Va e de för tillverkare av dina kolvar? Ja har alltid fått höra att mina originalkolvar är starka som det tyska stålet pga att dom är smidda, MEN att dom skall väga mycket mer och ge sämre respons än eftermarknadskolvar. Mina vägde 458gram stycket med kolvbult, får mig att fundera om lite. :o
Va e de för tillverkare av dina kolvar? Ja har alltid fått höra att mina originalkolvar är starka som det tyska stålet pga att dom är smidda, MEN att dom skall väga mycket mer och ge sämre respons än eftermarknadskolvar. Mina vägde 458gram stycket med kolvbult, får mig att fundera om lite. :o
Kör det "vanliga" CP-kolvar och Eagle-stakar, blir nästan samma vikt som dina då alltså kolv och bult.
Kör det "vanliga" CP-kolvar och Eagle-stakar, blir nästan samma vikt som dina då alltså kolv och bult.
Ofasiken, mina stakar vägde 551 gram om jag minns rätt, vad vägde dina?
Kolv, kolvbult, kolvringar och vevstake inkl arpbult vägde 1009 gram för mig, vad vägde ditt ihop?
Ofasiken, mina stakar vägde 551 gram om jag minns rätt, vad vägde dina?
Kolv, kolvbult, kolvringar och vevstake inkl arpbult vägde 1009 gram för mig, vad vägde ditt ihop?
Alltid kul å jämföra
Kolvarna = 355g Stakarna = 495g Bultarna = 99g T=949g Har inte vägt ringarna men dom gör säkert 50g till per komplett stake.
Ber om ursäkt för att jag inte skrivit nått här på ett tag. Dammsamlaren står fortfarande väldigt still, mycket som har hänt sista året som tagit fokus och engagemang från byggandet tyvärr. Ska prova sparka mig själv i röven när jag kommer hem den 4:e och se om jag får upp något nytt här igen.
Nuså, hemma och har städat garaget för att kunna skruva lite igen. Har börjat slipat in dom gamla ventilerna idag, började med att få bort all fastbränd sot m,m med hjälpa av borrmaskin och ståltrådstrissa.
Fick tipset om att börja slipa in ventilerna med indianpinne innan jag går loss med indianpinnen som man sätter på borrmaskinen bara för att få ett humm om hur mycket slipning som krävs för ett bra resultat. Slipade i två omgångar, först med lite grövre slippasta och avslutade med en fin, vart bra resultat
Den högra är då slipad och den vänstra är innan slipning
Gjorde 2 kammare "indianstyle" gör nog resten med lite mordernare verktyg.
Ska prova pyssla på lite mer framöver och hålla sidan uppdaterad.
Hittade inga fjädrar i närheten så det blev en beställning från staterna
Ett gäng nya Ferrea knaster. Har en känsla av att jag kan ha städat bort ett par stycken
Och ett uppsättning Supertech singelfjädrar med tillbehör.
Har slipat in alla ventiler utom 4st då jag insåg att jag hade en del slipning kvar i förbränningsrummet samt att jag måste få bort kanterna under ventilsätena på avgassidan. Men då jag som snäll medmänniska lånat ut min Dremel, slipstift, rullar m,m till http://www.garaget.org/Matias_M7 så blir det ingen slipning förrns grejerna hittat tillbaks eller jag köpt nya
Har slipat in alla ventiler utom 4st då jag insåg att jag hade en del slipning kvar i förbränningsrummet samt att jag måste få bort kanterna under ventilsätena på avgassidan. Men då jag som snäll medmänniska lånat ut min Dremel, slipstift, rullar m,m till http://www.garaget.org/Matias_M7 så blir det ingen slipning förrns grejerna hittat tillbaks eller jag köpt nya
Tummen glider långsamt ur nu...
Haha.. var de bara jag som fick en väldigt bildlig vy i huvudet av de sista du skrev?
Tummen glider långsamt ur nu...
Haha.. var de bara jag som fick en väldigt bildlig vy i huvudet av de sista du skrev?
Haha! Börjar få tummen ur röven nu skulle jag kanske skrivit :-D
Sträck läst dina senaste 2 år nu hehe, se till och få lite fart jag var helt övertygad om att du skulle vara inne på ytterligare en renovering efter 20onde sidan
Sträck läst dina senaste 2 år nu hehe, se till och få lite fart jag var helt övertygad om att du skulle vara inne på ytterligare en renovering efter 20onde sidan
Kommer nog 20 sidor till innan det är klart men det blir lite mer action nu framöver. Fick vevpartiet inlämnat för montering av crankcollar och balansering idag och det skulle vara klart v4 sen är det bara att bygga ihop klumpen.