2898
Sök

Otroligt mycket och udda slitage på 19" däck

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Ja jag tänkte kolla om någon här vet vad som kan vara knas.

Första året med fälgarna var det sprillans nya däck på. när sommaren var slut var även däcken det oxå.
Köpte nya igen i våras och nu är dom slut igen.

Eller däcken är i nyskick fast det är som på bilden en liten liten rad på ca 2cm från däckets kant in på däcket som det sliter otroligt mycket. alla 4 oxå fast mest på vänster fram.

Däcken är 215/35/19

Vinterdäcken däremot är 205/65/16 tror jag och har inte slitits ett dugg på 2 vintrar.

Kan väll inte vara hjulinställningen på alla 4 när dom sliter olika mycket med ändå på samma sätt? hittar heller ingenting det kan ta i eller som kan ligga emot och nöta. Jobbigt att köpa nya däck varje vår. speciellt efter nästa års slut då det blir 20"

Kika på dessa bilder och kom gärna med förslag & idéer på vad det kan vara och vad man kan göra för att förhindra slitaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-38aa13cefe992f329c8abd5e21dbeed8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-5546abc5064a0b1b9e4165afcd41b1be.jpg

KHRacing
19 november 2011
Hade exakt samma sak på mina 215/35-17 Falkendäck på Civicen, hjulinställningen som var fel enligt däcksfirman

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Hade exakt samma sak på mina 215/35-17 Falkendäck på Civicen, hjulinställningen som var fel enligt däcksfirman

Okej. ja det känns som att det bör vara det. Men grejen är ju att detta var det värsta däcket, och dom andra lite mindre och samma på alla 4? eller igentligen är det inte så konstigt, utan det konstiga enligt mig är att det endast är ca 2cm som är slitet i "hörnet" skulle det vara hjulinställningen bör den väll slita mera in på däcket oxå. typ som våran 850. där sliter den ner 80% av ytan som ligger mot marken och bara liite blir orört kvar.

Kanske kan vara värt att kolla upp iallafall. fast om det blir bättre märker vi ju inte förens mitten/slutet på nästa sommar :S

KHRacing
19 november 2011
Piratstikin skrev:
KHRacing skrev:

Okej. ja det känns som att det bör vara det. Men grejen är ju att detta var det värsta däcket, och dom andra lite mindre och samma på alla 4? eller igentligen är det inte så konstigt, utan det konstiga enligt mig är att det endast är ca 2cm som är slitet i "hörnet" skulle det vara hjulinställningen bör den väll slita mera in på däcket oxå. typ som våran 850. där sliter den ner 80% av ytan som ligger mot marken och bara liite blir orört kvar.

Kanske kan vara värt att kolla upp iallafall. fast om det blir bättre märker vi ju inte förens mitten/slutet på nästa sommar :S

Jag tyckte okså det var rent saht skitunderluigt. men eftersom det är vänner till mig på denna däcksverkstaden så har jag ingen anledning att tvivla på deras ord.

hellaflush!
1 266 Inlägg
19 november 2011
Ser ut som de har dragit emot någonting, för randen ser inte ut att vara lika "djup" runt hela fälgen. Sen om de skulle varit dålig hjul inställning så tycker jag det skulle slitit lite bredare än vad det gjort. Kan vara så att det skrapar i någonstans vid gupp eller när du svänger eller liknande. Hade exakt likadant på mina fram däck smile

KHRacing
19 november 2011
Timmyboy skrev:
Ser ut som de har dragit emot någonting, för randen ser inte ut att vara lika "djup" runt hela fälgen. Sen om de skulle varit dålig hjul inställning så tycker jag det skulle slitit lite bredare än vad det gjort. Kan vara så att det skrapar i någonstans vid gupp eller när du svänger eller liknande. Hade exakt likadant på mina fram däck smile

på mina framdäck så var det enda som tagit, innerskärmen i mjuk plast... detta kan ju omöjligt ha slitit ner däcket

hellaflush!
1 266 Inlägg
19 november 2011
Men eftersom det inte sliter på hans vinterdäck så kan det mest troligt inte vara hjulinställningen?

785 Inlägg
19 november 2011
Det är inte fjäderskålen som tar emot?
Kan se bra ut med mellanrum när du inte kör, men vid höga hastigheter reser hjulet sig lite..

Känns inte som hjulinställningen kan skära så exakt. Brukar bli mer mjult fasad kant eller taggiga däck.

Hade det varit hjulinställningen så hade du dödat vinterhjulen oxå.. väldigt snabbt då de har mjukare gummi oxå..

Its not the fart that kills, its the smell...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Jag ser inget som det kan ha tagit i vin gupp eller svängar och heller aldrig hört något liknande. Innerskärmarna bak är borta eftersom dom tog i med folk i baksätet som som sagt. plast sliter inte ner gummit utan tvärtom smile antingen är det hjulinställningen eller att den tagit i eller både och?

Hjulen har rullat ca 1700 - 1800 mil

Går ju nå armar och grejer fram som ligger rätt nära men inget bak och det blir slitet runtom smile lurigt lurigt.

När vi köpte bilen (OSÄNKT) var rs4 fälgarna oxå 19" slitna fast in på halva däcket sen har det blivit likadant 2ggr på 2 år med nya fälgarna fast betydligt mindre yta. kanske är för att den är redigt sänkt + att inställningen var skit från början? MEN... varför blir det inget alls på vinterfälgarna/däcken?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Det är inte fjäderskålen som tar emot?
Kan se bra ut med mellanrum när du inte kör, men vid höga hastigheter reser hjulet sig lite..

Känns inte som hjulinställningen kan skära så exakt. Brukar bli mer mjult fasad kant eller taggiga däck.

Hade det varit hjulinställningen så hade du dödat vinterhjulen oxå.. väldigt snabbt då de har mjukare gummi oxå..

ja det låter vettigt. vet inte nå vad man kan göra? hur ställer man in cambern eller vad det heter? eller är det samma som en hjulinställning kanske?

785 Inlägg
19 november 2011
Vinterfälgarna är mindre samt annorlunda bredd och inpressning..
kolla frigången runt om..

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 november 2011
Trådstartare
Fredde_Vette skrev:
Vinterfälgarna är mindre samt annorlunda bredd och inpressning..
kolla frigången runt om..

Är som du sa bra frigång runtom. har kollat noga då vi har smörjgrop i garaget men jag vet inte om det är det du sa. vid högre hastigheter och gupp + att det är ett par extra kilon i bilen vid görningen oxå.

Kan hända att det touchar i lite då? fast hur kan det gräva ner sig så djupt då? det måste nästan fila ner sig från början till detta och då lär det väll vara något som "rör sig" eller hur tusan man nu ska förklara tongue

Supraman
2 300 Inlägg
19 november 2011
Kolla upp hjulupphängningen så att inga leder eller bussningar e kassa.
Att vinterdäcken inte gör så är helt enkelt att de e mer gummi.

Du har nog väldigt mkt camber och att du har kraftig toe out och sänkningen gör inte hjuliställningen bättre.
Kolla upp hjulupphängningen och därefter en hjulinställning, en bra hjuliställare kan till viss del kompensera för däckslitage till en viss gräns.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

785 Inlägg
19 november 2011
Eftersom du inte har problemet med vinterhjulen är det INTE hjulinställningen.
Hur långt ut ligger fälgen? Ända ut vid skörmkanten?

785 Inlägg
19 november 2011
Ser på en bild att fälgarna ligger långt in..
Förstår att du måste ha dem långt in med tanke på sänkningen, men detta gör att det blir trångt..
Plocka av ett hjul och kolla om fjäderskål eller något annat är plåtrent, eller ser renare/skrapat ut.

812 Inlägg
19 november 2011
ser ju ut som det är något som skaver mot däcket med tanke på att du har sänkt bilen ganska mycket

2 046 Inlägg
20 november 2011
Kan va att däcket tar i innerskärmen??
Prova bredare spacers eller kapa en bit av innerskärmen
Senast redigerat av kannebanne (20 november 2011)

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
Oj nu vart det mycket att svara på smile

jag har inga spacers alls så dom är kanske 1,5 cm innanför skärmkanten.
Har tittat efter som du sa plåtrena delar eller tecken på något som kan ha legat på men hittar inget yikes

Innerskärmar har vi ioförsig fram och längst innåt längst ner har däcket slitit ner plasten på innerskärmen som nuddade ved fullt rattutslag men den delen var redan borta förra året och nu är det som sagt borta så det kan inte skava där heller. plus att vid max rattutslag åker man inte så ofta eller fort så det kan inte heller nöta ner däcket så mycket tycker jag. skit skumt.

Tror det finns bilder i mitt fotoalbum från första årets och förra årets däck slitage. ska lägga upp dom här får ni se.

2 046 Inlägg
20 november 2011
Piratstikin skrev:
Oj nu vart det mycket att svara på smile

jag har inga spacers alls så dom är kanske 1,5 cm innanför skärmkanten.
Har tittat efter som du sa plåtrena delar eller tecken på något som kan ha legat på men hittar inget yikes

Innerskärmar har vi ioförsig fram och längst innåt längst ner har däcket slitit ner plasten på innerskärmen som nuddade ved fullt rattutslag men den delen var redan borta förra året och nu är det som sagt borta så det kan inte skava där heller. plus att vid max rattutslag åker man inte så ofta eller fort så det kan inte heller nöta ner däcket så mycket tycker jag. skit skumt.

Tror det finns bilder i mitt fotoalbum från första årets och förra årets däck slitage. ska lägga upp dom här får ni se.

Köp biltema spacers dom har 15mm spacers, prova, de hjälpte migoch de kostar inte så mkt. Kan ju va värt att lägga ner nån hundring istället för att köpa nya däck för flera tusen. Plus så ser de snyggare ut med spacers bak smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
ja vi skulle köpa sånna i år men pga slöhet antar jag så vart det inget. men bak skulle det passa iallafall kanske 10-15mm och fram får vi nog ta lite mindre max 8-9 skulle jag tro. vet ej hur det kommer bli/gå nästa år?

Ännu större fälgar och troligtvis lite bredare däck.. måste få det att fungera..

Btv blir det nog lite valsning av skärmarna. då lär det gå bättre smile
Senast redigerat av Piratstikin (20 november 2011)

Sök