1700
Sök

Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)

382 636 Visningar
Uppdaterades senast 23 februari 2014
922 Inlägg
11 augusti 2012
#721
Snyggt byggt 
Hur går det i övrigt med motorn

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
#722
ThomasNyqvist skrev:
Snyggt byggt 
Hur går det i övrigt med motorn

Tackar, tror det vart bra iaf smile Ska göra ett till stag mellan dom 2 stagen som sumpen hänger i och ev hänga oljekylet där.

Med motorn står det nästan helt still, pysslar på lite smått när jag har tid och varken har dottern eller valpen hemma. Ska dona lite imorrn tänkte jag med toppen så måste jag rensa upp bland allt skit som ligger överallt. tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 503 Inlägg
12 augusti 2012
#723
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#724
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Låter som en bra checklista! Mina motorkuddar hade torrsprickor och var lite väl glapp, nu jämförde jag iofs glappet med dom nya kuddarna.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#725
Tummen ur var det, eller ja halvvägs iaf smile Slipade till servon så den ser någorlunda blänkande ut nu iaf. Sen började jag med fästen till oljekylet vilket visade sig skulle bli aningens tight och ev vart det lite föör tight men jag tror det ska gå bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-b26b4e4055e8172b4bc9a8042ba3423d.jpg

Här var planen att oljekylarn ska sitta men där gick jag bet då kylarn tog emot åt ena hållet och accusumpen åt det andra :p Löste det iaf med att sätta distanser mellan sumpen och stagen så jag fick in oljekylaren ytterligare ca 2cm

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-4e2788a75520686bfa4690b25cb74811.jpg

Trixade till ett par fästen för att fästa oljekylaren, flyttade in oljekylaren på de innersta hålen så kylaren inte skulle ta i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-0ccca8c136af0274dbcfe6636761e880.jpg

Simsalabim, it fits! Lite tillsnyggande av fästena nu bara

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-ac437902a1cee05b60ae564439ddb036.jpg

Fullpackat i fronten smile Måste göra nya fästen i underkant till ICn nu bara då dom gamla var 1cm för korta! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-49333d22d639050c7447eb28e9d165fb.jpg
Senast redigerat av Johan_e2 (12 augusti 2012)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 augusti 2012
#726
Johan_e2 skrev:
inlägg

Man blir så jävla sugen på att skaffa en "ordentlig" bil när man ser sådanthär. Man får lust att bara gå vild med diverse rekond av motorrum.

Evo 1-3 en dag igen...
Senast redigerat av Eddy (12 augusti 2012)


1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#727
Eddy skrev:
Johan_e2 skrev:
inlägg

Man blir så jävla sugen på att skaffa en "ordentlig" bil när man ser sådanthär. Man får lust att bara gå vild med diverse rekond av motorrum.

Evo 1-3 en dag igen...

Bara inhandla en och köra på! big_smile Det är kul när det går bra men det finns ju även baksidor som tar orken ur kroppen tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

922 Inlägg
12 augusti 2012
#728
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Tips ä skippa restriktorerna upp till toppen enligt tabellen då man lätt får tickande ventiler av detta
O bara köra med extra retur
O utbyggt tråg ,kan bygga dessa tråg på beställning pm vid intresse

Har sj testat
Senast redigerat av ThomasNyqvist (12 augusti 2012)

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#729
ThomasNyqvist skrev:
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Tips ä skippa restriktorerna upp till toppen enligt tabellen då man lätt får tickande ventiler av detta
O bara köra med extra retur
O utbyggt tråg ,kan bygga dessa tråg på beställning pm vid intresse

Har sj testat

Är det pga för lite olja då? Har du tagit ur restriktorerna och konstaterat att det var dom som orsakade tickandet?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

922 Inlägg
12 augusti 2012
#730
Yes precis
  Tickade. Så fort oljan blev minsta varm 70 grader

Blev mkt bättre efter jag tog bort restriktorerna o återstäde detta till org mått

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås

1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#731
ThomasNyqvist skrev:
Yes precis
  Tickade. Så fort oljan blev minsta varm 70 grader

Blev mkt bättre efter jag tog bort restriktorerna o återstäde detta till org mått

Allright! Då ryker blockeringen iaf. Tack för infon!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 503 Inlägg
12 augusti 2012
#732
ThomasNyqvist skrev:
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Tips ä skippa restriktorerna upp till toppen enligt tabellen då man lätt får tickande ventiler av detta
O bara köra med extra retur
O utbyggt tråg ,kan bygga dessa tråg på beställning pm vid intresse

Har sj testat

Då blir det originalrestriktorer! Kanon!
Tråg kan vara av intresse. Återkommer smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

34 Inlägg
12 augusti 2012
#733
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Ska du ta ur motorn och trimma, är det väll alltid dumt att snåla på nya motorkuddar eftersom det ändå inte kostar så mkt alls.  Nu vet jag ju inte hur mkt det kostar till skyline men 400 kr till bmw smile

1 503 Inlägg
12 augusti 2012
#734
Timmeh91 skrev:
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Ska du ta ur motorn och trimma, är det väll alltid dumt att snåla på nya motorkuddar eftersom det ändå inte kostar så mkt alls.  Nu vet jag ju inte hur mkt det kostar till skyline men 400 kr till bmw smile

Sant. Men känns ju dumt ifall de nu är bra. Fast har de suttit sen 93 så lär de ju va dags att byta smile

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

1 105 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#735
Timmeh91 skrev:
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Ska du ta ur motorn och trimma, är det väll alltid dumt att snåla på nya motorkuddar eftersom det ändå inte kostar så mkt alls.  Nu vet jag ju inte hur mkt det kostar till skyline men 400 kr till bmw smile

Kan va värt att köpa lite värre motorkuddar om man ändå ska byta och trimma m,m och då kommer man nog inte undan med 400.- smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 397 Inlägg
12 augusti 2012
#736
jag kör med oljekanalsblockering och en restriktor på 1,1 mm, extra retur från toppen och en 10w60 olja. Hade 10w40 innan och då tickade de efter lite körning. Men med 10w60 har jag inte fått något tickande än.


34 Inlägg
12 augusti 2012
#737
Johan_e2 skrev:
Timmeh91 skrev:
Japs-Jens skrev:
Ser ju kanon ut! Ska bli jävligt intressant o se om din lösning med bafflarna i ventilkåporna funkar. Ska själv bygga en 500hk skyline över vintern och håller på att luska fram nån bra lösning för detta. Vad jag kommit fram till nu så kommer jag nog att köra på:

* Restriktorer enl tabellen du har i tråden för N1 oljepumpen.
* En extra retur från toppen till tråget.
* En retur från botten av catchtanken till tråget.
* Någonsorts ommodifikation av ventilkåporna.

Då borde man ju slippa problemet.

Btw, en dum fråga kanske, men hur vet man om motorkuddarna är dåliga?

Ska du ta ur motorn och trimma, är det väll alltid dumt att snåla på nya motorkuddar eftersom det ändå inte kostar så mkt alls.  Nu vet jag ju inte hur mkt det kostar till skyline men 400 kr till bmw smile

Kan va värt att köpa lite värre motorkuddar om man ändå ska byta och trimma m,m och då kommer man nog inte undan med 400.- smile

Det kan oxå va värt att tänka på ja! smile

1 105 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#738
lill3bror skrev:
jag kör med oljekanalsblockering och en restriktor på 1,1 mm, extra retur från toppen och en 10w60 olja. Hade 10w40 innan och då tickade de efter lite körning. Men med 10w60 har jag inte fått något tickande än.

Hmm, känns som det blir att prova sig fram då. Skiljer väl sig lite i toppen åt er grabbar, kommer att bygga om min topp ytterligare med så jag kör på enl plan å ser vad som händer och sker

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
#739
Barn och hundvalpsdag idag så det blir inget produktivt gjort, ska skicka efter lite div kopplingar till accusumpen. Vart lite tight med EPC-ventilen + alla koplingar på rad när jag satte sumpen där jag gjorde tongue Men det löser sig nog ganska smärtfritt smile

Blir en j*vla massa kopplingar så jag hoppas att dom kommer hålla tätt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-c0841cc6fb2dd99c9ea99b8a26add41c.jpg

Grym ritning tongue

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Tangentbordsriddare
1 825 Inlägg
13 augusti 2012
#740
Snyggt! Vet inte om jag kommer att "behöva" en accu..eller vad tror du?



Sök