5 Aero Sedan -05
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang