ABS lampan lyser! V70 2.5T 98

JBPictures
3 november 2011 · 930 Inlägg

Det är nu såhär att ABS lampan började lysa för ett tag sedan efter ett byte av drivknutsdamasker och efter det så har abs lampan börjat lysa. då hade vi bort abs kontakten på vänster sida.
Men de konstiga symptomen jag har är att lampan slocknar och tänds ibland, oftast tänd, alltså ibland när man startar bilen kan den vara släckt och då när man kör i låg hastighet så (utan att jag bromsar) kan man känna att det låter precis som att abs:en arbetar, alltså det låter precis som när man bromsar hårt, men det bromsar ingenting utan bara låter. och detta är då som sagt bara vad jag upplevt i lägre hastigheter (ca 10-25 Km/h) sen så slocknar tänds lampan efter ett tag om jag antingen kanske trycker på bromsen hårt en gång eller av sig självt
men igår så kollade jag över abs kransarna och den kontakten och kransarna såg bra ut och kontakten glappade inget vad jag kunde känna! Dock kan det ju kanske vara så att det är en liten liten bit borta som man kanske inte ser som hastigast.
Men någon annan som har nåt annat tips på vad detta kan vara?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
JBPictures
4 november 2011 · 930 Inlägg

ingen som har en aning?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Carris Cable Guy
15 november 2011 · 23 Inlägg

hade liknande symtom på min TDi och efter ett givar byte idag (felet var höger bak på min bil) så fungerar ABSen som den ska. Så om kransen ser bra ut och det är rent och fint runt givaren skulle jag gissa på att en givare är trasig. Problemet är bara att hitta vilken.

240bns
17 november 2011 · 1 008 Inlägg

Skulle kunna vara rost/skit i krans eller spricka.
Vid sporadisk funktion på ABSen och oftast felkod på höger bak så brukar de vara styrdonets lödningar som kastat in, jättevanligt fel på x70.
Styrdonet sitter på aggregatet och är lätt att byta, 4st skruvar och ett kontaktstycke, kostar ca 4500:- beroende på var man handlar (utbytes)

Kolla vilken felkod du har och om möjligt kolla med oscilloskop på givaren/givarna, om allt ser schysst ut så lutar det mot styrdonet

Jongen
17 november 2011 · 341 Inlägg

Om det är styrenheten så går det att öppna och löda om, inte alls så svårt, har gjort det på en V70 som vi hade och det fungerade bra. Finns många bra beskrivningar med bilder om man söker på google.

JBPictures
17 november 2011 · 930 Inlägg

Det konstiga är att vi inte får fram någon felkod på det, har läst av en annan felkod som låg i motorelektroniken med en vag som egentligen är till vw och audi men det funkade att läsa ut den, men den hittar inte den här på absen, ska ner till en kompis som jobbar på holmgrens och se om jag kan läsa ut den där, så kan man iallafall minska ställena att leta påsmile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Xoff Volvo tönt... =)
17 november 2011 · 2 344 Inlägg

du har en -94 altså kan du själv enkelt kolla felkoderna och se vad den muttrar över, men givarna bak är ett vanligt fenomen, kostar 400:- nya på biltema (båda sidor byts samtidigt) annars har jag sett på äldre 850 att det är kuggkransarna fram på drivaxlarna som rostar sönder, men även dem finns på biltema för 70:-

men kolla felkoder först!

EDIT: missade att du skrev att det va V70in det gällde! men åk in på volvo och be dem läsa ut felkoderna (eller om du känner någon med OBD2 kabel och VOL-FCR)

man kan felsöka ihjäl sig om man inte kollar dem först. men styrboxen är som sagt inte ovanlig, men bakgivarna är också en väldigt vanlig faktor på V70, samma priser som till 850

Senast redigerat av Xoff (17 november 2011)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JBPictures
17 november 2011 · 930 Inlägg

Nej, har visst missat att skriva in att det är på V70n problemet är hos! inte på 850n alltsåsmile så den går inte läsa av själv:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Xoff Volvo tönt... =)
17 november 2011 · 2 344 Inlägg

joda, det går med rätt kabel + program, men tror volvo vill ha max 200:- för att bara läsa ut felkoderna på ABS

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
JBPictures
18 november 2011 · 930 Inlägg

Jo precis! just därför jag ska åka till en kompis på holmgrens;)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
strong_740
22 mars 2012 · 14 Inlägg

Min abs samt tracs lampa lyser och jag får fram följande felkoder. Finns det någon som är hajj på felkoder som kan berätta vad exakt som är fel.

ABS-412 Left Front outlet valve, fault in valve coil circuit     
ABS-432 Control Module General Interference fault               
ABS-442 Control module leakage current                           
ABS-445 Control Module General Valve faul

Tack på förhand!

strong_740
22 mars 2012 · 14 Inlägg

strong_740 skrev:
Abs samt tracs lampa lyser på min v70 och jag får fram följande felkoder. Finns det någon som är hajj på felkoder som kan berätta vad exakt som är fel.

ABS-412 Left Front outlet valve, fault in valve coil circuit     
ABS-432 Control Module General Interference fault               
ABS-442 Control module leakage current                           
ABS-445 Control Module General Valve faul

Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang