22 augusti 2006
Trådstartare
Hejsan
Vi har en 945LTT Classic, 16200mil, servad efter servicebok, bilen/motorn är helt ok.
Jag har nu behov av lite mera klös i bilen då jag kommer pendla sthlm-halmstad-sthlm
ner till Laxå från sthlm går väl ganska bra, men sen...ZZZZZzzzz och dessa rader av långtradare
nåja jag inser att med lite mera mos i motorn så hade jag hunnit köra om vesäntligt tidigare.
Vad göra, byta bil? ja kanske men BSR har ju trevliga kitt....205hk och 300NM låter ju bra
Men, till vintern börjar grabben övningsköra.....nu till frågan.
Jag har hört att man någonstans kan kapa en slang och sätta på ett T-kors som går mellan, .....hm hm.....någonting och turbon för att lura den att jobba med högre tryck.
Ok det låter ju kanske bra, men EXAKT vart under motorhuven skall detta göras??, och hur stort skall lufthålet i T-korset vara? och är det så att olika storlekar på lufthålet ger olika effekt och är det lika med, ju större hål desto mera effekt från turbon?
Kan detta sedan styras, eller stängas av? Altså min tanke är att BSR-lösningen är en fast lösning, vilket inte är bra för min grabb vid övningskörningen i vinter, kan bli lite för spännande. Jag skulle i stället vila slå på mera effekt när jag kör och slå av när grabben kör. Så om man nu kan kapa slangen säta dit ett T-kors av något slag, skulle man där på kunna sätta ett munstycke, eller en magnetventil, eller något annat som kan antingen hanteras manuellt eller på elektrisk väg innifrån kupén, som styr öppet eller stängt i T-korset?
Om detta är möjligt, vad är det för grejor man behöver och vart hittar man det, och vem eller hur ställer man in öppningens optimala öppning?
om detta med T-kors är möjligt hur mycket mer effekt pratar vi i HK och NM, och är det risk för att Turbon går för varm? så att man pajar lager och annat?
mvh 945LTT