2175
Sök

Chevy -55 förvandlas till "Amercian Graffiti" chevy.

ROSTLAGAS & TOTALRENOVERAS & BYGGS OM FÖR ATT LIKNA EN KÄND FILMBIL, Nämligen Bob Falfas grymma 55a från filmen American Graffiti (Sista natten med gänget) det blir ingen "clone" utan mer en hyllning... Visa mer

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 077 444 Visningar
Uppdaterades senast 10 april
6 583 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Satt och kollade lite på blocket igår, finns många som säljer 150 & 210 som Bel Air.

man får kika på chassinumret vad det är för bil. att kolla regbevisets "modellnamn" räcker inte eftersom vissa lyckats få inskrivet "BelAir" vid importen , pga okunnighet eller slarv av bilprovning eller vem som nu gjort ursprungskoll/förreg.

mitt börjar på VB55L-........
Lite osäker på vilken ordning bokstäverna sitter, har inte chassienumret här nu.

V=V8 (saknas V är det rak 6a)
B=210 (A=150, C=BelAir)
55= Årsmodell
L= Karosskod

följt av en rad siffror som är chassinumret
Senast redigerat av farbrorbozze (23 mars 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 711 Inlägg
28 mars 2012
Tja!
Keep up the good work smile
Är du medlem på h.a.m.b?

Där får du garanterat alla svar du söker smile

Har du fått fatt i vevmekanism bak än?
Jag kan kika i mina lådor smile

6 583 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Tumbleweed skrev:
Tja!
Är du medlem på h.a.m.b?

vet inte ens vad h.a.m.b är... men får väl googla så dyker det väl upp nåt svar.

Saknar en vevmekaninsemen men den jag har är riktigt sliten så jag söker båda sidor  , saknar alla dom böjda skenorna som sitter skruvad i karossen , saknar täckplåtarna i karossidan.

**uppdatering, det var ju ett forum på engelska/amerikanska, skitjobbig att läsa tyvärr då jag är ganska dålig på engelska,
men jag ska ha det i tanken om jag behöver söka info om nåt.
Senast redigerat av farbrorbozze (28 mars 2012)

2 164 Inlägg
28 mars 2012
farbrorbozze skrev:
Tumbleweed skrev:
Tja!
Är du medlem på h.a.m.b?

vet inte ens vad h.a.m.b är... men får väl googla så dyker det väl upp nåt svar.

Saknar en vevmekaninsemen men den jag har är riktigt sliten så jag söker båda sidor  , saknar alla dom böjda skenorna som sitter skruvad i karossen , saknar täckplåtarna i karossidan.

**uppdatering, det var ju ett forum på engelska/amerikanska, skitjobbig att läsa tyvärr då jag är ganska dålig på engelska,

Finns google translate wink

"Life´s too short to drive a boring car"

6 583 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
Tumbleweed skrev:
Tja!
Är du medlem på h.a.m.b?

japp , jag brukar använda det när jag ska skriva nåt på engelska, , fast nu när du säger det...
går det inte & översätta hela hemsidor... ?

6 583 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Kolla här får du se. http://www.classicchevy.com/

japp Ecklers har dom prylar begagnade i sin webkatalog som jag söker
men hittar ingen som vill köpa från eklers åt mig, desstom e dom svindyra för att vara begagnade.

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 mars 2012
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

japp , jag brukar använda det när jag ska skriva nåt på engelska, , fast nu när du säger det...

Jag är medlem på H.A.M.B (http://www.jalopyjournal.com/forum/index.php) och har postat lite där ibland - där finns 10.000-tals aktiva användare, så det är ett suveränt forum för den som är intresserad av ombyggda amerikanska bilar cool

Dock är det så att Google translate fungerar rätt taskigt med tanke på att det är så många tekniska termer som inte finns översatta till svenska sad Min svåger har en lång renoveringstråd där och han har tyvärr fått en del tråkiga gliringar om sin dåliga engelska (Google-translate roll ) - det är knappast "bussiga klubben" om du sticker ut med dåligt språk, eller för den delen "fel" stil på ditt bygge. Det är endast till för byggen i traditionell amerikansk still (vad det nu är...)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6 583 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
-MATS- skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

Jag är medlem på H.A.M.B (http://www.jalopyjournal.com/forum/index.php) och har postat lite där ibland - där finns 10.000-tals aktiva användare, så det är ett suveränt forum för den som är intresserad av ombyggda amerikanska bilar cool

Dock är det så att Google translate fungerar rätt taskigt med tanke på att det är så många tekniska termer som inte finns översatta till svenska sad Min svåger har en lång renoveringstråd där och han har tyvärr fått en del tråkiga gliringar om sin dåliga engelska (Google-translate roll ) - det är knappast "bussiga klubben" om du sticker ut med dåligt språk, eller för den delen "fel" stil på ditt bygge. Det är endast till för byggen i traditionell amerikansk still (vad det nu är...)

ja det är ju google translate som gäller, dom gånger jag brukar använda mig av amerikanska forum så skriver jag att jag översatt med google translate, lika om jag skickar frågor till nån amerikansk firma, fast sällan man får svar av dom tyvärr, den enda som svarat är Ecklers, & dom hänvisade till att jag skulle handla direkt av dom, när jag försökte få fram om nån firma i sverige handlade ofta där eller om dom hade nån återförsäljare.

jag har bla skrivit nåt i "two-lane blacktop forumet" med google translate
Senast redigerat av farbrorbozze (28 mars 2012)

6 583 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Kom på att jag missat & ladda upp en bild jag tog på chevan för en dryg vecka sedan,
provmontering av den gamla stötfångaren & grillen för att kunna tillverka fästen & rikta fronten.

Sen fick jag även lite hjälp med en snabbjustering av färgen på
fronten i photoshop av http://www.garaget.org/BlownT23 , tackar för hjälpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-19b1dcae5a0a7b9ea84f17deb69794c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-96f7e368ea8a32e24da24dbdc207b5bc.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (29 mars 2012)

Förgasarfrälst
219 Inlägg
31 mars 2012
fränt! haha ja jag blir fan kallad för mini-bob nu bara för jag har chevan..........

6 583 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
weber140 skrev:
fränt! haha ja jag blir fan kallad för mini-bob nu bara för jag har chevan..........

å då är din väl ändå mer lik "two-lane" chevan , än så länge iaf .

9 141 Inlägg
31 mars 2012
farbrorbozze skrev:
weber140 skrev:

Det är en som har koll på vad han har för kärra med. 150 är inte så vanlig eller?

Förgasarfrälst
219 Inlägg
31 mars 2012
Putteliten skrev:
farbrorbozze skrev:
weber140 skrev:

Det är en som har koll på vad han har för kärra med. 150 är inte så vanlig eller?

onefifty "snålvarianten"  är inte så jätte vanlig, nej

9 141 Inlägg
31 mars 2012
weber140 skrev:
Putteliten skrev:
farbrorbozze skrev:

onefifty "snålvarianten"  är inte så jätte vanlig, nej

I en serie med 3 alternativ som är snålutrustade jämnfört med många andra bilar under samma tillverkningsår. Vet du vad som skiljer mellan onefifty, twoten och Bel Air förutom motorer och emblem. Vet att onefifty var enfärgad med.

Förgasarfrälst
219 Inlägg
31 mars 2012
inte insatt, spelar ingen större roll va det är då den är så djävulskt ombyggd då det varit en 56a 4dörr från början wink  kan döpa om min till fourfiftyfour istället! haha big_smile

det är bara en obetydlig siffra för orginalsnubbarna som letar färgmarkeringar och vill ha orginal slangklämmor smile

åter till bosses bil smile

6 583 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
weber140 skrev:
inte insatt, spelar ingen större roll va det är då den är så djävulskt ombyggd då det varit en 56a 4dörr från början wink  kan döpa om min till fourfiftyfour istället! haha big_smile

det är bara en obetydlig siffra för orginalsnubbarna som letar färgmarkeringar och vill ha orginal slangklämmor smile

åter till bosses bil smile

säger detsamma, min Chassiekod börjar som sagt på VB55L-xxxxxx där B säger att min är en 210 &
så står det även på mitt svenska regbevis , weber140 får du nå orginal kopplingsprylar över?
länkage på ramen mm + ev andra prylar vi pratat om tidigare då??

Förgasarfrälst
219 Inlägg
1 april 2012
hej! har tittat och det var inte komplett tyvärr sad så det är inget att ha.  länkage har jag inget kvar längre men kopplingspedal finns då jag bytt ut orginalet mot en wilwood. sitter även nått fäste kvar på ramen fastsvetsat
har även smalblock svänghjul och annat jox med om du behöver.

6 583 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
har kollat igenom lite mer vad som jag har till bakre fönsterhissar:

Bild 1
skena till höger B-stolpe & Höger C-stolpe
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-4905b08ccb5aae56b56cc4ff48f727f8.jpg
Bild 2
Vänster fönsterhiss i väldigt dåligt skick:
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-e087548251b05bae7fa3b03a2abd68c2.jpg

Saknas alltså mycke delar innan det är komplett:
https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-2cf4fa46e79564a7c05b29c6f9ebeae5.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (1 april 2012)

Sök