Projekt 500whp, RB25DET, Nissan Skyline R33-GTS --->

Total genomgång av motorn samt lite div uppgraderingar för att nå 500 driftsäkra hjulhästar. Plus att det blir lite x-tra bling under huven ;)
  • 129 Följare
  • 371 261 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 februari 2014
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

Så ser ventilkåpan på avgassidan ut inifrån, tänkte jag skulle borrat bort nitarna idag och tagit bort plåten så jag kan rita av en mall utifrån plattan och sen bygga liknande Mines bafflar.

Men det får bli senare i veckan då käringa kom på att hon skulle dra söderöver till Kupolen och handla så jag och dottern tar en lökdag i soffan idag


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-1baf7afc25d120fd0d37a313c92985e5.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-f8fa01b927d38adc3fa086d7b0ee78fc.jpg

Senast redigerat av Johan_e2 (6 december 2011)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Rojpen
6 december 2011 · 2 230 Inlägg

hehe till kupolen tongue dög inte östersund^^
är det så pass mycket olja i toppen/ventilkåporna att det behövs bafflar på RB motorerna?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

Rojpen skrev:
hehe till kupolen tongue dög inte östersund^^
är det så pass mycket olja i toppen/ventilkåporna att det behövs bafflar på RB motorerna?

Haha, nä tydligen inte tongue Varför göra det lätt för sig och åka 19mil istället för 30? Fruntimmer....

Det lilla jag kört med bilen så har jag inte upplevt nå överjävligt med olja i catchen men ju mer man läser om det så verkar det vara ett riktigt problem så för att slippa åtgärda det senare så fixar jag det nu ist.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Rojpen
6 december 2011 · 2 230 Inlägg

Johan_e2 skrev:

Rojpen skrev:
hehe till kupolen tongue dög inte östersund^^
är det så pass mycket olja i toppen/ventilkåporna att det behövs bafflar på RB motorerna?

Haha, nä tydligen inte tongue Varför göra det lätt för sig och åka 19mil istället för 30? Fruntimmer....

Det lilla jag kört med bilen så har jag inte upplevt nå överjävligt med olja i catchen men ju mer man läser om det så verkar det vara ett riktigt problem så för att slippa åtgärda det senare så fixar jag det nu ist.

hehe sant sant tongue
aha okej ja helst ska det ju inte vara  nått så, sant bättre ta det säkra före det osäkra tongue så kanske du får köra bilen nå i sommar wink

så kan det vara då det inte blev som det skulle
lill3bror
6 december 2011 · 1 397 Inlägg

Tycker bara det verkar som onödig tid och onödiga pengar såhär innan man provkört motorn.
Tycker det skulle funka lika bra att bygga retur från catchtanken.

Jag har inget emot lösningen med bafflar. Det funkar säkert skitbra smile Men jag tycker hellre man ska prova först utan. Annars kan man ju lika gärna köra med endast HKS grejjer i motorn. För de ska ju vara bra.

Nissan Skyline R33 GTS-T "Version 5.0 - 536 whp" (1995)
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

lill3bror skrev:
Tycker bara det verkar som onödig tid och onödiga pengar såhär innan man provkört motorn.
Tycker det skulle funka lika bra att bygga retur från catchtanken.

Jag har inget emot lösningen med bafflar. Det funkar säkert skitbra smile Men jag tycker hellre man ska prova först utan. Annars kan man ju lika gärna köra med endast HKS grejjer i motorn. För de ska ju vara bra.

Jo, men den idèn med returen funkar säkert. Har läst lite om det på ett Nissanforum och flertal av dom har fått/får in kondensat i catchtanken och sen vidare till tråget. Jag byter hellre ut bafflarna nu än att jag kör motorn och oljan försvinner in i catchtanken och skapar problem, känns som det kan vara värt den tid å pengar det går åt för att få det driftsäkert.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

Lyckas inte hitta några "bafflar" till Rb25det utan dom verkar bara finnas till26an, då till nästa fundering!

Passar RB26ans ventilkåpor, kamdrevskåpa m,m bolt on på RB25an? Isf är ju problemet löst om man byter kåpor och sätter in Mines-bafflar om inte vill bygga om sina RB25-ventilkåpor menar jag.
Å andra sidan är det kanske inte hjärnkirurgi att knåpa ihop egna men blir svårt då man inte äger en svets! hmm

Läste oxå att under orginalbafflarna så ligger det en massa stålull typ som suger i sig olja och bidrar till att det kan bli stopp i vevhusventilationen, ska ta isär kåpan imorrn och checka detta.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
jansson200 Mr. Tuning e handel
6 december 2011 · 75 Inlägg

På din nedre bild så ser man väggen jag pratat om, det är den jag tagit bort. (är ju bara öppning i ena sidan som man ser på din första bild)
Vilket gav ett bra resultat (så att oljan kan komma in och ut båda hållen)
Ska prova att även ta bort oljefällan (stålullen) så att oljan kan komma in och ut precis som den vill i baffeln utan att baffeln blir full och oljan tvingas ut i vevhusventilationen.
Skulle problemet kvarstå så måste ju minst 70% av toppen vara full av olja=(
Blev av med 90% av oljan som kom i catch tanken genom att öppna upp väggen.
Men hade varit kul och veta om det blivit bra med att bygga en ny baffel dock

Senast redigerat av jansson200 (6 december 2011)

jansson200 Mr. Tuning e handel
6 december 2011 · 75 Inlägg

rb26 kamdrevs kåpa vet jag passar.

Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

jansson200 skrev:
På din nedre bild så ser man väggen jag pratat om, det är den jag tagit bort. (är ju bara öppning i ena sidan som man ser på din första bild)
Vilket gav ett bra resultat (så att oljan kan komma in och ut båda hållen)
Ska prova att även ta bort oljefällan (stålullen) så att oljan kan komma in och ut precis som den vill i baffeln utan att baffeln blir full och oljan tvingas ut i vevhusventilationen.
Skulle problemet kvarstå så måste ju minst 70% av toppen vara full av olja=(
Blev av med 90% av oljan som kom i catch tanken genom att öppna upp väggen.
Men hade varit kul och veta om det blivit bra med att bygga en ny baffel dock

Ok! Förstod vad du menade när jag kikade på kåpan smile Får jag inte till någon annan lösning så kör jag nog på samma lösning som dig fast jag byter nog bara ut stålullen mot skumgummi tror jag.

Tjatat lite med en gubbe från England som gjort kopior på den baffeln som jag la upp tidigare och han ska börja tillverka bafflar som passar 25an! Han skulle ha dom klar i mars-april någon gång.
Men bara jag får tillgång till svets så ska jag prova göra en egen.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
ThomasNyqvist
6 december 2011 · 922 Inlägg

Johan_e2 skrev:

jansson200 skrev:
På din nedre bild så ser man väggen jag pratat om, det är den jag tagit bort. (är ju bara öppning i ena sidan som man ser på din första bild)
Vilket gav ett bra resultat (så att oljan kan komma in och ut båda hållen)
Ska prova att även ta bort oljefällan (stålullen) så att oljan kan komma in och ut precis som den vill i baffeln utan att baffeln blir full och oljan tvingas ut i vevhusventilationen.
Skulle problemet kvarstå så måste ju minst 70% av toppen vara full av olja=(
Blev av med 90% av oljan som kom i catch tanken genom att öppna upp väggen.
Men hade varit kul och veta om det blivit bra med att bygga en ny baffel dock

Ok! Förstod vad du menade när jag kikade på kåpan smile Får jag inte till någon annan lösning så kör jag nog på samma lösning som dig fast jag byter nog bara ut stålullen mot skumgummi tror jag.

Tjatat lite med en gubbe från England som gjort kopior på den baffeln som jag la upp tidigare och han ska börja tillverka bafflar som passar 25an! Han skulle ha dom klar i mars-april någon gång.
Men bara jag får tillgång till svets så ska jag prova göra en egen.

Skulle gärna med få fram nått som funkar både jag o polarn har haft problem med olja i catch tank o mkt kondens i den

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
jansson200 Mr. Tuning e handel
6 december 2011 · 75 Inlägg

Om en eller två månader blir de förhoppnings vis lite is körning=)
Återkommer om min idee funkar

Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

Skulle gärna med få fram nått som funkar både jag o polarn har haft problem med olja i catch tank o mkt kondens i den

Borde gå att modda orginal baffeln så den ger samma funktion som en Mines-baffell. Ska spåna på det inorrn.

Kör du med luftfilter på catchtanken? Har förstått att mesta kondensen kommer från att man kör med öppen ventilation.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

jansson200 skrev:
Om en eller två månader blir de förhoppnings vis lite is körning=)
Återkommer om min idee funkar

Gör det! Hade varit grymt skönt att få bort alla dessa oljeproblem!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
ThomasNyqvist
6 december 2011 · 922 Inlägg

Johan_e2 skrev:

Skulle gärna med få fram nått som funkar både jag o polarn har haft problem med olja i catch tank o mkt kondens i den

Borde gå att modda orginal baffeln så den ger samma funktion som en Mines-baffell. Ska spåna på det inorrn.

Kör du med luftfilter på catchtanken? Har förstått att mesta kondensen kommer från att man kör med öppen ventilation.

Ah  båda två har åkt med öppen  vevhus vent rekomenderar ni leda slang till slangen innan turbon ?

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Johan_e2 skrev:

Skulle gärna med få fram nått som funkar både jag o polarn har haft problem med olja i catch tank o mkt kondens i den

Borde gå att modda orginal baffeln så den ger samma funktion som en Mines-baffell. Ska spåna på det inorrn.

Kör du med luftfilter på catchtanken? Har förstått att mesta kondensen kommer från att man kör med öppen ventilation.

Ah  båda två har åkt med öppen  vevhus vent rekomenderar ni leda slang till slangen innan turbon ?

Finns hur många sätt som helst att göra det på men jag kommer nog köra med 3an eller 4an, då det liknar orginalet mest förutom att det sitter en catchtank mellan kåporna i insugsröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10531/10531-edf89bd397a149c44748b3675e12f0ad.jpg

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
ThomasNyqvist
6 december 2011 · 922 Inlägg

Har pluggat org delen från plenum till ventilkåpa har två an 12 från kåporna till catch tanken  kan ja dra en slang där filtret sitter in i luft filter röret eller ä detta ett dåligt sätt ?

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Johan_e2
6 december 2011 · 1 105 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:
Har pluggat org delen från plenum till ventilkåpa har två an 12 från kåporna till catch tanken  kan ja dra en slang där filtret sitter in i luft filter röret eller ä detta ett dåligt sätt ?

Det är så det sitter orginal typ, så länge det inte kommer in massa olja och skit så går det nog bra. Här har du lite kvällsläsning big_smile Står mycket bra grejjer där.
http://www.gtr.co.uk/forum/89749-plumbi … lease.html

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
ThomasNyqvist
7 december 2011 · 922 Inlägg

Johan_e2 skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Har pluggat org delen från plenum till ventilkåpa har två an 12 från kåporna till catch tanken  kan ja dra en slang där filtret sitter in i luft filter röret eller ä detta ett dåligt sätt ?

Det är så det sitter orginal typ, så länge det inte kommer in massa olja och skit så går det nog bra. Här har du lite kvällsläsning big_smile Står mycket bra grejjer där.
http://www.gtr.co.uk/forum/89749-plumbi … lease.html

Vad är det du kapat i dina kåpr ringa gärna in på en bild vore trevligt

sponsor
www.Speeding.nu performance parts
www.vianor.se Vianor Borås
Nissan Skyline R33 gts-t "MSC driftteam" (1995)
Johan_e2
7 december 2011 · 1 105 Inlägg

ThomasNyqvist skrev:

Johan_e2 skrev:

ThomasNyqvist skrev:
Har pluggat org delen från plenum till ventilkåpa har två an 12 från kåporna till catch tanken  kan ja dra en slang där filtret sitter in i luft filter röret eller ä detta ett dåligt sätt ?

Det är så det sitter orginal typ, så länge det inte kommer in massa olja och skit så går det nog bra. Här har du lite kvällsläsning big_smile Står mycket bra grejjer där.
http://www.gtr.co.uk/forum/89749-plumbi … lease.html

Vad är det du kapat i dina kåpr ringa gärna in på en bild vore trevligt

Hmm, har inte kapat något i/på kåporna?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang