Är dessa däck vinterdäck eller sommardäck?

thobbeee
3 oktober 2011 · 299 Inlägg

Har en liten fråga...

Är så att jag har ett par däck liggandes som är nästan oanvända..
Dom heter Radial DP 3000 DURO. På däcken står det M+S så sa till farsan att jag ska köra med dom i vinter och han sa nej jag vet inte varför det står M+S för det är inga vinterdäck, han hade frågat på någon verkstad, + Att dom inte hade dom spåren som M+S däck har.
Tyckte det var konstigt så kollade på nätet och när jag söker på det namnet hittar jag bara sommardäck..
Men varför har dom skrivit M+S på dom? för och lura folk? cool
Någon som vet varför det står så om det nu inte är vinterdäck? :o

Tack för svar!

BMW 528i "Rurre" (2000)
Sarge
3 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

De är nog sommardäck. De ska vara märkta med snöflinga också för att vara vinterdäck, om jag minns rätt. Plus att billiga däck är oftast dåliga vilket får ännu större konskvenser vid vinterväglag. Mitt råd, håll dig långt borta från de däcken.

KHRacing
3 oktober 2011 ·

Precis som Sarge säger - ej vinterdäck.

Skall ha märkningen av en alptopp i en liten cirkel eventuellt fristående, i vissa fall även en snöflinga.

Ang mönstret så finns dte inga specefika vinterföremönster, ala tillverkare har olika.

andreas1
4 oktober 2011 · 1 020 Inlägg

alla vinterdäck har små lameller i mönstret på däcket..
ms märks även däck från usa står för mud and sand

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
M-Nilsson
14 oktober 2011 · 50 Inlägg

Släng på snökedjor så har du ett par vinterdäck, undvik dock poliskontroller...å motorvägar.

Senast redigerat av M-Nilsson (14 oktober 2011)

M.n
KHRacing
14 oktober 2011 ·

andreas1 skrev:
alla vinterdäck har små lameller i mönstret på däcket..
ms märks även däck från usa står för mud and sand

Det är ju det de ej ahr, mina 13 dubbade förr a vintern hade det ej, kan dock ha varit att de hade några år på nacken, men de var splitt nya dock :-)

Bjornn
14 oktober 2011 · 749 Inlägg

Jag kör Nokian Hakkapelitta 5 med dubb, de är de grymmaste vinterdäcken jag havt, man har oslagbart bra grepp med dem.
Hakkapelitta 7 är säkert ännu bättre.

Kör även Nordman 4 de är tillverkade på äldre Nokian Hakkapelittamönster och de är också grymt bra fast till billigare pris.

Har även havt Gislaved Nordfrost det är också toppkvalitets vinterdäck.

Har kört GOODYEAR Ultragripp vilket jag tyckte var helt värdelösa däck då de var helt utslitna efter 2 säsonger.

Dubb ger alltid bättre grepp speciellt på is än vad friktionsdäck ger. Har kört friktion också och tycker det är värdelöst.

Sammanfattningen är att Nokian Hakkapelitta och Gislaved Nordfrost med dubb är de bästa vinterdäck man kan köpa.

Satsa på sånna så får du grymma däck i många år.

Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 oktober 2011 · 13 749 Inlägg

Bjornn skrev:
Jag kör Nokian Hakkapelitta 5 med dubb, de är de grymmaste vinterdäcken jag havt, man har oslagbart bra grepp med dem.
Hakkapelitta 7 är säkert ännu bättre.

Kör även Nordman 4 de är tillverkade på äldre Nokian Hakkapelittamönster och de är också grymt bra fast till billigare pris.

Har även havt Gislaved Nordfrost det är också toppkvalitets vinterdäck.

Har kört GOODYEAR Ultragripp vilket jag tyckte var helt värdelösa däck då de var helt utslitna efter 2 säsonger.

Dubb ger alltid bättre grepp speciellt på is än vad friktionsdäck ger. Har kört friktion också och tycker det är värdelöst.

Sammanfattningen är att Nokian Hakkapelitta och Gislaved Nordfrost med dubb är de bästa vinterdäck man kan köpa.

Satsa på sånna så får du grymma däck i många år.

jepp det är stor skillnad  har hakka 4:or 225/45-17 på min 850turbo bara enstaka dubb har trillat av..har endå varit uppe i över 230 och vänt ett antal gånger

mönstret börjar dock bli dåligt fram men haft dom på 2st 850turbosar så det är inte direkt konstigt

har haft dom 3vintrar och 4:E kommer nu och köpte dom beg
riktigt nöjd med dom trots att dom är för breda
för att fungera vättigt så är greppet dugligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang