Landrover Discovery V8 3.5 EFI får några år tillbax (Nu: .. är det typ klart, datum för effektmätning kommer)

Hey! Är student som brinner för bilar och motorer. Har sen en litet tid tillbax börjat med att renovera och göra en lätt trimning på en rover v8. Motorn ska sedan tillbaka ner i en landrover discovery som först får en lätt renovering. De här är mitt första bilprojekt så är en stor nybörjare som inte tackar nej till tips och trix! :)
  • 180 Följare
  • 206 451 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Fillefilmjolk
23 juli 2012 · 156 Inlägg

Provmonteringsdag två

Efter att suttit hemma och rullat tummarna lite för länge så fick jag idén att be motorverkstan skicka motordelarna som de inte var klara med (dvs. topparna).

Efter kartong + adress hade lämnats var de bara packa alla färdiga motordelar och rulla in motorn i hissen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-629722133ee331c457ce6f466a95030d.jpg

60 mil senare fick de bli att packa upp allt och försöka göra en så bra arbetsplats som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7c771a3f5dbb358b9435fc35740f9a15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-62dbb1cba641a463fc31ecdb615b1910.jpg

För att forstsätta där jag sist slutade så blev det provmontering av kolvringar som fick komma först

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-23534362dd0dcd3978dbcfa449c0141a.jpg

Kolvarna har på den här maskinen tre kolvringar som är de vanligaste på 4 - takts - motorer

Ring 1 och 2 är kompressionsringar, dvs. de håller inne kompressionen och sluter tätt. Ring 1 och 2 överför även värme från kolvarna till motorblocket. Den 3:e ringen är en oljering som skrapar olja från cylinderväggen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dba7614ce8cd0e9bfb4a1f977c3ad460.jpg

Den mätning jag utför är på de spel som bildas här (bild under) när ringen sitter inne i cylindern

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9e295ea9d0d19009813d8244993f1726.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6c88f125cad635ebee76c2fdbe696ace.jpg

Börjar med att göra rent cylinderloppet med lite WD40. Jag hade gärna smort in de med lite monteringsolja istället. Men då finns en risk att oljans tjocka skikt påverkar avläsningen av kolvringsspelet till ett mindre än det egentligen är.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7e52af0c5ef747572a513ec9432e7f2c.jpg

Trycker in den första kompressionsringen lite lätt med skåran/glappet uppåt. Efteråt viker jag bara ner den i cylinderloppet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-75c7d13c79b7a4978eac9b691217c988.jpg

Ringarna är märkta med ”TOP” så att sätta de upp och ner borde vara ganska svårt

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aba047b50bf47b56f27f086421c53180.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e6e1da3a4ef8e12c379e057b342cfd9d.jpg

Sen trycker jag ner ringen runt en centimeter med en kolv, samt därefter kontrollerar så att ringen sitter rakt och jämt i cylinderloppet och inte snett.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77bd808d7eecea4a67eaf52783bdb259.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cd0d7e4118f6320109e3dafa1e744120.jpg

Mäter spelet med ett bladmått och ser efter så de stämmer överens med vad handboken säger de ska vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-62dad3e7aa828269919f63e2a75727ef.jpg

Den undre ringen brukar kunna ha ett lite mindre spel då den inte blir lika varm som den övre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1c698c7e0e0f2bfce916e3ef0cfdd83e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb33cf3a11d1eafcb8969293f97b02af.jpg

Samtliga vevstakar har hos motorverkstan blivit märkta med ett nummer. Numret är bra för att bestämma vilken plats kolven ska sitta på, men även hur stakens övre och undre del ska sitta ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a19302d2785f5c887d573016b4bebfb6.jpg

Om kolvarna ser ut som mina brukar man kunna sätta de åt vilket håll som helst. Men vissa kan även ha en pil eller ett sträck som pekar i färdriktningen, dvs. åt de håll de ska sitta. I skrivande stund funderar jag fortfarande om de är en pil som pekar åt vänster, ett öga som tittar åt höger, eller ett A som beskriver dess gradering… hmm…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0bb5e34aca07c5933821413643fa4da1.jpg

S**t samma, jag monterar de med vevlagerlåsningen neråt istället som på vissa andra amerikanska v8:or brukar vara en standard.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9bef3f148401fc9908bf861b1a541de6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ff20b1a6948e7ecbb373a5d4a702ec4.jpg

Rengör lagerytorna med lite WD40

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-29a85e43a3b2cbff3af2cdcb92af585d.jpg

Tar fram nya lager för vevstakarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-130d97ecfecc3ac7d594391c105e8673.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-825ca4d4453bada28fbc905a49bfa4b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cc665ce4bfd77ca165b33389298a1343.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f20f2727be0ee04280c8b3a6540ba12.jpg

Håller koll på numreringarna så vevstakens övre och undre del sätts ihop på rätt

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-514a8930792eabee12b6f67379f3201a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-38a6644160c79c22de39fcaa19b9427d.jpg

Smörjer in cylinderloppen rikligt med monteringsolja

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-aae838ef3ed5b03538e0b4dd2eada788.jpg

Bara en liten inslängd bild på den olja jag använder vid montering ifall någon undrade. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2290e761a251a3133e944d5f1d2ece55.jpg

Vrider upp blocket på snedden

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86ddae431d7cbf3bd2c36716a7178360.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e37c783c4e328eb48ac86bb032e4d57c.jpg

Snurrar vevaxeln så att fästen för vevstake ett och två kommer rakt under cylinder ett och två.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6b2c7ad825f2b77bd24aa71adfcb628.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c2431a2b98beaeef41f408f8a5a9b3ee.jpg

Innan jag för in kolven så sätter jag på en bit gummislang över vevstaksbultarna så minskar risken för att repa något då jag för den ner.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0ae1b2f4112906f8f5d56d4b4f2088e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5da8b7d869f06fadfbf198180194814c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e7b48f150131d9102742da019d7aeae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-175b402c18db83e4428ce1d3628db862.jpg

För in den andra kolven innan jag skruvar fast den första. (Hade jag varit smart här hade jag vridit upp blocket och även monterad den andra kolven rakt ner, och minskat risken för repor)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-46dc26cf88ae747bd67fd3e20a083b05.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0eb6837ca3291ed40de4a2b58023030b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b2d11baacdc976d60ebbca1e89362487.jpg

Lägger en liten bit Plastic-Guage på vardera vevstakshalva innan de trycks fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ca74475829a3e8afbd2575903783cf69.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6570135df877eb00456ebfbfe6df2160.jpg

Vevstaksbultarna skruvar jag först åt för hand innan de dras åt till angivet moment i tre steg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d8fdfb267f552733559661ec04d5808e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-be2af82dbceebcf4e7777d3973ed6868.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-56a0a01207c329c3b97b2c8aed9563b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8f0d8eea22a7d81d8a2ce93dc94c7f16.jpg

När vevstakarna är åtdragna till angivet moment så skruvas de därefter bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e7724ef84c86866b789a11d795fc526a.jpg

Precis som vid mätningen av vevlagerspelet så lämnas en liten vaxstrimma. Värdet antecknas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d8eac845852e0c6d444cdda6516e7288.jpg

Resterna tas bort med en bit papper och lite WD40

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-73e7f6afb9dd951656bcc2289240dea9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9f4f80878ba34ab9d7ff31085e28eaf.jpg

Nu ska de sättas lite snurr på maskineriet


Men först läggs rikligt med monteringsolja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-87b659c8654d9a7968c177b474e37a02.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dbab5c0f3214fdc1bf057f143d47a724.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ffb02913eeb55bcfae58811a62989be9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ae7e6d47d6b67a34bd4a179cb9679ae6.jpg

Cylinderloppet smörjs en andra gång och kolvarna förs in på samma sätt som förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-885bc0d9a853c1328afa3387e7c60d52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b72f7e7bd81ad6bfc7f86ad7eccfcbdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ad29e4eb7c7d95030caf8f1390a79fbd.jpg

Innan blocket vänds tillbaka passar jag på att mäta spelet mellan vevstakarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-086e59d81f3b07a76fa5d562e1e3d0e9.jpg

Efteråt är de bara prova snurra runt lite lätt och se så det inte skrapar eller kärvar nånstans

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-47699c10b520a9e7b8946d88ce5c6733.jpg

Har man ”strokat” en motor, bytt vevaxel eller kanske stakar, kan det alltid vara bra att vrida ett varv och se så ingen bult eller liknande tar i eller skrapar i motorblocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-caa42ee4c555db7d9ac39a1ef97dc26b.jpg

Efter några varv med spärrskaften och lite brööööm bröööööööööm! var de dax att gradera in kammen.
Detta görs bland annat för att kontrollera att kamaxeln är korrekt inställt efter vad kamtillverkaren rekommenderar, eller vad man nu själv känner för och ha, dvs. om man har ett ställbart kamdrev.

Jag kommer gradera kammen med en metod som kallas ”Lobe Intake Centerline nånting” Till en kamgradering behövs en graderingsskiva, en passande penna som man kan rita med, lite ståltråd, kanske ett kolvstopp, och ett kamkort om man nu följer rekommendationerna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d44bc137a4043f0d99cc211eddb6ba04.jpg

Jag har monterat kamkedjan i standardspåren, detta efter rekommendationer från kamtillverkare… + att jag är en liten fegis ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-057fd77f34063360bc84735cd9c18d67.jpg

Markerar punkterna med en vanlig däckpenna så de lättare går att hitta

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9eb8b1f77339af34109f6bee2f36ea3f.jpg

Backar vevaxeln runt ¼ varv motsols (ej färdriktningen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-77cd2eff3f31c1b06b54ed7bc745b6ef.jpg

För att hitta kolvens ”Top Dead Center” (TDC) sätter jag in ett hemma byggt kolvstopp. Detta är bara en bit metal och två bultar med en liten gummibricka på den ena så att inte det nyplanade decket repas eller liknande.

TDC dvs. Top Dead Center, är kort och gott den punkt då kolven har nått sin översta punkt och påbörjar sin vändning neråt.. typ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e4970cd0c14fae10713ee8a132cfe19f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d2f59315dfdf6ed0dd080119c7c42da7.jpg

Skruvar fast graderingsskivan på vevaxeln

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4f8355e9d0c07e95c30d6711dccfbb80.jpg

Vrider medsols tills kolven tar emot på kolvstoppet

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-32691e85f69908c792122afb175d36d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e2af19bdd01818de9dbdb3fcf366e5d3.jpg

Vrider skivan till noll (0) utan att ändra på vevaxeln

Som mätpinne har jag satt fast lite koppartråd med en bult i blocket. Bara det är någorlunda hårt och inte rör på sig så ska de fungera fint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b0f3630f4222a14c9aa882b6becbfe49.jpg

Snurrar sedan vevaxeln motsols till kolven tar emot igen (andra hållet typ)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0959b6fd051168397dd765fbdba7f40c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-92b15d621248c77791fd6ebbd6945a44.jpg

Drar ett streck med däckpennan där det tog stopp

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-21db2e7e9a2fc67a1fcf1cb52256a29f.jpg

Delar värdet jag fick på två och så har jag TDC

Dvs:  111/2 = 55,5

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bb8ea8cd7b22b69431b48ce379829b5a.jpg

Plockar bort kolvstoppet

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3a78e74e2adfb58fa35eaeab3219c28c.jpg

Vrider vevaxeln till de markerade TDC

Och mycket riktigt befinner sig kolven i topp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-beed873845e95e6eb4468b3b6b060103.jpg

Tar fram en lyftare

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d79b2516a13608026b65a8b2873b4e90.jpg

Oljar in och släpper ner den i andra lyftarhålet (för insugsventilen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3f00600e288f8e7267495772e214b528.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-038a71874c703368d3498f043d01e307.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-00ef5af05990591a5d57731054ba75b7.jpg

Monterar fast indikatorklockan och sätter rakt mot lyftarens övre kant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86b1a8ba2a6b931715fcc442552bc490.jpg

Vriden vevaxeln tills lyftaren gör sitt max lyft. Dvs. där visar stannar precis innan den vänder tillbaka.

Sedan vrider jag skalan så visar står positionerad på noll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9ce2eb550c41d32bcb6205cb06b1d7d.jpg

Vrider efter de sakta vevaxeln motsols tills visaren kommit ner på 0.5 mm 

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c7b8506e77c579530513ddef9caa25f3.jpg

Markerar på gradskivan vart visaren stannat

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-950bd68c959e33070a3d909a18e8a945.jpg

Vrider axeln tillbaka så visaren hamnar på noll. Direkt efter vrider jag vidare vevaxeln medsols så visaren hamnar på 0.50 mm igen. (typ andra sidan)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ceb8163f0c57299042ef6db0ee12738.jpg

När visaren kommit fram till 0.50 mm ritar jag ut en ny markering på gradskivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5dbcc99f42c81f49dedda93a925ecb06.jpg

För att nu räkna ut vad kammen har fått för ”Intake Center Line” så adderar jag de två värdena som markerats ut på gradskivan, dvs. 

80 + 134 = 214

Värdet delar jag sedan med 2 för att få reda på kammens ”Intake Center Line”

214 / 2 = 107

Intake Center Line: 107 grader

Kollar man på kamkortet framgår det att den rekommenderade ”Intake Center Line” för kamaxeln ska ligga på 108 grader.

Jag kan minska kammens intake center line genom att avancera kammen, eller öka den genom att retardera (om jag tänker rätt). Då kamkuggen skulle ändra inställningen med 2 grader mer eller mindre så kommer jag inte direkt närmare 108 grader med en ändring. Skulle kamkuggen vara steglös skulle jag kunna komma närmare målet, men med endast tre valmöjligheter får jag helt enkelt nöja mig med 107 grader.

Ett tillägg kan vara att med mina små effektuttag och låga varvtal skulle jag inte märka mycket till skillnad om jag lyckats träffa precis 108 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0ad047ee3ab355d8849f95ca87217ea6.jpg

Om någon vill ha en mer pedagogisk förklaring på hur jag genomför kamgradering så säg bara till. Och är de någon som tycker jag graderar kammen på fel sätt så säg de också! smile


Med kammen korrekt installerad (nästan iallfall) så fick det bli dagens sista mätning. Och de vart avståndet mellen kolvens högsta punkt och blockets deck

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f46f48ed99ff7645d5075f934afc2d49.jpg

Och med de taget så finns de inte mycke mer jag kan göra på motorn utan topparna.

Så imorn blir det motorrummet istället smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-655b30c80fa16e165dc77d76ce92db16.jpg

Forsättning följer inom kort roll

Senast redigerat av Fillefilmjolk (2 augusti 2012)

anafylaxi
23 juli 2012 · 1 107 Inlägg

Fan va fint smile Det är det roligaste som finns att montera ihop en motor big_smile

VirreVicente Student
24 juli 2012 · 16 Inlägg

Mycket bra skrivet, här finns verkligen all info man behöver när ens eget motorbygge drar igång!!!
Kommer dessa mätvärden på kammen hjälpa dig när du ska ställa in tändningen eller hänger de två sakerna inte ihop?
En annan sak jag undra över är ifall du har monteringsolja mellan lager och motorblocket?

Toyota MR2 "G-Limited" (1991)
Kalasgasarn
24 juli 2012 · 937 Inlägg

vilken fin uppdate smile måste bara på peka att du är ju inte lite noga med det du gör tongue

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Fillefilmjolk
24 juli 2012 · 156 Inlägg

VirreVicente skrev:
Mycket bra skrivet, här finns verkligen all info man behöver när ens eget motorbygge drar igång!!!
Kommer dessa mätvärden på kammen hjälpa dig när du ska ställa in tändningen eller hänger de två sakerna inte ihop?
En annan sak jag undra över är ifall du har monteringsolja mellan lager och motorblocket?

Har inte grävt ner mig i tändsystemet än så kan tyvärr inte ge något bra svar på den frågan hmm men kan tycka att kaminställningen kan påverka hur mycket jag kan avancera eller retardera tändning.. återkommer till den smile

Ytorna mellan lager och motorblock rengör jag bara noga med WD40 och en bit papper, sen trycks dom dit torra smile

Fillefilmjolk
24 juli 2012 · 156 Inlägg

anafylaxi skrev:
Fan va fint smile Det är det roligaste som finns att montera ihop en motor big_smile

Håller med på den punkten! big_smile

Kalasgasarn skrev:
vilken fin uppdate smile måste bara på peka att du är ju inte lite noga med det du gör tongue

Tackar! smile Haha, försöker i alla fall tongue

Fillefilmjolk
2 augusti 2012 · 156 Inlägg

Uppfräschning av motorrum

Då det inte längre fanns något att göra på motorn innan topparna kommer så fick det bli att börja fixa till lite kring motorrummet.

Som rubriken på tråden lyder så ger jag bara bilen ett par år tillbaka. Någon totalrenovering med blästrad ram och utställningsskick kommer det inte bli. Syftet är att ha en fin, bra fungerande bil som kan dra de kommande bilprojekten på kroken smile

Så här ser i alla fall bilen ut idag. Innan projektet kom upp på garaget har några saker redan gjorts. Samtliga kåpor, dörrhandtag, lampor, inredning och andra plastdetaljer har redan plockats bort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7a4bfd760d8978eb869512fabd5b8aae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a5abc76430fb77a804311e3531a1995a.jpg

Golvet såg för några år sen ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5fe2c85f1f91b55015a031e5fcf886c6.jpg

Men idag ser de ut så här. Den gamla plåten skars bort med vinkelslip, nya plåtar svetsades på, och golvet vart målat med hammarlack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7da56134059f3b9f47cd833e7b3d3dd5.jpg

Karrosen kommer att lackas om i originalfärgen svart, som tur är den i aluminium så den korroderar inte… (den oxiderar istället) hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-360d8fb0fa10b1a8e152e33d2bd42275.jpg

Jaja.. Det jag tänkte fixa till nu är motorrummet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-eacb2558d18c8058930aeca30997a6fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4fea868ee6600c5de23d0dc99a2be98c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-48493fd1fa0e2b4e487d458e21cbc23c.jpg

Och i det ingår att fixa till hålen som rostat upp i de främre hjulhusen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-14c8d9891528d835cc08da02302ed6ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6e064c3d090c38596f8675554d3f71d1.jpg

Aja, nu ska det jobbas! Börjar med att ta fram en vinkelslip så jag kan kapa bort den gamla rosten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-45a2e0d3ea9e5852cbcafee58f173509.jpg

Får inte glömma att tänka på säkerheten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9aa0c58e06a825e1b5674ce4bb173094.jpg

Kapar bort den gamla rosten på båda skärmarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1e0d1c9d550ab86d439770d8cc2ac5f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ffdb05dcad1f44ba83324477a7c909c0.jpg

Där jag inte kommer åt med vinkelslipen tar jag dremmeln med en liten kapskiva

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a7772940793cbb4bb450cd814ab5e1f3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c269247549551db0650fa446116ce625.jpg

Övrig närliggande rost slipar jag bort med en slipskiva (eller vad de kan tänkas heta) tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4caa944825012c5f8d21bd7ed755f9ac.jpg

Och en stålborste

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d2c6f3383a3eac5657028a1de000aac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-868a02d74f88185104576b1c16423994.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8edc749bb4532b5e5b96221287ea2f55.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a3d1b60ba22c08841458bdfc1a788162.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7500faf701e091e9c4bae9f5f550d244.jpg

När rosten är borstskuren och nedslipad tar jag fram en tumstock och mäter upp de ytor som behöver täckas med ny plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-423737554b644baafba7a07319438dd2.jpg

Ritar och klipper ut samtliga områden på en bit papper

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-133340d5151ed809ff098f76c71f596d.jpg

Kollar så pappersbitarna passar någorlunda okej

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-60716ef33bbe1817454579db7fed1f9c.jpg

Lägger ut pappersbitarna på ett plåtark och ritar ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8d5bf7e9779488246f6784ca696c3797.jpg

Med linjer att följa så klipps plåtbitarna ut med en bänkplåtsax

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3ba54596372f7f98c6d57105ea01fc16.jpg

Bitarna böjs till så de kan följa formen hos den bilplåten som finns kvar kring stänkskärmarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c79ce3f185f6754962e80aece60309b2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8001711ac5f4885350c96313ad3b39cc.jpg

Efter att bitarna provmonterats borrar jag några hål längst ena kanten. Tanken är att jag sedan ska lägga lite svets i dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-85555bd4bb02ab05a029b3166b398f85.jpg

Resterna på undersidan slipas bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6a489eabc217cf4d36a566d9b8134a52.jpg

Plåtarna läggs på plats och hålen märks ut med en däckpenna

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6387f2b596f17519987bd49881fb7fdd.jpg

Sedan slipas färgen kring markeringarna bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c458bd377bcbc96ca2f2d7b13fbf2c76.jpg

Och nu tänkte jag svetsa! Men innan jag gör det så skulle jag bara vilja förtydliga en sak.. Jag är INTE duktig på att svetsa. Jag är inte utbildad på svets, jag har inte övat sen jag va liten, och ingen har heller visat mig hur man gör mer än hur man sätter på den.. Så vill varna känsliga tittare för dåligt utfört arbete tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-040a976de0a7294ea6d6272d51a975d4.jpg

Men innan jag börjar så har jag förstått att det kan vara bra att öva lite på en bit metall först och hitta en inställning på svetsen som passar materialets tjocklek

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3c5005d352922e391e2d6fbf4f400613.jpg

Sen är det bara ge sig på det riktiga

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8ad8b34c0317c07a9b2be38e17a52eaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9fd2598fd37828b000a5ffaeacf46c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-fb19fc41bd642ddd266cc23238039306.jpg

Med svetsjobbet lite nedslipat så täcker jag över det med en passande färg som även skyddar mot rost

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f22bb1b47860f409e931a97cad1ec981.jpg

Här fick det bli påpenslat, men när motorrummet är maskerat och samtlig rost lite nerslipad så ska det sprutmålas med samma färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b8ff70cfb4cb9c04a3b9631e4ea68c6d.jpg

Men först ska jag bara fixa till de glapp och hål som mitt dåliga svetsjobb lämnat efter sig tongue och detta gör jag med en typ av limtätning som används för att täta plåt, aluminium och liknande material på bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-79b25e23488fa2499ace3cd6f42e98b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b53fb4360b8be416ea90e74882ee8889.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c40fa09e573447deb1106d79a773f15a.jpg

Innan motorrummet målas svart med kompressorn och sprutverktyget så borstar jag bort den värsta rosten. Sen maskerar jag de ytor jag inte vill ha svartmålade.

Men för att sprutan skulle klara av att spruta ut färgen behövdes den först spädas ut.

Så…

Start with the base

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bd8dd93b8b8eb809a1f032b5817dacb9.jpg

Mix

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-506e674869a87c8fb41288e74191be40.jpg

And Serve

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6cb415674bcb5169883a822ff715ff1.jpg

Sen när de var klart så fick de vara klart för denna uppdate, nu får de stå under natten och torka smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-02736b21d8db697634c42cb82adaadf8.jpg

Oj oj roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c417d75f7b1d4289ee04de0360df1aee.jpg

Mervolic Yawn...
2 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Ser riktigt fint ut ju. smile

Kalasgasarn
2 augusti 2012 · 937 Inlägg

ser mycket bra å fint ut ;P färg sputan få du lägga i en spann med förtunning big_smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Heideken
3 augusti 2012 · 76 Inlägg

ser att du lackade med hammarlack, precis som jag gjorde oxå idag smile Men nu till en fråga, går sprutan fortfarande att använda till 2-komonentslack? eftersom hammarlack är ju siliconbaserad...

Fillefilmjolk
3 augusti 2012 · 156 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
ser mycket bra å fint ut ;P färg sputan få du lägga i en spann med förtunning big_smile

Tackar! jo den fick sig ett bad sen och blev som ny tongue

Heideken skrev:
ser att du lackade med hammarlack, precis som jag gjorde oxå idag smile Men nu till en fråga, går sprutan fortfarande att använda till 2-komonentslack? eftersom hammarlack är ju siliconbaserad...

Jag är inte lackerare så har ingen bra kunskap på det området hmm Men själv rengjorde jag sprutan i ett bad av cellulosa förtunning (typ tinner tror jag), och den blev lika ren som ny, om inte renare tongue

Sprutan jag använde för att spruta på hammarlacken va av en mycket enkel och billig variant som jag inte är så speciellt rädd om. Jag hade nog valt att lacka 2-komponentslack i en annan spruta bara för sakens skull, men om det behövs vet jag som sagt inte.. hmm

Fillefilmjolk
18 augusti 2012 · 156 Inlägg

Då va det dags för en lite bildsnål update tyvärr

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-31fd1937f127659adc02b6cf729a7888.jpg

Med motorrummet sprutmålat svart så var det tid att börja förbereda bilen för omlackering.

För att skära ner på kostnaderna för omlackeringen har jag valt att göra samtligt förarbete själv (förutom maskering och kringgående tvätt)

Bilen har som tidigare sagt varit planerad att lacka svart. Då denna färg enligt många är den svåraste färgen att förbereda för lack så har jag valt en nödfärg om lackeringsverkstan inte är nöjd med förarbetet.

Men först till förklaring varför:.. om jag har förstått det här rätt själv hmm

En svart helblank bil beter sig gärna lite som en spegel. Detta gör såklart nästan alla nytvättade bilar, men på en svart syns repor, bucklor, och andra skavanker extra tydligt. Om man slipar ett område extra mycket jämfört med ett annat kan de gärna bli som en våg som går över karossen.. lite som att spegla sig i en sked tongue

Har man en vit bil så kan man såklart spegla sig i den också, men bulor och vågor syns inte på samma sätt som på en svart.. (säger inte vad jag vet, bara vad jag hört)

Med de sagt så har jag valt ”Boltgun Gray Metallic” om det skulle vara så att lackverkstan inte släpper igenom den för svart. En grå/silvrig bil är liiiiite snällare när det gäller nybörjare som mig tongue

Men nu ska det jobbas! Och här har jag tyvärr inte så mycket bilder att lägga upp då allt fokus låg på att förbereda bilen så bra som möjligt. Men ska iallafall försöka förklara vad jag gjort så gott jag kan.


Började med att kalla in en vän till lite slavarbete, för det här tar tid, och enligt mig är det ganska drygt i längden… Att ha någon och jobba med är både roligare och bättre på det vis att man får ett par extra ögon som kan upptäcka bulor och småsaker som efter lakeringen lätt kommer synas.

Satte honom på att matta ner hela bilen med en slipmaskin som snurrar, skakar och har sig. Pappret som användes var torrslip 280

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-749c161f0fee1f4fe727afff7b6942ac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-82737edb2e421ff3b757ce655dcb4df2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0a8af9182d27647e957c41298b121172.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-80cc2a0cdb3ae068f3f98570eef58eed.jpg

Karrosen är som tidigare sagt gjord i aluminium, det är dock bara det yttersta skalet. Dörrarnas insida och bärande delar är gjord i vanlig pressad plåt, och rostar glatt på som de flesta andra gamla bilar.

Samtliga dörrar hade oxiderat på den nedre kanten vid tröskeln. Här slipades oxideringen ner till ren metall. Relativt ren aluminium (dvs inga speciella legeringar) behöver inte mycket mer skydd än ett lager färg för att hålla bot mot att oxidera vidare. Då samtliga dörrar hade oxiderat valde jag att spruta på rostskydds primer på all ren metall för att förstärka rost/oxidationsskyddet lite extra utöver färglagret.

Men innan ytan sprutmålas med rostskyddsprimer torkas den rent med en skvätt medium thinner och en bit papper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e262873b5abcccba3a87652ebadc78a4.jpg

Taket är helt i plåt så där snålades det inte med rostskyddsprimer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2c0a40a8f328d4a6dfe950bd7fb64255.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6358aaf19929b67af9bbb60cf6474194.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-33fef804becb10f29e6cae3446f0156c.jpg

Aluminiumet som täcker samtliga dörrar är fastlimmat på den bärande plåten. På bakdörrarna hade den släppt längst den nedre kanten. Ytorna där limmet suttit rengjordes noga med sandpapper och tinner, sedan limmades aluminiumet och plåten ihop med samma fog/limmassa som användes i motorrummet för tätning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-79b25e23488fa2499ace3cd6f42e98b6.jpg

I brist på saker att pressa ihop plåtarna med fick en startkabel hjälpa till..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-519f734e1fb90238dadd3958addd3a04.jpg

Alla småbucklor och repor fylldes med spackel för aluminium, de allra minsta fick bara lite sprutspackel på sig. När allt torkat slipades ytorna jämna med 240 torrslippapper.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6ecdddf5bcbf1b4580427d0ec78aa982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-021c2984e82b048e3cf642274e6588dc.jpg

Med hela bilen jämnt och fint mattad skulle jag kunna lämna bilen för lakering nu. (dock slipa med finare papper först typ 600/800) Men då jag vill lacka bilen svart så lägger jag på några lager slipgrund först för att vara säker på att grundarbetet blir bra gjort (försöka dvs..)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c4da00b717b9f85a03e524625efb491b.jpg

Slipgrunden är som ett extra lager vattentåligt spackel som sprutas över hela bilen. Ytorna kan sen jämt och fint slipas med en bred slipkloss så att så mycket ojämnheter som möjligt försvinner. Slipgrunder går ner i alla smårepor och annat som man kanske missat under reparationen.

Innan slipgrunden går på slipas samtliga ytor bara lite lätt med 400 våtslip (doppad i lite vatten)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4f8ad6ec4eb34e458981f7de70646d7a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-45f130503d85ddaf9961d0e1b8eb0be0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-16d015a726c9142917be839b782326aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e1f01402b5b95d805398c9d2bb8d71a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ea78f82ea4dc85072d1e69325eb0405.jpg

Bara på kul provade vi hälla vatten över den slipade ytan. Under en kort sekund eller två syns då småbulor i vattenspeglingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b9fc9582c3ef8b149a2023d583ec2fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7522710bff30464fbfd7682aede8c2ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-26fbccf8be5bc26fd63021f7f7251c42.jpg

Med allt vatten borttorkat var det dags för slipgrunden

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3fdb0fccf7521006d90e2128b796e61a.jpg

Slipgrunden blandades enligt anvisningarna på burken och två tunna lager las på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a1e88a137d1bf9dde22fa22ea9a4b643.jpg

Och med en torktid på 2 timmar så såg det lite längre in på kvällen ut något såhär.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dd249cb992b0aebe4e2d03d9037c6b77.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-85b06d077700fce137083d5997042046.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8b4510df8fca6938850696c833da69f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f0cff272a0be3b3662c5eb790317554c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-959580e8082486bcd2feb2161fe91770.jpg

Här! har bilen våtslipats och blivit redo för att köras iväg till lackeringsverkstan. Tyvärr har jag varit riktigt usel på att använda kameran då ja har haft fullt upp med att våtslipa. Kan hålla med om att de inte är någon riktigt ursäkt men nu var tiden knapp så tyvärr vart de så hmm (ska skärpa mig inför nästa update)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8abf0b7ae73a332572e3d25c110bd1e6.jpg

Hmm.. kan nu i efterhand undra om kroktrycket inte va liiite för mycket hmm

Jaajaa.. tongue kan i alla fall förklara lite hur jag gjort med slipgrunden

1.    Våtslipade hela bilen med 240 våtslip, gott om vatten.  (240 kan verka grovt, men slipgrunden är stenhård och påminner mer om glasfiberspackel än sprutspackel i hårdheten)

2.    När hela bilen vart våtslipad med 240, bytte jag till 400 och gjorde samma sak.

3.    Tog en träplanka på cirka 30 cm längd. På träplankans undersida satte jag fast en bit hårdgummi som motsvarade plankans area.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-2d787d3eb51a5fa36d5d820b5caa3a24.jpg

4.    På gummit häftades ett ark 400 våtslippapper. Hela klossen doppades i en hink med vatten och sedan fördes klossen jämt och fint, fram och tillbaka längst med alla plana ytor på bilen. Fördelen med klossen är att slipningen blir jämn och minskar risken för att man står och gör en grop i slipgrunden genom att stå och snurra på samma plats (detta är tanken i alla fall)
Ett sånt här verktyg går att köpa, men förbereder man inte bilar för lack allt för ofta så funkar det helt okey med en billigare lösning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-08443f546f93fb66220a004f63946254.jpg

5.    Efter att alla plana ytor gåtts igenom med 400 våtslip byttes pappret på klossen till 600 våtslip och samma jobb gjordes en gång till.

Sen vart de typ klart..

Finns frågor är det bara fråga på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-deaf01bd3f1e32f6bf3d4da79155b3e0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c22aec1ab742b95a0679fbf8007f6eae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7cf928242646a94b97921d4b2df8adab.jpg

Nu e de bara vänta och se vad lakeringsverkstan säger.. Blir det ”Deep Black”.. eller ”BoltGun Gray Metallic” roll

OSkar000
19 augusti 2012 · 198 Inlägg

Tänk om alla kunde skriva lika bra och detaljerat och förklara hur man gör. Riktigt bra inspiration och information inför den dagen som jag ger mig på något större eller mindre projekt.

Mervolic Yawn...
21 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Trevlig update. smile Kommer nog bli riktigt bra det där, oavsett färg på lacken. Ser onekligen lovande ut!

zemet
21 augusti 2012 · 4 036 Inlägg

Sjukt bra skriven projekttråd! Riktigt intressant och lärorikt. Och inte minst ett lite udda projekt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Funkiee Saab älskare!
23 augusti 2012 · 4 597 Inlägg

helt otroligt, älskar dina utförliga inlägg med massor av bilder o text, bästa projektet jag sett måste jag säga, fortsätt så! big_smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Fillefilmjolk
23 augusti 2012 · 156 Inlägg

Sista provmonterings uppdateringen

Med bilen inne hos lakeringsverkstan och topparna i brevlådan så vart det äntligen tid för att slutföra provmonteringen av motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-94c475c82c3f51dfa5b44b0b52003ac4.jpg

På topplocken var planerna att byta det mesta, men då ventildiametern inte gick att öka (på det lätta sättet), och allt ändå var i någorlunda bra skick så blev inte ändringarna så stora.

Ventilerna var i bra skick så de fick endast gå igenom en liten rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-648f023403b18da98c89048c10597155.jpg

Ventilhuvudet eller vad de heter blev lite lätt slipat och polerat för att bli som nytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0f1c644ac8d32e2f8bfa44f1043aafc5.jpg

Samtliga knaster gick att återanvända.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0a9809d0c060b9b7f692204f4dd26332.jpg

Fjäderhattarna/hållarna byttes till nya då det gamla inte gick att använda för dubbla fjädrar. Dessa är gjorda i ett starkare material som bättre klarar av de påfrestningar som bildas på höga varvtal.. inte direkt för att jag behöver det men priset var näst intill desamma som steget under så varför inte.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-276c90c9dabcef062714e5b6ca0275cc.jpg

Och som sagt så vart de nu dubbla fjädrar istället för en enkel som satt på förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0c336d57967fe28b5dfb788d87c12888.jpg

De nya trimstyrningarna (ventilstyrningar som bidrar till bättre flöde i toppen)gick tyvärr inte att montera. Problemet låg i att få ut de gamla ventilstyrningarna. När motorverkstan satte topparna i pressen för att få ut de gamla kom de till den punkt där mer kraft bara hade resulterat i att knäcka topplocket. Så istället vart de gamla ventilstyrningarna uppborrade en millimeter eller två, och in trycktes en bronshylsa för att skapa en ny fin yta att slita på. Styrningarna blev även frästa på överkanten för att de nya neopren tätningarna skulle kunna gå på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0855cd4932f6f630b3049595368456c9.jpg

Då de inte blev någon rullkam så behövdes det heller inga rullvippor. Där av renoverades endast de gamla vipparmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-25b84021bcbfa0a5225378f4be7fe2c5.jpg

Renoveringen var att lätt slipa och polerna samtliga slitytor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-28e93496fb83c83678fa84514df0d4e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c18f5383ea63a0ae4623c5b9a3240a03.jpg

Då motorverkstan satt ihop topparna efter renovering och planing så blev de tyvärr inte så mycket bilder på mitt portningsarbete… men de kanske va tur de tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b82d7dc81cb2587b9b2a74b36ffcfd41.jpg

Då den nya topplockspakningen i komposit är lite tjockare än den originella i typ plåt så vart topparna planade lite extra för att kompensera för den extra tjockleken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3847fa99f0d4a483de824b76f7cd4034.jpg

SLUTSNACKAT!  Nu ska det provmoteras!


Först behövdes topplockspakningen men innan den lades på mättes tjockleken upp för framtida mätningar. (bland annat kompression)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-98e75048e8c19a227f02ef123a040bb8.jpg

Styrpinnarna för topplocket trycktes dit, och packningen lades på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-766fbc98d19b91e25235d541fd26f0a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8eb9dfa350cb6805822834a282db6d69.jpg

Kontrollerade så att inte packningen gick innanför cylindern

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3de3a9dff0272167c4ae39c2873a6af2.jpg

Gjorde samma kontroll på topplocken

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-86a3d0d0108285122acd5c73233be5e1.jpg

Men nu en kommentar om följande test i ”provmonteringsdelen”


Följande test av vad jag har hört är inte nödvändigt om man endast gör en original renovering, lätt trimning i form av att inte sätta på ett par högkompskolvar eller en allt för vass kam. Dvs, att ”vass i detta fall” inte  betyder att kammen har allt för högt lyft, och gör stora ändringar på ventilernas original rörelse.

Testet går ut på att kontrollera spelen mellan ventiler och kolven under en rotation, samt lyftarens läge på ventilens övre del osv. Man kan säga att det mesta som händer i topplocket ska kontrolleras… flumm förklaring hmm

Aja.. även då jag inte behöver göra denna kontroll, så har jag valt att göra den. Dels för att visa hur man kan tänkas göra, och dels för att känna sig på den säkra sidan tongue

Dock saknar jag en komponent för att kunna genomföra det här korrekt..

KORT FÖRKLARING VARFÖR!


Här under är en bild på två hydrauliska lyftare. Den gamla till vänster och den nya till höger.

Rover V8:an jag renoverar, bygger på en princip som heter OHV (Over Head Valve), dvs. en vevaxel som via en kamkedja driver en kamaxel i mitten av motorblocket. Över denna kamaxel glider sedan en lyftare som på bilden under. För varje ventil finns en lyftare. Vardera lyftare trycker på en stötstång. Denna stötstång trycker i sin tur på en vipparm, som i sin tur trycker ner ventilen och öppnar upp för luft att komma in eller avgaser att åka ut. …typ

Lyftarna i denna motor är av typen ”Hydrauliska”

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7695f9f13e83dff1fe5f6540d8e73756.jpg

Då alla saker rör sig, ändrar form under värme/kyla osv. så behövs ett spel mellan de olika komponenterna. På gamla bilar, högvarvande monster, och moderna mindre motorer är kamaxeln oftast mekanisk. Dvs. lyftaren är endast en stel metallbit som glider över kamaxeln och för vidare tryckkrafterna.

Med mekaniska kammar medföljer oftast ett extra underhåll, det som brukar kallas ”ställa ventilerna”, där man lossar en eller två småskruvar på lyftarens övre del och ställer in det spel som motortillverkaren rekommenderar.

(se bild under för vart spelet kontrolleras)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d1223470e6e510942e7d7e9a8a135dc8.jpg

Kuriosa: Det knackande ljud som man ibland kan höra på gamla motorer (exempelvis bmw m20b25) är spelet mellan ventilerna. Dvs. när ventilen trycker ner och först slår till ventilens huve innan den trycker ner det. Ett ljud som är helt normalt.

Tillbaka till de hydrauliska lyftarna!

Bilden under visar den övre delen på Rover v8:ans gamla hydrauliska lyftare. På ovan sidan kan man se som en liten tallrik där stötstången går ner. På en mekanisk lyftare sitter tallrik fast och rör sig varken upp eller ner. På denna hydrauliska lyftare befinner sig just nu tallriken i sitt översta läge..

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1feaf4fe157b14e17260fd14ba438310.jpg

Runt lyftarna strömmar olja från oljepumpen, dels för att smörja cylindern som lyftaren sitter i men också för att förse lyftaren med oljetryck. (se bild under)

Oljetrycket strömmar in i de hål som syns i lyftarna några bilder uppåt. Trycket försöker sedan hålla tallriken i det översta läget. Dvs. så stötstången som ligger mot lyftarens övre del (tallriken), trycks mot vipparmen av oljetrycket, som i sin tur trycker vipparmen mot ventilen och därmed hålls alltid spelet mellan alla delar korrekt (är tanken iaf)


https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-4d8c213e4414b59b8d8d4a40b8133ad5.jpg

Till de nya lyftarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-670fcb35e508f2b99fd34d6f05c14e22.jpg

De nya lyftarna är också av typen hydrauliska men med en extra funktion. Förutom att de hålls uppe av oljetrycket och därmed reglerar ventilspelen så har de en form av variabelt lyft.

Den yttre ringen i lyftaren fungerar som en vanlig hydraulisk lyftare. Den inre ringen sitter på den yttre men kan röra sig upp och ner. När motorn varvar under 2500 varv/min håls oljetrycket på cirka en 2.5 bar (varm motor). Över 2500 varv/min går oljetrycket över 2.5 bar och den inre ringen trycks ut cirka 2 mm. Med den inre ringen utryckt trycks stötstången längre upp, och därmed vipparmen längre upp, som i sin tur trycker ventilen längre ner, som i sin tur öppnar upp för mer luft att komma in eller avgaser att komma ut. (olje tryck och motorvarvtal var bara exempel)


Kan bli lite mycke att skriva om jag ska förklara varför detta som resultat ger fin tomgång, mer bottendrag, plus skysst toppeffekt, trots den vassare kammen.. så sparar det till ifall någon frågar tongue

Höhö, så alla ni! Honda VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control), Mitsubishi MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control system), Subaru AVCS (Active Valve Control System),Toyota VVT-i (Variable Valve Timing with intelligence), BMW VANOS (VAriable NOckenwellenSteuerung) osv.. se upp! för här kommer jag me Rover 3.5 V8 VLT ”Varriable Lift Timing” tongue

Men angående det där testet så är problemet för att genomföra detta korrekt följande:

Då mätningarna ventil/kolv spelet behöver en full rotation med alla komponenter i full rörelse blir bristen av en mekanisk lyftare ett problem. Sätter jag in en hydraulisk lyftare gör bristen på oljetryck i motorn (har inte ens en oljepump monterad så hallå…) att lyftaren inte kommer åka upp i sitt översta läge. (gäller alla hydrauliska lyftare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e63217ff61301bffee4e9298e0e90741.jpg

Men som tur har några av de gamla lyftarna fastnat i sitt översta läge så kan i alla fall försöka visa hur det går till.

Dags för rubrik känner jag tongue

Provmontering av toppar och dess ventil spel … kanske de kan heta

Börjar med att rengöra och olja in två gamla lyftare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-abcf70712581be4b56b2ee439b2d2a2b.jpg

Lägger in de för avgas och insugs ventilen på cylinder 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7da5c100417a24f09309d654478af7ae.jpg

Med packningen på så roterar jag vevaxeln så kolv 1 kommer upp kring TDC (Top Dead Center)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ac8aeb5d4c1aab3ef9844615a25835b4.jpg

Tar fram lite enkel modellera. Allt funkar bara den inte härdar i rumstemperatur skulle jag rekommendera tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-54d9d3ad3a8ca2795cca15e3db6e8f1c.jpg

Lägger upp två kluttar på kolven (där jag vet att ventilerna är)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-229bff67a71ae44ea378656347665e09.jpg

Lite olja så ventilen inte kletar fast i leran

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8baa69a92980e93a1416394bd8f6deaa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-de55a65ac85ee24a6a181209d9f36431.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6fa56b6d73f6f5adac24a8554542bc1d.jpg

Till topparna har det som tidigare sagt införskaffats topplocksbultar i ARP. Inte direkt för att det behövdes, bara för att vara på den säkra sidan med den nya kompressionen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c6c07ba26393f80c08aaca0654b94af5.jpg

Skruvar åt fyra pinnbultar för hand och sätter försiktigt dit toppen så jag inte repar den nya planingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-658d4a1203e62d4c3059cf5672d2277b.jpg

När toppen är på plats drar jag åt det pytte lite med spärrskaftet

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-1b2d24b9887fb3351da4f5340d038f1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-6a34766c25d324bf6035effe5ecc68ee.jpg

Med fyra bultar dit skruvade för hand dras samtliga minsta möjliga med spärrskaftet. Vill inte pressa ihop topplockspackningen nu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b9424d765f79bd2133fb3797a20604e5.jpg

Kontaktytorna för vipparmarna till cylinder 1 oljas in.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-181b750fbcdd11bace23e50efb407c1f.jpg

Med ny kamaxel, nya lyftare, tjockare topplockspackning, deckat motorblock, planade toppar, och gamla stötstänger (renoverade), så behövs shims för att få den korrekta inställningen för vipparmsaxeln. (Bland annat så att stötstänger passar och vipparmen trycker i mitten på ventilen osv.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-405d72ffdc86c1659fd8597ef108dda0.jpg

Vipparmsaxeln dras endast åt lite lagom (va nu lagom är). Momentdragning får komma vid senare slutmontering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-0640ba72be6b048d4a191bca4f0d2894.jpg

På en hydraulisk kam ska det som tidigare sagt inte vara något spel. Men stötstängerna som sätts in innan vipparmsaxeln skruvas fast, ska ändå ha ett litet spel. Spelet ska vara så att stötstången ska gå att kunna snurras med endast ytterst liiiiite motstånd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c0e33eda524715f6c96d8b6e90ffa1e1.jpg

Sen är det bara vrida runt ett, två, eller tre varv, och plocka bort vipparmsaxeln, och topplocket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5f2747bddca6517cd1e9509118cd4a9b.jpg

Och då ser det i mitt fall ut såhär. Dvs, ventilerna kommer aldrig speciellt nära kolven, som i mitt fall är rätt självklart, då jag varken har högkompskolvar, eller en vidare vass kam. Detta kan även bero på att lyftarna vaknat lite till liv och börjad fjädra ner av bristen på oljetryck. Så slutsatsen är att jag förhoppningsvis befinner mig på den säkra sidan.. dvs. kolven kommer inte skjuta ut ventilen genom toppen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e58bef1abde00f67f2e0bbd6f5c68e9e.jpg

Men! för att vara lite pedagogisk så tänkte jag att ja snabbt kunde försöka visa hur det skulle kunna tänkas se ut.

Om vi lossas att mutterbrickan jag trycker ner i leran på bilden under egentligen är en ventil som trycks ner i leran av vipparmen…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dcb00035092d2bf1e50db00fbea006fa.jpg

… så skulle det när man plockat bort topplocket kunna se ut något så här…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f4334dcf1e2c021a6387e5b7ef2ea6bf.jpg

… delar man då leran på hälften…

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c5237534a826d0ec713306f1b5eb21d2.jpg

… så kommer man då kunna mäta vilket spel man har mellan kolven och ventilerna när de är som närmast smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7df93bd4c1c1d9adcb605cfecdd690a9.jpg


Med de uppmätt så plockas vipparms axeln bort

För att kontrollera att vipparna trycker mitt på ventilhuvudet/skaftet och inte på sidan läggs lite modellera på båda ventilhuvudena/skaftena.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c9db324531edb8f505849959e35a0147.jpg

Och med vipparmsaxeln monterad och motorn snurrad två varv så såg de efteråt ut såhär, vilket var rätt bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-11474c39a170af2ea444dff178acc590.jpg

Under pågående tester är de inte fel att passa på och mäta ifall man får ”coilbind” på någon av fjädrarna (coilbind = att fjädern trycks i botten = inte bra)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b98dc5b526a8d3526e5ed56c2646f5bb.jpg

Sen var det tid för att kontrollera ventillyftet, dvs. hur många millimeter ventilen lyfts från sitt säte, samt om det stämmer överrens med vad kamtillverkaren rekommenderar för den nya kammen.

Så tog fram en indikatorklocka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-f52aa6acee220eccd56f4cf7d1d4cbe5.jpg

Roterade vevaxeln så insugsventilen hamnade i helt stängt läge. Monterade indikatorklockan så mätfoten låg mot fjäderhatten/hållaren översta kant och roterade mätskalan så visaren stod på noll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-bc3a615c34f1fd1513ab965d17e0e98b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-8a783154c6fe5d87564950774bbb2c77.jpg

Vred sedan runt vevaxeln och räknade varven som gick på indikatorklockan. Varje varv motsvarade en millimeter som lyftaren öppnades. Samtliga värden skrevs ner och kontrollerades mot kamkortet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7eebfefbce8581e5bbd1702b46cf3d20.jpg

Här är ett bra exempel på problemet med att göra dessa mätningar med hydrauliska lyftare.

Efter några varv på vevaxeln kände plötsligt lyftaren för avgasventilen att oljetrycket i motorn var för lågt… så den gick i botten. (se bilder under för: före/efter – vänster lyftare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-d305959df4e8a9d49ef9355cb6fb6392.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-cfc69bd3ce3f1e324ade533fa1133bb3.jpg

Men nu till något kul istället smile

Slutspurten i provmonteringen!

Nu sätts bara resterande delar på med två, tre skruvar för att kontrollera att de passar.

Så först gick det andra topplocket på med packningen under. (inte för hårt så den pressas)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e687b9372a816f366dc6e105375890d4.jpg

Sen las insuget på med packningen under. Insuget har efter portmatchning blästrats och spraymålats med silvrig motorfärg (samma som till kåporna fast silver)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-ba73fac6cbd1bc57f06d35417d4a1d15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-c62ce65de576dc4ed805a3656c97aa47.jpg

Sedan insugets övre del med de gamla trumpeterna. (kommer experimenteras med i framtiden)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-21670b75bbb835f6cddf5ecfbe41a245.jpg

Insugskåpan med spjällhuset fick genomgå samma renovering som ventilkåporna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-b4d74ce5a2796e481e12417fba3ddb44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-353d740985df9b67f776f9270e6788d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-15f8a0f8d34281b276f753bbc88f9ae5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-265c0a047e6996a83068539a2821fe95.jpg

Efter kåporna kom frontkåpan (blästrad och sprayad i silver)

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-3be310d810b0dc76a55af2b3fb1de349.jpg

Då det är en renovering så har skruvarna bytts ut till nya! … nää.. e bara jag som har slarvat bort de gamla.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-25583f45ff52911abc010f90b300c092.jpg

Efter frontkåpan kom vattenpumpen

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-a2e5013cc4dc62aeba21590b7034d38b.jpg

Sen tändfördelaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-244185a81ba6a1f55d9aeed3b5700962.jpg

Och sist grenrören

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dc27bdb27b6791b6aa9f10d580ce7b26.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-01a4d4c7d8aedb8b0969ffbbe7d41a9d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-9ac33cc320c35069846e1d913270f4ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-986d871c0c6bd739d0a39ce562fbc93a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-7a3eb4d96dfc5a05c30f82cd0abcb531.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-5ff58d1e73f80c95fe35a72c90a89fe9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-557106cace4d61bbe34fd704fb3aeae7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-dea9bbd66a22dfa36295e72b6657bc27.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-e6be36512103f90d2a61904c708a79d6.jpg

Jaa… där va visst provmonteringen klar smile

Nu är de bara plocka isär allt och sätta ihop de igen fast med samtliga kolvar, packningar, och annat dylikt… … fast de tar jag en annan gång tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93684/93684-05892fb4d646d9fc55ae7c26fcf35388.jpg

PS. Ni som hittar felaktiga påståenden i texten får gärna säga till så rättar jag till det! Tack! smile 

Fillefilmjolk
23 augusti 2012 · 156 Inlägg

Funkiee skrev:
helt otroligt, älskar dina utförliga inlägg med massor av bilder o text, bästa projektet jag sett måste jag säga, fortsätt så! big_smile

Jag får allt ta och tacka för den komentaren! big_smile

Satt nyss och pilla på en ny så vart lite extra kul och skriva tongue

Senast redigerat av Fillefilmjolk (24 augusti 2012)

zemet
23 augusti 2012 · 4 036 Inlägg

Helvette vilken uppdatering, fick nästan kramp i skrollfingret:) Du gör detta otroligt pedagogiskt och bra, du borde skriva haynes böckerna! Ser riktigt bra ut, ska bli intressant att se hur det gick med lacken på bilen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Mervolic Yawn...
23 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Ooh, ännu en lång update! Härligt! smile Börjar se ut som en hel motor nu igen, ska bli spännande att se uppstarten sedan.. hehe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang