Seriös turbokonvertering Volvo 744-gl 88a lh 2.2 lite hjälp sökes!

740GLEsnow
3 oktober 2011 · 228 Inlägg

Tjenare, har lite planer på att turbo konvertera min gamla 740 gl. JAG vet att det är olagligt och inte besiktningsbart, så det behöver inte första personen som svarar på min tråd säga.. och jag vill inte köpa en 740 tic för jag har en 945 ltt turbo + .. de är utmaningen och för det är roligt som jag vill testa detta. men jag har en "enkel" fråga på hur jag ska göra och 1a är

jag har ett elsystem från en 740 turbo-86 lh 2.2 med et motor i. jag kan även fixa boxarna osv, Men de satt en luftmängsmätare på den bilen , alltså en mekanisk mätare, kan jag konvertera det elsystemet till luftmasse mätare på min bil?

Mvh//Mattias

Mack Forum- och sitemoderator
3 oktober 2011 · 26 167 Inlägg

740mattias skrev:
Tjenare, har lite planer på att turbo konvertera min gamla 740 gl. JAG vet att det är olagligt och inte besiktningsbart, så det behöver inte första personen som svarar på min tråd säga.. och jag vill inte köpa en 740 tic för jag har en 945 ltt turbo + .. de är utmaningen och för det är roligt som jag vill testa detta. men jag har en "enkel" fråga på hur jag ska göra och 1a är

jag har ett elsystem från en 740 turbo-86 lh 2.2 med et motor i. jag kan även fixa boxarna osv, Men de satt en luftmängsmätare på den bilen , alltså en mekanisk mätare, kan jag konvertera det elsystemet till luftmasse mätare på min bil?

Mvh//Mattias

Vad är andra frågan..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
740GLEsnow
3 oktober 2011 · 228 Inlägg

oj hahahaha.. var väl lite för trött.. jo men jag har en oöppnad b230fd med 531 topp osv, och jag har kringutrustningen från en turbomotor, såsom oljeförflyttare, oljerören och spridare och motstånd till dom.. tror ni att motorn håller för en liten ltt turbo som ska ladda 0.5 i bar? och jag ska inte öppna den mer än oljetråget för att borra ur för oljereturen som jag ska gänga och sätta dit en slangkoppling.

turboforssen Telge Drifting Team
3 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

740mattias skrev:
Tjenare, har lite planer på att turbo konvertera min gamla 740 gl. JAG vet att det är olagligt och inte besiktningsbart, så det behöver inte första personen som svarar på min tråd säga.. och jag vill inte köpa en 740 tic för jag har en 945 ltt turbo + .. de är utmaningen och för det är roligt som jag vill testa detta. men jag har en "enkel" fråga på hur jag ska göra och 1a är

jag har ett elsystem från en 740 turbo-86 lh 2.2 med et motor i. jag kan även fixa boxarna osv, Men de satt en luftmängsmätare på den bilen , alltså en mekanisk mätare, kan jag konvertera det elsystemet till luftmasse mätare på min bil?

Mvh//Mattias

du lär ju inte ha ett lh2,2 med luftmassemätare
du har motronic kabelhärva
och du kan inte kovertera kabelhärvan till luftmassemätare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
740GLEsnow
4 oktober 2011 · 228 Inlägg

men alla säger att om jag inte har obd utag så är det 2.2 och när jag har 2.4 som i min första 740 så har jag obd som fanns i den... var även 4 stift i den bilen till mätaren.. och jag har 3 stift nu i min nuvarande, och båda var/är 88or

Mack Forum- och sitemoderator
4 oktober 2011 · 26 167 Inlägg

740mattias skrev:
men alla säger att om jag inte har obd utag så är det 2.2 och när jag har 2.4 som i min första 740 så har jag obd som fanns i den... var även 4 stift i den bilen till mätaren.. och jag har 3 stift nu i min nuvarande, och båda var/är 88or

88A eller 88B?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turboforssen Telge Drifting Team
4 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

740mattias skrev:
men alla säger att om jag inte har obd utag så är det 2.2 och när jag har 2.4 som i min första 740 så har jag obd som fanns i den... var även 4 stift i den bilen till mätaren.. och jag har 3 stift nu i min nuvarande, och båda var/är 88or

alltså du har lh2,2 i bilen men den lösa kabelhärvan från 86:an är motronic

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
NSS207
4 oktober 2011 · 515 Inlägg

varför skulle det vara olagligt och inte besiktningsbart? klart det går att lösa smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
turboforssen Telge Drifting Team
4 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

NSS207 skrev:
varför skulle det vara olagligt och inte besiktningsbart? klart det går att lösa smile

för att man inte får turbokovertera en motor efter 75.
men man får stoppa ner en original turbomotor och regga den som det..

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
NSS207
4 oktober 2011 · 515 Inlägg

aah, det va det jag trodde han skulle göra? haha såg nu att det va en fd, trodde det stod ft wink men om han sätter på allt ifrån ft motorn så lär ju inte besiktningsmannen kolla så att det verkligen är en ft smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
turboforssen Telge Drifting Team
4 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

NSS207 skrev:
aah, det va det jag trodde han skulle göra? haha såg nu att det va en fd, trodde det stod ft wink men om han sätter på allt ifrån ft motorn så lär ju inte besiktningsmannen kolla så att det verkligen är en ft smile

om han reggar den så lär dom kolla på blocket och då ser dom att den inte är en ft

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
740GLEsnow
5 oktober 2011 · 228 Inlägg

turboforssen skrev:

740mattias skrev:
men alla säger att om jag inte har obd utag så är det 2.2 och när jag har 2.4 som i min första 740 så har jag obd som fanns i den... var även 4 stift i den bilen till mätaren.. och jag har 3 stift nu i min nuvarande, och båda var/är 88or

alltså du har lh2,2 i bilen men den lösa kabelhärvan från 86:an är motronic

jaha! då fattar jag xD

740GLEsnow
5 oktober 2011 · 228 Inlägg

AirOne skrev:

740mattias skrev:
men alla säger att om jag inte har obd utag så är det 2.2 och när jag har 2.4 som i min första 740 så har jag obd som fanns i den... var även 4 stift i den bilen till mätaren.. och jag har 3 stift nu i min nuvarande, och båda var/är 88or

88A eller 88B?

den jag har nu är en 88a smile

740GLEsnow
5 oktober 2011 · 228 Inlägg

NSS207 skrev:
varför skulle det vara olagligt och inte besiktningsbart? klart det går att lösa smile

jo om man har en b230ft/fk och inte konverterar en gammel b230fb ^^

740GLEsnow
5 oktober 2011 · 228 Inlägg

turboforssen skrev:

NSS207 skrev:
aah, det va det jag trodde han skulle göra? haha såg nu att det va en fd, trodde det stod ft wink men om han sätter på allt ifrån ft motorn så lär ju inte besiktningsmannen kolla så att det verkligen är en ft smile

om han reggar den så lär dom kolla på blocket och då ser dom att den inte är en ft

jag ska kolla på skövde skroten imorgon, har för mej att det finns en smäld 760 saffrans gul turbo där.. och motorn med topp finns ju kvar, så kanske ska satsa på det blocket om den är billig tongue

740GLEsnow
5 oktober 2011 · 228 Inlägg

men hur ska jag göra så att motorn inte spikar. och får tillräckligt med soppa och att tändningen följer med vid ladd? ska ju inte ladda så väldans mkt men.. kanske bara skaffa ett elsystem från en turbo 88a och bara slänga it

strandberg31
5 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Kanske missat detta men ska du ha den som brukis eller isbil?

Det enklaste är ju att byta motor helt enkelt! I en 90a så räcker det att slänga i en fk motor och byta boxar så har du en ltt!

Volvos elsystem är så jävla idiotiskt gjort så det är bra tråkigt att börja pilla med!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
740GLEsnow
6 oktober 2011 · 228 Inlägg

ska ha den som brukis/busbil.. synd att jag har en 88:a, men hitta lite roliga bilar på skroten idag som jag ska handla lite delar på imorgon/idag ^^ bägge med b230fk, MEN ingen som vet ifall jag behöver göra något med elsystemet? tex hur jag kopplar in spridarmotståndet och går det förlänga kablarna? eftersom de går så fina signaler i dom kablarna och dom är ju inte direkt tjocka hehe..

740GLEsnow
6 oktober 2011 · 228 Inlägg

tja! nu har jag inhandlat mej lite grejjor..

turbo från en ltt
grenrör
downpipe med lamda
tryckrör + silikonslangarna (stora ic:n)
stora intercoolern
oljeröret + vatten rören
stora kylet + elfläkt +relä
fk:ns turbospridare
ett till spridar relä
oljeretur
oljeförflyttare(vattenkyld)
oljeförflyttare från en b21a(utan vattenkylning?) låg lös så jag har inte monterat dän den..


och allt fick jag ge 800 kr för på skroten ^^

så nu återstår de lilla med elen.. hur ska jag göra?! måste ju höja bränsletrycket men måste jag har spridar motstånd? jag ska bara ladda max 0.5 bar..

Mvh// Matte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang