5421
Sök

Inge Tryck/bromsvätska till ena systemet

3 Inlägg
19 juli 2011
Trådstartare
Hej, Jag har problem på min Saab 900 (II) 95a utan Turbo. med ABS bromsar.
Allt började med att dom slog ner på besiktningen att bromsen bak var dåligt och ojämna värden så jag böt Bromsoket+bromskivorna höger bak samt bromskivorna vänster bak. När allt var klart så luftade jag hela systemet (med gamla metoden) och allt verkade funka som det ska. Blev godkänd på besiktningen men sen stod bilen i ca 1månader och när jag var ute och körde så tog bromsarna helt plötsligt väldigt dåligt så min första tanke var, Luft kvar i systemet. jag Luftade systemet igen men nu kommer varken bromsvätska eller något till ena Bromssystemet(vänster fram och höger bak).
Jag tog då och köpte en Luftman från Mekonomen och trycksatte behållaren men fortfarande så kommer det varken luft eller olja. Har även tagit bort hela oket och nu hänger bromsröret vänster fram helt fritt och kommer fortfarande inget. Vad kan felet vara? Känns konstigt att det bara ska ha lagt av eller blivit stopp.

Felsökningar jag har gjort:
Trycksatt systemet med en Luftman.
Släppt på bromsröret från oket och trycksatt igen.
Testat att Lufta med Pumpen/tändningen igång.

Kan det vara någon ventil som låst sig?

749 Inlägg
19 juli 2011
Måste var skit som åkt med ner i huvudbromscylindern, testa att lossa ett rör och blås  försiktigt med tryckluft i röret, borde göra susen.
Obs lossa locket till påfyllningen och räkna med att det kommer flyga bromsvätska skydda med något så det inte hamnar på lack och annat.
(Bromsvätska fräter sönder lacken om den är kvar för länge)

Saknades det bromsvätska efter att bilen hade stått?
Senast redigerat av Bjornn (19 juli 2011)

3 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Testade att trycka luft från andra hållet men hjälpte inte. Får nog ta och plocka isär bromscylindern och kolla.Det jag hade hoppats på att man kunde slippa. Känns ändå konstigt att det ska ha blivit stopp i den helt plötsligt. bromslampan varnar inte heller för något fel.
Bromsvätskan har alltid varit okej. så det ska inte ha kommit in nå luft den vägen

749 Inlägg
21 juli 2011
Danne12 skrev:
Testade att trycka luft från andra hållet men hjälpte inte. Får nog ta och plocka isär bromscylindern och kolla.Det jag hade hoppats på att man kunde slippa. Känns ändå konstigt att det ska ha blivit stopp i den helt plötsligt. bromslampan varnar inte heller för något fel.
Bromsvätskan har alltid varit okej. så det ska inte ha kommit in nå luft den vägen

Okej då när nog felet i huvudbromscylindern.

Sök