4868
Sök

HJÄLP! Får ej loss spindellederna..

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Hej!

Är mitt uppe i ett kopplingsbyte på bilen, men jag har stött på ett problem. Spindellederna vägrar att lossna-.-

pga det, har jag varit tvungen att såga dem. Och då får jag ett nytt problem, hur tusan ska jag få ut de resterande delarna?
Har varit där med brännare för att värma, sedan slagit med hammare. Resultatet är att ena spindelledens nedre del har ny lossnat. Men det betyder att jag har två överdelar och en underdel som fortfarande sitter fast....

Någon som har en bra lösning på hur jag ska lyckas få bort delarna av spindellederna? Eller kanske tips på vad jag kan försöka med?
Tacksam för alla svar!

Mvh Joachim(Joxson)

1 321 Inlägg
9 november 2011
Joxson skrev:
Hej!

Är mitt uppe i ett kopplingsbyte på bilen, men jag har stött på ett problem. Spindellederna vägrar att lossna-.-

pga det, har jag varit tvungen att såga dem. Och då får jag ett nytt problem, hur tusan ska jag få ut de resterande delarna?
Har varit där med brännare för att värma, sedan slagit med hammare. Resultatet är att ena spindelledens nedre del har ny lossnat. Men det betyder att jag har två överdelar och en underdel som fortfarande sitter fast....

Någon som har en bra lösning på hur jag ska lyckas få bort delarna av spindellederna? Eller kanske tips på vad jag kan försöka med?
Tacksam för alla svar!

Mvh Joachim(Joxson)

Öhh? Bil?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

2 024 Inlägg
9 november 2011
Tja, lämpliga verktyg är ju just spindelledsavdragare eller en brytgaffel, då släpper det oftast utan större ansträngning. Slå med hammare kan man ibland göra tills man blir blå utan större resultat.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Muttley
9 november 2011
Du har fått väck mutter men inte får upp leden ?.  De kan ju sitta hårt och de finns verktyg för det. Kan använda brytjärn med. Men att värma det känns ju inte lönt.

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Bilen är min Eclipse! smile

Jag har ett brytgärn, men den fungerade inte. Därför spindellederna är avsågade.

Muttley
9 november 2011
Biltemas spindelledsavdragare funkar bra. Rätt verktyg är bäst för dem då de brukar sitta som fan

KHRacing
9 november 2011
brytjärn/spindelledsavdragare o baksidan av en yxa + SLÅ HÅRT så lossnar de.

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Vänta, spindelledsavdragare och baksidan av en yxa?
Lust att förklara? smile

Muttley
9 november 2011
Jag menar sån här men de går nog inte då du inte har bulten kvar.
http://handla.swedol.se/images/large/VE-72058.jpg

Han menar en sån här och sen slå till den rejält.
http://www.biltema.se/ProductImages/19/large/19-1240_l.jpg

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Ett brytjärn har jag, men trots att man tog i allt vad man kunde vägrade den lossna, därför den vart sågad.
Men varför borde jag inte kunna använda spindelledsavdragaren på den gängade biten som fortfarande sitter fast?

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
10 november 2011
Det är bara att bli förbannad! då lossnar dom flesta svåra sakerna! Den lär ju knappast lossna av att du sitter där och tittar och svär åt den..

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

1 277 Inlägg
10 november 2011
sväng runt fjäderbenet å kolla om det går ett spår bakom där man sticker upp spindelleden, där kan du slå in en tjock mejsel då delas allt lite och då brukar du kunna få ur skiten

Muttley
10 november 2011
Har du en bra bit kvar av tappen?   Jag värmde lite sist jag plocka av leder då de satt för hårt samtidigt som jag spände med avdragare

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
Verkar som att vissa inte riktigt förstår scenariot... Så hoppas detta hjälper:
https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169225/169225-02c73aceafab43f62513d204392abdce.jpg

Båda delarna sitter kvar, muttern tillbaka skruvad i hopp om att jag kunde dra ut den om man skruvade på muttern. Men det går inte ens att få muttern att snurra så den "drar" ut den..

https://www1.garaget.org/gallery/images/170/169225/169225-e933f6ac19368d4f97dd1bdcfc4d4937.jpg
Här har jag fått av ena delen, dvs underdelen på spindelleden.

Observera att länkarmen ska vara under, men det förstår ni nog smile
Har fått hem en spindelledsavdragare idag så ska testa med den imorgon smile
Senast redigerat av Joxson (11 november 2011)

Garaget Anhängare!
2 068 Inlägg
11 november 2011
värma lite? sen lill-slägga? vad är problemet?

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått

2 024 Inlägg
11 november 2011
Den gängade bit som sitter kvar i navet kan du inte dra ur uppåt, hålet är koniskt. Den måste ut nedåt så att försöka dra igenom den med muttern kommer inte funka. Genom att kapa spindelleden där så har du gjort det svårare för dig. Hade jag varit dig i detta läget så hade jag demonterat navet från bilen och satt upp det i ett skruvstäd så man kan komma åt att använda lite våld utan att riskera att skada bilen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
För att jag har försökt. Det är problemet, har hamrat på dem i timmar....

Då vet jag att det är koniskt. Good fact!
Hmm, okej tåls att tänka på...

Muttley
11 november 2011
Hm den ena länkarmen ser kass ut smile Hade varit lättare att byta dem

Proud 350Z owner!
540 Inlägg
11 november 2011
Trådstartare
anledningen till att de ser kassa ut är att jag har bränt på dem wink
Men de ska borstas/slipas lite sen underedsmassa på det smile

270 Inlägg
11 november 2011
De är bara att slå, hade själv de problemet med min när jag skulle byta byta. Dom sitter så in i H****e.

Sök