2265
Sök

Volvo 855 Automat lägger av i driveläget.

11 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
Jag har en Volvo 855 GLE automat -93.
Den startar utan problem men när man lägger i drive läget så lägger bilen av direkt. Den orkar inte och motorn dör direkt. Ställer man senare tillbaka på parkerings läge så startar bilen utan problem. 
Någon som har den blekaste aning om vad det kan vara för fel? Eller är det bara och bogsera bilen till en verkstad så de får koppla upp datorn på den?

385 Inlägg
11 september 2011
#2
Kan vara att den drar tjuvluft eller att tomgångsmotorn har gett upp. Lyser motorlampan? MVH

11 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#3
Nej ingen motorlampa lyser.

385 Inlägg
11 september 2011
#4
kolla då tjuvluft och tomgångsmotorns funktion. För tomgångsmotorn ska öka tomgången vid belastning när t.ex. ac kompressorn jobbar eller i ditt läge när D lägs i.

MVH

311 Inlägg
11 september 2011
#5
Blir det samma sak om du lägger i backen?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

11 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#6
Ska testa backen.. återkommer med resultat.

88 Inlägg
12 september 2011
#7
Tror jag hade exakt samma fel som du och jag lyckades fixa det.

Jag åkte fort, ca 160km/h, då smälde de till i bilen och automatlådan började läcka ur oljestickan, en packning hade gått så bytte den. Innan jag fyllde på olja och så slira den nå enormt och hackade nå enormt. Byte olja, men när jag ibland skulle sätta i D-läget tvärdog den, om jag inte varva något på N först och sen "kasta" i driven. Likadant när man skulle stanna vid rödljus, fick sätta i N, för den ville inte frikoppla på D.

Blev trött och sålde skiten, nya ägaren sa han sköljde ur lådan flera gånger, rensa nå filter och fyllde på, sen gick den som ny. Kan va nå liknande?

Byt olja och skölj, dyrt men billigare än byta låda.
Senast redigerat av Vuoleva (12 september 2011)


11 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#8
Förra veckan skulle jag testa backen. Så jag startade bilen och den fungerade då som vanligt. Jag trodde då att det kunde vara mitt batteri som jordade dåligt. Jag köpte de på skroten för en månad sedan för 100 kr så det var väl inte allt för fräscht. Nu idag när jag satte i ett helt nytt batteri så är felet tillbaka. Skillnaden är nu att det spelar ingen roll om jag har N R eller D i lagd. Bilen lägger av så fort jag inte gasar. Låter kanske som Volvo 142 skrev.. Att tomgångsmotorn är kass? eller vad tror ni?

11 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#9
Den går bara att starta upp några gånger efter den lagt av. Sen blir den sur. Kan det vara ett bränsle relaterat fel mån tro?

385 Inlägg
20 september 2011
#10
kontrollera tomgångsmotorn först. fungerar den så kolla efter tjuvluft. 850 har en tendens till att bli sura vid upprepade starter.

mvh
Senast redigerat av volvo142-73 (20 september 2011)

11 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#11
Nu gjorde jag ren tomgångsmotorn och satte tillbaka den. Men det blev ingen skillnad.. Bilen var verkligen svårstartad och när den väl var igång så kunde man inte släppa gasen.
Då tog jag och gjorde rent i fördelarlocket och rotorn, putsade lite med sandpapper på kontaktytorna. Efter det startade bilen och den går bra på tomgång. Låter det troligt att det kan varit det felet hela tiden?
Vet ni om bilen inte får kontakt där. Pumpar den inte fram någon bensin då heller? För när jag stod och körde på startmotorn så luktade det ingen bensin ovan motorn. Trodde då först att felet var bränsle relaterat.

385 Inlägg
6 oktober 2011
#12
Biffcrille skrev:
Nu gjorde jag ren tomgångsmotorn och satte tillbaka den. Men det blev ingen skillnad.. Bilen var verkligen svårstartad och när den väl var igång så kunde man inte släppa gasen.
Då tog jag och gjorde rent i fördelarlocket och rotorn, putsade lite med sandpapper på kontaktytorna. Efter det startade bilen och den går bra på tomgång. Låter det troligt att det kan varit det felet hela tiden?
Vet ni om bilen inte får kontakt där. Pumpar den inte fram någon bensin då heller? För när jag stod och körde på startmotorn så luktade det ingen bensin ovan motorn. Trodde då först att felet var bränsle relaterat.

Kan mycket väl vara så att det var felet. Du hade inte gjort en sån miss att du satt tändkablarna innan i fel följd? I vilket fall som helst var det tur att det löste sig!

MVH

11 Inlägg
10 oktober 2011
Trådstartare
#13
Nä jag är sådant blåbär när de gäller sånt här så jag hade aldrig öppnat där innan. smile
Tack för all hjälp!


Sök