Blända av för bilister som ska ut på vägen?

Sarge
25 oktober 2011 · 2 337 Inlägg

Lina- skrev:

AirOne skrev:

Lina- skrev:
Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

Laserpekare?

Ser nästan ut som en ficklampa, med en laserstråle.

http://i54.tinypic.com/108a2q0.jpg

Vilka omständigheter meriterar en laserpek i trafiken? Bara lite nyfiken.

IX ____________________________________
25 oktober 2011 · 1 340 Inlägg

Lina- skrev:

AirOne skrev:

Lina- skrev:
Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

Laserpekare?

Ser nästan ut som en ficklampa, med en laserstråle.

http://i54.tinypic.com/108a2q0.jpg

inte okey yikes

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polise … -som-vapen

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
it_mutt Avstängd
25 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Bländar också av, mest för att jag själv stör mig på andra som inte gör det.

Folk har ju rent generellt problem att blända av. Hade senast idag en töffe/töffa som tyckte att det var helt ok att ligga 100m bakom med full belysning...50-75m var inte ok, för när h*n kom så nära, så bländade h*n av...för att så fort h*n trillade ner till 100m slå på helljuset igen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

Lina- skrev:

AirOne skrev:

Lina- skrev:
Självklart man bländar av, riktigt irriterande att bli bländad.
Bländar nån mig då bländar jag tebax med heljus eller laserpekare beroende på omständigheterna!

Laserpekare?

Ser nästan ut som en ficklampa, med en laserstråle.

http://i54.tinypic.com/108a2q0.jpg

Hade du bländat mig med den pekarn hade jag rykt handbromsen o vänt om dratt fram min kära vän. Mr baseboll trä !

C H E V R O L E T <3
it_mutt Avstängd
25 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Åh jösses...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

it_mutt skrev:
Åh jösses...

Det är ingen "vanlig " klen lasar person talar om. den som länkats är säkert Minst på 50 nvm = Ett vapen som man får straff för, Kan ge ögonskador , Kan få papperspit mm att brinna etc.

Senast redigerat av Children-Of-Bodom (25 oktober 2011)

C H E V R O L E T <3
it_mutt Avstängd
26 oktober 2011 · 10 388 Inlägg

Yes, och hon ska träffa dig rakt i ögat när du blåser förbi och bländar henne i 100 knyck. Lasereffekt anges f.ö. i mW. Och 50mW är väl inget att bråka om i förhållande till att man med lätthet får tag i både 200 och 300mW.

Men, du vet ju inte, det kan vara en helt laglig 5mW:are

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
26 oktober 2011 · 1 898 Inlägg

Bländar alltid av!

Gillar inte folk som inte bländar av! Tacka vet jag Volvos gamla växellådor, dom har
hjälpt en bra många gånger när folk inte bländar av bakifrån!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Mack Forum- och sitemoderator
26 oktober 2011 · 26 151 Inlägg

RightFront skrev:

Lina- skrev:

AirOne skrev:

Laserpekare?

Ser nästan ut som en ficklampa, med en laserstråle.

http://i54.tinypic.com/108a2q0.jpg

inte okey yikes

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polise … -som-vapen

Var lite detta jag ville komma till.
I och med att jag bara har syn på ett öga och därför är så försiktig jag bara kan för att behålla synen, undrar man ju varför det ska användas laserpekare i trafiken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 oktober 2011 · 2 972 Inlägg

it_mutt skrev:
Yes, och hon ska träffa dig rakt i ögat när du blåser förbi och bländar henne i 100 knyck. Lasereffekt anges f.ö. i mW. Och 50mW är väl inget att bråka om i förhållande till att man med lätthet får tag i både 200 och 300mW.

Men, du vet ju inte, det kan vara en helt laglig 5mW:are

Även om det är en laglig 5mW laserpekare är det fullständigt olagligt att medvetet blända medtrafikanter.

Om någon jag möter glömmer / struntar i att blända av blinkar jag med ljustutan. Hittills har det hjälpt i 100% av fallen. Att dänga på allt man har för att blända tillbaka skapar ju bara en ond cirkel av bländande och gynnar ingen. Hur tänker ni? Road rage.....

Och ni som inte bländar av till bilen som står och väntar på er "för han har ingen nytta av att se just då"?? Bländar ni inte av när ni möter gående heller? Dom kan väl bara stanna och vänta tills dom kan se igen?!
Snacka om respektlöst...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
nisseper
26 oktober 2011 · 115 Inlägg

Ang att möta gående så är det väl oftast inget man ska blända av för? Vill minnas att det i körkortsboken stod att man inte behöver blända av för gående då dom kan titta bort. Tror det stod likadant om man möter ett tåg, det går på räls och föraren kan kika bort.
Jag brukar blända av för gående om dom har reflexer för att visa uppskattning (att man ska behöva bli uppskattad för att någon använder reflex är iofs korkat när det är nåt så självklart).
Har dom inte någon reflex alls tycker jag man ska tuta. Fast använder dom inte reflex när det är mörkt så förstår dom nog inte heller varför man tutar.

Brådhis * Voff voff *
26 oktober 2011 · 10 280 Inlägg

nisseper skrev:
Ang att möta gående så är det väl oftast inget man ska blända av för? Vill minnas att det i körkortsboken stod att man inte behöver blända av för gående då dom kan titta bort. Tror det stod likadant om man möter ett tåg, det går på räls och föraren kan kika bort.
Jag brukar blända av för gående om dom har reflexer för att visa uppskattning (att man ska behöva bli uppskattad för att någon använder reflex är iofs korkat när det är nåt så självklart).
Har dom inte någon reflex alls tycker jag man ska tuta. Fast använder dom inte reflex när det är mörkt så förstår dom nog inte heller varför man tutar.

Nix, det står tvärtom att du ska blända av för tåg!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mattsson_91 Självlärd
26 oktober 2011 · 3 083 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

jag håller med denna talare. Den som ska ut på vägen kan titta åt andra hållet då h*n ändå inte har behov av att se varken vägen just då eller nånting annat

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
nisseper
26 oktober 2011 · 115 Inlägg

Brådhis skrev:

nisseper skrev:
Ang att möta gående så är det väl oftast inget man ska blända av för? Vill minnas att det i körkortsboken stod att man inte behöver blända av för gående då dom kan titta bort. Tror det stod likadant om man möter ett tåg, det går på räls och föraren kan kika bort.
Jag brukar blända av för gående om dom har reflexer för att visa uppskattning (att man ska behöva bli uppskattad för att någon använder reflex är iofs korkat när det är nåt så självklart).
Har dom inte någon reflex alls tycker jag man ska tuta. Fast använder dom inte reflex när det är mörkt så förstår dom nog inte heller varför man tutar.

Nix, det står tvärtom att du ska blända av för tåg!

//Brådhis

Okej då mindes jag fel. Men känner mig rätt säker på att det i alla fall stod att man inte behöver blända av för gående.

svempus
26 oktober 2011 · 409 Inlägg

brukar blända av om jag ser att det står en bil som ska ut på vägen som jag kommer på. skulle inte själv gilla att få nästan 300watt xenon i nyllet.

så här står det i körkortsboken angående gående "du behöver inte blända av för gående. skälet är naturligtvis att det är viktigare för de gåendes säkerhet att du ser dom ordentligt än att du är artig mot dem. "

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
te_wik Forummoderator
26 oktober 2011 · 12 813 Inlägg

matteeee skrev:

AirOne skrev:

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Så frågan är ska man se till vad som är trafiksäkrast eller vad som är "hyggligast"?

Håller med om detta.
Ibland är det inte försvarsbart säkert att blända av, även om man vill för att vara hygglig.
Är en balansgång man helt enkelt får avgöra på plats.

Jag håller inte med..alls.

Som bilist ståendes på en tillfartsväg, väntandes på trafiken vill man inte bli bländad. Man vill kunna se och förbereda sin vidare färd utan att riskera att bli bländad.
Kan man inte köra säkert utan helljus den biten förbi korsande trafik ska man antingen inte ha körkort eller sakta ner.

Håller med, alla är vi olika känsliga på när vi blir bländade. Kommer jag in från en mindre väg och ska ut på tex E4an så ser jag ju åt båda hållen. Vill det sig så illa att det kommer en bil med starka hel/extraljus igång just när jag kollar så kan jag snabbt bli bländad och måste då stå i korsningen en stund tills ögonen är "bra" igen.

Så ja, jag bländar alltid av om jag ser att det kommer en bil från en avtagsväg, bländar även av ifall någon står på vänster sida på en parkeringsplats med halvljus på, det kan jag tolka som att dom ska köra ut även om inte blinkers indikerar detta. Står dom däremot med parkeringsljus på (som man ska göra när man står parkerad) så bländar jag inte av, då har dom inget behov av att stirra in i mina lampor.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Caffe
26 oktober 2011 · 1 436 Inlägg

nisseper skrev:

Brådhis skrev:

nisseper skrev:
Ang att möta gående så är det väl oftast inget man ska blända av för? Vill minnas att det i körkortsboken stod att man inte behöver blända av för gående då dom kan titta bort. Tror det stod likadant om man möter ett tåg, det går på räls och föraren kan kika bort.
Jag brukar blända av för gående om dom har reflexer för att visa uppskattning (att man ska behöva bli uppskattad för att någon använder reflex är iofs korkat när det är nåt så självklart).
Har dom inte någon reflex alls tycker jag man ska tuta. Fast använder dom inte reflex när det är mörkt så förstår dom nog inte heller varför man tutar.

Nix, det står tvärtom att du ska blända av för tåg!

//Brådhis

Okej då mindes jag fel. Men känner mig rätt säker på att det i alla fall stod att man inte behöver blända av för gående.

Som av en händelse hade jag boken framme och i körkortsboken från 2005 (då jag tog kk) står det att man inte får köra med helljus när vägen är belyst, när man möter andra fordon, när man kört ikapp fordon, när man möter tåg, spårvagn eller fartyg som riskerar att bländas. Det står även att man skall ha helljuset på vid möte med fotgängare och att man bör blända av när man närmar sig en korsning för att inte irritera den korsande trafiken. Notera användningen av får inte, skall och bör.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
tonimakaroni
26 oktober 2011 · 747 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Stefan Varberg skrev:
man kan se det så här.
Bilisten som står och väntar ser att man man är på väg och står allt som oftast stilla.
Alltså har han inget behov att se vägen just då och han har sådeles valet att inte titta in i strålkastarna som bländar.
Bilen som kommer körandes på vägen har dock ett behov av att se vägen och vägen bortom bilisten som står och väntar.

Jag resonerar precis lika, och bländar aldrig av för någon som står still på en sidoväg. Finns ingen anledning att göra det.

Ställer mig i samma led, bländar inte av om inte personen skulle få för sig att köra ut.

/ Toni Larsson
klarrre
26 oktober 2011 · 502 Inlägg

bländar alltid av så fort jag ser lastbilars taklampor eller vanliga bilars strålkastare. Vem gillar att bli bländad lixom.

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
gamlingen
28 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

klarrre skrev:
bländar alltid av så fort jag ser lastbilars taklampor eller vanliga bilars strålkastare. Vem gillar att bli bländad lixom.

Jo dom som inte bländar av för andra oavsett om fordonet rullar eller inte förtjänar inte bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang