4953
Sök

Diameter krängningshämmare Volvo S60?

250 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Har någon koll på vilken diameter Volvo s60 (både de vanliga och T5) har på främre resp. bakre krängsningshämmare?
Senast redigerat av Erikkk (26 oktober 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
27 oktober 2011
Alldeles för liten. 10mm både fram och bak!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

huh?
10 427 Inlägg
28 oktober 2011
lol, 10mm krängningshämmare? lollollollol

Volvo 800/S/V70/S60 har minst 20mm krängningshämmare fram smile

Edit: Ganska säker på att T5-bilarna har 22mm krängningshämmare fram och 19mm bak.
Senast redigerat av steifan (28 oktober 2011)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 oktober 2011
steifan skrev:
lol, 10mm krängningshämmare? lollollollol

Volvo 800/S/V70/S60 har minst 20mm krängningshämmare fram smile

Edit: Ganska säker på att T5-bilarna har 22mm krängningshämmare fram och 19mm bak.

Lite av en tolkningsfråga. Jag syftade såklart på stagen.

De stora tvärsgående hämmarna tror jag är precis som du säger. 22 resp 19 mm. Vet att om du köper t.ex IPD's förstärkta hämmare så är dessa 25mm fram resp 22mm bak så original måste ju vara mindre smile

250 Inlägg
7 november 2011
Trådstartare
19mm bak - gäller det standardchassiet? Vad har T5 för diameter i så fall? Det enda jag läst är att T5 har grövre krängningshämmare, men hur mycket?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
Erikkk skrev:
19mm bak - gäller det standardchassiet? Vad har T5 för diameter i så fall? Det enda jag läst är att T5 har grövre krängningshämmare, men hur mycket?

Ganska säker på att det är samma även på T5!

250 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:

"Visst känns Volvo S60 T5 villigare än de större syskon den delar komponenter med. Den svarar mer alert på rattutslag och styr in snabbare. T5-modellen är standardutrustad med ett sportchassi som har grövre krängningshämmare och 20 procent hårdare stötdämpare."

http://prod.automotorsport.se/media/bil … 01102.html

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
Erikkk skrev:
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:

"Visst känns Volvo S60 T5 villigare än de större syskon den delar komponenter med. Den svarar mer alert på rattutslag och styr in snabbare. T5-modellen är standardutrustad med ett sportchassi som har grövre krängningshämmare och 20 procent hårdare stötdämpare."

Där ser man. Rolig artikel det där. "Den svarar mer alert på rattutslag och styr in snabbare.". Det där kan ju diskuteras vad det gäller S60 över lag big_smile

Är du ute efter att köpa nya krängare eller vill du bara veta? Rekommenderar att du kör på IPDs stag annars. Bra saker!

250 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:
F4S4N skrev:

Där ser man. Rolig artikel det där. "Den svarar mer alert på rattutslag och styr in snabbare.". Det där kan ju diskuteras vad det gäller S60 över lag big_smile

Är du ute efter att köpa nya krängare eller vill du bara veta? Rekommenderar att du kör på IPDs stag annars. Bra saker!

Nej, S60 är ju inte direkt känd för att vara särskilt körglad. Men med lite mindre understyrning kan den säkert bli roligare.

Jag tänkte mig en ny bakre krängningshämmare, ja. Jag vet att det gör underverk på Saab 900/9-3 att gå från 16mm till 22mm, så att öka diametern lika mycket på S60:s k-hämmare borde ju också göra ganska stor skillnad.

Vad är det för stag du menar, och på vilket sätt förändrar det bilens beteende?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
Tänker på stagen som IPD säljer. Där får du med bussningar och hela kittet. Jag har själv aldrig kört någon S60 med detta monterat men vad jag har hört så finns det ingen som är missnöjd!

http://www.ipdusa.com/products/4891/6k5 … fwd-models

Där har du från deras hemsida. Dock ligger ju detta i USA vilket betyder att det tillkommer frakt och oftast tull. Finns återförsäljare i Sverige också men priserna ligger ganska högt. Xtremt.se säljer bland annat. Brukar dock bli billigare att ta hem från USA smile

Finns mycket kul på den sidan om du inte vart inne där förut! wink

huh?
10 427 Inlägg
8 november 2011
Jag beställde IPD-krängningshämmare från http://www.europeantuning.nl/ (officiella återförsäljaren för Europa) och sparade ca 1500kr mot att handla från den svenska återförsäljaren wink

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
steifan skrev:
Jag beställde IPD-krängningshämmare från http://www.europeantuning.nl/ (officiella återförsäljaren för Europa) och sparade ca 1500kr mot att handla från den svenska återförsäljaren wink

Där ser man. Letade efter den hemsidan men kom inte på namnet. Visste att det fanns något närmare än USA ! smile

Är du nöjd med dem förresten?

250 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
Både Europeantuning och Ipdusa säljer endast krängningshämmarkits. Förvisso grövre än original, men samma förhållande fram/bak, vilket inte torde hämma understyrningen nämnvärt.

http://www.ultraracing.com.my/Catalog.a … amp;page=1 : Där finns både 22mm och 25mm bakre hämmare att köpa separat, så det blir nog endast en bakre 22mm eller 25mm både fram och bak.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 november 2011
Men att förhållandet fram och bak är samma betyder ju inte att effekten blir densamma. För att ge ett överdrivet exempel så kan du ju tänka dig att du har en på 50mm fram och 40mm bak. Alltså stenhårt även om den bak är bra mycket mindre smile

250 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Men att förhållandet fram och bak är samma betyder ju inte att effekten blir densamma. För att ge ett överdrivet exempel så kan du ju tänka dig att du har en på 50mm fram och 40mm bak. Alltså stenhårt även om den bak är bra mycket mindre smile

Stenhårt kan det säkert bli, men jag tror inte att bilen kommer bli överstyrd. Det måste väl ha att göra med förhållandet fram/bak? Är förhållandet 22/19 original (?), så morde ju 22/22 alt. 25/25 vara bättre, då S60 är väldigt understyrd i originalutförande.

huh?
10 427 Inlägg
9 november 2011
F4S4N skrev:
steifan skrev:

Där ser man. Letade efter den hemsidan men kom inte på namnet. Visste att det fanns något närmare än USA ! smile

Är du nöjd med dem förresten?

Jo det var en schysst uppgradering, men jag körde inte särskilt länge med bilen innan jag ställde av den.
Har dvs inte hunnit testa så mycket.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 november 2011
Erikkk skrev:
F4S4N skrev:

Stenhårt kan det säkert bli, men jag tror inte att bilen kommer bli överstyrd. Det måste väl ha att göra med förhållandet fram/bak? Är förhållandet 22/19 original (?), så morde ju 22/22 alt. 25/25 vara bättre, då S60 är väldigt understyrd i originalutförande.

Nej det är nog inte lätt att få bilen i bra balans vad det gäller styrningen. Inte utan större ingrepp sad

250 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:
F4S4N skrev:

Nej det är nog inte lätt att få bilen i bra balans vad det gäller styrningen. Inte utan större ingrepp sad

Men grövre bakre hämmare kan säkert bilen att styra in bra mycket bättre och minska framhjulskas. Det blev iaf. resultatet när jag bytte på min 9-3:a smile

Att få bakvagnen att släppa, även vid gasuppsläpp, är väl - åtminstone vid torrt väglag - i princip omöjligt med en S60?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 november 2011
Erikkk skrev:
F4S4N skrev:
Erikkk skrev:

Men grövre bakre hämmare kan säkert bilen att styra in bra mycket bättre och minska framhjulskas. Det blev iaf. resultatet när jag bytte på min 9-3:a smile

Att få bakvagnen att släppa, även vid gasuppsläpp, är väl - åtminstone vid torrt väglag - i princip omöjligt med en S60?

Haha ja det är inte det lättaste!

Sök