2435
Sök

Drivknutsdamask volvo 850 -96

72 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#1
Ser att det finns en del trådar redan i ämnet, men flertalet står att det var enkelt att byta etc, andra pratar om andra bilmodeller, bla bla......
Behöver vet HUR man byter drivknutsdamask på höger sida, har kollat i HAYNES mekbok men "fattar" inte riktigt,kan meka bil bara man vet hur man gör......
Ngn som vet om det finns bra bilder på nätet.
Och jag vill INTE byta till en delbardamask, hört att de inte håller så länge.
Tack på förhand !

72 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#2
Fattar inte riktigt hur man får av drivknuten ifrån axeln.
Knackar man av den, måste man lossa ngn segersäkring innan ?
Eller är det bara att knacka av den, sitter DJ-A hårt fast ???

719 Inlägg
4 oktober 2011
#3
Det sitter en låsring som ska bort först

749 Inlägg
4 oktober 2011
#4
Du måste öppna en låsring fullt öppen samtidigt som du knackar bort den.
Men man får ej knacka på plåtringen eller ytterdelen på knuten endast på den innersta delen.


72 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#5
Bjornn skrev:
Du måste öppna en låsring fullt öppen samtidigt som du knackar bort den.
Men man får ej knacka på plåtringen eller ytterdelen på knuten endast på den innersta delen.

Kan man ta bort låsringen först?, eller måste man ha den öppen samtidigt som man knackar,brukar drivknuten sitta hårt fast ??

749 Inlägg
4 oktober 2011
#6
Kullavik skrev:
Bjornn skrev:
Du måste öppna en låsring fullt öppen samtidigt som du knackar bort den.
Men man får ej knacka på plåtringen eller ytterdelen på knuten endast på den innersta delen.

Kan man ta bort låsringen först?, eller måste man ha den öppen samtidigt som man knackar,brukar drivknuten sitta hårt fast ??

Man måste hålla den öppen samtidigt, kan va jobbigt när man ej har den riktiga tången och man måste knacka samtidigt.

Knuten kan sitta mkt hårt ändå så man måste se till att ringen verkligen är öppen.
Senast redigerat av Bjornn (4 oktober 2011)


749 Inlägg
4 oktober 2011
#7
Det underlättar om man tar bort hela drivaxlen och sätter allt i ett skruvstäd så man får riktigt mothåll när man slår.
Har man inte mothåll händer inget.


72 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#8
Bjornn skrev:
Det underlättar om man tar bort hela drivaxlen och sätter allt i ett skruvstäd så man får riktigt mothåll när man slår.
Har man inte mothåll händer inget.

Många frågor blir det....
Kan man bara dra ut axeln? är det inte risk att olja rinner ut?

749 Inlägg
4 oktober 2011
#9
Jepp axlen drar man rakt ut, kan rinna lite olja men de är sån liten mängd att det ej gör nån skillnad.


72 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#10
Bjornn skrev:
Jepp axlen drar man rakt ut, kan rinna lite olja men de är sån liten mängd att det ej gör nån skillnad.

Är det verkligen så att man bara kan dra ut axeln?

4 824 Inlägg
5 oktober 2011
#11
Kullavik skrev:
Bjornn skrev:
Jepp axlen drar man rakt ut, kan rinna lite olja men de är sån liten mängd att det ej gör nån skillnad.

Är det verkligen så att man bara kan dra ut axeln?

den vänstra (den korta) sitter bara fast med en låsring inne i lådan och den högra (den långa) sitter bara fast i lagerfästet å baksidan av motorn, sen sitter den ju givetvis fast i andra ändan på drivaxeln i hjulnavet också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

72 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#12
Christian S skrev:
Kullavik skrev:
Bjornn skrev:
Jepp axlen drar man rakt ut, kan rinna lite olja men de är sån liten mängd att det ej gör nån skillnad.

Är det verkligen så att man bara kan dra ut axeln?

den vänstra (den korta) sitter bara fast med en låsring inne i lådan och den högra (den långa) sitter bara fast i lagerfästet å baksidan av motorn, sen sitter den ju givetvis fast i andra ändan på drivaxeln i hjulnavet också.

Behöver byta på höger sidan.
Men, är det bara att dra ut den ifrån lagerfästet?

749 Inlägg
5 oktober 2011
#13
Kullavik skrev:
Christian S skrev:
Kullavik skrev:

Är det verkligen så att man bara kan dra ut axeln?

den vänstra (den korta) sitter bara fast med en låsring inne i lådan och den högra (den långa) sitter bara fast i lagerfästet å baksidan av motorn, sen sitter den ju givetvis fast i andra ändan på drivaxeln i hjulnavet också.

Behöver byta på höger sidan.
Men, är det bara att dra ut den ifrån lagerfästet?

Nej man får skruva bort överfallet till lagret på baksidan av motorblocket.



Sök