6150
Sök

Spänna Handbromsen

1 224 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Tja!

Har ett problem gällande handbromsen på en Mazda 323 1.3 p16 -94

Höger sida greppar inte alls jämfort med vänster, (men det tar till viss del)
Finns det något sätt att spänna på BARA höger sida?

i-vtec Do you?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
9 oktober 2011
Tror inte problemet ligger i vajrarnas förspänning. en kärvande vajer eller utslitna belägg tror jag mer på.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 224 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Tror inte problemet ligger i vajrarnas förspänning. en kärvande vajer eller utslitna belägg tror jag mer på.

Detta hände när beläggen byttes ut kan jag tillägga, så beläggen är nya.
Innan detta fungerade det som vanligt.
Är det bara att byta vajer då eller? För den tar ju, fast inte lika hårt.

i-vtec Do you?

Offroad Racing
3 123 Inlägg
9 oktober 2011
Om det blev så fort beläggen byttes så kan det ju vara så att passformen är sämre på ena sidan så dom inte får kontakt ordentligt.

Det är inte ovanligt att vajrarna är problemet, dom blir slitna o kärvar när det blir belastning trots att dom går lätt om man har dom lösa. Var så med gasvajern på min ena cheva, puttade jag på spjället på motorn ramlade pedalen lätt ner men trampade jag på pedalen gick det riktigt trögt. Med en ny vajer kändes det som en helt annan bil.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 224 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
henke_99 skrev:
Om det blev så fort beläggen byttes så kan det ju vara så att passformen är sämre på ena sidan så dom inte får kontakt ordentligt.

Det är inte ovanligt att vajrarna är problemet, dom blir slitna o kärvar när det blir belastning trots att dom går lätt om man har dom lösa. Var så med gasvajern på min ena cheva, puttade jag på spjället på motorn ramlade pedalen lätt ner men trampade jag på pedalen gick det riktigt trögt. Med en ny vajer kändes det som en helt annan bil.

Hm.. Ok. Däremot så har jag jämn bromsverkan bak ändå enligt besiktningen. (bara handbromsen som tar mindre)

i-vtec Do you?

Sök