Utmaning!: Under 900kg + 4wd

epoxxy
19 oktober 2011 · 94 Inlägg

Darkie skrev:
Mazda 323 GTR 4wd Turbo då?

Vet ej vad dem väger men ca 180hk ialf : )

fick förslag på den redan i början av denna tråd, men den är för lång/tung

epoxxy
19 oktober 2011 · 94 Inlägg

torpis skrev:

epoxxy skrev:

torpis skrev:
Suzuki Vitara skulle kunna vara ett alternativ.

Såg lite tung/stor ut.

tja, 3.65meter är ju en av få som kvalar in i din 3.66m spec iaf :-)

sant. dock lite tung fortfarande. nästa förslag?wink

epoxxy
19 oktober 2011 · 94 Inlägg

Subaru Vivio rx-r och rx-ra ser lovande ut. dessvärre ser det väldigt mörkt ut med importen och kostnad.

Darkie dARKiE
19 oktober 2011 · 5 031 Inlägg

Jaha okey, my bad! big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
epoxxy
23 oktober 2011 · 94 Inlägg

Uppdaterad tråd:

"Under 800kg" har blivit "under 900kg"
Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk
Under 3,7m (ska se "liten" ut)
Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).

Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar wink

torpis Forummoderator
23 oktober 2011 · 10 572 Inlägg

Då är ju Vitaran laglig trots allt med sina massiva 96hk :-)

http://1.bp.blogspot.com/-CEcL30G6nK4/Td3lYN2U_XI/AAAAAAAABPM/j5GL3IBdyjo/s1600/206375_10150154012096861_580226860_7232776_3067264_n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
23 oktober 2011 · 3 929 Inlägg

torpis skrev:
Då är ju Vitaran laglig trots allt med sina massiva 96hk :-)

http://1.bp.blogspot.com/-CEcL30G6nK4/T … 7264_n.jpg

Det tycker jag är det vettigare isåfall.
Billig och vanlig bil. Som jag förstått en bra fyrhjulsdrift.
Vitaran är nog väldigt populär inom offroad av en anledning - bra bil ^^

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
23 oktober 2011 · 1 898 Inlägg

torpis skrev:
Då är ju Vitaran laglig trots allt med sina massiva 96hk :-)

http://1.bp.blogspot.com/-CEcL30G6nK4/T … 7264_n.jpg

+ Att den där var ju förjävla ball! big_smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
KHRacing
23 oktober 2011 ·

epoxxy skrev:
Uppdaterad tråd:

"Under 800kg" har blivit "under 900kg"
Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk
Under 3,7m (ska se "liten" ut)
Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).

Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar wink

Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)

epoxxy
23 oktober 2011 · 94 Inlägg

KHRacing skrev:

epoxxy skrev:
Uppdaterad tråd:

"Under 800kg" har blivit "under 900kg"
Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk
Under 3,7m (ska se "liten" ut)
Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).

Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar wink

Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)

Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?

KHRacing
23 oktober 2011 ·

epoxxy skrev:

KHRacing skrev:

epoxxy skrev:
Uppdaterad tråd:

"Under 800kg" har blivit "under 900kg"
Minst 65 hk original, trimbart till minst 100hk
Under 3,7m (ska se "liten" ut)
Mittdiff är önskvärt så man kan svänga med bilen på asfalt. (Trendy saknar mittdiff).

Detta för att kunna traila bakom GTn om projektet spårar wink

Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)

Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?

Jag har aldrig märkt det alls vid svängningar iaf... just eftersom den ej har diffbroms så fördelar den ju alla kraft till det däcket som snurrar fortast, det yttre

epoxxy
23 oktober 2011 · 94 Inlägg

KHRacing skrev:

epoxxy skrev:

KHRacing skrev:

Eftersom Trendyn saknar främre diffbroms så har du aldrig problem att svänga med 4x4 inkopplat :-)

Men då den inte har någon mittdiff så tvingas ju minst ett framhjul och ett bakhjul att snurra med samma hastighet = svårt att svänga fullt på asfalt (utan att det sliter massivt på drivlinan). Eller?

Jag har aldrig märkt det alls vid svängningar iaf... just eftersom den ej har diffbroms så fördelar den ju alla kraft till det däcket som snurrar fortast, det yttre

Delvis rätt. Då den inte har diffbroms på framdiffen så åker all kraft till det hjulet som snurrar lättast. (Istället för att bromsa det och skicka över kraft till det hjul som har mera fäste)

Samma gäller bak.

Men. Eftersom Trendy saknar mittdiff helt och hållet så innebär det att ett av framhjulen tvingas att snurra med samma hastighet som ett av bakhjulen. Och vid en tvär kurva där alla fyra hjulen tvingas att snurra med olika hastigheter så kommer drivlinan att ta stryk då avsaknaden av mittdiff inte tillåter differans i hastighet mellan fram och bakhjulen.

Däremot, eftersom fyrhjulsdriften kopplas in via en form av lamellkoppling (liknande som kopplingspedal och växellåda) så kan det vara så att lamellerna är så slitna att differans tillåts mellan fram och bakhjul.
Då kan man uppleva att Trendyn inte "skuttar" på torr asfalt när man svänger tvärt(spec. när man backar). Dock så får man då inte heller den 50:50 drivning mellan fram och bak som man önskar.

Cm_Magic
6 januari 2012 · 3 Inlägg

Hur går det här då, hittat nåt lämpligt objekt ännu?

epoxxy
6 januari 2012 · 94 Inlägg

Nej inget ännu. Jakten går vidare. Dock inte lika fort så jag har hittat lite andra projekt att jobba med under tiden smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang