Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
TBOC_Razor skrev:
Eller så gör man helt enkelt som jag, 5000K i allting så är det både vitt ljus och starkt som fan.
5000K är det vitaste ljuset man kan ha, i 4300K är det lite gult stick som dom kallar det...
Precis, det är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och färg. Dock är det inte mycket till styling kanske, om man nu inte är ute efter ett helt vitt ljus. Jag personligen tycker gränsen mellan funktion/styling går på 6000K, då är det lite blått, men ändå starkt ljus.
35W 4300K har 3200 Lumen i ljusflöde och 35W 6000K har ca 3000 Lumen i ljusflöde, så skillnaden är inte så betydande. Däremot rasar ljusflödet vid högre färgtemperaturer, som jag förstått det.
4300K brukar heta varmvit, 5000K är kallvit och 6000K är kallvit med blåstick. 8000K är ljusblå.
Ögonen är skapade för ljus runt 5000-5500 K, så den färgen kan upplevas som starkare för vissa, men rent tekniskt ger 4300K mest ljus.
Nåja, ska inte kapa den här tråden mer, haha..
Jo, 5000k kan vara en bra kompromiss det med, men i halvljuset vill man helst undvika att det syns underdagtid...kan bli dyrt om farbror blå stoppar dig...
Så det är inte så värst mycket skillnad i lumen ändå, men jag är iaf nöjd med det som jag har! Tack för informationen

Har kört med 5000K i halv sen tre-fyra år tillbaka och aldrig hört ett ord om xenonet i halvljuset

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P