Saab 9000 Aero -97

Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med några små diskreta toucher som göra att den kommer sticka ut från mängden.
  • 113 Följare
  • 664 670 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2021
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

jonnielahti skrev:
belysningen fungerar i mina knappar också, letar bara tills jag hittar en med fungerande diod smile

Aha okej smile

Driftkungen skrev:
Fasen vad snyggt det blir, den biega pilotinredningen är verkligen skit snygg. Jag och farsan är så sugna på att ha en äkta Aero i fint skick, men man får se vad framtiden utvisa, mycket man vill ha wink.

Min har med bara gått 21000mil smile.

Visst blev det! big_smile Det är inte fel att skaffa sig en Aero och bevara, det börjar bli allt färre och färre fina ute till salu hmm Inte fel att din oxå bara har gått 21k mil! big_smile

JofooN skrev:
riktigt bra smile

Man tackar! smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Som jag lovade, lite bilder på träet i dagsljus!

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-c0f46d7fc31ba89484f71f8edc47e5b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-aae981d50b34cf327843b087e5dd69ef.jpg

cool

William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Turbo-X skrev:
Visst blev det! big_smile Det är inte fel att skaffa sig en Aero och bevara, det börjar bli allt färre och färre fina ute till salu hmm Inte fel att din oxå bara har gått 21k mil! big_smile

Nej, eller hur.
Verkligen, skulle vilja få tag på en otrimmad och i helt original skick och som sagt bevara den så. Synd att de är så billiga, många i min ålder köper de och trimmar och kör sönder och sedan var de på skroten.

Tycker alla äkta Aero:s skulle K-märkas wink.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:
Visst blev det! big_smile Det är inte fel att skaffa sig en Aero och bevara, det börjar bli allt färre och färre fina ute till salu hmm Inte fel att din oxå bara har gått 21k mil! big_smile

Nej, eller hur.
Verkligen, skulle vilja få tag på en otrimmad och i helt original skick och som sagt bevara den så. Synd att de är så billiga, många i min ålder köper de och trimmar och kör sönder och sedan var de på skroten.

Tycker alla äkta Aero:s skulle K-märkas wink.

Håller med dig! "Tyvärr" så var min trimmad med Steg 3 redan när jag köpte den samt att den redan hade 2,5" Rostfritt från turbon, hade gärna oxå velat ha en helt original och bara bevara! Men denna får duga smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Turbo-X skrev:

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:
Visst blev det! big_smile Det är inte fel att skaffa sig en Aero och bevara, det börjar bli allt färre och färre fina ute till salu hmm Inte fel att din oxå bara har gått 21k mil! big_smile

Nej, eller hur.
Verkligen, skulle vilja få tag på en otrimmad och i helt original skick och som sagt bevara den så. Synd att de är så billiga, många i min ålder köper de och trimmar och kör sönder och sedan var de på skroten.

Tycker alla äkta Aero:s skulle K-märkas wink.

Håller med dig! "Tyvärr" så var min trimmad med Steg 3 redan när jag köpte den samt att den redan hade 2,5" Rostfritt från turbon, hade gärna oxå velat ha en helt original och bara bevara! Men denna får duga smile

Trimma kan man väl göra, men bara man inte skrotar det när det börjar bli dåligt. Då får man stå sitt kast och fixa upp det igen, vilket jag tror du gör!

Du har ju dragit ditt strå till stacken genom att för fina denna smile!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:

Driftkungen skrev:

Nej, eller hur.
Verkligen, skulle vilja få tag på en otrimmad och i helt original skick och som sagt bevara den så. Synd att de är så billiga, många i min ålder köper de och trimmar och kör sönder och sedan var de på skroten.

Tycker alla äkta Aero:s skulle K-märkas wink.

Håller med dig! "Tyvärr" så var min trimmad med Steg 3 redan när jag köpte den samt att den redan hade 2,5" Rostfritt från turbon, hade gärna oxå velat ha en helt original och bara bevara! Men denna får duga smile

Trimma kan man väl göra, men bara man inte skrotar det när det börjar bli dåligt. Då får man stå sitt kast och fixa upp det igen, vilket jag tror du gör!

Du har ju dragit ditt strå till stacken genom att för fina denna smile!

Det är ju sant iofs wink Jag tänker banne mig inte skrota denna utan anledning! You have my word smile

Jag har letat efter en Aero som den jag har nu sedan jag var 15-16 wink Så dök min Classic upp så den fick duga tills en duglig Aero dök upp wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

du skulle inte kunna skriva exakt vart alla skruvar till panelen sitter?
har ingen ork att sitta o leta tongue

Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
du skulle inte kunna skriva exakt vart alla skruvar till panelen sitter?
har ingen ork att sitta o leta tongue

Klart jag kan! big_smile

Jag antar att du vet hur man lossar den panelen på instrumentbrädan? smile

För att lossa själva instrumentpanelen:
Det första man kan börja med är skuven som håller fast biten runt växelspaken. Lyfter du på kanten av damasken närmast instrumentpanelen så sitter den en skruv. Sen sitter 2 i ena DIN facket (ser du när du har plockat ur dom), det sitter en mellan rumpvärmarknapparna och tempgivarn till ACCn, sen sitter det en mellan dimljusknappen och ljuslängdsreglaget, och den sista sitter rätt upp under överkanten vid turbomätarn typ, den är lite pillig men bara att känna efter med fingret så hittar du smile Sen sitter ventilationsutblåsen på klippsade så för mig var det bara att rycka smile

Hoppas detta hjälpte, kan annars ladda upp lite kort på skruvarna placering om du vill smile

MVH
William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

måste jag slita väck panelen ovanpå också för att få väck den?
ah, då var de bara dom skruvarna jag trodde. men lägg gärna upp bild också! smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Turbo-X skrev:
Det är ju sant iofs wink Jag tänker banne mig inte skrota denna utan anledning! You have my word smile

Jag har letat efter en Aero som den jag har nu sedan jag var 15-16 wink Så dök min Classic upp så den fick duga tills en duglig Aero dök upp wink

Låter perfa smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
måste jag slita väck panelen ovanpå också för att få väck den?
ah, då var de bara dom skruvarna jag trodde. men lägg gärna upp bild också! smile

Japp, den håller fast överkanten av panelen smile Okej! Här har du lite bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-d1114dcb887d2a8179c3bf5c62b0b1bc.jpg
Skruven vid växelspaken

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-88a1c650b29b1d4521241f8d5b47be5a.jpg
Skruvarna vid DIN facken

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-cd4bec82480dc79ec157d49a9e8a0cb8.jpg
Skruven mellan rumpvärmarknapparna och tempgivarn till ACCn

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-e70f55947b80feccce260f4970f060f9.jpg
Skruven mellan dimljusknappen och ljuslängdsreglaget

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-ca2ad5b1f1d0c0a8b68e68a0bc2a471f.jpg
Sista sitter rätt upp under överkanten vid turbomätarn

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-443b531ef6dc1258b5e0c3a05f1d989e.jpg

Ska su har lite bilder på övrepanelen oxå? smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:
Det är ju sant iofs wink Jag tänker banne mig inte skrota denna utan anledning! You have my word smile

Jag har letat efter en Aero som den jag har nu sedan jag var 15-16 wink Så dök min Classic upp så den fick duga tills en duglig Aero dök upp wink

Låter perfa smile.

Blev så jäkla glad när jag hittade den wink Även om det var 35mil upp till den så var det helt klart värt resan! big_smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

ja vafan de är lika bra. vet nog vilka de flesta är men de var ett tag sen jag tog väck de så. tongue
btw, när skruvarna är loss så är de bara o rycka så kommer den då? smile

Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Turbo-X skrev:

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:
Det är ju sant iofs wink Jag tänker banne mig inte skrota denna utan anledning! You have my word smile

Jag har letat efter en Aero som den jag har nu sedan jag var 15-16 wink Så dök min Classic upp så den fick duga tills en duglig Aero dök upp wink

Låter perfa smile.

Blev så jäkla glad när jag hittade den wink Även om det var 35mil upp till den så var det helt klart värt resan! big_smile

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:

Driftkungen skrev:

Låter perfa smile.

Blev så jäkla glad när jag hittade den wink Även om det var 35mil upp till den så var det helt klart värt resan! big_smile

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

vi kan ta min CC och bygga cab av. är du på? wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
21 mars 2012 · 6 170 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:

Blev så jäkla glad när jag hittade den wink Även om det var 35mil upp till den så var det helt klart värt resan! big_smile

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

vi kan ta min CC och bygga cab av. är du på? wink

Jag har träpanel liggandes, vinkelslip och vet var varenda skruv sitter wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

vi kan ta min CC och bygga cab av. är du på? wink

Jag har träpanel liggandes, vinkelslip och vet var varenda skruv sitter wink

haha de hade varit så jävla häftigt att göra de tongue

Driftkungen Saab - Move Your Mind
21 mars 2012 · 1 094 Inlägg

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Turbo-X skrev:

Blev så jäkla glad när jag hittade den wink Även om det var 35mil upp till den så var det helt klart värt resan! big_smile

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

vi kan ta min CC och bygga cab av. är du på? wink

Hehe visst, vi kan ju fördela arbetsuppgifterna jämt. Så jag kapar taket, sedan bygger du en fungerande cab mekanism av el som är tät och fin? wink

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
21 mars 2012 · 224 Inlägg

Driftkungen skrev:

Nn1ck3 skrev:

Driftkungen skrev:

Kan tänka mig det, vill verkligen ha en fin jag med. Men vill ha en cab med haha... Inte lätt alltid (;

vi kan ta min CC och bygga cab av. är du på? wink

Hehe visst, vi kan ju fördela arbetsuppgifterna jämt. Så jag kapar taket, sedan bygger du en fungerande cab mekanism av el som är tät och fin? wink

ja vi kan ju iaf försöka! ;D

Turbo-X Mr TX
21 mars 2012 · 976 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
ja vafan de är lika bra. vet nog vilka de flesta är men de var ett tag sen jag tog väck de så. tongue
btw, när skruvarna är loss så är de bara o rycka så kommer den då? smile

Japp är bara att rycka så kommer det loss smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-7395bd740761896e1f68dd8dec2aaf14.jpg
Två små torx på sidan av högtalargallret. Samma på andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-58e70ce93a1b66fa32edb3d3aa5cd7ac.jpg
En liten skruv på överkanten. Samma på andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-85b678c1fca1981147a0bbca4a70eeea.jpg
4 skruvar, den ena sitter på insidan av A-stolpen och är en 12mm bult, den närmast vindrutan är en 8mm bult, resterande är torx.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-e3b330b06aa1d414d7555f1b3275ba74.jpg
4 skruvar, den ena sitter på insidan av A-stolpen och är en 12mm bult, den närmast vindrutan är en 8mm bult, resterande är torx. Sitter även en på överkanten av handsfacket.

Sådär! Glöm bara inte att koppla loss solsensorn som sitter i mitten av panelen innan du tar loss den övre smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang