6200
Sök

Kärvande växellåda/ går inte att få i backen M66 Awd V70 2007

730 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Hallå

I torsdags när jag kom hem från jobbet och skulle lägga i backen så kärvade den och ville inte hoppa i läge, var "svampig" i läget.
Skulle sen köra iväg strax efteråt och då fick jag inte i backen heller, utan fick handrulla ut bilen från parkeringen. Provade då att lägga i backen och konstigt nog hoppade den i med lite våld. Frid och fröjd tänkte jag.

Var inga problem med att få i backen någon gång under gårdagen, eller idag när jag körde hem ifrån. Problemet kom när jag hade kört några mil och skulle parkera sen idag på en parkering. Samma känsla i spaken igen när jag skulle parkera. Satt och drog på alla sätt som är möjligt, men nu är det lögn att få i backen.

Va kan det vara för fel? Har plockat bort luftrenaren och försökt dra på wirens infästning på lådan utan resultat.

Alla andra växlar går ju i utan några som helst problem...

477 Inlägg
12 november 2011
backen har raka drev och brukar generellt vara "svårare" att få i än dom andra växlarna
ofta funkar det om man kopplar om igen. alltså släpp upp och tryck ner kopplingen en gång till...
annars kanske du har nått glapp i någon led eller i spakstället

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

730 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
blink_pj skrev:
backen har raka drev och brukar generellt vara "svårare" att få i än dom andra växlarna
ofta funkar det om man kopplar om igen. alltså släpp upp och tryck ner kopplingen en gång till...
annars kanske du har nått glapp i någon led eller i spakstället

Tro mig, jag har provat att koppla ett antal ggr, rullat sakta både framåt och bakåt och försökt lirka i växlarna... Känns som att jag har provat allt nu.

Sök