6241
Sök

Volvo 244-88, Höger frambroms låser sig jävligt lätt * Bilder*

414 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
som sagt höger frambroms låser sig väääldigt mycket lättare en vänster.
Dom tar ganska bra bra precis innan den låser sig men sen så glider man bara åt helvete. lol
Vänster broms kräver mer bromstryck innan den låser sig. Den drar inte snett vad jag märkt.

Vad kan felet vara? slitna skivor? Bromsslangar?  stör mig lagom på detta..sad

Det sitter ventilerade bromskivor fram av vilket märke vette fan men måste så på?smile Och även nya volvo  bromsbelägg:)

Tack på förhand.

Edit:

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157326/157326-b00d27b0764971372a6e3b1e06c06c3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157326/157326-b875ba082894925ab16232e3a018cdae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157326/157326-27158de48345fcd87465fd4c6699dbb2.jpg
Senast redigerat av Ankmeister (24 augusti 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
Skivan är ju sopor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 761 Inlägg
24 augusti 2011
Jo, ny skiva (nya skivor) skulle behövas tycker jag. Då kan man samtidigt kika på bromsslangen också, en gammal slang brukar ha flera sprickor som syns direkt om man böjer lite på slangen. Har fått byta båda på min -86. smile

Borde vara Girling på bromsskivan.
Senast redigerat av Drönirettab (24 augusti 2011)

1 298 Inlägg
24 augusti 2011
Lånar det goa uttrycket "skivan är ju sopor"! Men, mina framskivor såg ut exakt så på en 740 jag hade. Knackade bort den lösa "beläggningen" som sitter runt om längst ut på skivans slityta som syns på bilden, motionerade och smörjde upp båda oken, satte på nya belägg och tog bilen ut på en rejäl "bromsrunda" och sen var skivorna helt okej, gick igenom besiktning med ganska bra resultat kort därefter! Nya belägg på ojämn skiva anpassar sig och man får lika bra slityta så länge som inte skivan är skev och då blir du aldrig av med bromsjuddret (vibrationer) så isåfall får du byta skivor.
Så ifall du vill försöka dig på budgetvarianten så har du det där!

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 augusti 2011
Troligen har Pendulum en poäng, lite milt motionerande med kobenet kan göra underverk. Jag har kört med betydligt mycket sämre skivor vid ett flertal tillfällen men jag vill ju inte uppmuntra andra till tveksamma lösningar. wink

1 298 Inlägg
24 augusti 2011
RD_87 skrev:
Troligen har Pendulum en poäng, lite milt motionerande med kobenet kan göra underverk. Jag har kört med betydligt mycket sämre skivor vid ett flertal tillfällen men jag vill ju inte uppmuntra andra till tveksamma lösningar. wink

Låter klokt de!  wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Muttley
24 augusti 2011
Ska du behålla bilen ett tag till?  Byt skivor.   Ska du inte behålla den så länge till. Fram med vinkelslip och en slipskiva och rensa kanten. Sen bara smörj upp och ut och kör.  De funkar.

414 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Okej tack för svaren, då får det bli nya skivor smile

Men då e frågan.. Är det Gilring eller ATE? Försökt att hitta men ser ingenting om vad som kan avslöja vilken tillverkare det är:)

Forummoderator
26 617 Inlägg
25 augusti 2011
Ankmeister skrev:

Men då e frågan.. Är det Gilring eller ATE? Försökt att hitta men ser ingenting om vad som kan avslöja vilken tillverkare det är:)

Girling

http://www.cvi-automotive.se/sv/article … 50-bromsar

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

414 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
AirOne skrev:
Ankmeister skrev:

Girling

http://www.cvi-automotive.se/sv/article … 50-bromsar

Tackar tackar.

Vad kan man smörja upp dom med? tänkte mest bak då dom e nog i samma skick å ekonomin tillåter inte 4 nya skivor smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
Det brukar inte böva smörjas nåt speciellt, men om du smörjer så ta nåt som inte får gummidelar att svälla eller bli sladdriga. Läs på burken, jag har provat det meste men nu kör jag bara med kobenet. Försök att inte trampa pedalen i botten när du håller på, finns en påtaglig risk för haveri på huvudbromscylindern då, det blir mycket skit längst in i en sådan. smile

414 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det brukar inte böva smörjas nåt speciellt, men om du smörjer så ta nåt som inte får gummidelar att svälla eller bli sladdriga. Läs på burken, jag har provat det meste men nu kör jag bara med kobenet. Försök att inte trampa pedalen i botten när du håller på, finns en påtaglig risk för haveri på huvudbromscylindern då, det blir mycket skit längst in i en sådan. smile

Du menar när jag ska test bromsa lr ? Förstår inte riktigt roll

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 augusti 2011
Ankmeister skrev:
RD_87 skrev:

När man ska få bromsar att sluta kärva så tar man en livlina (ring en vän). En sitter i bilen och en vid bromsoket med en kofot, person 1 bryter in kolvarna med kobenet & person 2 trycker ut dem igen med bromspedalen. När man gör detta så ska man vara försiktig för att: 1, om man inte passar sig så kan man råka trycka ut en kolv för långt. 2, Råka trampa sönder invändiga tätningar i huvudcylinder.
M.a.o tänk efter före & fråga hellre än förstör. smile

414 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Ankmeister skrev:
RD_87 skrev:

När man ska få bromsar att sluta kärva så tar man en livlina (ring en vän). En sitter i bilen och en vid bromsoket med en kofot, person 1 bryter in kolvarna med kobenet & person 2 trycker ut dem igen med bromspedalen. När man gör detta så ska man vara försiktig för att: 1, om man inte passar sig så kan man råka trycka ut en kolv för långt. 2, Råka trampa sönder invändiga tätningar i huvudcylinder.
M.a.o tänk efter före & fråga hellre än förstör. smile

Aha smile då hänger jag med smile tack förhjälpen;)

Muttley
25 augusti 2011
Använd inte en kofot om du inte är jättevan. Du kan slå sönder dina stackars fingrar duktigt.  Ta en skruvtving om du har det och pressa in oken. De är mycket säkrare för fingrarna.

414 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Använd inte en kofot om du inte är jättevan. Du kan slå sönder dina stackars fingrar duktigt.  Ta en skruvtving om du har det och pressa in oken. De är mycket säkrare för fingrarna.

Om jag ska va helt ärlig så fattar jag inte riktigt helt, för man lär inte få någon kraft i den o man plockar bort oket eller är det så att man får det då jag inte riktigt har testat de än. Känns som att de e onödigt att ha sönder något smile

Ingen som kan förklara mer i detalj, fatta det där med att trycka på bromsen och att man ska pressa isär kolvarna men om dom sitter fast så måste man u trycka hårt å då kan de gå åt helvete.

Som den små tröga billackeraren man är så tar jag gärna emot lite hjälp:)

Muttley
26 augusti 2011
Alltså man ska ju pressa ihop kolven.  Använd gärna en skruvtving eller en sånhär http://www1.garaget.org/gallery/archive … gk27o6.jpg
Kofot är för riskabelt om du aldrig gjort det. Plus du får mer jämn kraft fördelad på kolven om du använder de jag nämt.
Sen när du pressat ihop kolven helt och hållet så pumpar du ut den igen och sen trycker ihop, tills den går lätt. Däremot får inte kolven pumpas för långt ut för då har du extrajobb med att sätta ihop det wink  Akta damasken den måste vara hel annars har du ett väldigt tråkigt jobb efter vintern.

De gör du för att kolven ska gå jämt och fint.

Och se till att ta en stålborste och borsta rent runtom. Fila lite i bygeln som håller klossarna och så, lite allmän rengöring så blir de fint.  Bromsskivan kan nog bli jobbig att lossa ser de ut som med. Men lite envishet så går de smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
26 augusti 2011
Som tkd_rille säger så kan det medföra en viss risk för skadade fingrar vid användning av koben, men på 240 betraktar jag den siken som försumbar, framförallt bak. Om man använder huvudet så går det bra, dessutom bör man bara avlägsna ett belägg i taget för att få mothåll.
Det är lite tixande med kärvande bromsar men efter 20 bilar, 100-tals timmars bromsmeckande & 32 blödande knogar så får man in snitsen! wink

414 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
även om jag förtillfället e packad som ett as så tackar jag er herrar som hjälpt mig. Nu förstår jag. Kan man på något sätt smörja upp kolven så den glider lättare? Annars e de bara å pumpa å pressa som en idiot:)

Tack:)

Muttley
27 augusti 2011
Du skriver rätt bra för att vara så packad.  Du kan alltid helrenovera oket om du vill lägga tiden på det. Beställ renoveringsats. Plocka isär oket, sen kan du slipa med riktigt fint sandpapper (våtslip) och sen sätta ihop med nya packningar och så. Men de är överkurs.  Räcker med att du pumpar oftast.

Sök