Ford sierra 2.0 dohc -92

Gynta
11 oktober 2011 · 25 Inlägg

Hejsan

Har fått "lite" problem med min sierra och därför vänder jag mig till er och hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag ska berätta lite kort om hur bilen har varit och vad som har hänt. (kan bli lång läsning)

Det började med att jag köpte bilen för drygt en månad sedan,
När jag köpte bilen fungerade den felfritt bara att jag tyckte att automatlådan växlade lite för tätt.
sedan efter ett tag så märkte jag att den var seg upp i arbetstemp och där kom ingen värme till kupén.
tänkte direkt att de måste vara termostaten som har hängt sig så jag köpte en ny och satte dit, nu så blir arbetstemp. hög men fortfarande ingen värme, (lite om jag inte har fläkten på)
och den började dricka vatten.
jag fyllde på sen körde jag och den var tom igen, men hittade inga läckage. sen när jag öppnade expansionskärlet kom vattnet tillbaka upp i behållaren?
Bytade en kylarslang som var kass och tänkte att de kanske löste problemet, (samt kollar så de inte var stopp i nån av slangarna ev. kylare, det var de inte)

Efter att jag konstaterat att allt var tätt så började den ryka vitt, ganska tjockt.
tänkte fan om de är topp-packningen, men jag kollade oljan och den var fin osv. sen slutade den ryka vitt och jag tänkte köra en runda för att se om den gick bättre. då efter några km så dog den, den hade inte ork att driva och den bluddrade.
fick hem bilen till slut och skulle starta igen. då small de bara till och den var tvärdöd.sad

till slut lyckades jag få igång den igen och den gick normalt en liten stund, då började den gå ojämnt igen.

jag började fundera på olika saker , och tog av vattenpumpen för att kolla så den inte har fått en smäll,
den lät lite rasslande när man snurrar på den men inget märkvärdigt vad jag kan höra,

Men precis innanför där vattenpumpen suttit till vänster. är där ett hål med väldigt skarpa kanter? ska det vara så? det är igentligen det viktigaste jag vill ha reda på. (därför jag markerar denna )

Jag är inte så hemma på ford motorer så hoppas ni kan säga mig vad som kan ha hänt och om hålet ska vara där. kan ev bifoga bild imorgon.

Mvh André

Janneutanb
11 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

Det låter precis som att toppackningen har gett sig.
Kan ju vara vattnet som släcker stiften dessutom därför den har dött och gått ojämnt.

Gynta
11 oktober 2011 · 25 Inlägg

Brains skrev:
Det låter precis som att toppackningen har gett sig.
Kan ju vara vattnet som släcker stiften dessutom därför den har dött och gått ojämnt.

Ja de skulle kunna vara så, hoppas de inte är packningen bara, ska undersöka de där med vattnet till stift.

Men vet du något om de hålet jag snackar om? smile

Saab-Mange
12 oktober 2011 · 17 Inlägg

Har haft x antal sierror genom åren, trevliga bilar men topp packningen är tyvärr mer regel än undantag, och de problem du beskriver är otviveaktigt att härröra till just packningen. tänk på att även provtrycka toppen när den är av, inte heller ovanligt att det blivit spricka i denna. kan även tipsa om ett bra ford forum där jag hängde mycket på tiden jag hade ford,om du inte redan vet om det forumet. Fordclubsweden.se

Gynta
12 oktober 2011 · 25 Inlägg

Saab-Mange skrev:
Har haft x antal sierror genom åren, trevliga bilar men topp packningen är tyvärr mer regel än undantag, och de problem du beskriver är otviveaktigt att härröra till just packningen. tänk på att även provtrycka toppen när den är av, inte heller ovanligt att det blivit spricka i denna. kan även tipsa om ett bra ford forum där jag hängde mycket på tiden jag hade ford,om du inte redan vet om det forumet. Fordclubsweden.se

ajdå det låter inte allt för kul sad

orkar snart inte med den !

Ja jag blev faktiskt medlem där igår, men har inte fått nåt svar smile
men tack för ditt svar, detta skulle ju bli min vinterbil sad

MekarVikke
5 mars 2013 · 79 Inlägg

Saab-Mange skrev:
Har haft x antal sierror genom åren, trevliga bilar men topp packningen är tyvärr mer regel än undantag, och de problem du beskriver är otviveaktigt att härröra till just packningen. tänk på att även provtrycka toppen när den är av, inte heller ovanligt att det blivit spricka i denna. kan även tipsa om ett bra ford forum där jag hängde mycket på tiden jag hade ford,om du inte redan vet om det forumet. Fordclubsweden.se

Kan hålla med Mange. 2:a generationens Sierra(vet ej om detta gäller mk1) har ett känt fel och det är att toppen spricker och orsakar slutligen motorhaveri. Men detta behöver inte gälla alla sierror, säger bara att det är ett vanligt fel i deras motor. Källa: Ford verkstaden i nejden med erfarna mekaniker. smile

Ford Fiesta 1.1 trend "Firren" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang