2299
Sök

Saab 9-5 Aero GT30R 480HK (motor renovering/facelift 05 Aero )

Målet med bilen är att få en rolig, praktiskt familje bil där hunden kan åka fort ;)

256 970 Visningar
Projektet avslutat 14 december 2013
1 697 Inlägg
7 maj 2012
#381
Kanske en dum ideé, men om du testar skruva åt den övre så kanske hela skiten roterar lite och släpper spänning på den undre så den släpper lättare. Så hela fjäderbenet roterar istället för bara den nedre muttern.

Sen om den undre släpper, så om fjädern ligger i spänn mot övre muttern så släpp spänningen mellan fjäder och mutter så kanske den släpper lättare den med.
Senast redigerat av Juvakka (7 maj 2012)


2 564 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#382
Juvakka skrev:
Kanske en dum ideé, men om du testar skruva åt den övre så kanske hela skiten roterar lite och släpper spänning på den undre så den släpper lättare. Så hela fjäderbenet roterar istället för bara den nedre muttern.

Sen om den undre släpper, så om fjädern ligger i spänn mot övre muttern så släpp spänningen mellan fjäder och mutter så kanske den släpper lättare den med.

har testat dra åt och lossa den övre.. går inte åt något håll.. fjädern är inte jätte sänd.. går stätta in en skruv mejsel och bända upp den... verkar skumt..  den nedersta vet jag fan inte hur man ska göra

tack till:
www.MBSCA.com

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 maj 2012
#383
pukan2 skrev:
värm försiktigt när du får los dom smeta in med kopparpasta. eller dränk dom med wb40 låt stå övernatten.

Man ska INTE använda kopparpasta till aluminium. Finns däremot aluminiumpasta som är till det.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 697 Inlägg
7 maj 2012
#384
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
Kanske en dum ideé, men om du testar skruva åt den övre så kanske hela skiten roterar lite och släpper spänning på den undre så den släpper lättare. Så hela fjäderbenet roterar istället för bara den nedre muttern.

Sen om den undre släpper, så om fjädern ligger i spänn mot övre muttern så släpp spänningen mellan fjäder och mutter så kanske den släpper lättare den med.

har testat dra åt och lossa den övre.. går inte åt något håll.. fjädern är inte jätte sänd.. går stätta in en skruv mejsel och bända upp den... verkar skumt..  den nedersta vet jag fan inte hur man ska göra

Tycker det låter lite skumt att den inte släpper om det inte är spänning i muttern.


3 268 Inlägg
7 maj 2012
#385
klappa till mutter lite nätt runt nåra varv med hammaren så lossnar den, asså slå på muttern tongue
Senast redigerat av jonnielahti (7 maj 2012)


Xenoholic
2 559 Inlägg
7 maj 2012
#386
Häll på lite tunn olja o låt det verka över natten.
Vet inte hur bra det är o värma på dem faktiskt.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 564 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#387
jonnielahti skrev:
klappa till mutter lite nätt runt nåra varv med hammaren så lossnar den, asså slå på muttern tongue

stått slåt  i ca 30 min på  dom... har inte hänt så mycket än tyvärr

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#388
Juvakka skrev:
nyllet skrev:
Juvakka skrev:
Kanske en dum ideé, men om du testar skruva åt den övre så kanske hela skiten roterar lite och släpper spänning på den undre så den släpper lättare. Så hela fjäderbenet roterar istället för bara den nedre muttern.

Sen om den undre släpper, så om fjädern ligger i spänn mot övre muttern så släpp spänningen mellan fjäder och mutter så kanske den släpper lättare den med.

har testat dra åt och lossa den övre.. går inte åt något håll.. fjädern är inte jätte sänd.. går stätta in en skruv mejsel och bända upp den... verkar skumt..  den nedersta vet jag fan inte hur man ska göra

Tycker det låter lite skumt att den inte släpper om det inte är spänning i muttern.

jaa.. väldigt... man blir ju trött på skiten tongue

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
#389
Aerocombi skrev:
Häll på lite tunn olja o låt det verka över natten.
Vet inte hur bra det är o värma på dem faktiskt.

har lät lite låsolja på nu så får jag testa imon...


värme är inte så bra nä..... får vara försiktig så inte blir för varmt inne i dämparen..

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#390
dags för liten uppdatering då..

varit med Marco http://www.garaget.org/Juvakka på skroten idag... han skulle ha nytt innertak till sin og900

då står den en saab 9-5 02 där...


undrar behöver man detta fäste eller vad man ska säga.. för att bygga om till facelift ????
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-6179a56c4d95e374a8f33170757aad26.jpg

en undrar jag om man behöver dessa plattor eller passar dom nyare lamporna rakt på ????
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-4a45f7ec9991b130da4127704395690e.jpg

spridarna smutsiga igen sad redan efter 400 mil. va kan detta beror på.. har nytt filter på. kör va 4 tank bensin. hade i sdp i tanken när jag körde soppa. plus liknade för E85 ända blir dom så... så börja den misstända på cylinder ett så kolla ja spridaren och den va inge fin... inte så konstigt.. vad kommer skiten från ???
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-b8fb3b79b167a0e22ec466c950bfac02.jpg
stiften på ettan:P gått lite varm utan soppa....
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-ce18f93960e2f2d197be36b3cc3d5f73.jpg

lite dålig bild.. men dom andra stiften så bra ut... ska dom ju göra efter 400 mil.. lite olja på dom. men det vet jag. ska byta kolv och olje ringar i sommar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8845/8845-04d6db598a721c086ecf94e9d23cf19f.jpg



vad tror ni ????

tack till:
www.MBSCA.com

3 268 Inlägg
8 maj 2012
#391
byt styrbox, känns som att nånting är riktigt fel, och är de en e85box ska du inte köra nånting alls på bensin.


2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#392
jonnielahti skrev:
byt styrbox, känns som att nånting är riktigt fel, och är de en e85box ska du inte köra nånting alls på bensin.

styrboxen är kollad är en biopower box så går blanda hur man vill. den känner av vad för blandning det är...

tack till:
www.MBSCA.com

1 702 Inlägg
8 maj 2012
#393
Saab rekommenderar väl även biopowerbilar att köra bensin då o då. Men det har du ju gjort så det är väl till o byta bränsleledningar mm till tåligare grejer. Det svarta klägget från sist du plocka av spridarna var det där nu med så är det ju nåt från tanken som följer med soppan o knappast nåt fel i boxen.
Sen ta fjäderspännare o dra ihop så är du ju säker på att den muttern inte har nåt motstånd ovanifrån. Den måste ju lossa om du slår på den i 30 min.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

3 268 Inlägg
8 maj 2012
#394
Skruvar till det skrev:
Saab rekommenderar väl även biopowerbilar att köra bensin då o då. Men det har du ju gjort så det är väl till o byta bränsleledningar mm till tåligare grejer. Det svarta klägget från sist du plocka av spridarna var det där nu med så är det ju nåt från tanken som följer med soppan o knappast nåt fel i boxen.
Sen ta fjäderspännare o dra ihop så är du ju säker på att den muttern inte har nåt motstånd ovanifrån. Den måste ju lossa om du slår på den i 30 min.

nja ska nog inte va problem med ledningar osv. har själv etanolkonverterat min 9000 till 100% etanol, inga problem för mig hmm


1 697 Inlägg
8 maj 2012
#395
Vet du vad det är för nåt som sätter sig i spridaren? Tankar du alltid på samma mack?


1 702 Inlägg
8 maj 2012
#396
Nyllet som har otur igen.... smile Nej men vad tror du dessa beläggningar kommer ifrån om soppafiltret är nytt då vill säga.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#397
Skruvar till det skrev:
Saab rekommenderar väl även biopowerbilar att köra bensin då o då. Men det har du ju gjort så det är väl till o byta bränsleledningar mm till tåligare grejer. Det svarta klägget från sist du plocka av spridarna var det där nu med så är det ju nåt från tanken som följer med soppan o knappast nåt fel i boxen.
Sen ta fjäderspännare o dra ihop så är du ju säker på att den muttern inte har nåt motstånd ovanifrån. Den måste ju lossa om du slår på den i 30 min.

men filter bode ju ta upp det som kommer från tanken tycker man ju.. kan ju vara något på vägen.. stälde spridarna i lite soppa blev dom som nya... så måste ju vara något E85 tar med sig....


fjädern är inte alls spänd.. ja kan röra den med en skruvmejsel men kan ju testa.. bak va det lätt skruva ju...

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#398
Juvakka skrev:
Vet du vad det är för nåt som sätter sig i spridaren? Tankar du alltid på samma mack?

är någon svart gegga typ.. när brukar tanka på olika

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#399
jonnielahti skrev:
Skruvar till det skrev:
Saab rekommenderar väl även biopowerbilar att köra bensin då o då. Men det har du ju gjort så det är väl till o byta bränsleledningar mm till tåligare grejer. Det svarta klägget från sist du plocka av spridarna var det där nu med så är det ju nåt från tanken som följer med soppan o knappast nåt fel i boxen.
Sen ta fjäderspännare o dra ihop så är du ju säker på att den muttern inte har nåt motstånd ovanifrån. Den måste ju lossa om du slår på den i 30 min.

nja ska nog inte va problem med ledningar osv. har själv etanolkonverterat min 9000 till 100% etanol, inga problem för mig hmm

E85 är aggressivt på plast och gummi så det kan blir skit från det.... därför har en 06 biopower helt annat soppa system än min... så det tar skada

tack till:
www.MBSCA.com

2 564 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
#400
Skruvar till det skrev:
Nyllet som har otur igen.... smile Nej men vad tror du dessa beläggningar kommer ifrån om soppafiltret är nytt då vill säga.

jag vet faktiskt inte... ringde en saab firma fråga va biopower bränsle ledningar kosta.. men han va inte så hjälpsam ska ringa testa med någon annan tongue

tack till:
www.MBSCA.com


Sök