5760
Sök

Problem med bromsar volvo 164 - 73a inge" tryck" vänster bak

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
Har fixat & donat med bromsarna på volvon. trodde först att vänster bak ok var trasigt så vi skiftade sida med höger bak vilket resulterade i att det som fungerade tidigare på höger sida fungerade inte på vänster och tvärtom.

Kommer fram olja ända till oket men det verkar som att den inte kan få upp någon form av tryck. kolvarna pressas inte ut någonting när man bromsar & det kommer inge olja när man försöker lufta dom.

Kan det vara någon backventil kanske under bromsoljebehållaren i motorn som är trasig till vänster bak då eller vad tusan kan vara fel? är ju inte stopp i nå ledningar heller då det kommer lika mycket olja till båda oken bak. vad kan man göra/hur kan man göra/felsöka för att finna felet?

Riktigt tacksam för svar! bilder på bromsar osv finner ni några i mitt bildgalleri under 164 projekt om det är något någon vill se.

Mvh.

kanske kan ha något med dessa att göra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f015a064ddb8e55be393d55bbda1ead0.jpg
Senast redigerat av Piratstikins (8 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 augusti 2011
Det kan var stopp i en bromsslang men det är inte så troligt när det kommer rikligt med vätska. Prova att lufta med trycksatt behållare eller i precis rätt ordning, det är en komplicerad procedur att lufta en gammal Volvo rätt. Jag har Volvos egen handbok på detta och där står det att ordningen är mycket viktig. smile
Men om du luftar med trycksatt burk så går det bra ändå, annars ska jag försöka komma ihåg att kolla ordningen nästa gång jag åker till garaget.
Om du är 100% säker på att luftningen är ok så skulle jag gissa på huvudcylindern eller fördelningsblocket under huven.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
8 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det kan var stopp i en bromsslang men det är inte så troligt när det kommer rikligt med vätska. Prova att lufta med trycksatt behållare eller i precis rätt ordning, det är en komplicerad procedur att lufta en gammal Volvo rätt. Jag har Volvos egen handbok på detta och där står det att ordningen är mycket viktig. smile
Men om du luftar med trycksatt burk så går det bra ändå, annars ska jag försöka komma ihåg att kolla ordningen nästa gång jag åker till garaget.
Om du är 100% säker på att luftningen är ok så skulle jag gissa på huvudcylindern eller fördelningsblocket under huven.

okej smile

Ja men kolla gärna vilken ordning. är lite osäker på den exakta ordningen så den får du mer än gärna skriva ner big_smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
9 augusti 2011
Trådstartare
en kille på jobbet som sa att det kanske kan vara reduceringsventilen? eller huvudcylindern som spökar?? kan det vara så?

Men är inte den där prylen på bild reduceringsventilen?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 augusti 2011
Piratstikins skrev:
en kille på jobbet som sa att det kanske kan vara reduceringsventilen? eller huvudcylindern som spökar?? kan det vara så?

Jo det är reduceringarna, så de kan spöka. Jag har däreomt aldrig stött på det på Volvo, huvudcylindrar har jag däremot bytt ett gäng, de har en tendens att skita sig om pedalen går i botten ett par gånger, vid t.ex luftning. Därför luftar jag alltid med trycksatt burk om det är möjligt. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
10 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Piratstikins skrev:

Jo det är reduceringarna, så de kan spöka. Jag har däreomt aldrig stött på det på Volvo, huvudcylindrar har jag däremot bytt ett gäng, de har en tendens att skita sig om pedalen går i botten ett par gånger, vid t.ex luftning. Därför luftar jag alltid med trycksatt burk om det är möjligt. smile

Okej. men eftersom det endast är vänster bak. vad gissar du på då? huvudcylindern eller reduceringsventilen till just vänster bak?

ska besiktas på torsdag så får se om man hinner få ordning på detta innan eller "hoppas" på endast en 2a haha

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 augusti 2011
Piratstikins skrev:
RD_87 skrev:
Piratstikins skrev:

Okej. men eftersom det endast är vänster bak. vad gissar du på då? huvudcylindern eller reduceringsventilen till just vänster bak?

ska besiktas på torsdag så får se om man hinner få ordning på detta innan eller "hoppas" på endast en 2a haha

Jag glömde kolla i boken idag men volvos system är unikt, det är triangeldelat. Så det är lite lurigt att både felsöka och lufta. Om det inte kommer ett jävla dugg bak skulle jag börja med reduceringen.
Jag ska troligen till garaget imorn igen så kan ta en titt i boken då om jag minns, jag kom på det idag men fingrarna var för kladdiga, när jag tvättat händerna så hade glömt igen. smile

Sök