Kinaturbo börjar låta konstigt

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juni 2011 · 3 585 Inlägg

Hejsan min turbo (t4t04) har börjat låta konstigt/illa när den spoolar upp. Svår och beskriva men låter normalt + normalt x2 samtidigt som den låter hes.

Måste tillägga att jag har åkt $@400mil innan med denna turbo och även varit en ägare innan mig.

Började för några dagar sedan med att bara börja tjuta lite mer än normalt men nu även hest och illa.

Är turbon slut? Vågar jag köra mer? Nämligen bankörning på fredag och jag hinner inte byta innan.

Tipps på annan turbo som får plats. t4 fläns och trångt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-89fb991fb50afbfe1178af0fe0ae652b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/1010000_0azcg4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/1018491_pdl43l.jpg

Senast redigerat av ToTTeN (29 juni 2011)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2011 · 26 147 Inlägg

..är det bara jag som ser världens missar i svetsningen av det där grenröret..eller är jag helt ute och cyklar på åkrarna..?
Hänvisar till den andra bilden särskilt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juni 2011 · 3 585 Inlägg

AirOne skrev:
..är det bara jag som ser världens missar i svetsningen av det där grenröret..eller är jag helt ute och cyklar på åkrarna..?
Hänvisar till den andra bilden särskilt..

Testmontering innan helsvetsning....


Nu håller vi oss till vad tråden handlar om. Skriv gärna om ni gissar eller tror.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
opela VD Hammar
29 juni 2011 · 613 Inlägg

de kan vara bygg bilder han visar där.
Har inget bra svar på vad det kan vara.
men grenröret går ju att bygga om så turbon hamnar uppåt
men är ett jävla jobb, tror du måste kapa skärmen invändigt då.

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juni 2011 · 3 585 Inlägg

opela skrev:
de kan vara bygg bilder han visar där.
Har inget bra svar på vad det kan vara.
men grenröret går ju att bygga om så turbon hamnar uppåt
men är ett jävla jobb, tror du måste kapa skärmen invändigt då.

Inte intressant. Då skulle redan turbon suttit upp monterad.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
opela VD Hammar
29 juni 2011 · 613 Inlägg

okej, men har du några onormala glapp i den då, antar att du redan kollat upp detta

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Jonas_C30
29 juni 2011 · 108 Inlägg

Det är nog bara köra tills turbon rasar om du inte hinner byta.
Är säkert lagret som är dåligt.
Hur mycket laddar du?

opela VD Hammar
29 juni 2011 · 613 Inlägg

kan de va så att inpellern (stavning) ligger i mot turbin huset?

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
29 juni 2011 · 3 585 Inlägg

opela skrev:
kan de va så att inpellern (stavning) ligger i mot turbin huset?

Att lagret är så slut att det börjar ta i?

Jonas_C30 skrev:
Det är nog bara köra tills turbon rasar om du inte hinner byta.
Är säkert lagret som är dåligt.
Hur mycket laddar du?

Laddar kilot. Kan något ifrån turbon komma in i motorn? via insuget eller oljan?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Jonas_C30
29 juni 2011 · 108 Inlägg

ToTTeN skrev:

opela skrev:
kan de va så att inpellern (stavning) ligger i mot turbin huset?

Att lagret är så slut att det börjar ta i?

Jonas_C30 skrev:
Det är nog bara köra tills turbon rasar om du inte hinner byta.
Är säkert lagret som är dåligt.
Hur mycket laddar du?

Laddar kilot. Kan något ifrån turbon komma in i motorn? via insuget eller oljan?

Ska mycket till att de ska följa med delar från turbon in i motorn.
Skulle de bli så stort turbo haveri fastnar de mesta i ic.

Mack Forum- och sitemoderator
29 juni 2011 · 26 147 Inlägg

ToTTeN skrev:

AirOne skrev:
..är det bara jag som ser världens missar i svetsningen av det där grenröret..eller är jag helt ute och cyklar på åkrarna..?
Hänvisar till den andra bilden särskilt..

Testmontering innan helsvetsning....


Nu håller vi oss till vad tråden handlar om. Skriv gärna om ni gissar eller tror.

Tänkte det var därför det hade oljud..så jag höll mig till vad tråden handlade om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
SchleX_320
29 juni 2011 · 517 Inlägg

det är väl T3 flens på T04E aggregaten iaf på det KLR säljer och alla de andra internet siderna som har dom, och det originalet jag hade från gerrett som jag tyvärr sålde sad men om KLracing har något hemma kan du ju kanske hinna byta smile

BMW 523iA "cruiser touring" (1998)
BMW E36 COUPÉ "BLÅBÄRT" (1995)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
30 juni 2011 · 3 585 Inlägg

SchleX_320 skrev:
det är väl T3 flens på T04E aggregaten iaf på det KLR säljer och alla de andra internet siderna som har dom, och det originalet jag hade från gerrett som jag tyvärr sålde sad men om KLracing har något hemma kan du ju kanske hinna byta smile

Givetvis är det t3 fläns. Nej tyvärr så hinner jag inte byta. Det tar några timmar + testkörning + att jag jobbar sista dagen innan semestern i morgon. Och finns jävligt mycket å göra på jobbet så får se när jag kommer hem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
jonTe
30 juni 2011 · 5 710 Inlägg

Som någon annan föreslog, känn efter glapp.
Börjar lagerna må dåligt tar antingen turbinen i turbinhuset eller kompressorn i kompressorhuset (eller båda).
Har det gått så långt skulle jag inte köra bana.....
Aluminiumspån som släpper från kompressor/hus är inte bra att få in i motorn....nu fastnar de stora bitarna i IC men det är inte direkt bra att få in småbitar heller.
Dessutom går den kanske renovera om du tar det i tid. Kör du ändå är det ju risk att den totalhaverarar och då blir det dyrt att renovera.

Har du koll på att du inte har luftläckage på trycksidan? Kan ge rätt konstiga ljud.

MVH Jonas
..............
opela VD Hammar
30 juni 2011 · 613 Inlägg

ToTTeN skrev:

opela skrev:
kan de va så att inpellern (stavning) ligger i mot turbin huset?

Att lagret är så slut att det börjar ta i?

Ja de är väl ingen omöjlighet...
O det verkar som du har skrivit en tråd på garaget innan du ens har kollat om turbon är glapp.
Men förstår dig lite också, såg jävligt trångt ut.

snygg bil har du iaf smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang