4538
Sök

Elsystem B230FK och B230ET

258 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
hej

Jag undrar om det är någon skillnad på elsystemet på ett FK och ET block. Har en 940 med FK och funderade på att sätta i ett ET block som renoverad me bytta stakar osv.

Är det bolt on eller måste man göra om något??

Är det så att det står i en annan tråd så länka gärna. Har sökt men ej hittat något speciellt.

Mvh

1 008 Inlägg
7 augusti 2011
Det är egentligen bara två saker som jag kom att tänka på:
fästet/skruvhålen för vevaxelgivaren och skruvhålet för knacksensorn,  men dessa kanske redan finns och passar på ET-blocket.

258 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
okej okej så dessa finns inte på ET blocket ? smile

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 augusti 2011
Beror lite på vilket system ET kommer ifrån om det är 2.2LH eller 2.4LH? Jag hade Motronic på min ( -86 ) så det var inte bolt on direkt wink

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
10 augusti 2011
har du skjutit ett mega hål i blocket eller är det bara för att et är ny renoverad som du funderar på att montera den?

för et är värsta skiten man kan hänga i en volvo

dels är orginal stakarna klenare än Ft:ns dock passar ft
men till det problemet som inte går att lösa är att dom har lösa koxial lager som inte är bra

detta gör att om man ens tänker tanken på en starkare koppling så dödar man motorn snabbt
och inte ens med orginal koppling håller det bra

en B230Ft/fk är att föredra en sån klarar 300hk en orginal Et klarar högst 250hk om den är i bra skick
och oftast brukar stakarna gå av långt före det och fixa ett fint litet titthål i blocket

vad jag vet så ska det passa att flytta över allt..många som har Et orginal kör med Ft block

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
15 030 Inlägg
10 augusti 2011
XeptiQ skrev:
Beror lite på vilket system ET kommer ifrån om det är 2.2LH eller 2.4LH? Jag hade Motronic på min ( -86 ) så det var inte bolt on direkt wink

finns inga Et med varken Lh2.2 eller lh2.4 båda är Ft dock den förstnämnda är skit
sitter endast 88 som jag förstått det
lh2.4 kom 89 och satt till 98:a
dock blev det uppgraderat till 2.4.2 dom sista åren
det är istort sätt en Et maskin med kat och ett annat styrsystem

Kör fort så hinner inget hända...

258 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
Growe skrev:
XeptiQ skrev:

finns inga Et med varken Lh2.2 eller lh2.4 båda är Ft dock den förstnämnda är skit
sitter endast 88 som jag förstått det
lh2.4 kom 89 och satt till 98:a
dock blev det uppgraderat till 2.4.2 dom sista åren
det är istort sätt en Et maskin med kat och ett annat styrsystem

okej okej smile så då kan jag bara plugga i ett "ET" block utan att göra om något ? bra. för tänkte skaffa mig ett stadigare block med bättre grejer i smile

Sök