Krånglande automatlåda volvo v70. 98

dahlgren_90
14 oktober 2011 · 18 Inlägg

hej.
tänkte kolla om nån vet vad de kan vara för fel på min automat låda.
det är en volvo v70 98 års/m

härom dan när jag var ute och åkte så slutade bara lådan helt plötsligt driva.
kunde inte hitta några tecken på att de var nåt fel. så stängde av bilen och kollade
olja och temperatur och allt var bra. provade att starta upp bilen igen och lägga i driven så funkade den igen.
körde en bit sen slutade den driva igen. gjorde samma sak igen med att stänga av och vänta en stund. och starta upp och det funkade.
när jag kört en bit sen så började lampan för störningar i motorelektroniken att lysa. kom hem stänger av bilen och startar upp den dan efter och lampan har slocknat och bilen gick som den skulle.

idag nu då så började lampan lysa igen och denne gången slocknar den inte och nu BLINKAR lampan för vinter läget. (en gul pil) och likaså knapparna som man väljer sport, ekonomi, vinter blinkar och skiftar mellan vinter-sport eller vinter-ekonomi.

nu växlar den dessutom inte som den ska. kan ligga på 3 ans växel när man ska starta från från stopp.


ska byta olja i morgon och se vad det gör och även läsa felkoder.

MVH Robert

gamlingen
14 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

dahlgren_90 skrev:
hej.
tänkte kolla om nån vet vad de kan vara för fel på min automat låda.
det är en volvo v70 98 års/m

härom dan när jag var ute och åkte så slutade bara lådan helt plötsligt driva.
kunde inte hitta några tecken på att de var nåt fel. så stängde av bilen och kollade
olja och temperatur och allt var bra. provade att starta upp bilen igen och lägga i driven så funkade den igen.
körde en bit sen slutade den driva igen. gjorde samma sak igen med att stänga av och vänta en stund. och starta upp och det funkade.
när jag kört en bit sen så började lampan för störningar i motorelektroniken att lysa. kom hem stänger av bilen och startar upp den dan efter och lampan har slocknat och bilen gick som den skulle.

idag nu då så började lampan lysa igen och denne gången slocknar den inte och nu BLINKAR lampan för vinter läget. (en gul pil) och likaså knapparna som man väljer sport, ekonomi, vinter blinkar och skiftar mellan vinter-sport eller vinter-ekonomi.

nu växlar den dessutom inte som den ska. kan ligga på 3 ans växel när man ska starta från från stopp.


ska byta olja i morgon och se vad det gör och även läsa felkoder.

MVH Robert

Byt oljefiltret i lådan också.

sleepyoh
14 oktober 2011 · 1 319 Inlägg

gamlingen skrev:

dahlgren_90 skrev:
hej.
tänkte kolla om nån vet vad de kan vara för fel på min automat låda.
det är en volvo v70 98 års/m

härom dan när jag var ute och åkte så slutade bara lådan helt plötsligt driva.
kunde inte hitta några tecken på att de var nåt fel. så stängde av bilen och kollade
olja och temperatur och allt var bra. provade att starta upp bilen igen och lägga i driven så funkade den igen.
körde en bit sen slutade den driva igen. gjorde samma sak igen med att stänga av och vänta en stund. och starta upp och det funkade.
när jag kört en bit sen så började lampan för störningar i motorelektroniken att lysa. kom hem stänger av bilen och startar upp den dan efter och lampan har slocknat och bilen gick som den skulle.

idag nu då så började lampan lysa igen och denne gången slocknar den inte och nu BLINKAR lampan för vinter läget. (en gul pil) och likaså knapparna som man väljer sport, ekonomi, vinter blinkar och skiftar mellan vinter-sport eller vinter-ekonomi.

nu växlar den dessutom inte som den ska. kan ligga på 3 ans växel när man ska starta från från stopp.


ska byta olja i morgon och se vad det gör och även läsa felkoder.

MVH Robert

Byt oljefiltret i lådan också.

Det är ju ett bra förslag, men på dessa sitter väll filtret jävligt illa till om jag inte minns fel?

_----------'
Bjornn
14 oktober 2011 · 749 Inlägg

Det är mycket viktigt att följa serviceintervallerna på alla automatlådor annars tar de skada.
Var oljan svart?

Senast redigerat av Bjornn (14 oktober 2011)

gamlingen
14 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

sleepyoh skrev:

gamlingen skrev:

dahlgren_90 skrev:
hej.
tänkte kolla om nån vet vad de kan vara för fel på min automat låda.
det är en volvo v70 98 års/m

härom dan när jag var ute och åkte så slutade bara lådan helt plötsligt driva.
kunde inte hitta några tecken på att de var nåt fel. så stängde av bilen och kollade
olja och temperatur och allt var bra. provade att starta upp bilen igen och lägga i driven så funkade den igen.
körde en bit sen slutade den driva igen. gjorde samma sak igen med att stänga av och vänta en stund. och starta upp och det funkade.
när jag kört en bit sen så började lampan för störningar i motorelektroniken att lysa. kom hem stänger av bilen och startar upp den dan efter och lampan har slocknat och bilen gick som den skulle.

idag nu då så började lampan lysa igen och denne gången slocknar den inte och nu BLINKAR lampan för vinter läget. (en gul pil) och likaså knapparna som man väljer sport, ekonomi, vinter blinkar och skiftar mellan vinter-sport eller vinter-ekonomi.

nu växlar den dessutom inte som den ska. kan ligga på 3 ans växel när man ska starta från från stopp.


ska byta olja i morgon och se vad det gör och även läsa felkoder.

MVH Robert

Byt oljefiltret i lådan också.

Det är ju ett bra förslag, men på dessa sitter väll filtret jävligt illa till om jag inte minns fel?

Bättre å krångla än pajja lådan pga skitigt filter.

JimmyAndersson
14 oktober 2011 · 1 679 Inlägg

Min låda vart så, då var oljan riktigt svart plus att det var hål i convertern yikes
Så hittar du inga läckage så spola lådan ordentligt smile
Ca 15 liter kanske smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Bjornn
14 oktober 2011 · 749 Inlägg

När oljan är svart så är kopplingarna i växellådan skadade eller förstörda.

dahlgren_90
14 oktober 2011 · 18 Inlägg

oljan är inte svart. men köpte 12 liter att skölja lådan med.
ingen billig olja det där men får hoppas på att de räcker.
vet någon mer exakt vart det här oljefiltret sitter någonstans?
och är det verkligen nåt filter? har hört att det bara ska vara någon slags sil?
finns inga läckage. Olje nivån är som den ska både kall och varm.

finns inga bestämda service intervaller varken hos volvo eller hos någon verkstad vad gäller service och underhåll av automatväxellådor.

ska byta oljan i morgon så kommer med mer info om hur det gått då.
tack för snabba svar

MVH Robert

Senast redigerat av dahlgren_90 (14 oktober 2011)

dahlgren_90
15 oktober 2011 · 18 Inlägg

oljan gjorde ingen skillnad. växellådan funkar nästan sämre nu.
någon som har nån ide på vad det kan va för fel?
tacksam för svar

MVH Robert

Bjornn
15 oktober 2011 · 749 Inlägg

dahlgren_90 skrev:
oljan gjorde ingen skillnad. växellådan funkar nästan sämre nu.
någon som har nån ide på vad det kan va för fel?
tacksam för svar

MVH Robert

Var det rätt olja du slog i?
Kör du igenom alla växlellägena 2 gr innan du kollar nivån?

Annars är nog troligtvis lådan kaputt tyvärr.

sleepyoh
15 oktober 2011 · 1 319 Inlägg

dahlgren_90 skrev:
oljan gjorde ingen skillnad. växellådan funkar nästan sämre nu.
någon som har nån ide på vad det kan va för fel?
tacksam för svar

MVH Robert

Vet inte hur det är just på v70, men på 850 automat är det bra att justera vajern från spaken till lådan. Den ska justeras var 4000e mil på 850 om jag inte minns fel, kan vara något liknande på v70. min v-låda indikerade fel med blinkande pil och starta på 3an, justera vajern och nu funkar den guld

Senast redigerat av sleepyoh (15 oktober 2011)

_----------'
Bjornn
15 oktober 2011 · 749 Inlägg

sleepyoh skrev:

dahlgren_90 skrev:
oljan gjorde ingen skillnad. växellådan funkar nästan sämre nu.
någon som har nån ide på vad det kan va för fel?
tacksam för svar

MVH Robert

Vet inte hur det är just på v70, men på 850 automat är det bra att justera vajern från spaken till lådan. Den ska justeras var 4000e mil på 850 om jag inte minns fel, kan vara något liknande på v70. min v-låda indikerade fel med blinkande pil och starta på 3an, justera vajern och nu funkar den guld

Aha finns det kickdownwire på dessa, ja då måste justeringen vara helt rätt annars kan den ej växla normalt.

dahlgren_90
16 oktober 2011 · 18 Inlägg

körde igenom alla lägena flera gånger sen kolla nivån = okej
sen ut och köra en sväng och den funkade inte bra.
växlar inte som den ska och vill inte driva knappt.

oljan köptes på volvo som dom själva plockade fram så de ska nog vara rätt.

mvh Robert

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 769 Inlägg

till nästa gång så kan jag tipsa om q8 oils auto15 på Swedol

men hur som helst att klabba med en massa trams utan att läsa felkoderna är meningslöst!!!

kan vara så enkelt fel att det är växelgivaren som glappar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang