Provmonteringsdag två
Efter att suttit hemma och rullat tummarna lite för länge så fick jag idén att be motorverkstan skicka motordelarna som de inte var klara med (dvs. topparna).
Efter kartong + adress hade lämnats var de bara packa alla färdiga motordelar och rulla in motorn i hissen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-629722133ee331c457ce6f466a95030d.jpg]()
60 mil senare fick de bli att packa upp allt och försöka göra en så bra arbetsplats som möjligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7c771a3f5dbb358b9435fc35740f9a15.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-62dbb1cba641a463fc31ecdb615b1910.jpg]()
För att forstsätta där jag sist slutade så blev det provmontering av kolvringar som fick komma först
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-23534362dd0dcd3978dbcfa449c0141a.jpg]()
Kolvarna har på den här maskinen tre kolvringar som är de vanligaste på 4 - takts - motorer
Ring 1 och 2 är kompressionsringar, dvs. de håller inne kompressionen och sluter tätt. Ring 1 och 2 överför även värme från kolvarna till motorblocket. Den 3:e ringen är en oljering som skrapar olja från cylinderväggen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dba7614ce8cd0e9bfb4a1f977c3ad460.jpg]()
Den mätning jag utför är på de spel som bildas här (bild under) när ringen sitter inne i cylindern
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e295ea9d0d19009813d8244993f1726.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6c88f125cad635ebee76c2fdbe696ace.jpg]()
Börjar med att göra rent cylinderloppet med lite WD40. Jag hade gärna smort in de med lite monteringsolja istället. Men då finns en risk att oljans tjocka skikt påverkar avläsningen av kolvringsspelet till ett mindre än det egentligen är.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7e52af0c5ef747572a513ec9432e7f2c.jpg]()
Trycker in den första kompressionsringen lite lätt med skåran/glappet uppåt. Efteråt viker jag bara ner den i cylinderloppet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-75c7d13c79b7a4978eac9b691217c988.jpg]()
Ringarna är märkta med ”TOP” så att sätta de upp och ner borde vara ganska svårt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aba047b50bf47b56f27f086421c53180.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e6e1da3a4ef8e12c379e057b342cfd9d.jpg]()
Sen trycker jag ner ringen runt en centimeter med en kolv, samt därefter kontrollerar så att ringen sitter rakt och jämt i cylinderloppet och inte snett.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77bd808d7eecea4a67eaf52783bdb259.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cd0d7e4118f6320109e3dafa1e744120.jpg]()
Mäter spelet med ett bladmått och ser efter så de stämmer överens med vad handboken säger de ska vara.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-62dad3e7aa828269919f63e2a75727ef.jpg]()
Den undre ringen brukar kunna ha ett lite mindre spel då den inte blir lika varm som den övre.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c698c7e0e0f2bfce916e3ef0cfdd83e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb33cf3a11d1eafcb8969293f97b02af.jpg]()
Samtliga vevstakar har hos motorverkstan blivit märkta med ett nummer. Numret är bra för att bestämma vilken plats kolven ska sitta på, men även hur stakens övre och undre del ska sitta ihop.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a19302d2785f5c887d573016b4bebfb6.jpg]()
Om kolvarna ser ut som mina brukar man kunna sätta de åt vilket håll som helst. Men vissa kan även ha en pil eller ett sträck som pekar i färdriktningen, dvs. åt de håll de ska sitta. I skrivande stund funderar jag fortfarande om de är en pil som pekar åt vänster, ett öga som tittar åt höger, eller ett A som beskriver dess gradering… hmm…
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0bb5e34aca07c5933821413643fa4da1.jpg]()
S**t samma, jag monterar de med vevlagerlåsningen neråt istället som på vissa andra amerikanska v8:or brukar vara en standard.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9bef3f148401fc9908bf861b1a541de6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ff20b1a6948e7ecbb373a5d4a702ec4.jpg]()
Rengör lagerytorna med lite WD40
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-29a85e43a3b2cbff3af2cdcb92af585d.jpg]()
Tar fram nya lager för vevstakarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-130d97ecfecc3ac7d594391c105e8673.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-825ca4d4453bada28fbc905a49bfa4b2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cc665ce4bfd77ca165b33389298a1343.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f20f2727be0ee04280c8b3a6540ba12.jpg]()
Håller koll på numreringarna så vevstakens övre och undre del sätts ihop på rätt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-514a8930792eabee12b6f67379f3201a.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38a6644160c79c22de39fcaa19b9427d.jpg]()
Smörjer in cylinderloppen rikligt med monteringsolja
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aae838ef3ed5b03538e0b4dd2eada788.jpg]()
Bara en liten inslängd bild på den olja jag använder vid montering ifall någon undrade.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2290e761a251a3133e944d5f1d2ece55.jpg]()
Vrider upp blocket på snedden
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86ddae431d7cbf3bd2c36716a7178360.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e37c783c4e328eb48ac86bb032e4d57c.jpg]()
Snurrar vevaxeln så att fästen för vevstake ett och två kommer rakt under cylinder ett och två.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6b2c7ad825f2b77bd24aa71adfcb628.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2431a2b98beaeef41f408f8a5a9b3ee.jpg]()
Innan jag för in kolven så sätter jag på en bit gummislang över vevstaksbultarna så minskar risken för att repa något då jag för den ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0ae1b2f4112906f8f5d56d4b4f2088e7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5da8b7d869f06fadfbf198180194814c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e7b48f150131d9102742da019d7aeae.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-175b402c18db83e4428ce1d3628db862.jpg]()
För in den andra kolven innan jag skruvar fast den första. (Hade jag varit smart här hade jag vridit upp blocket och även monterad den andra kolven rakt ner, och minskat risken för repor)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-46dc26cf88ae747bd67fd3e20a083b05.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0eb6837ca3291ed40de4a2b58023030b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2d11baacdc976d60ebbca1e89362487.jpg]()
Lägger en liten bit Plastic-Guage på vardera vevstakshalva innan de trycks fast.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ca74475829a3e8afbd2575903783cf69.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6570135df877eb00456ebfbfe6df2160.jpg]()
Vevstaksbultarna skruvar jag först åt för hand innan de dras åt till angivet moment i tre steg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d8fdfb267f552733559661ec04d5808e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-be2af82dbceebcf4e7777d3973ed6868.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-56a0a01207c329c3b97b2c8aed9563b0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f0d8eea22a7d81d8a2ce93dc94c7f16.jpg]()
När vevstakarna är åtdragna till angivet moment så skruvas de därefter bort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e7724ef84c86866b789a11d795fc526a.jpg]()
Precis som vid mätningen av vevlagerspelet så lämnas en liten vaxstrimma. Värdet antecknas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d8eac845852e0c6d444cdda6516e7288.jpg]()
Resterna tas bort med en bit papper och lite WD40
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-73e7f6afb9dd951656bcc2289240dea9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9f4f80878ba34ab9d7ff31085e28eaf.jpg]()
Nu ska de sättas lite snurr på maskineriet
Men först läggs rikligt med monteringsolja.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87b659c8654d9a7968c177b474e37a02.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dbab5c0f3214fdc1bf057f143d47a724.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ffb02913eeb55bcfae58811a62989be9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ae7e6d47d6b67a34bd4a179cb9679ae6.jpg]()
Cylinderloppet smörjs en andra gång och kolvarna förs in på samma sätt som förut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-885bc0d9a853c1328afa3387e7c60d52.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b72f7e7bd81ad6bfc7f86ad7eccfcbdd.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ad29e4eb7c7d95030caf8f1390a79fbd.jpg]()
Innan blocket vänds tillbaka passar jag på att mäta spelet mellan vevstakarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-086e59d81f3b07a76fa5d562e1e3d0e9.jpg]()
Efteråt är de bara prova snurra runt lite lätt och se så det inte skrapar eller kärvar nånstans
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-47699c10b520a9e7b8946d88ce5c6733.jpg]()
Har man ”strokat” en motor, bytt vevaxel eller kanske stakar, kan det alltid vara bra att vrida ett varv och se så ingen bult eller liknande tar i eller skrapar i motorblocket.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-caa42ee4c555db7d9ac39a1ef97dc26b.jpg]()
Efter några varv med spärrskaften och lite brööööm bröööööööööm! var de dax att gradera in kammen.
Detta görs bland annat för att kontrollera att kamaxeln är korrekt inställt efter vad kamtillverkaren rekommenderar, eller vad man nu själv känner för och ha, dvs. om man har ett ställbart kamdrev.
Jag kommer gradera kammen med en metod som kallas ”Lobe Intake Centerline nånting” Till en kamgradering behövs en graderingsskiva, en passande penna som man kan rita med, lite ståltråd, kanske ett kolvstopp, och ett kamkort om man nu följer rekommendationerna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d44bc137a4043f0d99cc211eddb6ba04.jpg]()
Jag har monterat kamkedjan i standardspåren, detta efter rekommendationer från kamtillverkare… + att jag är en liten fegis ..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-057fd77f34063360bc84735cd9c18d67.jpg]()
Markerar punkterna med en vanlig däckpenna så de lättare går att hitta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9eb8b1f77339af34109f6bee2f36ea3f.jpg]()
Backar vevaxeln runt ¼ varv motsols (ej färdriktningen)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77cd2eff3f31c1b06b54ed7bc745b6ef.jpg]()
För att hitta kolvens ”Top Dead Center” (TDC) sätter jag in ett hemma byggt kolvstopp. Detta är bara en bit metal och två bultar med en liten gummibricka på den ena så att inte det nyplanade decket repas eller liknande.
TDC dvs. Top Dead Center, är kort och gott den punkt då kolven har nått sin översta punkt och påbörjar sin vändning neråt.. typ..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e4970cd0c14fae10713ee8a132cfe19f.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d2f59315dfdf6ed0dd080119c7c42da7.jpg]()
Skruvar fast graderingsskivan på vevaxeln
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4f8355e9d0c07e95c30d6711dccfbb80.jpg]()
Vrider medsols tills kolven tar emot på kolvstoppet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-32691e85f69908c792122afb175d36d5.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e2af19bdd01818de9dbdb3fcf366e5d3.jpg]()
Vrider skivan till noll (0) utan att ändra på vevaxeln
Som mätpinne har jag satt fast lite koppartråd med en bult i blocket. Bara det är någorlunda hårt och inte rör på sig så ska de fungera fint.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b0f3630f4222a14c9aa882b6becbfe49.jpg]()
Snurrar sedan vevaxeln motsols till kolven tar emot igen (andra hållet typ)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0959b6fd051168397dd765fbdba7f40c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92b15d621248c77791fd6ebbd6945a44.jpg]()
Drar ett streck med däckpennan där det tog stopp
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-21db2e7e9a2fc67a1fcf1cb52256a29f.jpg]()
Delar värdet jag fick på två och så har jag TDC
Dvs: 111/2 = 55,5
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bb8ea8cd7b22b69431b48ce379829b5a.jpg]()
Plockar bort kolvstoppet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3a78e74e2adfb58fa35eaeab3219c28c.jpg]()
Vrider vevaxeln till de markerade TDC
Och mycket riktigt befinner sig kolven i topp
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-beed873845e95e6eb4468b3b6b060103.jpg]()
Tar fram en lyftare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d79b2516a13608026b65a8b2873b4e90.jpg]()
Oljar in och släpper ner den i andra lyftarhålet (för insugsventilen)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f00600e288f8e7267495772e214b528.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-038a71874c703368d3498f043d01e307.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00ef5af05990591a5d57731054ba75b7.jpg]()
Monterar fast indikatorklockan och sätter rakt mot lyftarens övre kant.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86b1a8ba2a6b931715fcc442552bc490.jpg]()
Vriden vevaxeln tills lyftaren gör sitt max lyft. Dvs. där visar stannar precis innan den vänder tillbaka.
Sedan vrider jag skalan så visar står positionerad på noll
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9ce2eb550c41d32bcb6205cb06b1d7d.jpg]()
Vrider efter de sakta vevaxeln motsols tills visaren kommit ner på 0.5 mm
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7b8506e77c579530513ddef9caa25f3.jpg]()
Markerar på gradskivan vart visaren stannat
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-950bd68c959e33070a3d909a18e8a945.jpg]()
Vrider axeln tillbaka så visaren hamnar på noll. Direkt efter vrider jag vidare vevaxeln medsols så visaren hamnar på 0.50 mm igen. (typ andra sidan)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ceb8163f0c57299042ef6db0ee12738.jpg]()
När visaren kommit fram till 0.50 mm ritar jag ut en ny markering på gradskivan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5dbcc99f42c81f49dedda93a925ecb06.jpg]()
För att nu räkna ut vad kammen har fått för ”Intake Center Line” så adderar jag de två värdena som markerats ut på gradskivan, dvs.
80 + 134 = 214
Värdet delar jag sedan med 2 för att få reda på kammens ”Intake Center Line”
214 / 2 = 107
Intake Center Line: 107 grader
Kollar man på kamkortet framgår det att den rekommenderade ”Intake Center Line” för kamaxeln ska ligga på 108 grader.
Jag kan minska kammens intake center line genom att avancera kammen, eller öka den genom att retardera (om jag tänker rätt). Då kamkuggen skulle ändra inställningen med 2 grader mer eller mindre så kommer jag inte direkt närmare 108 grader med en ändring. Skulle kamkuggen vara steglös skulle jag kunna komma närmare målet, men med endast tre valmöjligheter får jag helt enkelt nöja mig med 107 grader.
Ett tillägg kan vara att med mina små effektuttag och låga varvtal skulle jag inte märka mycket till skillnad om jag lyckats träffa precis 108 grader.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0ad047ee3ab355d8849f95ca87217ea6.jpg]()
Om någon vill ha en mer pedagogisk förklaring på hur jag genomför kamgradering så säg bara till. Och är de någon som tycker jag graderar kammen på fel sätt så säg de också!
Med kammen korrekt installerad (nästan iallfall) så fick det bli dagens sista mätning. Och de vart avståndet mellen kolvens högsta punkt och blockets deck
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f46f48ed99ff7645d5075f934afc2d49.jpg]()
Och med de taget så finns de inte mycke mer jag kan göra på motorn utan topparna.
Så imorn blir det motorrummet istället
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-655b30c80fa16e165dc77d76ce92db16.jpg]()
Forsättning följer inom kort
Efter att suttit hemma och rullat tummarna lite för länge så fick jag idén att be motorverkstan skicka motordelarna som de inte var klara med (dvs. topparna).
Efter kartong + adress hade lämnats var de bara packa alla färdiga motordelar och rulla in motorn i hissen.

60 mil senare fick de bli att packa upp allt och försöka göra en så bra arbetsplats som möjligt.


För att forstsätta där jag sist slutade så blev det provmontering av kolvringar som fick komma först

Kolvarna har på den här maskinen tre kolvringar som är de vanligaste på 4 - takts - motorer
Ring 1 och 2 är kompressionsringar, dvs. de håller inne kompressionen och sluter tätt. Ring 1 och 2 överför även värme från kolvarna till motorblocket. Den 3:e ringen är en oljering som skrapar olja från cylinderväggen.

Den mätning jag utför är på de spel som bildas här (bild under) när ringen sitter inne i cylindern


Börjar med att göra rent cylinderloppet med lite WD40. Jag hade gärna smort in de med lite monteringsolja istället. Men då finns en risk att oljans tjocka skikt påverkar avläsningen av kolvringsspelet till ett mindre än det egentligen är.

Trycker in den första kompressionsringen lite lätt med skåran/glappet uppåt. Efteråt viker jag bara ner den i cylinderloppet.

Ringarna är märkta med ”TOP” så att sätta de upp och ner borde vara ganska svårt


Sen trycker jag ner ringen runt en centimeter med en kolv, samt därefter kontrollerar så att ringen sitter rakt och jämt i cylinderloppet och inte snett.


Mäter spelet med ett bladmått och ser efter så de stämmer överens med vad handboken säger de ska vara.

Den undre ringen brukar kunna ha ett lite mindre spel då den inte blir lika varm som den övre.


Samtliga vevstakar har hos motorverkstan blivit märkta med ett nummer. Numret är bra för att bestämma vilken plats kolven ska sitta på, men även hur stakens övre och undre del ska sitta ihop.

Om kolvarna ser ut som mina brukar man kunna sätta de åt vilket håll som helst. Men vissa kan även ha en pil eller ett sträck som pekar i färdriktningen, dvs. åt de håll de ska sitta. I skrivande stund funderar jag fortfarande om de är en pil som pekar åt vänster, ett öga som tittar åt höger, eller ett A som beskriver dess gradering… hmm…

S**t samma, jag monterar de med vevlagerlåsningen neråt istället som på vissa andra amerikanska v8:or brukar vara en standard.


Rengör lagerytorna med lite WD40

Tar fram nya lager för vevstakarna




Håller koll på numreringarna så vevstakens övre och undre del sätts ihop på rätt


Smörjer in cylinderloppen rikligt med monteringsolja

Bara en liten inslängd bild på den olja jag använder vid montering ifall någon undrade.

Vrider upp blocket på snedden


Snurrar vevaxeln så att fästen för vevstake ett och två kommer rakt under cylinder ett och två.


Innan jag för in kolven så sätter jag på en bit gummislang över vevstaksbultarna så minskar risken för att repa något då jag för den ner.




För in den andra kolven innan jag skruvar fast den första. (Hade jag varit smart här hade jag vridit upp blocket och även monterad den andra kolven rakt ner, och minskat risken för repor)



Lägger en liten bit Plastic-Guage på vardera vevstakshalva innan de trycks fast.


Vevstaksbultarna skruvar jag först åt för hand innan de dras åt till angivet moment i tre steg.




När vevstakarna är åtdragna till angivet moment så skruvas de därefter bort.

Precis som vid mätningen av vevlagerspelet så lämnas en liten vaxstrimma. Värdet antecknas.

Resterna tas bort med en bit papper och lite WD40


Nu ska de sättas lite snurr på maskineriet
Men först läggs rikligt med monteringsolja.




Cylinderloppet smörjs en andra gång och kolvarna förs in på samma sätt som förut.



Innan blocket vänds tillbaka passar jag på att mäta spelet mellan vevstakarna

Efteråt är de bara prova snurra runt lite lätt och se så det inte skrapar eller kärvar nånstans

Har man ”strokat” en motor, bytt vevaxel eller kanske stakar, kan det alltid vara bra att vrida ett varv och se så ingen bult eller liknande tar i eller skrapar i motorblocket.

Efter några varv med spärrskaften och lite brööööm bröööööööööm! var de dax att gradera in kammen.
Detta görs bland annat för att kontrollera att kamaxeln är korrekt inställt efter vad kamtillverkaren rekommenderar, eller vad man nu själv känner för och ha, dvs. om man har ett ställbart kamdrev.
Jag kommer gradera kammen med en metod som kallas ”Lobe Intake Centerline nånting” Till en kamgradering behövs en graderingsskiva, en passande penna som man kan rita med, lite ståltråd, kanske ett kolvstopp, och ett kamkort om man nu följer rekommendationerna

Jag har monterat kamkedjan i standardspåren, detta efter rekommendationer från kamtillverkare… + att jag är en liten fegis ..

Markerar punkterna med en vanlig däckpenna så de lättare går att hitta

Backar vevaxeln runt ¼ varv motsols (ej färdriktningen)

För att hitta kolvens ”Top Dead Center” (TDC) sätter jag in ett hemma byggt kolvstopp. Detta är bara en bit metal och två bultar med en liten gummibricka på den ena så att inte det nyplanade decket repas eller liknande.
TDC dvs. Top Dead Center, är kort och gott den punkt då kolven har nått sin översta punkt och påbörjar sin vändning neråt.. typ..


Skruvar fast graderingsskivan på vevaxeln

Vrider medsols tills kolven tar emot på kolvstoppet


Vrider skivan till noll (0) utan att ändra på vevaxeln
Som mätpinne har jag satt fast lite koppartråd med en bult i blocket. Bara det är någorlunda hårt och inte rör på sig så ska de fungera fint.

Snurrar sedan vevaxeln motsols till kolven tar emot igen (andra hållet typ)


Drar ett streck med däckpennan där det tog stopp

Delar värdet jag fick på två och så har jag TDC
Dvs: 111/2 = 55,5

Plockar bort kolvstoppet

Vrider vevaxeln till de markerade TDC
Och mycket riktigt befinner sig kolven i topp


Tar fram en lyftare

Oljar in och släpper ner den i andra lyftarhålet (för insugsventilen)



Monterar fast indikatorklockan och sätter rakt mot lyftarens övre kant.

Vriden vevaxeln tills lyftaren gör sitt max lyft. Dvs. där visar stannar precis innan den vänder tillbaka.
Sedan vrider jag skalan så visar står positionerad på noll

Vrider efter de sakta vevaxeln motsols tills visaren kommit ner på 0.5 mm

Markerar på gradskivan vart visaren stannat

Vrider axeln tillbaka så visaren hamnar på noll. Direkt efter vrider jag vidare vevaxeln medsols så visaren hamnar på 0.50 mm igen. (typ andra sidan)

När visaren kommit fram till 0.50 mm ritar jag ut en ny markering på gradskivan.

För att nu räkna ut vad kammen har fått för ”Intake Center Line” så adderar jag de två värdena som markerats ut på gradskivan, dvs.
80 + 134 = 214
Värdet delar jag sedan med 2 för att få reda på kammens ”Intake Center Line”
214 / 2 = 107
Intake Center Line: 107 grader
Kollar man på kamkortet framgår det att den rekommenderade ”Intake Center Line” för kamaxeln ska ligga på 108 grader.
Jag kan minska kammens intake center line genom att avancera kammen, eller öka den genom att retardera (om jag tänker rätt). Då kamkuggen skulle ändra inställningen med 2 grader mer eller mindre så kommer jag inte direkt närmare 108 grader med en ändring. Skulle kamkuggen vara steglös skulle jag kunna komma närmare målet, men med endast tre valmöjligheter får jag helt enkelt nöja mig med 107 grader.
Ett tillägg kan vara att med mina små effektuttag och låga varvtal skulle jag inte märka mycket till skillnad om jag lyckats träffa precis 108 grader.

Om någon vill ha en mer pedagogisk förklaring på hur jag genomför kamgradering så säg bara till. Och är de någon som tycker jag graderar kammen på fel sätt så säg de också!

Med kammen korrekt installerad (nästan iallfall) så fick det bli dagens sista mätning. Och de vart avståndet mellen kolvens högsta punkt och blockets deck

Och med de taget så finns de inte mycke mer jag kan göra på motorn utan topparna.
Så imorn blir det motorrummet istället


Forsättning följer inom kort

Senast redigerat av Fillefilmjolk (2 augusti 2012)
0
0
0
0