2105
Sök

Saab 9000 Aero -97

Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer

Mr TX
693 520 Visningar
Uppdaterades senast 4 maj 2021
Mr TX
976 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#581
Marcus017 skrev:
Turbo-X skrev:
Marcus017 skrev:

Jag kommer inte dock vilka mina W ligger på men de är iaf 8000k va runt sommaren 2010. Men xenon håller fan längre än halogen smile eller vad tycker ni?
Nä va jobbigt att de lysser gult big_smile

Oavsett om man har 35W eller 55W så lyser det mycket bättre än vanlig halogen wink Men hur är ljuset med 8000k? För ju högre kelvin ju sämre ljus man får...för det blir lägre lumen. Jo, xenonet håller ju bättre smile Om skiten inte blir fuktig då haha tongue

Jovisst är de sant, ja 8000k funkar helt utmärkt i mörker smile

Härligt smile Jag är dock sugen på 4300k istället, kanske 75W? Haha tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

3 151 Inlägg
20 juli 2012
#582
Kör på 4300k, det ger helt sjukt bra lyse. 8000k är enbart bra för stylingsyften. Rent praktiskt bör du ha under 6000K, annars förlorar du för mycket ljusstyrka.

Mr TX
976 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#583
Mervolic skrev:
Kör på 4300k, det ger helt sjukt bra lyse. 8000k är enbart bra för stylingsyften. Rent praktiskt bör du ha under 6000K, annars förlorar du för mycket ljusstyrka.

Precis smile Inte för att mina 6000k 55W är mycket att klaga över, men 4300k hade inte vart fel smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

3 151 Inlägg
20 juli 2012
#584
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
Kör på 4300k, det ger helt sjukt bra lyse. 8000k är enbart bra för stylingsyften. Rent praktiskt bör du ha under 6000K, annars förlorar du för mycket ljusstyrka.

Precis smile Inte för att mina 6000k 55W är mycket att klaga över, men 4300k hade inte vart fel smile

Det beror ju iofs på vad man vill åt. I dimljusen är nog 3000K bäst, trots sämre ljusstyrka, om du ska använda dem i dimma. Vill du att dem ska vara snygga, så räcker ju 35W 8000K. Ska du använda dem som komplement till helljuset är 4300K bäst då det ger mest ljus.

I helljuset tycker jag att du absolut ska ha 4300K, då du ändå inte kör runt med helljuset på för att det är snyggt. roll Där vill man ju bara ha så bra ljusstyrka som möjligt. wink
Senast redigerat av Mervolic (20 juli 2012)

274 Inlägg
20 juli 2012
#585
Turbo-X skrev:
Marcus017 skrev:
Turbo-X skrev:

Oavsett om man har 35W eller 55W så lyser det mycket bättre än vanlig halogen wink Men hur är ljuset med 8000k? För ju högre kelvin ju sämre ljus man får...för det blir lägre lumen. Jo, xenonet håller ju bättre smile Om skiten inte blir fuktig då haha tongue

Jovisst är de sant, ja 8000k funkar helt utmärkt i mörker smile

Härligt smile Jag är dock sugen på 4300k istället, kanske 75W? Haha tongue

Jaha ja 4300k är nog också bra smile

I'm with you till the end of the line

Mr TX
976 Inlägg
20 juli 2012
Trådstartare
#586
Mervolic skrev:
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
Kör på 4300k, det ger helt sjukt bra lyse. 8000k är enbart bra för stylingsyften. Rent praktiskt bör du ha under 6000K, annars förlorar du för mycket ljusstyrka.

Precis smile Inte för att mina 6000k 55W är mycket att klaga över, men 4300k hade inte vart fel smile

Det beror ju iofs på vad man vill åt. I dimljusen är nog 3000K bäst, trots sämre ljusstyrka, om du ska använda dem i dimma. Vill du att dem ska vara snygga, så räcker ju 35W 8000K. Ska du använda dem som komplement till helljuset är 4300K bäst då det ger mest ljus.

I helljuset tycker jag att du absolut ska ha 4300K, då du ändå inte kör runt med helljuset på för att det är snyggt. roll Där vill man ju bara ha så bra ljusstyrka som möjligt. wink

Jag körde med 55W 6000k i dimljusen, var goa att ha på natten som ett bra komplement till både helljuset och halvljuset smile Behöver dock en ny lampa så ena lyser gult.. tongue

Marcus017 skrev:
Turbo-X skrev:
Marcus017 skrev:

Jovisst är de sant, ja 8000k funkar helt utmärkt i mörker smile

Härligt smile Jag är dock sugen på 4300k istället, kanske 75W? Haha tongue

Jaha ja 4300k är nog också bra smile

Precis, men det är inget som blir riktigt än tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 juli 2012
#587
Mervolic skrev:
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
Kör på 4300k, det ger helt sjukt bra lyse. 8000k är enbart bra för stylingsyften. Rent praktiskt bör du ha under 6000K, annars förlorar du för mycket ljusstyrka.

Precis smile Inte för att mina 6000k 55W är mycket att klaga över, men 4300k hade inte vart fel smile

Det beror ju iofs på vad man vill åt. I dimljusen är nog 3000K bäst, trots sämre ljusstyrka, om du ska använda dem i dimma. Vill du att dem ska vara snygga, så räcker ju 35W 8000K. Ska du använda dem som komplement till helljuset är 4300K bäst då det ger mest ljus.

I helljuset tycker jag att du absolut ska ha 4300K, då du ändå inte kör runt med helljuset på för att det är snyggt. roll Där vill man ju bara ha så bra ljusstyrka som möjligt. wink

Eller så gör man helt enkelt som jag, 5000K i allting så är det både vitt ljus och starkt som fan.

5000K är det vitaste ljuset man kan ha, i 4300K är det lite gult stick som dom kallar det...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 151 Inlägg
20 juli 2012
#588
TBOC_Razor skrev:
Mervolic skrev:
Turbo-X skrev:

Precis smile Inte för att mina 6000k 55W är mycket att klaga över, men 4300k hade inte vart fel smile

Det beror ju iofs på vad man vill åt. I dimljusen är nog 3000K bäst, trots sämre ljusstyrka, om du ska använda dem i dimma. Vill du att dem ska vara snygga, så räcker ju 35W 8000K. Ska du använda dem som komplement till helljuset är 4300K bäst då det ger mest ljus.

I helljuset tycker jag att du absolut ska ha 4300K, då du ändå inte kör runt med helljuset på för att det är snyggt. roll Där vill man ju bara ha så bra ljusstyrka som möjligt. wink

Eller så gör man helt enkelt som jag, 5000K i allting så är det både vitt ljus och starkt som fan.

5000K är det vitaste ljuset man kan ha, i 4300K är det lite gult stick som dom kallar det...

Precis, det är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och färg. Dock är det inte mycket till styling kanske, om man nu inte är ute efter ett helt vitt ljus. Jag personligen tycker gränsen mellan funktion/styling går på 6000K, då är det lite blått, men ändå starkt ljus.

35W 4300K har 3200 Lumen i ljusflöde och 35W 6000K har ca 3000 Lumen i ljusflöde, så skillnaden är inte så betydande. Däremot rasar ljusflödet vid högre färgtemperaturer, som jag förstått det.

4300K brukar heta varmvit, 5000K är kallvit och 6000K är kallvit med blåstick. 8000K är ljusblå.

Ögonen är skapade för ljus runt 5000-5500 K, så den färgen kan upplevas som starkare för vissa, men rent tekniskt ger 4300K mest ljus.

Nåja, ska inte kapa den här tråden mer, haha..

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#589
Mervolic skrev:
TBOC_Razor skrev:
Mervolic skrev:

Det beror ju iofs på vad man vill åt. I dimljusen är nog 3000K bäst, trots sämre ljusstyrka, om du ska använda dem i dimma. Vill du att dem ska vara snygga, så räcker ju 35W 8000K. Ska du använda dem som komplement till helljuset är 4300K bäst då det ger mest ljus.

I helljuset tycker jag att du absolut ska ha 4300K, då du ändå inte kör runt med helljuset på för att det är snyggt. roll Där vill man ju bara ha så bra ljusstyrka som möjligt. wink

Eller så gör man helt enkelt som jag, 5000K i allting så är det både vitt ljus och starkt som fan.

5000K är det vitaste ljuset man kan ha, i 4300K är det lite gult stick som dom kallar det...

Precis, det är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och färg. Dock är det inte mycket till styling kanske, om man nu inte är ute efter ett helt vitt ljus. Jag personligen tycker gränsen mellan funktion/styling går på 6000K, då är det lite blått, men ändå starkt ljus.

35W 4300K har 3200 Lumen i ljusflöde och 35W 6000K har ca 3000 Lumen i ljusflöde, så skillnaden är inte så betydande. Däremot rasar ljusflödet vid högre färgtemperaturer, som jag förstått det.

4300K brukar heta varmvit, 5000K är kallvit och 6000K är kallvit med blåstick. 8000K är ljusblå.

Ögonen är skapade för ljus runt 5000-5500 K, så den färgen kan upplevas som starkare för vissa, men rent tekniskt ger 4300K mest ljus.

Nåja, ska inte kapa den här tråden mer, haha..

Jo, 5000k kan vara en bra kompromiss det med, men i halvljuset vill man helst undvika att det syns underdagtid...kan bli dyrt om farbror blå stoppar dig...

Så det är inte så värst mycket skillnad i lumen ändå, men jag är iaf nöjd med det som jag har! Tack för informationen smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 juli 2012
#590
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
TBOC_Razor skrev:

Eller så gör man helt enkelt som jag, 5000K i allting så är det både vitt ljus och starkt som fan.

5000K är det vitaste ljuset man kan ha, i 4300K är det lite gult stick som dom kallar det...

Precis, det är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och färg. Dock är det inte mycket till styling kanske, om man nu inte är ute efter ett helt vitt ljus. Jag personligen tycker gränsen mellan funktion/styling går på 6000K, då är det lite blått, men ändå starkt ljus.

35W 4300K har 3200 Lumen i ljusflöde och 35W 6000K har ca 3000 Lumen i ljusflöde, så skillnaden är inte så betydande. Däremot rasar ljusflödet vid högre färgtemperaturer, som jag förstått det.

4300K brukar heta varmvit, 5000K är kallvit och 6000K är kallvit med blåstick. 8000K är ljusblå.

Ögonen är skapade för ljus runt 5000-5500 K, så den färgen kan upplevas som starkare för vissa, men rent tekniskt ger 4300K mest ljus.

Nåja, ska inte kapa den här tråden mer, haha..

Jo, 5000k kan vara en bra kompromiss det med, men i halvljuset vill man helst undvika att det syns underdagtid...kan bli dyrt om farbror blå stoppar dig...

Så det är inte så värst mycket skillnad i lumen ändå, men jag är iaf nöjd med det som jag har! Tack för informationen smile

Har kört med 5000K i halv sen tre-fyra år tillbaka och aldrig hört ett ord om xenonet i halvljuset tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#591
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:

Precis, det är en bra kompromiss mellan ljusstyrka och färg. Dock är det inte mycket till styling kanske, om man nu inte är ute efter ett helt vitt ljus. Jag personligen tycker gränsen mellan funktion/styling går på 6000K, då är det lite blått, men ändå starkt ljus.

35W 4300K har 3200 Lumen i ljusflöde och 35W 6000K har ca 3000 Lumen i ljusflöde, så skillnaden är inte så betydande. Däremot rasar ljusflödet vid högre färgtemperaturer, som jag förstått det.

4300K brukar heta varmvit, 5000K är kallvit och 6000K är kallvit med blåstick. 8000K är ljusblå.

Ögonen är skapade för ljus runt 5000-5500 K, så den färgen kan upplevas som starkare för vissa, men rent tekniskt ger 4300K mest ljus.

Nåja, ska inte kapa den här tråden mer, haha..

Jo, 5000k kan vara en bra kompromiss det med, men i halvljuset vill man helst undvika att det syns underdagtid...kan bli dyrt om farbror blå stoppar dig...

Så det är inte så värst mycket skillnad i lumen ändå, men jag är iaf nöjd med det som jag har! Tack för informationen smile

Har kört med 5000K i halv sen tre-fyra år tillbaka och aldrig hört ett ord om xenonet i halvljuset tongue

Men då antar jag att du får byta till halogen varje gång den ska besiktas? tongue

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

3 151 Inlägg
21 juli 2012
#592
5000K är ju bara lite vitare än 4300K, det är inte ett uns blått i det heller så det märks inte så lätt. smile

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#593
Var ute och körde mitt i natten igår, är skönt att ha xenon igen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-02025f6e1c56ec497aaa0ba00ca45892.jpg
Halvljuset, kunde vart lite bättre tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-0e07f6ac36551f32c837c2e314aaf8c2.jpg
Detta är man dock nöjd med wink 55W Xenon är inte fel big_smile

MVH
William

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#594
Mervolic skrev:
5000K är ju bara lite vitare än 4300K, det är inte ett uns blått i det heller så det märks inte så lätt. smile

Precis smile Xenonlook lampor är väl typ på 4000-4200k va?

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

3 151 Inlägg
21 juli 2012
#595
Nice. Ser ut att lysa riktigt bra.

3 151 Inlägg
21 juli 2012
#596
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
5000K är ju bara lite vitare än 4300K, det är inte ett uns blått i det heller så det märks inte så lätt. smile

Precis smile Xenonlook lampor är väl typ på 4000-4200k va?

Ja, runt 4000K skulle jag vilja gissa på. Dock brukar dem ha någon konstig ton av grön färg i sig, av någon anledning. I alla fall dem jag har haft. När man slog av helljuset (55W 4300K xenon) så blev det som en liten grön pöl framför bilen tills ögonen vant sig efter 5-10 sekunder. roll

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#597
Mervolic skrev:
Turbo-X skrev:
Mervolic skrev:
5000K är ju bara lite vitare än 4300K, det är inte ett uns blått i det heller så det märks inte så lätt. smile

Precis smile Xenonlook lampor är väl typ på 4000-4200k va?

Ja, runt 4000K skulle jag vilja gissa på. Dock brukar dem ha någon konstig ton av grön färg i sig, av någon anledning. I alla fall dem jag har haft. När man slog av helljuset (55W 4300K xenon) så blev det som en liten grön pöl framför bilen tills ögonen vant sig efter 5-10 sekunder. roll

Okej smile Hmm, det gröna har jag inte märkt, dock har jag bara haft 6000k i mina 2, sitter xenonlook i Classicen, kass ljus tyvärr sad

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

3 151 Inlägg
21 juli 2012
#598
Jag hade 5000K xenonlook i mina, kanske det har med saken att göra. Eller så uppfattar vi ljuset olika bara.

Jo, det brukar dessvärre bli dåligt ljus i stylinglampor. hmm

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 juli 2012
#599
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:

Jo, 5000k kan vara en bra kompromiss det med, men i halvljuset vill man helst undvika att det syns underdagtid...kan bli dyrt om farbror blå stoppar dig...

Så det är inte så värst mycket skillnad i lumen ändå, men jag är iaf nöjd med det som jag har! Tack för informationen smile

Har kört med 5000K i halv sen tre-fyra år tillbaka och aldrig hört ett ord om xenonet i halvljuset tongue

Men då antar jag att du får byta till halogen varje gång den ska besiktas? tongue

Sist jag besiktigade så lät jag xenonet i helljuset sitta kvar orört och jag tog ur xenonlamporna till halvljuset och satte dit en vanlig. I pos-ljuset hade jag vita dioder och dumfan på carspect gav sig knappt att jag hade xenon i halvljuset för han trodde dom vita dioderna var halvljuset....   xD

Men iaf, helljuset brukar dom inte bry sig om men på halv så tar du bara och kopplar ur själva xenonlampan och sätter i en vanlig. Ballasterna osv lämnar man kvar för dom får ju sitta där hur mycket dom vill bara dom inte används wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Mr TX
976 Inlägg
21 juli 2012
Trådstartare
#600
Mervolic skrev:
Jag hade 5000K xenonlook i mina, kanske det har med saken att göra. Eller så uppfattar vi ljuset olika bara.

Jo, det brukar dessvärre bli dåligt ljus i stylinglampor. hmm

Okej! Ja tyvärr hmm

TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:

Har kört med 5000K i halv sen tre-fyra år tillbaka och aldrig hört ett ord om xenonet i halvljuset tongue

Men då antar jag att du får byta till halogen varje gång den ska besiktas? tongue

Sist jag besiktigade så lät jag xenonet i helljuset sitta kvar orört och jag tog ur xenonlamporna till halvljuset och satte dit en vanlig. I pos-ljuset hade jag vita dioder och dumfan på carspect gav sig knappt att jag hade xenon i halvljuset för han trodde dom vita dioderna var halvljuset....   xD

Men iaf, helljuset brukar dom inte bry sig om men på halv så tar du bara och kopplar ur själva xenonlampan och sätter i en vanlig. Ballasterna osv lämnar man kvar för dom får ju sitta där hur mycket dom vill bara dom inte används wink

Fail med p-ljuset där tongue När jag besiktigade min Classic så hade jag i både hel och dim, han sa inget smile Dock så kollade han aldrig dimljuset yikes

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero


Sök