5846
Sök

Läckage vid påfyllning kopplingscylinder - köra ändå?

5 111 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Vid ett ytterst olämpligt tillfälle får jag ett läckage på huvudcylindern till kopplingen. Skall på långtripp alldeles strax och har egentligen inte tid att fixa det innan dess.

MEN, det är inte själva cylindern som verkar läka. Den är dessutom bara ett halvår gammal så....

Det verkar snarare vara någonstans mellan bromsvätskebehållaren och anslutningen i cylindern, kanske trasig anslutning eller dålig slang därmellan. För så länge det finns bromsvätska i behållaren så läker det - vare sig man kopplar eller inte. När det tänder varningslampan för bromsarna så slutar det. Kopplingen funkar som vanligt.

Min tanke är - borde man inte kunna köra så? (Jag tycker att trasiga saker ska lagas men nu var ett extremt dåligt tillfälle för det).

Så länge det finns vätska i själva cylindern så borde man ju kunna koppla?
Och den lär ju inte fara någonstans så länge det inte läker på fler ställen?
Bromsarna kommer ju fortsätta fungera då den tar kopplingsvätskan högt upp i behållaren.
Luft lär ju inte bli ett problem då anslutningen för påfyllning är högst upp på cylindern.

Tänker jag rätt?

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 618 Inlägg
5 111 Inlägg
27 juli 2011
Trådstartare
Dö lär jag inte göra, det är ju så att det finns bromsvätska kvar i båda kretsarna, det tar ju till kopplingen ganska högt uppifrån...kanske lite jobbigt bara att bli utan koppling, känns bara rent instinktivt som att det inte skulle ske det heller så jag tänker bara om jag gör en tankevurpa nu.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 618 Inlägg
27 juli 2011
Volvo544special65 skrev:
Dö lär jag inte göra, det är ju så att det finns bromsvätska kvar i båda kretsarna, det tar ju till kopplingen ganska högt uppifrån...kanske lite jobbigt bara att bli utan koppling, känns bara rent instinktivt som att det inte skulle ske det heller så jag tänker bara om jag gör en tankevurpa nu.

tänk inte så mycket, wink jag tror iaf det funkar.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sök