4861
Sök

Byte av koppling 850.

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Behöver byte koppling på min brukis men är jag tvungen till att lyfta ur både motor och låda för att byta lamell?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 878 Inlägg
14 juli 2011
Vad jag har läst och förstått så går allt göra underifrån utan att lyfta ur.
Senast redigerat av Frozen1985 (14 juli 2011)

8 283 Inlägg
14 juli 2011
Man kan lyfta ur allt om man tycker det är kul, eller så kan man lossa lådan och dra den i sidled för att komma åt. Det senare alternativet används på volvos verkstäder.
Senast redigerat av Marlboroman (14 juli 2011)

1 652 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
Vad jag har läst och förstått så går allt göra underifrån utan att lyfta ur.

Okej, för varför jag frågar är för att få käft på min envisa far till åsna. Han påstår och hans förb*nnade granne att jag är tvungen att lyfta ur motor och låda komplett för att den på marken dela på motor och låda för sen komma åt tryckplatta/lamell och resten.

1 938 Inlägg
14 juli 2011
Du lossar motorfästerna och sänker ner framvagnen och lirkar ut lådan så kommer du åt kalasbra för att leka på svänghjulssidan.

1 652 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
Du lossar motorfästerna och sänker ner framvagnen och lirkar ut lådan så kommer du åt kalasbra för att leka på svänghjulssidan.

Låter kanon bra det, hmm. är det några speciella verktyg jag behöver? Sånna här extrem ikke roliga verktyg som man aldrig har hemma. tongue

1 938 Inlägg
14 juli 2011
XeptiQ skrev:
Glesmark skrev:

Låter kanon bra det, hmm. är det några speciella verktyg jag behöver? Sånna här extrem ikke roliga verktyg som man aldrig har hemma. tongue

Vanliga verkstadsverktyg har fungerat fint för mig på diverse olika bilar.
Se till att ha torx, insex, spärrskaft och det vanliga bara så fixar det sig, du lossar framvagnens bultar på passagerarsidan en del, skruva inte ut dom helt, framvagnen bör hänga kvar på denna sidan.
På förarsidan kan du skruva ur dom helt och få ner framvagnen en bit när du skall lirka ut lådan, tycker det är enklast att få ut lådan helt även om det "går" att byta kopplingspaketet med den på plats, lite mer pill med att centrera lamellen bara så jag rekomenderar dig att ta ut lådan helt. Glöm inte lossa rattstången innan du sänker ner framvagnen, och ha god koll på slangar/kablar så inget går av när motorn sänks ner.
Du ser nog ganska snart vad som behöver göras när du börjar mecka.

1 652 Inlägg
14 juli 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
XeptiQ skrev:
Glesmark skrev:

Vanliga verkstadsverktyg har fungerat fint för mig på diverse olika bilar.
Se till att ha torx, insex, spärrskaft och det vanliga bara så fixar det sig, du lossar framvagnens bultar på passagerarsidan en del, skruva inte ut dom helt, framvagnen bör hänga kvar på denna sidan.
På förarsidan kan du skruva ur dom helt och få ner framvagnen en bit när du skall lirka ut lådan, tycker det är enklast att få ut lådan helt även om det "går" att byta kopplingspaketet med den på plats, lite mer pill med att centrera lamellen bara så jag rekomenderar dig att ta ut lådan helt. Glöm inte lossa rattstången innan du sänker ner framvagnen, och ha god koll på slangar/kablar så inget går av när motorn sänks ner.
Du ser nog ganska snart vad som behöver göras när du börjar mecka.

Ah, okej. Tack det var nyttig info. Blir det att samla ihop alla verktyg och sen börja skruva så händerna blöder wink

Sök