styra turbon?

945LTT
22 augusti 2006 · 4 Inlägg

Hejsan

Vi har en 945LTT Classic, 16200mil, servad efter servicebok, bilen/motorn är helt ok.

Jag har nu behov av lite mera klös i bilen då jag kommer pendla sthlm-halmstad-sthlm
ner till Laxå från sthlm går väl ganska bra, men sen...ZZZZZzzzz och dessa rader av långtradare
nåja jag inser att med lite mera mos i motorn så hade jag hunnit köra om vesäntligt tidigare.

Vad göra, byta bil? ja kanske men BSR har ju trevliga kitt....205hk och 300NM låter ju bra

Men, till vintern börjar grabben övningsköra.....nu till frågan.

Jag har hört att man någonstans kan kapa en slang och sätta på ett T-kors som går mellan, .....hm hm.....någonting och turbon för att lura den att jobba med högre tryck.
Ok det låter ju kanske bra, men EXAKT vart under motorhuven skall detta göras??, och hur stort skall lufthålet i T-korset vara? och är det så att olika storlekar på lufthålet ger olika effekt och är det lika med, ju större hål desto mera effekt från turbon?

Kan detta sedan styras, eller stängas av? Altså min tanke är att BSR-lösningen är en fast lösning, vilket inte är bra för min grabb vid övningskörningen i vinter, kan bli lite för spännande. Jag skulle i stället vila slå på mera effekt när jag kör och slå av när grabben kör. Så om man nu kan kapa slangen säta dit ett T-kors av något slag, skulle man där på kunna sätta ett munstycke, eller en magnetventil, eller något annat som kan antingen hanteras manuellt eller på elektrisk väg innifrån kupén, som styr öppet eller stängt i T-korset?
Om detta är möjligt, vad är det för grejor man behöver och vart hittar man det, och vem eller hur ställer man in öppningens optimala öppning?

om detta med T-kors är möjligt hur mycket mer effekt pratar vi i HK och NM, och är det risk för att Turbon går för varm? så att man pajar lager och annat?

mvh 945LTT

bumpe Lastbilsmekaniker
24 augusti 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, pysventil kallas det, man sätter den på slangen mellan insug och wastegate... Jobbar som du sa fast det går att justera trycket steglöst... Från grundtryck till full turbokapacitet (vilket inte rekommenderas)... Men det är iaf en billig lösning, kolla på ridetech.se de har vet jag... Komplettera gärna med laddtrycksmätare så du vet vad som händer under huven... Ladda dock inte på så mkt som går utan spikningar för när turbon jobbar utanför optimalt område så blir det bara mer slitage och mer värme utan att det går fortare...

945LTT
26 augusti 2006 · 4 Inlägg

Ok tack

Men hur många bar kan man ladda och hur ställer man in detta?
Vad jag har läst är att inte ladda mera än 0,9 och detta mäts fram på 3:ans växel med fullgas från ca ca 3500varv upp till max 5000 på raksträcka eller helst svag uppför. Är detta rätt eller finns det flera/andra/mera rätt sätt? och gör då dessa?

och vart ansluter jag nu de instrument som mäter av detta tryck? jag har årmodell -98 (Classic)
av Volvos 945 serie

och det här med dumpventil är det bara för att det skall låta ballt eller har det någon praktisk betydelse för hk och vridmoment?

mvh
945LTT

Sharky
26 augusti 2006 · 10 287 Inlägg

Det bästa med en LTT är att sätta dit wastegateklocken från en fulltrycksturbo. Med LTT:s vekare klocka och pys så riskerar man laddtrycksöverslängar.

Det går inte att säga om du kan ladda 0.9 eller mer - det brukar skilja från bil till bil coh kräver att man lyssnar efter spikningstendenser. Det som är safe är som beskrivit ovan - rätt klocka från en fulltryckare.

Dumpventil är bara styling på en "orginalbil".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
AspeliN
16 december 2006 · 65 Inlägg

dumpen skonar även turbon

Volvo 244 TIC
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
16 december 2006 · 137 Inlägg

Då det redan sitter en intern avlastningsventil på 13C-turbon så skonar inte en atmosfärisk dumpventil turbon öht.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
rogeraero
16 december 2006 · 67 Inlägg

innan du pys trimmar så  borde du fundera på ett chipp.gott råd,stylingbutiken.se har bra billiga pys ventiler har själv en där från,

Hamilton
17 december 2006 · 8 864 Inlägg

Mitt råd är att du väntar tills grabben kört färdigt och gör det rätt från början. Inget ide att mickla med T-kors och pysventiler kostar mer än det smakar.
En öppen dump eller AV gör bara så att det låter förjävligt, men gillar du ursäkta utrycket fjoll ljudet så varför inte.

Fotograf på tierpidag.se
softmuppen
26 april 2008 · 224 Inlägg

jag ha ewn ltt 95 som laddar 1,2 bar utan spikningar osv osv men varierar mellan bilar... om du vill ha pys ljud köp ett hyffsat öppet luft filter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang