2812
Sök

Saab 9000 kasnke skärt sig ?

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
tjenna. nu låter det som min växellåda har skärt sig! det började med att jag hade bytt över motor bussningarna för att den ryckte till när man gasade för hastigt, så var jag klar. började ut och köra och värkade fint på pådrag och sedan när turbon jobbade som mäst så lät det som  propproprorprorpropp nästan som eftersmällar i avgasröret, så jag strunta i den sedan när jag kom till korsingen så  lät det och skärva som fan i motorn lät som om nått i växellådan hade gått sönder och när jag hade kört på speciellt 2 så lät det ass mycket och klonkade och hojade sig sen kom jag på uppfarten och då dog bilen men rullstarta den i farten och sedan dog den när jag stannade, motorn går ej igång och går jätte segt på start motorn med fullt batteri låter som om lagerna  i motorn har gått? och låter jätte mycket när man drar i växel spaken speciellt i sidled!

så jag undrar om något ann om var detta är ? om det är växel lådan som har rasat eller nått annat?
bilen har gått 25 000 mil med bosal 2.5 trim rör, funderar på att den kanske har nå trim box för det är lite drag i den, bilen är en saab 9000 2.3 fulltryckare 95a.om detta är till hjälp.

Mvh ludwig

385 Inlägg
26 juni 2011
Om nu motorn inte startar kanske du ska börja felsöka den först innan du spekulerar om växellådan.

Mvh

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
volvo142-73 skrev:
Om nu motorn inte startar kanske du ska börja felsöka den först innan du spekulerar om växellådan.

Mvh

hur menar du med felsöka ? elektroniskt ?

4 299 Inlägg
26 juni 2011
Hamster skrev:
volvo142-73 skrev:

Mvh

hur menar du med felsöka ? elektroniskt ?

Det jobb du lägger ner på att hitta ett fel kallas att "Felsöka".

Men som tidigare sa, börja med att felsöka motorn innan du börjar byta växellåda. Inga konstiga rökmoln bakom bilen?

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
bara rökmoln ut olje på fyllning, och nu starta den med starthjälp, och du gick den igång och lät som fan under tändkasseten och pörjar tvivla på växel lådan och tror att någon kolt eller kamaxel och fuckat upp sig för det låter som fan upp och ner om du förstår !

4 299 Inlägg
26 juni 2011
Hamster skrev:
bara rökmoln ut olje på fyllning, och nu starta den med starthjälp, och du gick den igång och lät som fan under tändkasseten och pörjar tvivla på växel lådan och tror att någon kolt eller kamaxel och fuckat upp sig för det låter som fan upp och ner om du förstår !

Starthjälp? Startkablar antar jag då och kommer då med följdfrågan, laddningslampan lös inte innan bilen dog?

Forummoderator
26 479 Inlägg
26 juni 2011
Hamster skrev:

Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Hamster skrev:

Va?

vad förstår du inte ?

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Hamster skrev:

Starthjälp? Startkablar antar jag då och kommer då med följdfrågan, laddningslampan lös inte innan bilen dog?

ja start kablar, när ingen jag märkte utav !

Forummoderator
26 479 Inlägg
26 juni 2011
Hamster skrev:
AirOne skrev:
Hamster skrev:

Va?

vad förstår du inte ?

Det fetstilta förstår inte jag..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

385 Inlägg
26 juni 2011
Ojoj, suck!

588 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Hamster skrev:
AirOne skrev:

Va?

vad förstår du inte ?

det låter under tändkasseten alltså mitt under motorn som om någon av kolvarna är sönder eller något liknande, samt rycker det om olje locket där man fyller på olja, motorn låter som om den kärvar sig i kolvarna!

ursäkta jag har dyslexi....

4 299 Inlägg
26 juni 2011
Hamster skrev:
AirOne skrev:
Hamster skrev:

vad förstår du inte ?

det låter under tändkasseten alltså mitt under motorn som om någon av kolvarna är sönder eller något liknande, samt rycker det om olje locket där man fyller på olja, motorn låter som om den kärvar sig i kolvarna!

Tror ärligt talat du ska lämna in bilen och låta ett yrkesproffs göra felsökningen.

588 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Hamster skrev:
AirOne skrev:

Tror ärligt talat du ska lämna in bilen och låta ett yrkesproffs göra felsökningen.

nej nej nej, detta är så att saaben är tredje bilen, så det är ingen vardags bil såd en är ej jätte viktig. ska börja plocka toppen och kolla hur det står till i motorn i veckan, sedan köper jag en reservdels bil och slänger in annan motorn  i den smile

89 Inlägg
27 juni 2011
Du bör inte köra med bil innan du tagit reda på vad som är trasigt, risken är stor att du förvärrar felet.
Låter lite på beskrivning som topplockspackningen kan ha gett upp.

Några enkla sätt att kolla om det ev kan vara det felet.
Hur ser oljan ut ? svart och fin eller grå sörja ?
Kylarvattnet vilket färg har det samt och det finns klumpar i det ?
Plocka ur tändstiften och lys ner i cylindrarna, ska en finna varken olja eller vatten där om allt är som det ska. gör detta på alla cylindrar.
Tänk på att ej lägga tändkassetten uppå ner då den kan ta skada av det.

588 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
tack micke bl, sånt svar ville jag ha tack ska du ha

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 juni 2011
Köp en kompressionprovare på biltema eller liknande, det ger ett säkert svar. Det kan vara svårt att se om man har tex en bränd kolv och det är störigt som fan att riva om felet är i en annan ände. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

588 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Köp en kompressionprovare på biltema eller liknande, det ger ett säkert svar. Det kan vara svårt att se om man har tex en bränd kolv och det är störigt som fan att riva om felet är i en annan ände. smile

okey hur fungerar den då smile?

4 299 Inlägg
28 juni 2011
Hamster skrev:
RD_87 skrev:

Vissa gängar man i ett munstycke i tändstiftshålet och drar runt motorn så ser du på mätaren vad för värde du får. Men vissa mätare har en gummistrut istället för gängmunstycke som man ska trycka ner och hålla i medans någon annan vrider på startmotorn.

Men ett tips är att köpa komp.provarn som du gängar fast. Mindre risk för att kompressionen smiter ut genom tändstiftshålet då.

588 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Hamster skrev:
RD_87 skrev:

Vissa gängar man i ett munstycke i tändstiftshålet och drar runt motorn så ser du på mätaren vad för värde du får. Men vissa mätare har en gummistrut istället för gängmunstycke som man ska trycka ner och hålla i medans någon annan vrider på startmotorn.

Men ett tips är att köpa komp.provarn som du gängar fast. Mindre risk för att kompressionen smiter ut genom tändstiftshålet då.

okey tack skall kolla på det !

Sök