Byte av bromsbelägg bak BMW 523 -00 (E39)

M-Nilsson
11 september 2011 · 50 Inlägg

Jag undrar hur man lossar och få dit de nya beläggen, ser lite annorlunda ut till skillnad från min Porsche 944 cool

Ska man fälla ner oket på nått sätt? Vorre tacksam för step-by step förklaring hur man gör.
Skulle behöva fixa detta ikväll!
http://www1.garaget.org/archive/22/2148 … 493823.jpg
/Tack i förhand!

Senast redigerat av M-Nilsson (11 september 2011)

M.n
Grabber Dagdrömmare
11 september 2011 · 2 836 Inlägg
BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
M-Nilsson
14 september 2011 · 50 Inlägg

Tack för de länkarna! Har ej gjort bytet än men skall försöka ikväll. Väljer att utföra jobbet utan att plocka bort skivan!:S

Vet dock ej hur svårt det är att pressa tillbaka kolven, har nämligen ingen bra tving...men går kanske ändå, på nått sätt:/?  När man lossat de två 7 mm skruvarna och lyft bort oket, är det då bara att tryckain kolv och byta beläggen och dit med allt igen? Låter ibland lite för lätt, men vill vara helt säker eftersom jag ej bytt belägg på BMW. Lite skillnad på gammal och nyare bil=)

M.n
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 september 2011 · 10 427 Inlägg

Inga konstigheter alls, har du en polygrip-tång så går det bra att använda den att pressa in kolvarna med. Om man är försiktig och inte skadar damasken. Nästan ingen skillnad på gammal och nyare bil, förutom kanske slitagegivaren på bromsbeläggen (bara att dra bort och trycka dit igen).

Den där fjädern som håller belägget kan vara lönt att vara försiktig med om du inte har en ny med bromsbeläggen.

Bytte skivor och belägg bak på min 323:a i våras och det gick väldigt smidigt
(förutom att jag blev tvungen att införskaffa 7mm insex under meckandet wink )

Edit: Det är lite trist att passa in fjädrarna på baksidan av innerbeläggen i kolven
men det går med lite vilja och våld. tongue

Senast redigerat av steifan (14 september 2011)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
M-Nilsson
14 september 2011 · 50 Inlägg

steifan skrev:
Inga konstigheter alls, har du en polygrip-tång så går det bra att använda den att pressa in kolvarna med. Om man är försiktig och inte skadar damasken. Nästan ingen skillnad på gammal och nyare bil, förutom kanske slitagegivaren på bromsbeläggen (bara att dra bort och trycka dit igen).

Den där fjädern som håller belägget kan vara lönt att vara försiktig med om du inte har en ny med bromsbeläggen.

Bytte skivor och belägg bak på min 323:a i våras och det gick väldigt smidigt
(förutom att jag blev tvungen att införskaffa 7mm insex under meckandet wink )

Edit: Det är lite trist att passa in fjädrarna på baksidan av innerbeläggen i kolven
men det går med lite vilja och våld. tongue

Ok de låter bra, köpte en hel sats idag med bla. ett 7 mm och spärrvertyg så skall nog lösa sig...om jag ens lyckas få av hjulen på bilen big_smile

M.n
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang