2653
Sök

Bmw 325i e36 1991 Hjullagerbyte

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
tjena har en liten fråga,hur hårt ska man dra åt framhjulslagret vänster fram på en bmw 325i e36 1991.elr ska man dra med moment nyckel isf hur mkt?

Tacksamt för svar!...
Senast redigerat av te_wik (19 oktober 2011)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
18 oktober 2011
Jag har bytt flera gånger framhjulslagret på flera av mina BMW och har aldrig varit vid behov av en momentnyckel utom bara dra men om du vill kan du kolla med en verkstad och fråga hur de gör.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 oktober 2011
290Nm är det på E34 M5, så nånstans där i kring är det på en E36 oxå. Jag skulle dra med 300Nm, det borde räcka mer än väl, drar man för mycket så "bågnar" lagerbanorna o lagret förstörs i förtid.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
okok.har fått ett durrande ljud efter att ja har monterat de nya lagret,ungefär hur hårt brukar du dra åt lagret? smile

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
dawwe:okok nja jag tror faktiskt inte att de kan va uppe vid 250-300nm.för sist när ja drog åt lagret så sprack lagret (förmodligen för att ja drog lite för hårt,och sprack för att de blev för varmt) de va inte i närheten av 250nm för så mkt vred ja inte då.

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Som sagt det ÄR 290Nm på lagret till M5 E34, o det är mindre än man tror... Jag gjorde som så att jag fettade in muttern, drog riktigt hårt först (i syfte att dra ihop lagerhalvorna helt, givevis utan att ha hjulet monterat). Sedan drog jag 290Nm. Klart. Inga oljud ingenting. En guide är ju att jämföra hur mycket som sticker ut av den gängade delen på axeln kontra ett fabriksdraget lager som är felfritt. I mitt fall kan man inte se någon skillnad alls, men som sagt detta är ett mycket grovt sätt att "bedöma" hur hårt man dragit...

Edit:

Dawwe - Jimmy800:   1 - 0  *haha*

http://tajkon.se/lager_bak_e34.htm
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=144121
Senast redigerat av dawwe (18 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
okok.hmm vågar faen inte dra åt lagret så hårt som förut (och de va under 250Nm) vilket resulterade med haveri som tur var fick ja ut ett nytt på garanti,får nog knappast de igen om de skulle haverera.jag skulle helst av allt vilja veta EXAKT hur mkt som ska dras åt på min

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Men för fan...Det är 290Nm det skall dras med. 290Nm kan översättas med att du sätter på ett spärrskaft som är 1m långt o sedan hänger du 30kg längst ut, där har du ungefär 290Nm, såååå mycket är det INTE. Du har antingen fått ett kasst lager, har fälgar med super-galen ET som gör att lagret slits mycket hårdare (eller att du kör med 40-50 mm spacer/sida), eller så har du någon annan defekt på navet/axeln/hubben, ja om du inte har fel på din momentnyckel.

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
När jag monterade inre lagerbanan så gled den på lätt o fint, du bankade kanske på banan o skadade den? Korrekt montering är A & O, rent skall det vara o man får absolut inte skada lagerbanornas kanter eller liknande. Det är ett enkelt jobb, även en apa klarar av detta smile!

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
okok får vel ta å testa å dra 290Nm.ja samma här,gjorde rent fettade inte axel och lager gled in hur lätt som helst,drog åt tills de började gå tungt.sen släppte ja efter lite så den gick relativt lätt.smile

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Men då hade du ju ingen momentnyckel...290Nm blir det ganska fort! Men som sagt steg 1 är att "dra ihop" lagret "ordentligt", när detta gjordes drog jag säkerligen över 300Nm (gjorde detta med 3/4" T-skaft på ca 50cm)  lossade sedan o drog 290Nm, muttern snurrade knappt ett halv varv (eller var det ett kvarts varv???) efter att det tog "stopp" om jag minns rätt, så "lite" är 290Nm.
Senast redigerat av dawwe (18 oktober 2011)

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
nej de har ja inte.jag har hört från flera att man ska "dra tills de går tungt och sedan släppa efter lite".men börjar tvivla på de.och tänkte dra med moment.tar å testar din teori så får vi se om de löser sig

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Där har du felet...Du drog säkert runt 400Nm om inte mer, för du drog väl knappast med 1/2" T-skaft på 25cm, för DÅ lär man få ta i bra (typ lite över "100kg"). Jag hade som sagt ett 3/4" T-skaft, o när jag lossade muttern i testsyfte efter att ha dragit den med 290Nm så gick det lekande lätt...

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
ja de är mycket möjligt att felet ligger i de där!.derför ja lessna och gick ut här på forumet och fråga efter hur mkt man ska dra i Nm.ska gå ut imorn och göra alla stegen som du sa så får vi hoppas att löser sig! smile

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Gott! Drar du med 3/4" 50cm långt T-skaft så behöver du inte ta i nämnvärt för att nå upp i 300+ Nm. När jag lossade mina originalmuttrar som hade suttit på i 17 år o "satt sig redigt" så var det lekande lätt att lossa de, blev själv förvånad. Skall tillägga att mina lager var felfria, monterade nya fjäderben så det kändes snålt att flytta över de gamla lagren. Sålde iväg de gamla felfria lagren, o de rullar än idag mig veterligen:), de gamla fjäderbenen var däremot just gamla, läckte ej min dämpningen var inte som den skulle trots att bilen kändes helt OK...

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
japp! okok mina lager är förmodligen lika gamla som bilen.fick anmärkning på besiktnigen att de va missljud på vänster fram och höger bak.jag tyckte själv att lagert fram var relativt finnt.

4 474 Inlägg
18 oktober 2011
Ok...Men om det brummar från lagret så är det kasst, eller om du har "gropar" i lagerbanan, eller om det trängt in vatten/fukt o förstört fettet, eller....

Att byta lager bak är knepigare, jag passade på att byta när hela bakvagnen plockades ner för renovering.

28 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
jo de brummar,men förmodligen är de för att de är felaktigt åt draget.ja de va en aning knepigare att byta bak.hehe ja de är vel lite lättare när du har hela fan löst

Sök