5215
Sök

Brusten fjäder renault 19 europa

671 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
tja har köpt en skattad o besiktad renault och var ute och åkte när det bara small till fram och fick se att fjädern låg mot framdäcket.. kan jag ta bortvdom och köra utan tills jag har råd att köpa en ny

2 855 Inlägg
5 november 2011
Du kan inte ta bort hela fjädern, men beroende på var den gått av så kan du kanske kapa fjädern lite och sätta dit den tillbaka.  Kapa den på andra sidan lika mycket isåfall, sen framvagnsinställning annars får du snart byta däck.
Jag skulle iallafall köpa nya/beg och sätta dit. Framvagnsinställning lär du få göra vilket som.

Brukar va fjäderbenslagren på renault som kärvar då fjädern går av, då du svänger så följer hela fjädern med runt.

671 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
okej men varför lär jag göra en inställning om jag bara byter  fjädrar för allt sitter ju skruvat med fasta lägen. och nu har jag fått av fjäderbenet men vet inte hur jag ska få ut fjädern för det verkar vara bra spänning i den

2 855 Inlägg
6 november 2011
Vad jag vill minnas så sitter väl justering för cambervinkeln nederst på fjäderbenet, rätta mig om jag har fel, var jättelänge sen jag ägde en renault, lär inte ske nåt mer heller roll

Du måste ha fjäderspännare då du ska montera väck fjädern, sen sitter det en mutter mitt uppe på, kan sitta ett plastlock för. LOSSA INTE DEN MUTTERN UTAN ATT FÖRST HA DRAGIT IHOP FJÄDERN ORDENTLIGT
Där är det spänst som du skrev.

Kolla även fjäderbenslagringen så de går lätt runt då du fått bort fjädern.

671 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
okej tack nu är det fixat lämnade in benet till verkstaden så dom bytte ut fjädern och det kan tydligen gå illa om man pular själv med det där.
men nu skall jag greja dämparna bak på bilen då bakändan hänger ned om någon vet vad det beror på..
jag har hört  att det ska finnas en lastavkänningsventil  eller om dämparna är slut helt enkelt  man får alltså inte in handen mellan däck och hjulhuset bak

2 855 Inlägg
23 november 2011
Ok, då fortsätter vi big_smile

Då den hänger ned i bakändan så är det torisionsstavarna i bakaxeln som gett vika, Det är enklare och billigare om du får tag på en annan bakaxel, ska du byta stavarna så är det minst 10,000:- om du ska lämna in den på verkstad.

Detta är tyvärr väldigt vanligt fel på dessa bilar.

671 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
billigt jag gav 4000 för bilen  och har nyss köpt sprillans nya däck sad

2 855 Inlägg
23 november 2011
Försök isåfall och få tag på en beg bakaxel på nån skrot, man vet ju inte hur dom är heller i och för sig.

Men på skrotar kan man få tag på en för mellan 1500 - 2000 :- Fast det börjar nog bli svårt att få tag på dem kanske.

Men kolla www.bildelsbasen.se iallafall

(Om den nu är värd att fortsätta kosta på) Beror förstås på skicket förövrigt
Senast redigerat av uhlin (23 november 2011)

671 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
nja den ser ju hyffsad ut hittade en bakaxel för 1000kr där  men vad händer om torsionstavarna går av helt när man är ute och åker

2 855 Inlägg
23 november 2011
Nja..... det händer väl inte så mycket mer än att det är fruktansvärt skumpigt att åka. Du har ju ingen fjädring alls.

Fast det är väl inte att rekommendera att åka så roll

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
23 november 2011
Händer inget mer än att den blir låååg bak.
Men det är jätte lätt att byta axeln.
4 bult i "golvet",2 till stötdämparna.
Släppa loss bromsrör och handbroms wire.
Bytte på en för 2-3v sedan.
Fick tag på en med bromsrör o wire kvar. smile
Bytte på 30 min och luftade bromsar så var det i ordning igen.
Bromsar funka kalas.  smile
Glömde..............8 hjulbult också.  smile
Om du inte köpeer en med däck på.  smile

671 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
ja nej men då vet man att det inte blir tvärnit på e4 eller nåt sånt  men den är ju besiktad till maj så är det ju inte alltför bråttom att fixa detta just nu då . tack så länge

671 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
lakhea skrev:
Händer inget mer än att den blir låååg bak.
Men det är jätte lätt att byta axeln.
4 bult i "golvet",2 till stötdämparna.
Släppa loss bromsrör och handbroms wire.
Bytte på en för 2-3v sedan.
Fick tag på en med bromsrör o wire kvar. smile
Bytte på 30 min och luftade bromsar så var det i ordning igen.
Bromsar funka kalas.  smile
Glömde..............8 hjulbult också.  smile
Om du inte köpeer en med däck på.  smile

just det där med bromsar och rör jag inte vågar ge mig in på men bultar i golvet är det under sittdynan bak eller ..
finns det någon bild på sånna där stavar när dom sitter iaxeln så att jag begriper någorlunda. mvh

är man tvungen att tömma ur bromsoljan och det när man byter axel annars hade jag kunnat grejat det tror jag
Senast redigerat av karlsson_1984 (24 november 2011)

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
24 november 2011
Bultarna sitter underifrån.
Bara att ta loss broms rören och plugga med typ en slang med skruv i,klämma åt bromsslang med lämplig tång.
Är lätt sak att greja och du kan ju känna dig stolt att ha gjort jobbet själv.  smile
På med overallen och börja skruva nu.  smile

671 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
haha ja man lär ju försöka det värsta som kan hända är att det går åt skogen

Sök